Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora middagstråden

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Sparris och vin kan vara ett äventyr. Nu serveras oftast sparrisen med någon form av smakbrygga så det brukar kunna fungera. Öl är dessutom förbaskat gott till den här typen av mat. Jag får ilningar i kroppen bara jag tänker mig in i mitten av maj när uteserveringarna öppnat på riktig. Behaglig temperatur i luften, behaglig temperatur i glaset och behaglig temperatur på sparrisen på tallriken. Olika temperaturer dock.

Eftersom jag håller diet (nåja...) så körde jag mineralvatten till sparrisen. Det var dessutom gott och törstsläckande då jag kom direkt från gymet. Jag tycker om restauranger där man kan beställa fram sådan mat klockan halv tolv på kvällen. Igår gick det dock inte lika bra. Efter att ha genomlidit ett synnerligen trist spinningpass med alla vattenblåsors moder under vänsterfoten behövde jag trösta mig själv. Bollinger, Duoro och Sauternes skvalpade ner i halsen innan kvällen var slut.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

anders skrev:
Sparris och vin kan vara ett äventyr. Nu serveras oftast sparrisen med någon form av smakbrygga så det brukar kunna fungera. Öl är dessutom förbaskat gott till den här typen av mat. Jag får ilningar i kroppen bara jag tänker mig in i mitten av maj när uteserveringarna öppnat på riktig. Behaglig temperatur i luften, behaglig temperatur i glaset och behaglig temperatur på sparrisen på tallriken. Olika temperaturer dock.

Eftersom jag håller diet (nåja...) så körde jag mineralvatten till sparrisen. Det var dessutom gott och törstsläckande då jag kom direkt från gymet. Jag tycker om restauranger där man kan beställa fram sådan mat klockan halv tolv på kvällen. Igår gick det dock inte lika bra. Efter att ha genomlidit ett synnerligen trist spinningpass med alla vattenblåsors moder under vänsterfoten behövde jag trösta mig själv. Bollinger, Duoro och Sauternes skvalpade ner i halsen innan kvällen var slut.

Motion är skadligt, min vän, håll dig till att enbart dricka vin istället.

Ja, nu börjar man verkligen längta till uteserveringarnas tid. Vintern tog ju omtag och satte landet i ett järngrepp och då jag numera slutat åka skidor ser jag ingen vits med vintern överhuvudtaget.

Snöa kan det göra på julafton då man delar ut klapparna till barnen och sedan sitter med ett glas gott portvin och glor på påvens midnattsmässa (en märklig tradition jag har trots att jag är inbiten agnostiker), men sedan får det gärna vara snöfritt året runt för min del.
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Så har jag då äntligen fått ihop menyn från Tantris på skärtorsdagen.

Bestämde mig mycket snabbt för att plocka stora menyn. Där fick man välja mellan två olika entrerätter men jag valde att plocka bort osten och tog båda entreerna.

För att min väntan inte skulle kännas allt för lång plockade jag in en DP 99 och en Jean Pernet Rose. DP hade den för mig hustypiska knivskarpa syran och den bitterhet i tonen som vi tidigare resonerat kring i tråden om PP 99. Jag får utforska 99:eek:rna för att se om jag finner detta till att vara ett typiskt drag för just 99...
Rosen hade toner av "omogna" jordgubbar i syra; något bitter eftersmak.

Amusen bestod av tonfisktartar med avokado och tomatmarinad. Smakrikt men elegant. Rosen passade utmärkt medan DP:n lämnade en liten lustig eftersmak av avokado och söt frukt.
Fortsättningen bestod av grodlår, äggula, potatispure och Sauce Mignonette. Smak och struktur på grodlåren skulle jag närmast vilja beskriva som "seg" kalvbräss. Äggula, pure och sås bildar en mycket trevlig konstellation. DP:n var nu slut men rosen fungerar bra här också.
Så kommer vi till den beställda menyn. In kommer "Spanferkelterrine" - vilket är en terrin på helstekt unggris - med gåslever, selleri och mispelbär. Rosen står fortfarande pall bra men lämnar en något för syrlig eftersmak. För att inte behöva suga på den sista roseslatten tog jag även en Rüdesheimer Berg Schlossberg 2005 Auslese från Schloss Schönborn. Jawohl! Precis som en söt riesling ska vara. Markerad sötma med perfekt balanserad syra. Också bra till maten men en viss "fanta"-eftersmak uppstår.
Nästa entrerätt består av stekt rosenmulle (Mullus barbatus, fisk alltså) med kronärtskocka och tomat. Till detta ställs en Weissburgunder Classico 2006 från Kelleri Terlan, Sydtyrolen. Lite "rivig" i näsa och gom med svaga drag av champinjoner (inget för Krug alltså ;D ) och mineraltoner i doften. Rundas av snyggt med syran i maten, blir som Granny Smith-äpplen i smaken. Det är bra bett i syrligheten. Så Larsson, man kan hitta vita italienare som går att dricka fast jag ger dig att det kan vara svårt. Ska vi gissa att vinmakaren tog den där guidade turen över till Österrike?
Vidare i handlingen. In kommer en hummersvans med trumpetsvamp, broccolipuree och lime-ingefäracreme. Eleganta smaker. Till detta serveras en Sauvignon Blanc "Sulz" 2006 från Alois Gross, Südsteiermark. Luktar kattkiss, basta! Med fem minuter luft dyker krusbären upp. I smaken är det klara krusbärstoner också, närmast nya världen. Med endast sötman i hummern blir vinet något rivigt men med allt på en gång bildas en harmonisk balans.
Ingen rast och ro här utan nu rakt på en sjötungefile med spetskål, ravioli och tryffeljuice. Tryffeln ger en verkligt rund och fin ton till rätten. Här vankades det en Mersault-Genevrieres 2002 från Domaine Michelot. Färgen är rejält gul och dofterna drar åt carambole, vaniljstång och salt. Ektoner och syra i kombination med bra fruktighet återfinns i smaken men komponenterna är inte helt i balans. Eken rundas av snyggt mot maten men en viss dominerande syra ligger kvar i eftersmaken.
Som ett trevligt mellanspel dyker en kopp oxsvansessens upp. Kraftig och välsmakande.
Nästa tallrik innehåller gratinerade lammkotletter med bönor, paprika och Bramata Polenta. Matmässigt är det tämligen "ointressant", de tidigare rätterna är helt enkelt roligare. Det är på vinerna som fokus ligger här. Kvällens huvudmatch består av Ch Latour 94 vs Hermitage "Le Pavillon" 1994 från Chapoutier.
Tantris kör Riedelglas men Hermitage landar i Bourgognekupan, de har inte syrahkupan. Latour står i "rätt" glas. Hermitage är som en typisk syrah. Varm och rund står den upp bra mot maten. Hermitage skänks ur en alldeles nyöppnad flaska. Latour å andra sidan är närmare botten, vet dock inte ifall den öppnats samma dag eller tidigare än så. Den första sniffen levererar skumbanan(!). Smaken är ganska tillbakadragen men CS-tonerna finns tydligt där, även i eftersmaken. Latour lyckas förena kraft och elegans. Båda vinerna är verkligen trevliga till maten. Dött lopp.
Nästa punkt var chokladsuffle med hallon. Inget vin till men min not om maten lyder: FY FAN VAD GOTT!!! Jag (och ni) får lita på det fast jag vid tillfället det skrevs inte var helt nykter...
Avrundningen så bestod av lätt gelantinerad rabarbersoppa med kaffeparfait. Inget vin till här heller, vet inte om det berodde på en miss från sommelieren. Hur som helst, hon är förlåten. Maten hade den där friska syran jag gärna vill ha på slutet av en större måltid så den slank ner snabbt och utan prut.
Så kaffe och praliner.
Efter det kändes det ändå lite tomt så jag vinkade in en Ch Doisy-Daëne 2003. MMMMM.... Sötman håller dock inte integrerat genom hela eftersmaken. Vinet saknar också den elegans man förknippar med Yquem.
Nu var det till att betala och traska hem. Jag fiinner alltid just denna sektion av en middag vara en stämningsförstörare...

Måste också nämna inredningen. De allra flesta restauranger jag har besökt har en luftig och sval miljö med ganska diskreta färger. Kanske marmor och speglar på sin högsta höjd. Tantris har tagit några rejäla kliv till. Orange heltäckningsmatta. På väggar och tak! (www.tantris.de) Och det makalösa är att man får ihop det stilmässigt. Och all denna matta gör underverk för ljudnivån på restaurangen. Tyst och lugnt även när det är fullsatt och restaurangen är ganska stor. Lägg dessutom till att maitre d'hotel är en stor Sverigevän med sommarstuga utanför Tingsryd så kan jag närmast garantera en trevlig afton.

Vad tror du om detta Myson?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Det där låter ju faktiskt helt jäkla underbart!

Jag blir riktigt, riktigt avundsjuk!

Och vad var det där för pass om "inte gilla champinjon"? Jag gillar champinjoner, en fantastisk liten svamp... Men fan inte i min Bolly!
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Och vad var det där för pass om "inte gilla champinjon"? Jag gillar champinjoner, en fantastisk liten svamp... Men fan inte i min Bolly!
Ach so! Det är till att vara noggrann med vad som serveras när :D Ok, mental notering gjord, inga champinjoner i skumpan, annars helt i sin ordning.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Det är taget, tyvärr är det ju lite svårt att undvika champinjonerna i bollyn, så jag ska väl säga att jag gillar när det är balanserat, dock inte i RD kvantitet ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

anders skrev:
Vad tror du om detta Myson?

Jag tror jag tar och bokar ett bord tills vi ska till München. ;D

Problemet är som sagt att barnen ska med och ibland funkar det inte riktigt på finkrogar, så kanske får jag lämna fru + barn på hotellrummet och säga att "far ska bara ut och köpa en varmkorv och en pilsner".

Lustigt nog blev jag rekommenderad Tantris av min bror häromdagen då München kom på tal. Dock levererade han icke en så ingående kulinarisk beskrivning som du. Här rann snålvattnet ska du veta!
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Mysonoxen skrev:
Problemet är som sagt att barnen ska med och ibland funkar det inte riktigt på finkrogar, så kanske får jag lämna fru + barn på hotellrummet och säga att "far ska bara ut och köpa en varmkorv och en pilsner".
Har inte Börje Sprängsten en passage i "Hungry Heart" som lyder "I took the wrong turn and I just kept going."...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

anders skrev:
Har inte Börje Sprängsten en passage i "Hungry Heart" som lyder "I took the wrong turn and I just kept going."...

Jupp.

Det är så det får bli. Känns lite kymigt att bara knalla in på en stjärnkrog och fråga "kan vi få två barnstolar, tack!"

Tror heller inte de skulle uppskatta att lilljäntan äter Sempers "slottsgryta med morötter och potatis" på burk medan föräldrarna smaskar i sig mulle och lamm och grabben frågar efter spaghetti bolognese.
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Jag har faktiskt varit ute med lillregeringen (och regeringen) vid ett flertal tillfällen. Det går förvånansvärt bra om man är lite smart och planerande. Ett bra trick är att försöka få krabaten att sova en stund på eftermiddagen så att det inte blir totalt sammanbrott för tidigt. Trick två är att vara tidigt på krogen, helst öppningsdags. Dels är barnen utvilade (om trick ett applicerats) och dels är det inte många andra där som kan störas om sammanbrottet ändå uppstår. Nu kommer restaurangen kanske inte att klara just spaghetti bolognese men det brukar alltid gå att pussla ihop något som de kan äta. Min erfarenhet säger mig att det oftast är just ihopblandningen av smaker, strukturer etc som är stötestenen. Får man i stort sett allt a part och snorisen själv får välja vad som ska ätas brukar det hela fungera. Kan vara värt ett försök...
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Annars så sätter du familjen på ett plan för direkt transport till Skandinavien med förklaringen:
"Jag ska ut och dinera med min dödspolare anders. Har aldrig träffat honom men det verkar vara en rolig fan. Vi ses om några dagar."
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

anders skrev:
Jag har faktiskt varit ute med lillregeringen (och regeringen) vid ett flertal tillfällen. Det går förvånansvärt bra om man är lite smart och planerande. Ett bra trick är att försöka få krabaten att sova en stund på eftermiddagen så att det inte blir totalt sammanbrott för tidigt. Trick två är att vara tidigt på krogen, helst öppningsdags. Dels är barnen utvilade (om trick ett applicerats) och dels är det inte många andra där som kan störas om sammanbrottet ändå uppstår. Nu kommer restaurangen kanske inte att klara just spaghetti bolognese men det brukar alltid gå att pussla ihop något som de kan äta. Min erfarenhet säger mig att det oftast är just ihopblandningen av smaker, strukturer etc som är stötestenen. Får man i stort sett allt a part och snorisen själv får välja vad som ska ätas brukar det hela fungera. Kan vara värt ett försök...

Jag är tacksam för alla tips i den riktningen.

Det smärtar verkligen en gammal krogräv som undertecknad som i över 20 år (ja jag var 40 när jag blev farsa första gången) rest land och rike kring och njutit av bordets fröjder att man ska tvingas sitta på Pizza Hut och käka när man går ut.

Ibland funkar det, ibland inte, och ibland ser personalen besvärad ut att man har barnen med sig ibland är de underbara. Har ett skräckexempel från en mycket känd Stockholmskrog jag ofta besökt där kyparen t.o.m. sa att "nu stuvar vi in barnen i hörnet här". Namnet på panget förskonar jag er från.

Så behandlar man dock inte Mysonoxens barn och förutom en åthutning fick han även klart för sig att han borde borsta tänderna då hans illaluktande andedräkt förpestade lokalen. Till råga på allt fick jag tummen upp och en applåd från ett grannbord för min "insats".

Till sist fick vi ny kypare + ett bättre bord och jag var i a f nöjd med det.

Dock blev min fru väldigt ledsen och har sedan dess dragit sig från att besöka finare restauranger. Så det har blivit Pizza Hut och Jensens Böfhus, Burger King och sånt där. Inget ont om dem i o f s, men det känns som sagt lite tråkigt.

Jag är absolut inte någon "besvärlig gäst" på restauranger, tvärtom, jag är generös med både dricks och komplimanger till personalen/ägarna om jag gillar det jag äter och dricker, men jag håller inte god min om saker går totalt åt helvete. Dessutom är ett av mina mål i livet att tidigt lära barnen restaurangvett och -etikett och det hoppas jag kunna fortsätta med så de själva en dag kan lära sina barn detsamma.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

anders skrev:
Annars så sätter du familjen på ett plan för direkt transport till Skandinavien med förklaringen:
"Jag ska ut och dinera med min dödspolare anders. Har aldrig träffat honom men det verkar vara en rolig fan. Vi ses om några dagar."

;D

Och när jag kommer hem väntar mig ett brev från frugans advokat med överskriften "skilsmässoansökan"
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Och så blev det en kontaktförmedling också...

Faktura kommer på förmedlingsavgiften, men då kommer väl farbror blå och kniper en för koppleriverksamhet.
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Mysonoxen skrev:
Så det har blivit Pizza Hut och Jensens Böfhus, Burger King och sånt där. Inget ont om dem i o f s,
Jo...!
Mysonoxen skrev:
Och när jag kommer hem väntar mig ett brev från frugans advokat med överskriften "skilsmässoansökan"
Problemet löst för lång tid framöver! Frugan får ruinhögen efter polackernas framfart och vinet har du taktiskt fört i säkerhet innan avresan.

Glömde trick tre. Ta med sysselsättning. Ritblock är en klassiker. Annars frågar man personalen efter penna och papper, det brukar inte vara några problem att vaska fram. Det enda man bör betänka är att INTE ta med leksaker som låter en massa.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

anders skrev:
Jo...!Problemet löst för lång tid framöver! Frugan får ruinhögen efter polackernas framfart och vinet har du taktiskt fört i säkerhet innan avresan.

Glömde trick tre. Ta med sysselsättning. Ritblock är en klassiker. Annars frågar man personalen efter penna och papper, det brukar inte vara några problem att vaska fram. Det enda man bör betänka är att INTE ta med leksaker som låter en massa.

Ja, så får det bli!

Aj då, jag som köpt 5 olika leksaker åt barnen från serien "Mush-a-belly" det är gosedjur som låter fruktansvärt. Sedan den keyboard min dotter fick av min mor i julklapp som förutom "pianoljud" låter för djävligt med sina djurläten. Extra skönt var att väckas av den på nyårsdagens morgon efter champagnepimplandet natten före. Då fick man minsann veta att man levde.
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Mysonoxen skrev:
Sedan den keyboard min dotter fick av min mor i julklapp som förutom "pianoljud" låter för djävligt med sina djurläten.
Känner igen den. Dottern fick en av sin morbror. Den hade ett antal låtar förprogrammerade. Fy fan vad jag hatar "Bjällerklang"!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

anders skrev:
Känner igen den. Dottern fick en av sin morbror. Den hade ett antal låtar förprogrammerade. Fy fan vad jag hatar "Bjällerklang"!

Ja just den, hatar den!

Det är en hel drös förprogrammerade låtar och så är det djurhuvuden man ska trycka på och diverse andra knappar + tangenter. Tvi!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

anders skrev:
Din mor måste hata dig lika mycket som min svåger hatar mig! :D

Om vi inte fortsätter vara snälla människor misstänker jag att det är de där ljuden man får höra en hel evighet då man lämnat detta jordiska. ;D
 
Toppen