Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora middagstråden

lepatrik

Medlem
SV: Stora middagstråden

igår bjöds jag på färska räkor till förätt och sedan wallenbergare med homemade potatismos och en läcker rödvinssås. Det är precis så det skall vara när man kommer hem från en tung dag på jobbet :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

R.P skrev:
Det förklarar 88 i ditt nick. ;) Dubbla budskap...:D

Satan vad du är FB störd R.P

Ett väldigt olyckligt sammanträffande det där. :)
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug88 skrev:
Eeeh, vadå. HH menar du?
Inte min grej riktigt...

Sorry för den passningen men kunde inte låta bli...:) No hard feeeling hoppas jag...;)
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Blir färsk tortellini med vit tryffel ikväll, ostsås och en god sallad, efter det ost. Sugen som fan på Priorat till det, och nåt gott sött vin till osten...
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

R.P skrev:
Blir färsk tortellini med vit tryffel ikväll, ostsås och en god sallad, efter det ost. Sugen som fan på Priorat till det, och nåt gott sött vin till osten...

edit: man skulle kanske ge sig på att göra en Panacotta...
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Meny på Terrine, München
Följande ramlade ner genom matstrupen tisdagen den 18:e mars. I vanlig ordning körde jag två halva glas till varje rätt.

Amuse
Risotto med bläckfisk, pocherat vaktelägg och reducerad balsamicovinäger.
Dom Ruinart Rose

Pilgrimsmusslor med pinjenötskrustad, purjolök, ängssyra samt konfiterade tomater.
Cuvee La Negrette - Sec 2005 (Montlouis-sur-Loire) Le Rocher des Violettes (Sauvignon Blanc)
En aning anonym i början men sedan kommer SB-tonerna i doft och smak. Bäst till maten.
Domaine Cauhape 2006 (Juracon Sec) Henri Ramonteu (Petit Manseng)
Påminner om SB från Bordeaux i doften, smaken är dock sötare. Blir ganska anonym till maten.

Milt rökt duvbröst med korianderkärnesås, kronärtskocka och sicilianska citroner.
Heideboden weiss 2006 (Burgenland) Claus Preisinger (Chardonnay, Weissburgunder)
Klara drag i doften av sött vin från Neusiedlersee dvs persika. Smaken för mina tankar till ung, torr Riesling utan den mest strama av fruktsyror. Min erfarenhet av denna druvblandning är tidigare endast sött vin så därav min referens dit. Bäst till maten.
Cuvee G.C. 2004 Rose (Sancerre) Jean-Max Roger (Pinot Noir)
Ett tvättäkta agentvin. Agentvin undrar du? En hemlig agent med detta vins karaktär skulle mitt under höjdpunkten av kalla kriget kunna sparka samtliga vakter vid Checkpoint Charlie i skrevet och de skulle ändå inte kunna avge ett signalement på agenten. Anonymt är bara förnamnet.

Granite på dragon, vita druvor, rosmaringele samt rosenvattensocker.

Liten havsabborre med musslor, "PassPierre" (tror det ska översättas med strandlilja) och skaldjurssås
Les Calcinaires 2006 (Vin de Pays des Cotes Catalanes) Domaine Gauby (Marsanne, Grenache Blanc, Maccabeu)
En rund, lite gräsig ton i doften. Smaken också rund och trevlig med toner som i min gom mest påminner om att äta vanliga vindruvor. Bäst till maten.
Gribouille 2004 (Cotes du Roussillon Village Latour de France) Domaine Rivaton (Carignan, Syrah, Grenache)
Smak och doft får mig faktiskt att associera till ung CS. Doften har också anstrykning av "vattenskada" i en icke-negativ bemärkelse. Med "vattenskada" avser jag doften i ett ganska kallt utrymme där vatten tränger fram och avdunstar. På tok för kraftigt till maten.

Mousse på Guanajachoklad med olivolja, thaimangorelish, peppar"hippe" (hippe är ett slags kex/våffla, osäker på svensk översättning) och citrongräsglass

Kaffe

Spännande blandningar i både mat och vin.
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Igår kunde jag inte hålla mig utan jag begick sparrispremiär. För dem som inte varit mycket i Tyskland kan jag informera att (främst vit) sparris är stort här nere. Har vissa likheter med hur vår kräftpremiär var förr i tiden när det fortfarande var begränsningar i när de fick börja säljas. Dock är sparrishantering något mer "elegant" jämfört med vårt slafsande hemma.

Marinerad sparris med grönsallad i körvelvinägrett och bakad killing i örtmantel

Sauterad sparris med murklor och pilgrimsmussla i saffransskum

Klassisk vit sparris med nypotatis och Sauce Hollandais plus kalvryggbiff

Parfait på sparris med karamelliserad sparris och färska jordgubbar

Nu tänker kanske någon att "fan, inte nog med att snubben trycker sparris utan de måste ha fint väder med hög temperatur också för annars hade inte sparrisen mognat." Jag kan trösta denna individ med att vädret är kasst här. Snön som föll ymnigt i tisdags har smällt bort men några vårkänslor får man då rakt inte.
Jag fuskade alltså. Jag inväntade inte den tyska sparrisen utan käkade import. Lite skäms jag ändå över detta tilltag.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Det där lät smarrigt, P&N brukar ju köra sparrispremiär varje år, det skulle kanske vara en idé att prova på det!

Själv blev det en portion hemlagad ärtsoppa, började när jag gick upp klockan 0900 med att koka skiten ur en fläsklägg, därefter kokades ärtsoppan lungt och sansat på buljonen från läggen och tärnat kött och lite lök och kryddor. Enfaldigt gott, var bara irriterad på att jag inte hade någon punsch hemma!
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Det där lät smarrigt, P&N brukar ju köra sparrispremiär varje år, det skulle kanske vara en idé att prova på det!
Det är lätt att lära sig älska sparris. Har aldrig varit på P&N men om jag inte tar fel har väl kocken där tyskt påbrå. Det bådar gott.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

anders skrev:
Igår kunde jag inte hålla mig utan jag begick sparrispremiär. För dem som inte varit mycket i Tyskland kan jag informera att (främst vit) sparris är stort här nere. Har vissa likheter med hur vår kräftpremiär var förr i tiden när det fortfarande var begränsningar i när de fick börja säljas. Dock är sparrishantering något mer "elegant" jämfört med vårt slafsande hemma.

Marinerad sparris med grönsallad i körvelvinägrett och bakad killing i örtmantel

Sauterad sparris med murklor och pilgrimsmussla i saffransskum

Klassisk vit sparris med nypotatis och Sauce Hollandais plus kalvryggbiff

Parfait på sparris med karamelliserad sparris och färska jordgubbar

Nu tänker kanske någon att "fan, inte nog med att snubben trycker sparris utan de måste ha fint väder med hög temperatur också för annars hade inte sparrisen mognat." Jag kan trösta denna individ med att vädret är kasst här. Snön som föll ymnigt i tisdags har smällt bort men några vårkänslor får man då rakt inte.
Jag fuskade alltså. Jag inväntade inte den tyska sparrisen utan käkade import. Lite skäms jag ändå över detta tilltag.

Var på gamla Schloss Johannisberg då de hade sparrispremiär våren 2004.

Det värsta med sparris är att den är ett helvete att kombinera med vin.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Som tyskarna säger "Nein!! Eine halbtrocken Riesling funkar zu allen!

Eller något ditåt. Hade 20 minuter tyska i skolan, kommer inte ihåg så mycket!
 
3

3 Trauben

SV: Stora middagstråden

Tyskarna själva dricker i huvudsak torra Sylvaner från Franken. Inte helt fel alls! Färsk tysk sparris och Sylvaner ger ett livslångt äktenskap. ;)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

3 Trauben skrev:
Tyskarna själva dricker i huvudsak torra Sylvaner från Franken. Inte helt fel alls! Färsk tysk sparris och Sylvaner ger ett livslångt äktenskap. ;)

Ja, Frankens Sylvaner är faktiskt OK om man får den från en bra producent, men klarar den (eller nåt vin?) av sparrisens märkliga smak. Månne om man adderar någon mer vinvänlig ingrediens men jag har ännu inte hittat någon annan dryck än öl och mineralvatten som kan matcha sparrisen.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

På Sturehof brukar de servera vit sparris med ruccola, brynt smör och parmesan, då kan man med fördel plocka in ett fräsch viting.
 
Toppen