This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
I viss mån har väl producenter släppdatum/släppmånad som du säger men är det verkligen så inarbetat att man kan göra en kalender av det? Jag tänker att det kan bero på årgång om producenten buteljerat resp släpper så tidigt som möjligt eller lite senare. Eller på marknadsstrategier som kan ändras.Apropå - Barolo 2013 börjar dyka upp på Xtrawine. Undras om någon sammanställt släppdatum för olika producenter någonstans...
I viss mån har väl producenter släppdatum/släppmånad som du säger men är det verkligen så inarbetat att man kan göra en kalender av det? Jag tänker att det kan bero på årgång om producenten buteljerat resp släpper så tidigt som möjligt eller lite senare. Eller på marknadsstrategier som kan ändras.
Medhåll!Kategori 2 för lite mer otraddiga uttryck, Maffrei, Castrum Roche.
Kategori 1 Cascina Vano, Fratelli Revello, Renato Corino.
Hej, tänker att vi bör damma av denna gamla tråden -
Jag är på jakt efter langhe nebbiolo och vill gärna höra vilka som är era favoriter utifrån följande ramverk:
Har ju senaste åren, kanske längre, skett att en del langhe nebbiolo stuckit i pris alternativt att de är mycket svåra att få tag på.
Hade varit kul att höra er favoriter utifrån två olika kategorier;
kategori 1# Langhe nebbiolo som går att få tag på som kostar runt 180 - 280kr
kategori 2# Langhe nebbiolo som går att få tag på som kostar från 280kr - 500kr och som fortfarande känns prisvärda när man väger in kvaliten man får.
*med går att få tag på menar jag att typ rinaldi, mascarello osv går bort typ - pluspoäng är ju såklart om de finns i tillfälliga sortimentet eller beställningssortiment men även privatimport alternativt köp från lite större internationella sidor - typ fyrklövern - funkar såklart*
Själv skulle jag väl vilja slå ett slag för;
Kategori 1# Fenocchio langhe nebbiolo och alberto ballarin langhe nebbiolo
Kategori 2# Cavallotto & Olek Bondonio
Ser fram emot era förslag![]()
Hittar du Giuseppe Rinaldi under 500 kr?mad: för jag inte får säga G Rinaldi..., vilket jag hade gjort alla dagar i veckan!)
Kategori 2# skulle jag säga Voerzios Langhe Nebbiolo di Sanfrancesco (319 kr) som släpptes i TS förra fredagen.
Medhåll!
Slänger in Stefano Occhetti (via Winescout), Lalú (fanns på bolaget tidigare i år) samt Fontanabianca. Borde väl landa in i kategori 2, kanske att Fontanabianca hittar in i kategori 1.
Kategori #1 knappt: Giulia Negri. Tror det kostar ganska precis 280 kr i privatimport från Climat Wines, men just nu kanske de inte har något inne. Kostar 25 euro från superiore.de. Det fina med den här är att den levererar ett smakprov av va svag ry ler är en ganska speciell stil - de eleganta Barolo som Giulia gör från några av de högsta lägena i Barolo (La Morra Serradenari).
Också kategori #1 är Alberto Burzis Nebbiolo från La Morra, om än inte lika högt belägna och därmed inte lika sirlig stil, men väldigt representativ för Burzi också tycker jag. Burzi smakar definitivt La Morra, i en polerad stil men ändå livlig. Kostar 249 från finewineservice.se
Båda ovan är stilsäkra, men inte någon ”mini-Barolo”. De gör jobbet som Langhe Nebbiolo borde sättas att göra, att vara något annat än Barolo.
Lite mer i kategorin minj-Barolo är Ca di Press för 319 kr så kategori #2 då. Finns i BS. Har bara provat årgång 2020 men det här var komplext och Monfortetypiskt, så med betydligt mer kraft. Blev väldigt imponerad av det. Även Barolon från 2019 som finns i BS imponerade stort på mig.
Nej. Det var därför jag var sur att jag inte fick ta upp den som en rekommendation. Lite otydligt kanske.Hittar du Giuseppe Rinaldi under 500 kr?