Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
-Kan inte Chatogne Taillet vara rätt tuffa i syran när de är nydeggade..?
Jag föredrar åtminstone min Saint-Anne när den fått vila något år i källaren...
-Ser att de även har min favvohuspimplarskumpa från Paul Dethune på kampanj, nämligen deras Cuvee Prestige... Den är aldrig ett dåligt köp!
håller med dig på alla punkter förutom att Déthunes BdN är mycket bättre än Prestige :), men smaken är ju som...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
håller med dig på alla punkter förutom att Déthunes BdN är mycket bättre än Prestige :), men smaken är ju som...
Helt enig med dig, deras BDN är löjligt bra men den fanns ju inte för tillfället... Men ska vi vara på det viset så är är ju faktisk deras extra brut också ett bra köp.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Caviste har sitt nästa släpp den 3e mars kl 14:00.
Någon som vet hur snabb man brukar behöva vara för att få tag på en låda?
-Beror på vad det är :)
-Savart = Snabbare än en kobra :)
-Annars brukar det väl räcka till dem som kommer ihåg att titta in på sidan i hyfsad tid efter lanseringen.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
-Beror på vad det är :)
-Savart = Snabbare än en kobra :)
-Annars brukar det väl räcka till dem som kommer ihåg att titta in på sidan i hyfsad tid efter lanseringen.

Jo det kan jag förstå!
Jag ska dock på utbildning den dagen, då kanske det kan vara en bra anledning att glömma någonting i bilen, sisådär klockan 14:58 tänkte jag. Eller frågan om man kan vänta till kvällen!
 

kayaker

Cyklist
Jo det kan jag förstå!
Jag ska dock på utbildning den dagen, då kanske det kan vara en bra anledning att glömma någonting i bilen, sisådär klockan 14:58 tänkte jag. Eller frågan om man kan vänta till kvällen!
Satsa på 14:08 om du vill vara någorlunda säker.
 

grappa

Medlem
Har haft en toppenvinvecka med tre mycket bra syrah/shiraz viner. Shiraz by Farr 2012, La Geynale Vincent Paris 2013 och Reyneke reserve 2013. Skulle vilja be om tips på vad jag ska slå till på härnäst av dessa druvor. Har druckit en del från norra Rhone tidigare, dock inte från Hermitage. Håller mig gärna under 800:- Tack på förhand!
Gissar att du skulle gilla Granite 60 från Vincent Paris också, har bara köpt La Geynale men inte testat än. Tycker själv att Guigals Hermitage Rouge är riktigt bra för rimliga pengar om den finns att få tag i.
Sen kan jag rekommendera vita Hermitage också! (Men givetvis något helt annat.)
 
Gissar att du skulle gilla Granite 60 från Vincent Paris också, har bara köpt La Geynale men inte testat än. Tycker själv att Guigals Hermitage Rouge är riktigt bra för rimliga pengar om den finns att få tag i.
Sen kan jag rekommendera vita Hermitage också! (Men givetvis något helt annat.)
Tack för tips! Har faktiskt kikat efter granite 60, men den har varit slut där den funnits tidigare. Vit Hermitage har jag läst gott om men inte haft tillfälle att prova. Ska hålla utkik efter Guigals Hermitage!
 

kayaker

Cyklist
By Farr Shiraz 2013, Penfolds St Henri 2012 och något från Langmeil kanske? Kanske testa Langmeil The Freedom 1843 Shiraz 2012? Så värst mycket äldre rankor är svårt att hitta.
 

chambertin

Medlem
Tack för tips! Har faktiskt kikat efter granite 60, men den har varit slut där den funnits tidigare. Vit Hermitage har jag läst gott om men inte haft tillfälle att prova. Ska hålla utkik efter Guigals Hermitage!
Côte-Rôtie har du förstås redan varit på eller ?
Förutom förslagen från @kayaker så är Peter Lehmans Stonewell Shiraz ett väldigt bra vin strax över 400:- på SB.
Scrio från Le Macchiole kan ju också vara värt att nämna men då får du nog beställa från Atomwine tror jag.
Finns mkt annan bra Aussie-Shiraz hos Atomwine för övrigt. Håll dig undan från Mollydooker bara. Torzi Matthews är riktigt bra till liten peng.
 
By Farr Shiraz 2013, Penfolds St Henri 2012 och något från Langmeil kanske? Kanske testa Langmeil The Freedom 1843 Shiraz 2012? Så värst mycket äldre rankor är svårt att hitta.
By Farr tyckte jag väldigt mycket om, ska kolla upp de andra, tack!
Côte-Rôtie har du förstås redan varit på eller ?
Förutom förslagen från @kayaker så är Peter Lehmans Stonewell Shiraz ett väldigt bra vin strax över 400:- på SB.
Scrio från Le Macchiole kan ju också vara värt att nämna men då får du nog beställa från Atomwine tror jag.
Finns mkt annan bra Aussie-Shiraz hos Atomwine för övrigt. Håll dig undan från Mollydooker bara. Torzi Matthews är riktigt bra till liten peng.
Har testat lite från Cote-Rotie, dock inte från det dyraste segmentet. Uppskattar verkligen tipsen! Nu ska jag vinsurfa:)
 

matage

Medlem
Kära "Italianos" - jag såg att Roagnas Barolo Pira och Barbaresco Paje 2010 går att få tag i för 500 danska på Atomwine.

Drack en Paje 03 för nåt år sen som jag då tyckte var sjukt bra men med långt liv kvar men frågan är nu - Ska man köpa på sig några eller finns det andra viner/leverantörer i kategori/prisklass som jag istället borde kolla på?

PS
Fat Duck-recensionen är på ingång - väntar på att få vinerna i vinpaketet mailade till mig eftersom jag tydligen var så darrig på handen att mitt foto blev oläsligt..
 
Toppen