Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

chambertin

Medlem

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tips på bra cabernet från USA?
Pris 200-400:-, gärna närmare 200.
Jag drack Louis M Martini i fredags, den gillar jag. Även Beringer Knight Valley och Napa Valley har varit viner som jag uppskattat.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tips på bra cabernet från USA?
Pris 200-400:-, gärna närmare 200.
Jag drack Louis M Martini i fredags, den gillar jag. Även Beringer Knight Valley och Napa Valley har varit viner som jag uppskattat.
Hög tid för dig att prova lite CS från Washington State tycker jag. Första tipset tänjer din intervall en aning, men bara precis så där lite. ;)

2012 Owen Roe Cabernet Sauvignon (74406)

Av det lite billigare slaget så hittar du såklart den svarta hingsten på bolaget. Bör passa dig bra. Fruktig och generös i typisk stil, dessutom strax under 200 pix. :)

2012 Black Stallion Cabernet Sauvignon (6207)

Tycker även det är hög tid för dig att testa Ridge och varför då inte testa följande:

2012 Ridge Estate Cabernet Sauvignon (92194)
 

kayaker

Cyklist
Tycker även det är hög tid för dig att testa Ridge och varför då inte testa följande:

2012 Ridge Estate Cabernet Sauvignon (92194)
Den är nog slut i SB:s lager. Två singelflaskor i varsin butik enligt webbsidan men sådana brukar inte existera i verkligheten.
Det kan dock vara idé att kolla med importören om de har fler flaskor.
 

JakobS

Medlem
Är på Cindirella och behöver snabbt svar, ska jag köpa 1st Krug GC och 1st blanc de millenaires 1995 eller 2st blanc de millenaires 1995?

Det är bra pris på bägge två!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag vill köpa lite mousserande, ca 2500kr (sex flaskor?).
Har inte druckit så mycket mousserande eller champagne tidigare. De tre jag har druckit som jag tycker har varit bäst är;
-Drappier Grand Sendrée Brut
-Palmer & Co, Millésime Brut
-Vincent Joudart Special Club
Vad tror ni är bäst? Att plocka ihop flaskor själv och eller prova någon av de färdiga Champagnelådorna som finns på systembolaget?

Jag vet att det finns mycket tips i den andra tråden där vi provar skumpa, men jag undrar mest om systembolagets Champagnelådor, om de är något att hänga i julgran eller inte?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag gjorde en snabb filtrering på CT för att se vilka champagneproducenter som verkade vara bland de största. Filtrerat på antal och producent.

Top 5 så blev det;
1) Moët & Chandon
2) Krug
3) Veuve Clicquot
4) Louis Roederer
5) Taittinger

Är ni villiga att hålla med om att det är dessa producenter som gör de bättre champagnerna?
Eller är det som allt annat, att man inte alltid behöver köpa från den som är störst för att hitta bäst?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag gjorde en snabb filtrering på CT för att se vilka champagneproducenter som verkade vara bland de största. Filtrerat på antal och producent.

Top 5 så blev det;
1) Moët & Chandon
2) Krug
3) Veuve Clicquot
4) Louis Roederer
5) Taittinger

Är ni villiga att hålla med om att det är dessa producenter som gör de bättre champagnerna?
Eller är det som allt annat, att man inte alltid behöver köpa från den som är störst för att hitta bäst?
Om du med största menar antalet producerade eller sålda flaskor är listan inte korrekt.
Beror lite på vad du gillar men ¨mest för pengarna¨ får du genom att handla från odlarna och helst från Grand Cru byarna.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Om du med största menar antalet producerade eller sålda flaskor är listan inte korrekt.
Beror lite på vad du gillar men ¨mest för pengarna¨ får du genom att handla från odlarna och helst från Grand Cru byarna.

Det kan nog stämma, jag gick bara in på advanced search och valde att filtrera på white sparklint wine, sedan en lista på producenter och fallande ordning på antal flaskor. Vet inte riktigt vad jag fick fram då. Antal druckna flaskor på CT kanske?

Det jag menar med mest för pengarna var egentligen lite det som du svarade på. Säg att jag ska köpa en skumpa för 400:-. Hur vet jag som inte har någon erfarenhet alls av champagne vilken jag ska välja?
Jag antar att det är någonting som man lär sig med tiden, då smaker kan vara väldigt individuella.
Men det är roligt att ha någonting att utgå ifrån innan man bara köper på sig lite flaskor på chans!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det kan nog stämma, jag gick bara in på advanced search och valde att filtrera på white sparklint wine, sedan en lista på producenter och fallande ordning på antal flaskor. Vet inte riktigt vad jag fick fram då. Antal druckna flaskor på CT kanske?

Det jag menar med mest för pengarna var egentligen lite det som du svarade på. Säg att jag ska köpa en skumpa för 400:-. Hur vet jag som inte har någon erfarenhet alls av champagne vilken jag ska välja?
Jag antar att det är någonting som man lär sig med tiden, då smaker kan vara väldigt individuella.
Men det är roligt att ha någonting att utgå ifrån innan man bara köper på sig lite flaskor på chans!
Köp ett antal Blanc de blancs från olika Grand Cru byar, tex Pierre Peters, Diebolt Vallois, Legras... och några Pinot Noir dominerade, Andre Clouet, Bollinger, Paul Dethune....
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Om du är inne på lådor så kan du testa Collection Special Club som innehåller tre olika årgångschampagner. Jag har aldrig druckit någon av dessa men de är troligen roligare än de flesta standardchamoagnerna på bolaget. Ett annat tips är den här lådan med två flaskor champagne, två flaskor rött och två flaskor vitt. Jag har provat samtliga och Guy Charlemagne Mesnillèsime 2003 ger ett bra prov på mer mogen champagne. En liten varning bara: på de flaskor jag har öppnat var trycket så högt att korken for iväg när jag lossade grimman.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
En liten varning bara: på de flaskor jag har öppnat var trycket då högt att korken for iväg när jag lossade grimman.

Tack för tipsen, och tipset!
Det här har jag aldrig varit med om, men något jag har fruktat länge. Hörde en skräckhistoria när jag var liten. Min syster öppnade en skumpa, eller skulle öppna. Så flög korken iväg, rakt in i ögat på hennes kompis. Hon klarade sig. Men hade kunnat gå illa!
 

kayaker

Cyklist
Det kan nog stämma, jag gick bara in på advanced search och valde att filtrera på white sparklint wine, sedan en lista på producenter och fallande ordning på antal flaskor. Vet inte riktigt vad jag fick fram då. Antal druckna flaskor på CT kanske?
Antal registrerade flaskor hos CT-användare.
 
Toppen