Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

doda

Medlem
Jag som är grymt Champagne-intresserad, och som har en viss samlarådra i mig, kollar alltid efter nytt som är på gång. När det gäller Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François Billecart 2002, är jag dock lite osäker. Priset har gått upp ganska rejält sedan jag köpte 1996, vilket iofs gäller överlag. Tycker om husstilen, och 96:an var väldigt trevligt. Är sugen på att slå till nu när den finns ute på några stället, bl.a. hos Winefinder för 1495 SEK. Vad tycker ni? Kritikerna verkar inte vara överens.
 

MartinE

Medlem
Jag som är grymt Champagne-intresserad, och som har en viss samlarådra i mig, kollar alltid efter nytt som är på gång. När det gäller Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François Billecart 2002, är jag dock lite osäker. Priset har gått upp ganska rejält sedan jag köpte 1996, vilket iofs gäller överlag. Tycker om husstilen, och 96:an var väldigt trevligt. Är sugen på att slå till nu när den finns ute på några stället, bl.a. hos Winefinder för 1495 SEK. Vad tycker ni? Kritikerna verkar inte vara överens.
Jag har inte druckit den än, men den känns som ett oerhört säkert kort! Och ett alldeles lysande samlarvin!

Billecart har successivt blivit allt dyrare de senaste 7-8 åren, men i jämförelse med vad man får betala för andra prestigecuvéer som Cristal och DP tycker jag ändå inte det känns orimligt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag som är grymt Champagne-intresserad, och som har en viss samlarådra i mig, kollar alltid efter nytt som är på gång. När det gäller Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François Billecart 2002, är jag dock lite osäker. Priset har gått upp ganska rejält sedan jag köpte 1996, vilket iofs gäller överlag. Tycker om husstilen, och 96:an var väldigt trevligt. Är sugen på att slå till nu när den finns ute på några stället, bl.a. hos Winefinder för 1495 SEK. Vad tycker ni? Kritikerna verkar inte vara överens.
Tycker du kan hoppa BS NFB 2002, för mig en besvikelse köp 1999 eller 2000 istället. Bättre och lägre pris!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Intressant! Men den bör väl vara alldeles för ung i dagsläget!?
För ung tycker jag inte den är provat den ett antal gånger med liknande intryck även låtit den stå och få ordentligt med luft. Vi drack igår B-S BdB 2004 och Elisabeth 2006 båda är för unga att dricka nu men utvecklas med luftning eller vid ett besök i en karaff. Med det pris som NFB 2002 (tror att dom sänker igen för 2004) har känns det som att det finns andra flaskor som är av större intresse. För pengarna får man en Billecart Salmon BdB 2004 och en vintage 2006!
 

Elvis

Medlem
Prishöjningen för NFB 2002 jämfört med tidigare årgångar låter helt galen! Jag har aldrig varit särskilt imponerad av NFB, däremot är Billecart-Salmon Grande Cuvée en stor favorit och det är väldigt tråkigt att den inte görs mer.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Prishöjningen för NFB 2002 jämfört med tidigare årgångar låter helt galen! Jag har aldrig varit särskilt imponerad av NFB, däremot är Billecart-Salmon Grande Cuvée en stor favorit och det är väldigt tråkigt att den inte görs mer.
Håller med man fick nästan en tår i ögat när dom slutade med den.
 
Last edited:

MartinE

Medlem
provat den ett antal gånger med liknande intryck även låtit den stå och få ordentligt med luft
Då har du bevisligen bäst koll av oss! :) Samtidigt känns det helt osannolikt för mig att B-S skulle misslyckas med en 2002:a, inte minst med det vinet. Kan vi skylla på den berömda tunneln för tillfället?

För pengarna får man en Billecart Salmon BdB 2004 och en vintage 2006!
Det är sant!

Och nästan elva Graham Beck... ;)

Prishöjningen för NFB 2002 jämfört med tidigare årgångar låter helt galen! Jag har aldrig varit särskilt imponerad av NFB, däremot är Billecart-Salmon Grande Cuvée en stor favorit och det är väldigt tråkigt att den inte görs mer.
Det återstår att se vad den kommer att kosta på SB, när och om den dyker upp där, men visst är det en saftig höjning jämfört med de senaste årgångarna. Jag håller med angående Grande Cuvée, men för mig är även CNFB ett riktigt stort vin med hög lägstanivå!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Då har du bevisligen bäst koll av oss! :) Samtidigt känns det helt osannolikt för mig att B-S skulle misslyckas med en 2002:a, inte minst med det vinet. Kan vi skylla på den berömda tunneln för tillfället?


Det är sant!

Och nästan elva Graham Beck... ;)


Det återstår att se vad den kommer att kosta på SB, när och om den dyker upp där, men visst är det en saftig höjning jämfört med de senaste årgångarna. Jag håller med angående Grande Cuvée, men för mig är även CNFB ett riktigt stort vin med hög lägstanivå!
Vi får prova tillsammans vid tillfälle! Annars tycker jag Billecart Salmon är i högform för tillfället, i förra veckan drack vi Rosen, BdB, extra brut och vintage 2006, samtliga från magnum med ca 1 år sen degorgering, strålande champagner! Rosen är för mig den klart bästa NV rosen från stort hus idagsläget.
 

doda

Medlem
Jag som är grymt Champagne-intresserad, och som har en viss samlarådra i mig, kollar alltid efter nytt som är på gång. När det gäller Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François Billecart 2002, är jag dock lite osäker. Priset har gått upp ganska rejält sedan jag köpte 1996, vilket iofs gäller överlag. Tycker om husstilen, och 96:an var väldigt trevligt. Är sugen på att slå till nu när den finns ute på några stället, bl.a. hos Winefinder för 1495 SEK. Vad tycker ni? Kritikerna verkar inte vara överens.
Tack allihop för intressanta och kunniga inlägg kring Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François Billecart 2002. Men den info som ni kommit med, så har jag kommit fram till att jag avvaktar kring köp. Eventuellt kan den ju dyka upp på SB, och skulle priset där vara ok så kanske. Det finns ju som bekant mycket annat kul att köpa :) Får i morgon hem en 12:a med Charles Heidsieck BdM1995. Ett riktigt trevligt vin, om ni frågar mig :)
 

Elvis

Medlem
Ska bjuda släkten på inkokt lax, sommarsås och potatis på tisdag. Vad ska jag köpa för vin och ha till det? Jag är begränsad till Systembolagets utbud. Jag tänker mig ett stilla vin. ;)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Ska bjuda släkten på inkokt lax, sommarsås och potatis på tisdag. Vad ska jag köpa för vin och ha till det? Jag är begränsad till Systembolagets utbud. Jag tänker mig ett stilla vin. ;)
Ska vi tolka detta som ett skämt?
Champagne såklart!
 

kayaker

Cyklist
Ska bjuda släkten på inkokt lax, sommarsås och potatis på tisdag. Vad ska jag köpa för vin och ha till det? Jag är begränsad till Systembolagets utbud. Jag tänker mig ett stilla vin. ;)
Jag har inte hunnit smaka den än, men jag tror att Dr Bürklin-Wolf Wachenheimer Riesling bör funka utmärkt. Det är ju trots allt en Riesling. 2012:an av samma vin var mitt husvin och 2014 verkar lovande och har fått goda omdömen.
Det finns naturligtvis bättre alternativ, men då i princip alla är från 2014 så tror jag att ovanstående vin kan vara väl så bra som en Grosses Gewächs i nuläget.
 

Gurto

Medlem
Ska bjuda släkten på inkokt lax, sommarsås och potatis på tisdag. Vad ska jag köpa för vin och ha till det? Jag är begränsad till Systembolagets utbud. Jag tänker mig ett stilla vin. ;)

Riesling känns som det mest naturliga valet. Av det som finns i PK-husets sortiment är de bättre jag druckit antingen Christmann IDIG (dock ej provat -14) eller, om budgeten ska hållas nere, Christmann Gimmeldingen.
 
Toppen