Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag har köpstopp tills släppet på Monopolbolaget den 16/10, så jag får hålla fingrarna i styr nu... Det blir ju inte enklare när man läser det där inlägget! :p
 

mattsson

Medlem
Försöker flytta mitt tidigare inlägg men med talanglösa resultat.. Klistrar in inlägg rakt upp och ner och hoppas på tips :D

Vad säger ni? Köpa lite nyheter från Fr Vinkompaniet eller philipponnat 08?
Får bli en låda blandat Minna VY 06 och Les Copines eller ett par Philipponnat?
Har ingen erfarenhet alls av alternativen.
Tacksam om ni någon vill hjälpa en vin-vän i godishyllan :) har faktiskt dåligt med champagne så det lockar kanske desto mer?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
I veckan har jag druckit två viner som har varit sig väldigt olika, men från samma producent. Jag skriver i den här tråden då jag inte känner för att göra någon djupare analys. Xavier Rasteau 2012 och Xavier Gigondas 2010.

Är det någon på forumet som utan mer information än såhär kan säga vad som bör skilja sig mellan dessa viner och områden?
Jag gillade verkligen Gigondas och ville ha mera medans Rasteau kändes alldeles för obalanserad och smakade bara salt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
I veckan har jag druckit två viner som har varit sig väldigt olika, men från samma producent. Jag skriver i den här tråden då jag inte känner för att göra någon djupare analys. Xavier Rasteau 2012 och Xavier Gigondas 2010.

Är det någon på forumet som utan mer information än såhär kan säga vad som bör skilja sig mellan dessa viner och områden?
Jag gillade verkligen Gigondas och ville ha mera medans Rasteau kändes alldeles för obalanserad och smakade bara salt.
Dessa två områden ligger båda i södra Rhône.

Stilmässigt så brukar Gigondas jämföras med C9dP, lite osäker på om Rasteau har samma status (för mig är området mer känt för sina VDN-viner, dvs röda starkviner). Innan årgång 2008 salufördes de röda torra vinerna i Rasteau som Côtes du Rhône Village. I likhet med stora delar av södra Rhône så är det druvorna Grenache, Syrah, Mourvedre, Carignan och Cinsault som gäller främst när det gäller röda.

Stilmässigt så skulle jag med andra ord se dem som ganska lika, i alla fall på pappret. Kvalitetsmässigt bör Gigondas ligga minst ett snäpp före. :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Är det någon på forumet som utan mer information än såhär kan säga vad som bör skilja sig mellan dessa viner och områden?
Jag gillade verkligen Gigondas och ville ha mera medans Rasteau kändes alldeles för obalanserad och smakade bara salt.
Den stora skillnaden som jag själv känner är kvalitén på vinerna där Gigondas i många fall håller jämna steg med CdP. Rasteau är mer åt standard Côtes du Rhône med en del grönstick emellanåt. Detta har säkert med hur produktionen/skörd etc går till men det pågår stora förändringar inom Rasteau för att höja kvalitén. Det finns säkert ett antal bättre producenter i Rasteau men det verkar lysa med sin frånvaro på SB. Håll dig till Gigondas ett tag till :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Visst händer det att jag får förnimmelser av sälta i vin, men vin som domineras av sälta låter lite väl extremt. :eek: Är du säker på att det var vin i flaskan och inte enbart färgat havsvatten? ;)

Du får ta mina smaknoter med en nypa salt.. ;)
Nej men tjejen sa det när vi satt i soffan, och efter den kommentaren kunde jag nästan inte tänka på något annat.
Tack för ett bra svar förresten! @Mattias S @thunberg
 

kayaker

Cyklist
I veckan har jag druckit två viner som har varit sig väldigt olika, men från samma producent. Jag skriver i den här tråden då jag inte känner för att göra någon djupare analys. Xavier Rasteau 2012 och Xavier Gigondas 2010.

Är det någon på forumet som utan mer information än såhär kan säga vad som bör skilja sig mellan dessa viner och områden?
Jag gillade verkligen Gigondas och ville ha mera medans Rasteau kändes alldeles för obalanserad och smakade bara salt.
Vad gäller viner från södra Rhône i allmänhet så har den danska sidan http://www.chateauneuf.dk/ mycket information.
 

Per Stade

Lege artis
Det här erbjudandet fick jag häromdagen. Frågan till forumet, som kan mer om rödtjut än jag: vad ska jag köpa?

Aalto PS (mit original 6er Holzkiste)
Bodegas Aalto / Mariano Garcia
D.O. Ribera del Duero

nur 394,00 € statt 594,00€ (inkl. Mest.)

+ frei Haus (Deutschland/Östereich/Benelux/Dänemark)entspricht nur 65,67 €/Flasche(87,56 €/Liter statt 132,00€/Liter)
Sie sparen als Stammkunde 200 € pro Paket!


4833E2BD-EEF3-C5D2-3C23-744E1CD16057_Image_4.jpg


Aalto 2013 Bodegas Aalto / Mariano Garcia D.O. Ribera del Duero

Stammkundenpaket:


6 Flaschen Aalto 2013 (PA9446) nur 159,00 € statt 234,00€ (inkl. Mwst.)
+ frei Haus (Deutschland/Östereich/Benelux/Dänemark)entspricht nur 26,50 €/Flasche(35,33 €/Liter statt 52,00€/Liter)

Sie sparen als Stammkunde 75 € pro Paket!







 
Toppen