Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

jrick

Medlem
Jag återkommer ikväll när jag har CT framför mig! Men det är absolut inte några FineWines, därav min lätta reservation och att jag skyller på min fästmös åsikter! Då behöver jag inte skämmas, haha. Jag kan tänka mig att jag skulle få upp ögonen för vittt också om jag gav det en ärlig chans.
Du är förlåten. Jag trodde också en gång i tiden att jag inte tyckte om vitt vin så mycket...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Du är förlåten. Jag trodde också en gång i tiden att jag inte tyckte om vitt vin så mycket...

Varunummer Namn Pris Årgång
(2176) Réserve Hennÿ 119 kr 2012
(4200) Leth 81 kr 2013
(22139) Les Fumées Blanches 85 kr 2014
(73922) Wintrange Felsberg 123 kr 2007
(22139) Les Fumées Blanches 85 kr 2014
(2712) Domaine du Pré Baron 89 kr 2011
(71053) Ca'Rugate, Monte Fiorentine 179 kr 2010

Dessa viner har jag provat. Som sagt. Inte några fantastiska vita.
Vet inte vad jag vill komma fram till med min kommentar egentligen, bara ett svar på din fråga antar jag. :)
 

jrick

Medlem
Varunummer Namn Pris Årgång
(2176) Réserve Hennÿ 119 kr 2012
(4200) Leth 81 kr 2013
(22139) Les Fumées Blanches 85 kr 2014
(73922) Wintrange Felsberg 123 kr 2007
(22139) Les Fumées Blanches 85 kr 2014
(2712) Domaine du Pré Baron 89 kr 2011
(71053) Ca'Rugate, Monte Fiorentine 179 kr 2010

Dessa viner har jag provat. Som sagt. Inte några fantastiska vita.
Vet inte vad jag vill komma fram till med min kommentar egentligen, bara ett svar på din fråga antar jag. :)
Ja det var inte så häftiga grejer. Men du får väl återkomma när du känner dig redo för att börja lära dig vitt.
Du som gillar mastiga röda viner ska antagligen börja med grüner veltliner av lite bättre sort än Leth (som bjuder på kraftfull frukt och kryddighet) och kanske prova lite fatlagrad Chardonnay från nya världen (som ger lite smör och allmän lenhet som kan tilltala rödvinsfantasten. Eller en sauvignon blanc från Steiermark, rejält med tropiska frukter som stödjer syran.

Är inte bekant med alla de vita vinerna där men t.ex. Les fumées blanches är väl ett ganska lättviktigt och syrligt vin. Leth är väl ok för pengarna men med t.ex . Bründlmayers viner som börjar 20-30 kr dyrare så börjar det hända mycket direkt. Wintrange och Ca'rugate var väl tyvärr ganska misslyckade månadens vin...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ja det var inte så häftiga grejer. Men du får väl återkomma när du känner dig redo för att börja lära dig vitt.
Du som gillar mastiga röda viner ska antagligen börja med grüner veltliner av lite bättre sort än Leth (som bjuder på kraftfull frukt och kryddighet) och kanske prova lite fatlagrad Chardonnay från nya världen (som ger lite smör och allmän lenhet som kan tilltala rödvinsfantasten. Eller en sauvignon blanc från Steiermark, rejält med tropiska frukter som stödjer syran.

Är inte bekant med alla de vita vinerna där men t.ex. Les fumées blanches är väl ett ganska lättviktigt och syrligt vin. Leth är väl ok för pengarna men med t.ex . Bründlmayers viner som börjar 20-30 kr dyrare så börjar det hända mycket direkt. Wintrange och Ca'rugate var väl tyvärr ganska misslyckade månadens vin...

Ett bra svar! Jag har många stiler kvar att utforska och det finns en viss glädje i det ;) tack för dina tips!
 

jrick

Medlem
Jag ordnar ett vinlotteri på jobbet. Eftersom jag ville skapa lite sug för att delta valde jag champagne som tema då min avdelning definitivt innehåller folk för vilka Barolo inte betyder någonting. Jag räknar med att få runt 1000-1100 kronor och ska köpa in tre priser. Jag tänker mig någonting i stil med 450-350-200 som prisklass. Tredjepriset kan vara en halvflaska så klart, för annars blir det svårt. Tar tacksamt emot tips och förslag på kandidater. Ska gå att köpa på Systembolaget Passagen i sthlm.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag ordnar ett vinlotteri på jobbet. Eftersom jag ville skapa lite sug för att delta valde jag champagne som tema då min avdelning definitivt innehåller folk för vilka Barolo inte betyder någonting. Jag räknar med att få runt 1000-1100 kronor och ska köpa in tre priser. Jag tänker mig någonting i stil med 450-350-200 som prisklass. Tredjepriset kan vara en halvflaska så klart, för annars blir det svårt. Tar tacksamt emot tips och förslag på kandidater. Ska gå att köpa på Systembolaget Passagen i sthlm.
Mina 3 skulle va.

3.a Halvflaska Louis Roederer 209kr
2.a Diebolt-Vallois Brut Prestige 369kr
1.a Kanske Paul Dethune Bdn 465kr
eller Tattinger 2008 för 479kr
Samtliga finns på Passagen. Kanske några kronor över budgeten men bra bubbel iaf!
 

jrick

Medlem
Mina 3 skulle va.

3.a Halvflaska Louis Roederer 209kr
2.a Diebolt-Vallois Brut Prestige 369kr
1.a Kanske Paul Dethune Bdn 465kr
eller Tattinger 2008 för 479kr
Samtliga finns på Passagen. Kanske några kronor över budgeten men bra bubbel iaf!
DV Prestige är en stor personlig favorit så tänkte också på den. Stort tack för förslagen!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag ordnar ett vinlotteri på jobbet. Eftersom jag ville skapa lite sug för att delta valde jag champagne som tema då min avdelning definitivt innehåller folk för vilka Barolo inte betyder någonting. Jag räknar med att få runt 1000-1100 kronor och ska köpa in tre priser. Jag tänker mig någonting i stil med 450-350-200 som prisklass. Tredjepriset kan vara en halvflaska så klart, för annars blir det svårt. Tar tacksamt emot tips och förslag på kandidater. Ska gå att köpa på Systembolaget Passagen i sthlm.

Kul idé! Vad behöver dina kära medarbetare göra för att vinna vinet? Eller är det bara ett lotteri på slump för skojs skull?
 

Elvis

Medlem
Funderade också på Laurent-Perrier 2006 som släpps imorgon?

Jag har inte provat 2006:an men generellt tycker jag inte att Laurent-Perriers årgångsviner är särskilt bra. Nej, jag håller helt med @Skumpagne om hans förslag med Paul Dethune som förstapris.

En annan idé skulle kunna vara:
1. Pol Roger magnum (789 kr)
2. Pol Roger flaska (399 kr)
3. Pol Roger halvflaska (217 kr)

Budgeten spräcks med några hundralappar men det skulle bli ett snyggt prisbord! :cool:
 

jrick

Medlem
Kul idé! Vad behöver dina kära medarbetare göra för att vinna vinet? Eller är det bara ett lotteri på slump för skojs skull?
Det är ett återkommande rent lotteri. Innan jag kom till avdelningen för två veckor sedan hade alla med sig en flaska för 100 kr var. Vad är det för mening att vinna fem mediokra flaskor vin? Sa jag. Och föreslog att alla skulle lägga en hundring och så skulle jag arrangera med bättre enskilda flaskor enligt olika teman. Tanken är att dra lappar men om någon annan kan komma på ett roligare sätt att slumpa tar jag gärna emot förslag.
@Elvis tack och du har rätt det hade varit ett snyggt prisbord. Föredrar dock att kunna berätta lite samtidigt om de olika vinerna.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det är ett återkommande rent lotteri. Innan jag kom till avdelningen för två veckor sedan hade alla med sig en flaska för 100 kr var. Vad är det för mening att vinna fem mediokra flaskor vin? Sa jag. Och föreslog att alla skulle lägga en hundring och så skulle jag arrangera med bättre enskilda flaskor enligt olika teman. Tanken är att dra lappar men om någon annan kan komma på ett roligare sätt att slumpa tar jag gärna emot förslag.
@Elvis tack och du har rätt det hade varit ett snyggt prisbord. Föredrar dock att kunna berätta lite samtidigt om de olika vinerna.

Roligt! Så bra har inte jag det på mitt arbete :( där vill alla bara ha och ha utan att ge! :mad:
 

tobbe81

Medlem
Mor och Far åker snart ner till frankrike (Cannes) igen en kort sväng har titta lite på vilken champange producent jag inte har i min samling ännu bla Egly-Ouriet vad säger ni om denna producent värt att köpa någon bättre flaska från det huset, eller lägga pengar på något mer välkänt ?!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Mor och Far åker snart ner till frankrike (Cannes) igen en kort sväng har titta lite på vilken champange producent jag inte har i min samling ännu bla Egly-Ouriet vad säger ni om denna producent värt att köpa någon bättre flaska från det huset, eller lägga pengar på något mer välkänt ?!
Egly tycker jag du ska fixa om du inte har problem med kraftiga och ekade champagner. Årgångs vinerna tycker jag är dom bästa.
 

MD

Medlem
Senaste kampanjen från Franska Vinlistan, vad ska man hugga på från 2008? Taittinger 2008 för 449kr eller Philipponnat Blanc de Noirs 2008 för 499kr. Har inte testat någon...
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Senaste kampanjen från Franska Vinlistan, vad ska man hugga på från 2008? Taittinger 2008 för 449kr eller Philipponnat Blanc de Noirs 2008 för 499kr. Har inte testat någon...
Det var ju någon här som drack Philipponnat BdM 2008 nere i Nice i somras och som tyckte att det var väl värt alla slantar, så jag skulle nog satsa på den... Minns inte vem det var dock!
 
Toppen