Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Vino fino

Medlem
I princip alla har nog höjt sig de senaste 20 åren, inte bara bdx. Så även våra krav mest sannolikt. De borde således ta ut varann. ;)
Därom tvista de lärde. ;)

Bourgogne premox, Ribera del Duero 2005-2010, Bdx 2009, Brunello-gate.... finns många exempel på kvalitet som har sjunkit under de senaste 20 åren...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Min poäng, däremot, var att om man gillar Bdx Cru Classé som den smakade 1996 så finns det gott om alternativ idag till samma pengar. Fast utan de där magiska orden på etiketten då, om man kan leva med det...
Men om ens krav har ökat i paritet så spelar det nog föga roll, upplevelsen blir då inte samma som för 20 år sedan och vin handlar ju om upplevelsen - inte priset.

Frågan blir istället hur stor skillnad det är på en topp-bdx och en mellanklass-bdx av idag? Möjligen så är det bara etiketten som skiljer dem åt? Med detta menar jag; har kvaliteten ökat lika mycket inom alla segment eller är det främst lägsta- och mellanklassnivån som har ökat och således minskat gapet gentemot toppvinerna? Jag kan dessutom tänka mig att om vi kunde resa tillbaka 20 år i tiden, så hade man säkert resonerat ungefär likadant som idag men med dåtidens "valutakurs", dvs att: 500 pix för en prestige-bdx är alldeles för mycket, då man kan hitta bdx för strax över "hundralappen" som levererar ungefär lika bra. ;)

Man brukar trots allt inte märka så stor skillnad mellan en riktigt bra mellanklass-bdx (250-600 kr) och en svindyr prestige-bdx, men möjligen är det bara jag som saknar tillräckliga referensramar. :)
 

Magikern

Medlem
Man brukar trots allt inte märka så stor skillnad mellan en riktigt bra mellanklass-bdx (250-600 kr) och en svindyr prestige-bdx, men möjligen är det bara jag som saknar tillräckliga referensramar. :)

Skillnaden är väl ofta hur länge vinet utvecklas. Prestigevinerna utvecklas i regel mer än 3 gånger så länge och håller ihop mycket längre också.

Strax över 600 räcker ju för toppårgångar av Brane-Cantenac, Gruaud-larose, Domaine De Chevalier, La Clemence etc. och då får man viner som utvecklas länge och bjuder på kvalité som motsvarar priset (om man är Bordeauxälskare).
 

Vino fino

Medlem
Frågan blir istället hur stor skillnad det är på en topp-bdx och en mellanklass-bdx av idag? Möjligen så är det bara etiketten som skiljer dem åt? Med detta menar jag; har kvaliteten ökat lika mycket inom alla segment eller är det främst lägsta- och mellanklassnivån som har ökat och således minskat gapet gentemot toppvinerna?
Det finns absolut en gräns när du börjar betala för etikett och inte för ökad kvalitet. Det tycker jag man kan konstatera utan kontroverser.

Verklig valuta, pang för pengen, hittar jag i de bästa Cru Bourgeois (särskilt under fina årgångar) och i de lägre divisionerna av Cru Classé där slott har varit lite slappa men skärpt till sig och marknaden inte har hunnit med. Dvs. det som du kallar mellanklassnivån.

Lägstanivån (under 150 kr) har alltid varit svårnavigerad och jag vet inte om man kan säga att kvaliteten har höjts generellt. Förut fanns en massa hyfsade Cru Bourgeois där. De har nu ersatts av en massa hyfsade generiska viner. Den dagen då man fick en ärlig Bdx med lite karaktär för 80 bagis är väl tyvärr förlorad för evigt. Men för 130 spänn, så visst. (Och detta gäller väl i ärlighetens namn även för andra etablerade regioner).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det finns absolut en gräns när du börjar betala för etikett och inte för ökad kvalitet. Det tycker jag man kan konstatera utan kontroverser.

Verklig valuta, pang för pengen, hittar jag i de bästa Cru Bourgeois (särskilt under fina årgångar) och i de lägre divisionerna av Cru Classé där slott har varit lite slappa men skärpt till sig och marknaden inte har hunnit med. Dvs. det som du kallar mellanklassnivån.

Lägstanivån (under 150 kr) har alltid varit svårnavigerad och jag vet inte om man kan säga att kvaliteten har höjts generellt. Förut fanns en massa hyfsade Cru Bourgeois där. De har nu ersatts av en massa hyfsade generiska viner. Den dagen då man fick en ärlig Bdx med lite karaktär för 80 bagis är väl tyvärr förlorad för evigt. Men för 130 spänn, så visst. (Och detta gäller väl i ärlighetens namn även för andra etablerade regioner).
Ja, den slutsats jag drar av det hela är att kvalitetsvin har blivit bättre totalt, det vill säga konkurrens, medvetenhet hos vinnörden och det ökade utbudet håller nere priserna på övre mellanklassnivå i stort sett oavsett ursprung. Jag menar, det finns ju så jäkla mycket vin av hög kvalitet idag jämfört med förr från alla hörn i världen, vilka såklart sätter press med ökad generell kvalitet som följd. All verksamhet mår bra av hård konkurrens. Just bdx har dessutom blivit extra hårt utsatt av ökad konkurrens med tanke på den breda spridningen av så kallade bdx-blends med liknande egenskaper som förlagan.

Dragningskraften kring fina etiketter kommer dock fortfarande hålla uppe priserna på prestigeviner såklart. Men vi lever även i en värld där vi kanske tror att dessa viner är något alldeles extra, speciellt då vi sällan dricker dem och kan syna dem i sömmarna.
 

chambertin

Medlem
Man brukar trots allt inte märka så stor skillnad mellan en riktigt bra mellanklass-bdx (250-600 kr) och en svindyr prestige-bdx, men möjligen är det bara jag som saknar tillräckliga referensramar. :)
Skulle gärna hålla med dig och helst då baserat på egna erfarenheter från blindprovarsessioner men kan tyvärr inte säga att det blivit så särskilt många sådana av den karaktären. :(

Om jag går tillbaka i tiden och tänker på det jag provade på 80-talet och jämför de Bdx-viner jag provade då så får jag nog tillstå att skillnaden var ganska signifikant mellan vinerna som då kostade runt 100-lappen och de som kostade >500:- ( typiskt Super 2:nd mot 1:er Crû).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skulle gärna hålla med dig och helst då baserat på egna erfarenheter från blindprovarsessioner men kan tyvärr inte säga att det blivit så särskilt många sådana av den karaktären. :(

Om jag går tillbaka i tiden och tänker på det jag provade på 80-talet och jämför de Bdx-viner jag provade då så får jag nog tillstå att skillnaden var ganska signifikant mellan vinerna som då kostade runt 100-lappen och de som kostade >500:- ( typiskt Super 2:nd mot 1:er Crû).
Jag kan tänka mig att skillnaderna har minskat, men samtidigt så borde ju de bästa vinerna från Bordeaux vara minst ett huvud över de andra i paritet med vilken statistisk normalfördelning som helst, frågan är vad man behöver betala för den typen av toppkvalitet (upplevd kvalitet blint) idag? Räcker 500 kr för att ha chans att hitta viner som befinner sig på den absoluta toppen av kvalitetsstegen rent generellt, eller är det endast extrema undantag?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag kan tänka mig att skillnaderna har minskat, men samtidigt så borde ju de bästa vinerna från Bordeaux vara minst ett huvud över de andra i paritet med vilken statistisk normalfördelning som helst, frågan är vad man behöver betala för den typen av toppkvalitet (upplevd kvalitet blint) idag? Räcker 500 kr för att ha chans att hitta viner som befinner sig på den absoluta toppen av kvalitetsstegen rent generellt, eller är det endast extrema undantag?
Från Bordeaux kostar ett sånt vin från en toppårgång (2009,2010) ca 1,000SEK
 

Magikern

Medlem
Jag kan tänka mig att skillnaderna har minskat, men samtidigt så borde ju de bästa vinerna från Bordeaux vara minst ett huvud över de andra i paritet med vilken statistisk normalfördelning som helst, frågan är vad man behöver betala för den typen av toppkvalitet (upplevd kvalitet blint) idag? Räcker 500 kr för att ha chans att hitta viner som befinner sig på den absoluta toppen av kvalitetsstegen rent generellt, eller är det endast extrema undantag?

Nämnde några viner tidigare men de ligger ett par hundra över gränsen. Malartic Lagraviere 09 och 10 bör väl finnas för att köpas för runt 500 (SB har 09an tror jag). Skulle tro att det finns ännu mer prisvärda viner från Fronsac etc. Det lär säkert finnas mer prisvärda Bordeauxblends från andra regioner som utvecklas snabbare om man nu gillar det. Tenuta Sette Ponti Oreno är en rätt omskrivet supertuscan som man bör kunna hitta för drygt 500.

Hade inte varit förvånad om många vinkännare tyckt att tyckt att fullmogna toppårgångar av nämnda viner enbart varit marginellt sämre än first growth på blindprovningar. Sätter de betyg innan de sett etiketten är de vanligt att det bara skiljer någon enstaka poäng.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nämnde några viner tidigare men de ligger ett par hundra över gränsen. Malartic Lagraviere 09 och 10 bör väl finnas för att köpas för runt 500 (SB har 09an tror jag). Skulle tro att det finns ännu mer prisvärda viner från Fronsac etc. Det lär säkert finnas mer prisvärda Bordeauxblends från andra regioner som utvecklas snabbare om man nu gillar det. Tenuta Sette Ponti Oreno är en rätt omskrivet supertuscan som man bör kunna hitta för drygt 500.

Hade inte varit förvånad om många vinkännare tyckt att tyckt att fullmogna toppårgångar av nämnda viner enbart varit marginellt sämre än first growth på blindprovningar. Sätter de betyg innan de sett etiketten är de vanligt att det bara skiljer någon enstaka poäng.
Om vi använder de mest etablerade vinjournalisterna som referens så hamnar inte Malartic Lagraviere i toppskiktet (även om det väldigt bra) och inte heller vinerna från Fronsac.
 

Magikern

Medlem
Om vi använder de mest etablerade vinjournalisterna som referens så hamnar inte Malartic Lagraviere i toppskiktet (även om det väldigt bra) och inte heller vinerna från Fronsac.

Stämmer men de provar inte blint heller i regel eller så justerar de ofta betygen efteråt. ;) En skribent som troligen provade 2009orna blint är Jancis Robinson. 17 till Capbern-Gasqueton (kostar drygt 200) och 16 till Lafite är ju ganska sanslöst men troligen ett tecken på att hon provade helblint och inte ändrade efteråt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Stämmer men de provar inte blint heller i regel eller så justerar de ofta betygen efteråt. ;) En skribent som troligen provade 2009orna blint är Jancis Robinson. 17 till Capbern-Gasqueton (kostar drygt 200) och 16 till Lafite är ju ganska sanslöst men troligen ett tecken på att hon provade helblint och inte ändrade efteråt.
Var har du läst att Jancis gett Lafite 16 p? Så det du säger är att om man provar blint så får Lafite låga betyg så egentligen är Lafite inget toppvin utan allt är påhittat?
 

chambertin

Medlem
Är ny här på forumet och det var inte länge sedan jag upptäckte min lilla passion för vin. Har ägnat dem senaste månaderna till att lista ut vad jag gillar för vin. Många tomflaskor senare så har jag kommit fram till att favoriterna är Bordeaux & Barolo vilket är trevligt för mig men mindre trevligt för plånboken :p Jag tänkte kolla om det finns några vänliga själar som kan dela med sig utav lite tips på vinner från Bordeaux (Medoc /S:t Emilion) och Barolo samt eventuellt tips på någon bra Barbaresco :)
För att återgå till din urpsungliga fråga så kommer här några förslag:
Bdx:
2012, Ch Larrivet Haut-Brion (291:)
2010, Ch Rollan de By (229:)
2008, Ch de Fieuzal (335:)

Barolo/Barbaresco:
2011, Barolo Marcenasco, Renato Ratti (279:)
2007, Barolo La Pira, Roagna (483:)
2010, Barbaresco Serraboella Cigliuti (429:)

Vad gäller Barolo/Barbaresco så håll koll på bl.a Carlo Merolli i Dk , Barolo Brunello i Ty, Atomwine i Dk (Roagna bl.a), SoloBarolo m.fl.
Mer finns att läsa här t,ex: Piemonte 2010
 

magnum

Epernay, Frankrike
För att återgå till din urpsungliga fråga så kommer här några förslag:
Bdx:
2012, Ch Larrivet Haut-Brion (291:)
2010, Ch Rollan de By (229:)
2008, Ch de Fieuzal (335:)

Barolo/Barbaresco:
2011, Barolo Marcenasco, Renato Ratti (279:)
2007, Barolo La Pira, Roagna (483:)
2010, Barbaresco Serraboella Cigliuti (429:)

Vad gäller Barolo/Barbaresco så håll koll på bl.a Carlo Merolli i Dk , Barolo Brunello i Ty, Atomwine i Dk (Roagna bl.a), SoloBarolo m.fl.
Mer finns att läsa här t,ex: Piemonte 2010
Tillhör Pessac och Graves Medoc?;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
För att återgå till din urpsungliga fråga så kommer här några förslag:
Bdx:
2012, Ch Larrivet Haut-Brion (291:)
2010, Ch Rollan de By (229:)
2008, Ch de Fieuzal (335:)

Barolo/Barbaresco:
2011, Barolo Marcenasco, Renato Ratti (279:)
2007, Barolo La Pira, Roagna (483:)
2010, Barbaresco Serraboella Cigliuti (429:)

Vad gäller Barolo/Barbaresco så håll koll på bl.a Carlo Merolli i Dk , Barolo Brunello i Ty, Atomwine i Dk (Roagna bl.a), SoloBarolo m.fl.
Mer finns att läsa här t,ex: Piemonte 2010
Efter några långa och utsvävande diskussioner så har vi äntligen landat frågeställningen och fått levererat ett bra svar. Puh! Det tog tid, men nu är vi på gång! :)
 

Larseman

Medlem
För att återgå till din urpsungliga fråga så kommer här några förslag:
Bdx:
2012, Ch Larrivet Haut-Brion (291:)
2010, Ch Rollan de By (229:)
2008, Ch de Fieuzal (335:)

Barolo/Barbaresco:
2011, Barolo Marcenasco, Renato Ratti (279:)
2007, Barolo La Pira, Roagna (483:)
2010, Barbaresco Serraboella Cigliuti (429:)

Vad gäller Barolo/Barbaresco så håll koll på bl.a Carlo Merolli i Dk , Barolo Brunello i Ty, Atomwine i Dk (Roagna bl.a), SoloBarolo m.fl.
Mer finns att läsa här t,ex: Piemonte 2010
Vad gulligt med alla glada gubbar :D
 

chambertin

Medlem
Jag kan tänka mig att skillnaderna har minskat, men samtidigt så borde ju de bästa vinerna från Bordeaux vara minst ett huvud över de andra i paritet med vilken statistisk normalfördelning som helst, frågan är vad man behöver betala för den typen av toppkvalitet (upplevd kvalitet blint) idag? Räcker 500 kr för att ha chans att hitta viner som befinner sig på den absoluta toppen av kvalitetsstegen rent generellt, eller är det endast extrema undantag?
Om vi ponerar att absoluta toppen = 95P+ av de 5-10 mest etablerade kritikerna så tror jag inte att 500:- räcker.
Skulle säga 1000:- för att hamna där (v.g Bdx,) när vineran hamnat i butik.
http://www.bordoverview.com/?year=2009&bank=left
Sortera den på Rååååbert så hittar du inte ngt vin 95P+ för under 50€ (en primeur ex VAT)
Sortera den på Jancis Rååååååbinson så hittar du 2-3 viner över 17p men med prislapp under 50€
Sortera den på Decanter så hittar du 9 viner över 17p men med prislapp under 50€
Sortera den på Revue de Vin de France så hittar du 13 viner över 17p men med prislapp under 50€
 
Toppen