Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

chambertin

Medlem
Han kan ju iofs tycka att 250-500 kr är rätt dyrt det med, han är ju ny i det här intresset...
Bra viner brukar ju sällan vara billigt och som @sam skrev inte särskilt bra för plånboken.
Kanske är det som du säger att även det prisintervall jag gav är plånboksfientligt för @sam men tycker man 300kr är dyrt för ett bra vin så kanske man skall välja ngt annat intresse. Nu var det ju inte riktigt så som @sam uttryckte sig och det var inte min mening alls att racka ner på honom eller så. Dyrt finns ju framför allt i betraktarens ögon och jag gav uttryck för vad jag tycker v.g dyra viner kontra kvalitet i Bdx.
 

Larseman

Medlem
Ett känt sätt att spara slantar om man gillar Barolo är ju att pröva Langhe Nebbiolo. Självklart inte lika bra men bra producenters Langhe Nebbiolo är inte alls dumma. Kräver heller inte lika lång lagring.
Håller med, glöm bara inte att de även kan komma i formen av Nebbiolo d'Alba eller Langhe Rosso. Finns också annan bra Nebbiolo till bra priser i andra delar av Piemonte, exempelvis Roero, Gattinara och Valtellina
 

Mattias Schyberg

Administratör
Även när det gäller bdx-stilen så finns det mängder med bra uttryck som inte behöver kosta så jäkla mycket. Vi hörde ju senast talas om en Merlot från Österrike som levererade klass och misstogs för bdx, men vet även att cab-blends från Spanien, Sydafrika och säkerligen ett gäng till, kan ge en fullgod bdx-upplevelse för väldigt rimliga pengar. Det finns ju så jäkla mycket vin därute så att enbart stirra sig blind på ett distrikt/land per vinstil känns mest som att skrapa på ytan. Sen har vi ju dessutom alla olika vinstilar som inte bör glömmas bort för variationens skull!

När det gäller Nebbiolo så vet jag dock inte om det finns så mycket utanför Piemonte värt att nämna.
 

Vino fino

Medlem
Välkommen hit och kul att du hittat det du gillar i två kvalitetsområden.
Att Bdx i allmänhet är dyrt är bara en myt som sprids utan ngn verifiering. Som bevis brukar hänvisas till 1:er Crû och några till. Alla bra viner runt 250-500:- verkar plötsligt ha försvunnit från jordens yta.
Det finns om inte oändligt så i alla fall väldigt gott om bra viner i prisläget 250-500:- liksom i Piemonte.
För Bdx i plånboksvänligt läge så måste du leta upp Andreas Larssons provningar och recensioner. Där finns massor med viner som inte kostar skjortan. Han provar dessutom massor med viner blint vad jag vet.

Är du lagd åt top-notch vinerna så är så klart Bdx långt ifrån prisvärt men det är ju inte ngt unikt för Bdx.
Jag måste sekondera @chambertin här och instämma i att det är en (obildad) svensk myt att Bdx är dyrt, typiskt sådant som propageras av Kronstam & Co som bara tittar på Monopolets sortiment. Utvecklingen i vingårdarna har under senare år gjort att kvaliteten höjts dramatiskt överlag. De viner som idag kostar säg 500 kr är av samma kvalitet som de som kostade 500 kr för 20 år sedan. (Dvs de som idag kostar två-tre tusen). Ja, för 20 år sedan kunde jag köpa Cos för en fyrhundring, men det finns idag alternativ för samma pengar som är lika bra som Cos var då.
Paul Pontallier bruka med rätta säga att Pavillon Rouge idag håller samma kvalitet som Ch. Margaux höll för 20 år sedan. Och om vi kliver ned lite i prisligan så måste jag säga att det finns väldigt mycket bra mellan 150 - 300 kr. Om man är gör lite noggranna efterforskningar och vänder sig till vettiga vinhandlare (dvs inte Systembolaget) går det enkelt att hitta fynd. Precis på samma sätt som vi accepterar att man måste vara noggrann när man köper Champagne eller Napa så måste man göra sin läxa i Bdx innan man börjar gnälla på priserna. Bara för att Moet NV och andra bästsäljare är skräp kan vi inte hävda att Champagne alltid är svindyrt och dåligt. Samma gäller för Bdx.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Jag måste sekondera @chambertin här och instämma i att det är en (obildad) svensk myt att Bdx är dyrt, typiskt sådant som propageras av Kronstam & Co som bara tittar på Monopolets sortiment. Utvecklingen i vingårdarna har under senare år gjort att kvaliteten höjts dramatiskt överlag. De viner som idag kostar säg 500 kr är av samma kvalitet som de som kostade 500 kr för 20 år sedan. (Dvs de som idag kostar två-tre tusen). Ja, för 20 år sedan kunde jag köpa Cos för en fyrhundring, men det finns idag alternativ för samma pengar som är lika bra som Cos var då.
Paul Pontallier bruka med rätta säga att Pavillon Rouge idag håller samma kvalitet som Ch. Margaux höll för 20 år sedan. Och om vi kliver ned lite i prisligan så måste jag säga att det finns väldigt mycket bra mellan 150 - 300 kr. Om man är gör lite noggranna efterforskningar och vänder sig till vettiga vinhandlare (dvs inte Systembolaget) går det enkelt att hitta fynd. Precis på samma sätt som vi accepterar att man måste vara noggrann när man köper Champagne eller Napa så måste man göra sin läxa i Bdx innan man börjar gnälla på priserna. Bara för att Moet NV och andra bästsäljare är skräp kan vi inte hävda att Champagne alltid är svindyrt och dåligt. Samma gäller för Bdx.
Spot on!!
Mycket bra skrivet.
 

Toby

Medlem
Har någon av er tips på en inte allt för dyr (300-900kr klassen kanske?) Grand Cru i S:T Emilion området?
Försökte beställa en Château Figeac men bolaget hade natruligtvis missat att uppdatera sidan så det var slut på 2011, och 2009 tycker jag är lite väl dyr ^^
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag måste sekondera @chambertin här och instämma i att det är en (obildad) svensk myt att Bdx är dyrt, typiskt sådant som propageras av Kronstam & Co som bara tittar på Monopolets sortiment. Utvecklingen i vingårdarna har under senare år gjort att kvaliteten höjts dramatiskt överlag. De viner som idag kostar säg 500 kr är av samma kvalitet som de som kostade 500 kr för 20 år sedan. (Dvs de som idag kostar två-tre tusen). Ja, för 20 år sedan kunde jag köpa Cos för en fyrhundring, men det finns idag alternativ för samma pengar som är lika bra som Cos var då.
Paul Pontallier bruka med rätta säga att Pavillon Rouge idag håller samma kvalitet som Ch. Margaux höll för 20 år sedan. Och om vi kliver ned lite i prisligan så måste jag säga att det finns väldigt mycket bra mellan 150 - 300 kr. Om man är gör lite noggranna efterforskningar och vänder sig till vettiga vinhandlare (dvs inte Systembolaget) går det enkelt att hitta fynd. Precis på samma sätt som vi accepterar att man måste vara noggrann när man köper Champagne eller Napa så måste man göra sin läxa i Bdx innan man börjar gnälla på priserna. Bara för att Moet NV och andra bästsäljare är skräp kan vi inte hävda att Champagne alltid är svindyrt och dåligt. Samma gäller för Bdx.
Lustigt nog så motiverar detta i så fall "betygsinflationen" i vinvärlden, då de flesta rimligtvis har höjt sin kvalitet de senaste 20 åren, inte bara Bordeaux. :)
 

sam

Medlem
Men han har inte fastnat för Champagne och Bourgogne (än)

Det hela började med proseco på helgerna, sen kom det in en flaska DP i bilden därefter vart man såld på champagne :) Sen kom rödvinett in i bilden :p

När det gäller prislapp på bordeaux så är väl egentligen allt mellan 250-1000:-intressant,
Gällande barolo så är det väl mest intressant på mellan 250-500, än så länge iafl.
Kort och gott så länge priset är relativt till smaken så är det ok :)
 

Magikern

Medlem
Även när det gäller bdx-stilen så finns det mängder med bra uttryck som inte behöver kosta så jäkla mycket. Vi hörde ju senast talas om en Merlot från Österrike som levererade klass och misstogs för bdx, men vet även att cab-blends från Spanien, Sydafrika och säkerligen ett gäng till, kan ge en fullgod bdx-upplevelse för väldigt rimliga pengar. Det finns ju så jäkla mycket vin därute så att enbart stirra sig blind på ett distrikt/land per vinstil känns mest som att skrapa på ytan. Sen har vi ju dessutom alla olika vinstilar som inte bör glömmas bort för variationens skull!

När det gäller Nebbiolo så vet jag dock inte om det finns så mycket utanför Piemonte värt att nämna.

I Valtellina görs (gjordes iaf) Castel Chiuro av Nino Negri. Det har ett rykte om sig att vara en de bästa Nebbiolovinerna som finns. Det finns även en del Valtellina Superiore som är utmärkt och även bra vin gjort på torkad Nebbiolo i Valtellina.

När det gäller Nya världen finns det säkert en del guldkorn även där nuförtiden.

Det är förvånansvärt många som tycker att Valtellina Superiore är det bästa Nebbiolovinet man kan få för 300 kronor precis som många tycker att Nobile Montepulciano innefattar de bästa Sangiovesevinerna i motsvarande prisklass.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Det hela började med proseco på helgerna, sen kom det in en flaska DP i bilden därefter vart man såld på champagne :) Sen kom rödvinett in i bilden :p

När det gäller prislapp på bordeaux så är väl egentligen allt mellan 250-1000:-intressant,
Gällande barolo så är det väl mest intressant på mellan 250-500, än så länge iafl.
Kort och gott så länge priset är relativt till smaken så är det ok :)
Det finns ju väldigt mycket god champagne för en fjärdedel av priset på en DP.
 

Toby

Medlem
För mig började det med Rödtjut, har fortfarande lite svårigheter med vitt, champagne har jag lite större svårigheter med, men jag är öppen för förändring :)
 

Vino fino

Medlem
Lustigt nog så motiverar detta i så fall "betygsinflationen" i vinvärlden, då de flesta rimligtvis har höjt sin kvalitet de senaste 20 åren, inte bara Bordeaux. :)
Njääeee. :rolleyes:

Betygsinflationen beror snarare på att det är fler och fler som gör vin enligt Råberts mall. Därmed stiger snittet till allas (utom mitt) jubel. Betyder det att vinerna blivit bättre? Inte automatiskt.
Min poäng, däremot, var att om man gillar Bdx Cru Classé som den smakade 1996 så finns det gott om alternativ idag till samma pengar. Fast utan de där magiska orden på etiketten då, om man kan leva med det...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Njääeee. :rolleyes:

Betygsinflationen beror snarare på att det är fler och fler som gör vin enligt Råberts mall. Därmed stiger snittet till allas (utom mitt) jubel. Betyder det att vinerna blivit bättre? Inte automatiskt.
Min poäng, däremot, var att om man gillar Bdx Cru Classé som den smakade 1996 så finns det gott om alternativ idag till samma pengar. Fast utan de där magiska orden på etiketten då, om man kan leva med det...
I princip alla har nog höjt sig de senaste 20 åren, inte bara bdx. Så även våra krav mest sannolikt. De borde således ta ut varann. ;)

Om kvaliteten har höjts så borde såklart även betygen ökas alternativt så är det våra krav som har förändrats.
 
Toppen