Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

AdamST

Medlem
Var bara tvungen att lägga till en väldigt viktig detalj i din för övrigt eminenta rekommendation. Ett av de bästa bubbel jag har druckit, vilket inte är en alltför diger lista men ändå. Den allt annat än optimala årgången generellt gör den dessutom optimal att dricka nu till skillnad mot demonårgångar som exempelvis 2002:an. Prisvärt värre är således min kommentar! :)
Så kul, nu blev men inte lite sugen på att dricka den :)
 

magnum

Epernay, Frankrike

Elvis

Medlem
Min fru vill ha mer stilla vin i källaren och jag skulle vilja ha tips på bra vita viner. Gärna ett par bra rieslings från Tyskland/Österrike och gärna någon fet chardonnay. De ska helst går att få tag på via Systembolaget (inkl. BS).
 

Pontus

Medlem
Min fru vill ha mer stilla vin i källaren och jag skulle vilja ha tips på bra vita viner. Gärna ett par bra rieslings från Tyskland/Österrike och gärna någon fet chardonnay. De ska helst går att få tag på via Systembolaget (inkl. BS).
Chardonnay:
Om du skyndar dig kan du köpa (4 kvar i webblagret) https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/vasse-felix-9927301
En annan ungefär lika bra, men lite dyrare https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/by-farr-7895801
Riesling:
Ett långlagringsprojekt som är hyfsat bra redan nu: https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/brundlmayer-heiligenstein-9545601
I övrigt hade jag letat efter viner från Dönnhoff, Keller, Willi Schaefer, Zilliken, Schäfer-Fröhlich, Emrich-Schönleber, Von Winning, Leitz...Finns en uppsjö av bra producenter, har säkert missat ett dussin. 2015 verkar vara ett lovande år både i Tyskland och Österrike.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Min fru vill ha mer stilla vin i källaren och jag skulle vilja ha tips på bra vita viner. Gärna ett par bra rieslings från Tyskland/Österrike och gärna någon fet chardonnay. De ska helst går att få tag på via Systembolaget (inkl. BS).

Jag provade några tyska Riesling förra veckan, från Pflüger och philipp kuhn. Tycker absolut att de är värda att köpas för konsumtion nu och även några år framåt.
 

JakobS

Medlem
Min fru vill ha mer stilla vin i källaren och jag skulle vilja ha tips på bra vita viner. Gärna ett par bra rieslings från Tyskland/Österrike och gärna någon fet chardonnay. De ska helst går att få tag på via Systembolaget (inkl. BS).

Rekommenderar starkt riesling från Heymann-Löwenstein i Mosel!

Visserligen ytterst sällan de dyker upp på bolaget, så det blir till att beställa från Tyskland. Det är dock många vinhandlare som skickar dem till Sverige om man hör med dem.

Att deras magnumflaskor är stora och stöddiga som tusan att servera från är ett trevligt plus i kanten :D
1425337_10152928409178107_129424013168250416_o.jpg
 

Asplund

Medlem
Rekommenderar starkt riesling från Heymann-Löwenstein i Mosel!

Visserligen ytterst sällan de dyker upp på bolaget, så det blir till att beställa från Tyskland. Det är dock många vinhandlare som skickar dem till Sverige om man hör med dem.

Att deras magnumflaskor är stora och stöddiga som tusan att servera från är ett trevligt plus i kanten

Brukar finnas på Atomwine också som har snabb och bra service
 

Daniel A

Administratör
Är jag en efterbliven idiot om jag köper Selosse Substance för 2500 SEK? Vad brukar de gå för? Litar inte riktigt på wine-searchers priser här, och är osäker på om de någonsin kommer till bolaget.

(Tar tacksamt emot tips på skumpa i snarlik stil!)
 

MD

Medlem
Är jag en efterbliven idiot om jag köper Selosse Substance för 2500 SEK? Vad brukar de gå för? Litar inte riktigt på wine-searchers priser här, och är osäker på om de någonsin kommer till bolaget.

(Tar tacksamt emot tips på skumpa i snarlik stil!)

Som svar på din fråga: Ja.


Den släpps varje nov/dec på bolaget, tror den brukar ligga runt 1600-1800kr, men priset kan såklart gå upp lite. Franska Vinlistan kör också kampanj på den varje höst och där brukar man kunna få någon hundring i rabatt om man köper en substance och en initial i paket, jämfört med priset på bolaget.
 

Daniel A

Administratör
Som svar på din fråga: Ja.


Den släpps varje nov/dec på bolaget, tror den brukar ligga runt 1600-1800kr, men priset kan såklart gå upp lite. Franska Vinlistan kör också kampanj på den varje höst och där brukar man kunna få någon hundring i rabatt om man köper en substance och en initial i paket, jämfört med priset på bolaget.

Gud så skönt. Tack för svaret jag hoppades på!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Som svar på din fråga: Ja.


Den släpps varje nov/dec på bolaget, tror den brukar ligga runt 1600-1800kr, men priset kan såklart gå upp lite. Franska Vinlistan kör också kampanj på den varje höst och där brukar man kunna få någon hundring i rabatt om man köper en substance och en initial i paket, jämfört med priset på bolaget.
Hm, vi verkar ha utvecklats i rätt riktning. Förr brukade vi vilja mörka all information kring eftertraktade släpp för att maximera chansen att få mer för sig själv. Snyggt! ;)
 
Hm, vi verkar ha utvecklats i rätt riktning. Förr brukade vi vilja mörka all information kring eftertraktade släpp för att maximera chansen att få mer för sig själv. Snyggt! ;)
det finns så mycket bra vin från så många kanaler just nu att det känns i stort omöjligt att gå på alla tips och försöka följa alla trendiga vinmakare i alla olika länder... Ibland känns det nästan skönt när man inser att man missat någon av de senaste flugorna. That said, denna helg följde vi upp på två tips från forumet, nämligen Lustaus fino en rama Jerez de la frontera, som var finstämd, läcker, och perfekt med litet salt småtugg, plus oerhört lyxiga Thorne&Daughters Paper Kite 2015 semillon.
 

Mattias Schyberg

Administratör
det finns så mycket bra vin från så många kanaler just nu att det känns i stort omöjligt att gå på alla tips och försöka följa alla trendiga vinmakare i alla olika länder... Ibland känns det nästan skönt när man inser att man missat någon av de senaste flugorna. That said, denna helg följde vi upp på två tips från forumet, nämligen Lustaus fino en rama Jerez de la frontera, som var finstämd, läcker, och perfekt med litet salt småtugg, plus oerhört lyxiga Thorne&Daughters Paper Kite 2015 semillon.
Jag brukar leta i rännstenen där knappt någon tittar. Kostnaden brukar vara låg så det gör inte så mycket om man behöver kyssa många grodor. :cigarr:
 
Toppen