Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Har provat den ett par gånger, härligt mogen men den behöver nog vila 6-12 månader (nyligen deggad) innan den visar sin fulla potential.
Gjord på 1998-1996-1995. Slutsåld hos Gosset. Stark köprek;)
Vad köpte du den för på plats?
 

AdamST

Medlem
Har provat den ett par gånger, härligt mogen men den behöver nog vila 6-12 månader (nyligen deggad) innan den visar sin fulla potential.
Gjord på 1998-1996-1995. Slutsåld hos Gosset. Stark köprek;)
Tror du den kommer gå att få tag i vid släppet hos systembolaget? :) Jag skulle vilja hålla på den tills jag tar min examen :D
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Kanske fel tråd men tror nog att flera vill veta! Jag kan meddela att 2008 Pierre Péters Blanc de Blancs Les Chetillons släpps på Systembolaget den 2/12 i varudepån (beställningsbar via internet) och i vinkällarbutikerna. 460 flaskor är inköpta och kommer säljas till det i mina ögon bra priset 749:- styck! Vet inte vad de gått för ute i andra butiker men har sett priset på över tusenlappen!
 

MartinE

Medlem
Kanske fel tråd men tror nog att flera vill veta! Jag kan meddela att 2008 Pierre Péters Blanc de Blancs Les Chetillons släpps på Systembolaget den 2/12 i varudepån (beställningsbar via internet) och i vinkällarbutikerna. 460 flaskor är inköpta och kommer säljas till det i mina ögon bra priset 749:- styck! Vet inte vad de gått för ute i andra butiker men har sett priset på över tusenlappen!
Ännu ett s k säkert köp (=bra för källaren, dåligt för plånboken)!

Men ändå en ganska rejäl prishöjning jämfört med tidigare årgångar!

2006: 597 kr
2007: 665 kr
2009: 679 kr
 

AdamST

Medlem
Ok en lite annorlunda fråga men jag kör här! Ikväll ska jag käka på Linje Tio för att fira pappas födelsedag, och jag är kluven till vilket vin vi ska ta in. Vinlistan är större än denna http://media.linjetio.com/2016/09/Matsalsmeny_Plan_höst2016.pdf men av det som är tillgängligt där är jag nog benägen att luta mot champagne då maten blir så varierad, och champagne passar så fantastiskt bra till ostron och skaldjur som nog kommer beställas in :) Ser ni annars något prisvärt eller roligt att testa? Undanta magnumflaskor och viner över tusenlappen, det är inte en jämn födelsedag ;)
 

Daniel A

Administratör
Ok en lite annorlunda fråga men jag kör här! Ikväll ska jag käka på Linje Tio för att fira pappas födelsedag, och jag är kluven till vilket vin vi ska ta in. Vinlistan är större än denna http://media.linjetio.com/2016/09/Matsalsmeny_Plan_höst2016.pdf men av det som är tillgängligt där är jag nog benägen att luta mot champagne då maten blir så varierad, och champagne passar så fantastiskt bra till ostron och skaldjur som nog kommer beställas in :) Ser ni annars något prisvärt eller roligt att testa? Undanta magnumflaskor och viner över tusenlappen, det är inte en jämn födelsedag ;)

Om du/ni inte hittar någon vettig champagne och kör på stilla vitt istället så kan jag lägga en varm rekommendation på 2010 Domaine Guiberteau, "Clos de Carmes" för 850 kr. Stört bra producent, som gör riktigt bra viner på chenin blanc. Håller alltid utsikt efter pavor från dem (inte helt lätt att hitta), och det här priset är dessutom helt OK (för att vara svensk restaurang). Inte smakat just den årgången, men det kommer sannolikt vara ett vin med massiv gul frukt, svaga honungstoner, knastertorrt, relativt fylligt med hög syra. Blir ju sugen på att gå dit själv bara för att få nöjet att dricka lite Guiberteau igen...
 

AdamST

Medlem
Om du/ni inte hittar någon vettig champagne och kör på stilla vitt istället så kan jag lägga en varm rekommendation på 2010 Domaine Guiberteau, "Clos de Carmes" för 850 kr. Stört bra producent, som gör riktigt bra viner på chenin blanc. Håller alltid utsikt efter pavor från dem (inte helt lätt att hitta), och det här priset är dessutom helt OK (för att vara svensk restaurang). Inte smakat just den årgången, men det kommer sannolikt vara ett vin med massiv gul frukt, svaga honungstoner, knastertorrt, relativt fylligt med hög syra. Blir ju sugen på att gå dit själv bara för att få nöjet att dricka lite Guiberteau igen...
Detta var precis anledningen till att jag postade, tack så jättemycket :)
 

kayaker

Cyklist
Ok en lite annorlunda fråga men jag kör här! Ikväll ska jag käka på Linje Tio för att fira pappas födelsedag, och jag är kluven till vilket vin vi ska ta in. Vinlistan är större än denna http://media.linjetio.com/2016/09/Matsalsmeny_Plan_höst2016.pdf men av det som är tillgängligt där är jag nog benägen att luta mot champagne då maten blir så varierad, och champagne passar så fantastiskt bra till ostron och skaldjur som nog kommer beställas in :) Ser ni annars något prisvärt eller roligt att testa? Undanta magnumflaskor och viner över tusenlappen, det är inte en jämn födelsedag ;)
Jag har inte så mycket att komma med utgående från de viner som finns i den listan. Själv skulle jag ha sett till att få smaka ett glas av Juliane Ellers Juwel Riesling 2015 för att jag är väldigt nyfiken på hennes viner. Hon är en ung, lovande vinmakare som av vissa spås en lysande framtid, delvis beroende på att hennes läromästare, som hon jobbat hos, är självaste Klaus-Peter Keller.
 

AdamST

Medlem
Om du/ni inte hittar någon vettig champagne och kör på stilla vitt istället så kan jag lägga en varm rekommendation på 2010 Domaine Guiberteau, "Clos de Carmes" för 850 kr. Stört bra producent, som gör riktigt bra viner på chenin blanc. Håller alltid utsikt efter pavor från dem (inte helt lätt att hitta), och det här priset är dessutom helt OK (för att vara svensk restaurang). Inte smakat just den årgången, men det kommer sannolikt vara ett vin med massiv gul frukt, svaga honungstoner, knastertorrt, relativt fylligt med hög syra. Blir ju sugen på att gå dit själv bara för att få nöjet att dricka lite Guiberteau igen...
IMG_3906.JPG

Satan siket underbart vin! Precis som du skrev, med en nästan rökig ton. Personalens reaktion var också hysteriskt rolig, vinansvarige kom ut och gratulerade till det fina valet :)
IMG_3908.JPG

Tack så jättemycket för rekommendationen, bland de bättre vita jag druckit :)
 

Daniel A

Administratör
Visa bifogad bild 8241
Satan siket underbart vin! Precis som du skrev, med en nästan rökig ton. Personalens reaktion var också hysteriskt rolig, vinansvarige kom ut och gratulerade till det fina valet :)
Visa bifogad bild 8242
Tack så jättemycket för rekommendationen, bland de bättre vita jag druckit :)

Jag känner den där värmen som sprids inom en när man rekommenderar ett 800kronorsvin och det hela går hem. :D Kul!
 

Belmont

Medlem
Är intresserad att köpa lite Bonnaire 2008 och lägga i vinkylen.
Dom har en Millésime 2008 och en Prestige 2008, vilken är värd att satsa på?
 
Toppen