Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Jos

Medlem
Tack än en gång för alla tips. Några viner var slut när jag försökte beställa men jag lyckades i alla fall beställa:

3 st Domaine Hubert Lamy Saint-Aubin La Princée 2013
4 st Henri Boillot Meursault 2014
4 st Domaine William Fevre Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre 2014

Min nya vinkällare ska innehålla en större andel stilla vin än den tidigare.
Så du har också hamnat i vita Bourgogne-träsket? :) De har varit väääldigt mycket Chablis och Bourgogne här hemma senaste tiden... Montee de Tonnerre är även mitt favoritläge i Chablis. Men som kanske sagt, är det favoriten så går du säkert i gång ännu mer på ekade viner från Beaune.

Det är precis som vanligt, de dyra stora gör också sjukt bra viner... Comtes Lafon, Leroy, Leflaive mfl men även mindre producenter som Patric Javillier och Coche-Bizouard gör ju exemplevis bra Meursault till kanske inte lika högt pris. För att inte tala om Arnaud Ente som gör magiska viner men som dragit iväg i pris. Anne Gros kan vara ett tips också.

Om du kniper de storas instegsviner, Bourgogne Blanc, så får du ofta väldigt mycket vin för pengarna. Ett väldigt bra husvitt tycker jag är Olivier Leflaives som tom finns på SS https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/olivier-leflaive-565701
 

Larseman

Medlem
Tack än en gång för alla tips. Några viner var slut när jag försökte beställa men jag lyckades i alla fall beställa:

3 st Domaine Hubert Lamy Saint-Aubin La Princée 2013
4 st Henri Boillot Meursault 2014
4 st Domaine William Fevre Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre 2014

Min nya vinkällare ska innehålla en större andel stilla vin än den tidigare.
Clotilde Davenne! Har ni glömt att vi har lovat @vinifierat.se att stödköpa ;)
Både standard-bourgognen och månadens vin juli 2016 är köpvärda, kanske inte på prestige-nivå men som vardagsviner absolut.
 

Jos

Medlem
Clotilde Davenne! Har ni glömt att vi har lovat @vinifierat.se att stödköpa ;)
Både standard-bourgognen och månadens vin juli 2016 är köpvärda, kanske inte på prestige-nivå men som vardagsviner absolut.
Jag var inte jätteimponerad av standarden. Då tycker jag Olivier Leflaive för några kronor mer levererar flera pinnhål upp faktiskt.

Sen tycker jag man kan göra en del "fynd" i Puligny-Montrachet också.
 

Daniel A

Administratör
Verkligen. Särskilt inte med tanke på vad det kostar :neej:

Drack en 09:a Coche-Dury Meursault som var så god att det knappt fanns.

Ååhh... Drack ju 09 Coche-Dury, Bourgogne blanc i våras och minnet av den sitter fortfarande kvar. Flytande lycka! Redo att hosta upp för 09 Meursalt om jag ser den!
 

Keen

slan
Ååhh... Drack ju 09 Coche-Dury, Bourgogne blanc i våras och minnet av den sitter fortfarande kvar. Flytande lycka! Redo att hosta upp för 09 Meursalt om jag ser den!

Resterande Coche-dury får nog ligga ett tag till. Har en 12:a Meursault, en 08:a Les Enseignères, och en 12:a Borugogne Blanc.

Nu vill jag bara sälja ett par njurar så jag kan köpa en CC också...
 

Dovberg

Medlem
Jag drack faktiskt Coche-Dury CC -09 i våras med min fru och familj. Måste vara det mest otroliga vin jag har druckit. Extremt elegant, men med ett djup som är bortom den här världen. Oljig, lite som att dricka olivolja.

Eftersmaken dog liksom aldrig ut riktigt. Jag drack bara ett glas för det blev för mycket för mig. Blev liksom mätt på smaken även om det var otroligt gott. Min fru älskade det och svepte i sig det mesta :p
 
Skulle man kunna få ett litet Champagneråd av forumets samlade expertis. Jag köper inte alltför mkt Champagne, men lite då och då försöker jag plocka på mig en flaska. Jag tänkte jag skulle köpa en flaska Roederer BdB(2010) i nästa veckas "små parti släpp" på SB, om jag hinner med.
Men...då jag som sagt inte köper alltför mkt champagne slog mig ju tanken att jag kanske snarare borde kolla vad som finns nu och specifikt från de tre bästa årgångarna på 2000-talet, 2002,2006,2008. I ungefär samma prisklass då.

Vad säger ni experter om dessa tre som ligger i ungefär samma prisklass (ja jag fattar att jag borde köpa alla tre ;))Hur rangordnar ni dem?

Louis Roederer BdB Brut 2010, 695kr
Pol Roger BdB Brut 2008, 619kr
Vilmart & Cie Coeur de Cuvée 1er Cru 2008, 895kr
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skulle man kunna få ett litet Champagneråd av forumets samlade expertis. Jag köper inte alltför mkt Champagne, men lite då och då försöker jag plocka på mig en flaska. Jag tänkte jag skulle köpa en flaska Roederer BdB(2010) i nästa veckas "små parti släpp" på SB, om jag hinner med.
Men...då jag som sagt inte köper alltför mkt champagne slog mig ju tanken att jag kanske snarare borde kolla vad som finns nu och specifikt från de tre bästa årgångarna på 2000-talet, 2002,2006,2008. I ungefär samma prisklass då.

Vad säger ni experter om dessa tre som ligger i ungefär samma prisklass (ja jag fattar att jag borde köpa alla tre ;))Hur rangordnar ni dem?

Louis Roederer BdB Brut 2010, 695kr
Pol Roger BdB Brut 2008, 619kr
Vilmart & Cie Coeur de Cuvée 1er Cru 2008, 895kr
Oj, vad lätt! Av de tre du valt så bör du självklart välja Vilmart! Kan inte tänka mig att någon kommer tycka annorlunda här. ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Skulle man kunna få ett litet Champagneråd av forumets samlade expertis. Jag köper inte alltför mkt Champagne, men lite då och då försöker jag plocka på mig en flaska. Jag tänkte jag skulle köpa en flaska Roederer BdB(2010) i nästa veckas "små parti släpp" på SB, om jag hinner med.
Men...då jag som sagt inte köper alltför mkt champagne slog mig ju tanken att jag kanske snarare borde kolla vad som finns nu och specifikt från de tre bästa årgångarna på 2000-talet, 2002,2006,2008. I ungefär samma prisklass då.

Vad säger ni experter om dessa tre som ligger i ungefär samma prisklass (ja jag fattar att jag borde köpa alla tre ;))Hur rangordnar ni dem?

Louis Roederer BdB Brut 2010, 695kr
Pol Roger BdB Brut 2008, 619kr
Vilmart & Cie Coeur de Cuvée 1er Cru 2008, 895kr
Lägger också min röst på Vilmart CDC, jäkligt gott nu... Så in i helsike gott sen....
 

Elvis

Medlem
Och min röst hamnar på... Vilmart!

Beställde själv 12 flaskor av just Vilmart Coeur de Cuvée 2008 igår och alldeles nyss la jag en Vilmart Grand Cellier d'Or 2005 på kylning för avnjutning ikväll. Min fru har på fullt allvar föreslagit att den enda champagneproducent vi ska viner ifrån är Vilmart.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Och min röst hamnar på... Vilmart!

Beställde själv 12 flaskor av just Vilmart Coeur de Cuvée 2008 igår och alldeles nyss la jag en Vilmart Grand Cellier d'Or 2005 på kylning för avnjutning ikväll. Min fru har på fullt allvar föreslagit att den enda champagneproducent vi ska viner ifrån är Vilmart.
Det är tur att det är du som bestämmer över vinkällaren!
 
Och min röst hamnar på... Vilmart!

Beställde själv 12 flaskor av just Vilmart Coeur de Cuvée 2008 igår och alldeles nyss la jag en Vilmart Grand Cellier d'Or 2005 på kylning för avnjutning ikväll. Min fru har på fullt allvar föreslagit att den enda champagneproducent vi ska viner ifrån är Vilmart.

Ja men det låter ju rätt givet då :)

Tyckte mig även se en Magnumflaska från -92 av Vilmart?
 
Toppen