Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Mattias Schyberg

Administratör
Hallå!
Gran clos har släppt en låda med 3st Finca el Puig. 2001-2003-2004.Nån som testat?
Tror ni man kan lagra dom nått mer eller är dom drick färdiga nu? Hade gärna stoppat undan dom :)
Mvh

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/finca-el-puig-lada-7861809
Har inte testat dem, men spontant så känns det som ett kul paket att köpa och jag har svårt att se att det skulle vara värt att lagra dem längre tid även om det säkert går. Drick nu och jämför årgångarna mot varann är mitt tips. :)
 

Sebban

Medlem
Har inte testat dem, men spontant så känns det som ett kul paket att köpa och jag har svårt att se att det skulle vara värt att lagra dem längre tid även om det säkert går. Drick nu och jämför årgångarna mot varann är mitt tips. :)

Jag är i fasen att bygga upp min lilla vinkällare nu så tänkte bygga på med dessa just för att dom är så goda! Dock vill man ju inte lagra på sig något som blir dåligt :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Va kul med en expert på just mitt favorit vin
Knappast expert...
Jag var däremot där på besök förra året och fick testa några schyssta fatprover:
http://www.finewines.se/threads/ida...gar-och-diskussioner.2030/page-296#post-81783
Finca el Puig är lite slätstruken jämfört med "storebror" Gran Clos, men provlådan verkar ändå intressant och jag har beställt ett par stycken.
Jag håller med @Mattias S om att det här är drickfärdiga, eller kanske tom viner som snart är på väg ner i utförsbacken. Drick dem nu och försök hitta Gran Clos eller ännu hellre Cartus om du vill lagra.
 

Sebban

Medlem
Knappast expert...
Jag var däremot där på besök förra året och fick testa några schyssta fatprover:
http://www.finewines.se/threads/ida...gar-och-diskussioner.2030/page-296#post-81783
Finca el Puig är lite slätstruken jämfört med "storebror" Gran Clos, men provlådan verkar ändå intressant och jag har beställt ett par stycken.
Jag håller med @Mattias S om att det här är drickfärdiga, eller kanske tom viner som snart är på väg ner i utförsbacken. Drick dem nu och försök hitta Gran Clos eller ännu hellre Cartus om du vill lagra.

Tack för tipsen!
 
Fått ett tips att winefinder fått in lite nya skumpor, dompa 06 Krug såg jag med samt moet 08, såg att denna gick på typ 498 st, är det något att skaffa eller är det mera namnet man köper när det gäller moet?
 

Elvis

Medlem
Fått ett tips att winefinder fått in lite nya skumpor, dompa 06 Krug såg jag med samt moet 08, såg att denna gick på typ 498 st, är det något att skaffa eller är det mera namnet man köper när det gäller moet?

Årgångs-Moët 2008 för 489 kr är ett bra pris men den kostar bara 10 kr mer på Systembolaget. Årgångs-Moët är mycket bättre än NV Moët. Jag har inte provat 2008:an än men det är en toppårgång så jag tycker absolut att det är ett vin att köpa.
 

Håkan

Medlem
Återigen är det ett vin som har försvunnit från min radar. 2012 Brunello di Montalcino Salvioni 1149 kr. F-n. Upp 40% sen 2010. Men det gör ju att någon annan kan köpa det jag skulle köpt. Privatimport via Fine Wines Sweden.
 
Hur ser ni på att köpa en flaska som tillbringat en längre tid på SBs hylla, dvs kanske inte direkt optimal lagring? Säg att jag hittar en riktigt bra flaska från en bra årgång men jag ser också att "säljstartsdatum" är så långt bak i tiden som 1-3 år? Inget att bry sig om eller värt att ta med i beräkningen?
 

Larseman

Medlem
Hur ser ni på att köpa en flaska som tillbringat en längre tid på SBs hylla, dvs kanske inte direkt optimal lagring? Säg att jag hittar en riktigt bra flaska från en bra årgång men jag ser också att "säljstartsdatum" är så långt bak i tiden som 1-3 år? Inget att bry sig om eller värt att ta med i beräkningen?
Som bekant så bryr sig SB inte så mycket om årgångar. Säljstart avser i allmänhet vinet och inte den specifika årgången. Sedan kan nog en del viner ändå ha tillbringat en del tid upprätt på en ljus och varm hylla...
 
Som bekant så bryr sig SB inte så mycket om årgångar. Säljstart avser i allmänhet vinet och inte den specifika årgången. Sedan kan nog en del viner ändå ha tillbringat en del tid upprätt på en ljus och varm hylla...
Hmm, vet inte riktigt om jag förstod första delen av ditt svar. Att säljstart avser när vinet börjar säljas förstår jag, det var liksom det som var min fråga. Hur "värt" det är att köpa ett bra vin som har säljstart ex 2014-01-01 (bara ett ex.) nu idag, dvs 2½ år senare. Med tanke på att det då stått och dammat på en hylla på SB i över två år?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hur "värt" det är att köpa ett bra vin som har säljstart ex 2014-01-01 (bara ett ex.) nu idag, dvs 2½ år senare. Med tanke på att det då stått och dammat på en hylla på SB i över två år?
@Larseman svarade på din fråga om än något kryptiskt för den icke insatta. Systembolagets säljstartsdatum är inte kopplat till en specifik årgång utan när vinet första gången började säljas. Så i ditt exempel kan det t.ex. vara så att det hunnit komma 2 nya årgångar. Den årgång som är på varan som står på hyllan är oftast inte samma som det var när varan säljstartades.

Så för att hitta (eller undvika) viner som stått på hyllan på Systembolaget måste man även ha koll på när årgångarna släpptes.
 
@Larseman svarade på din fråga om än något kryptiskt för den icke insatta. Systembolagets säljstartsdatum är inte kopplat till en specifik årgång utan när vinet första gången började säljas. Så i ditt exempel kan det t.ex. vara så att det hunnit komma 2 nya årgångar. Den årgång som är på varan som står på hyllan är oftast inte samma som det var när varan säljstartades.

Så för att hitta (eller undvika) viner som stått på hyllan på Systembolaget måste man även ha koll på när årgångarna släpptes.

Ah, ja det gör ju det hele lite komplicerat då :) Börjar förstå bättre frustrationen mot SB ;)

Men om vad är då era tankar om att köpa flaskor som ni isf de facto vet har tillbringat minst ett år eller mer på hyllan. Det jag försöker få fram är om ni anser att ett vin tappat en (hel) del av sin potential i det fall det fått för mycket tid på ett väldigt icke lagringsvänligt sätt :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ah, ja det gör ju det hele lite komplicerat då :) Börjar förstå bättre frustrationen mot SB ;)

Bingo! Alltid lika roligt när man ser att poletten trillar ner hos folk. Förstår fortfarande inte varför systembolaget inte kan ha olika artikelnummer för olika årgångar. Men äsch, det är inte meningen att skapa en diskussion om det här!

Har du något speciellt vin som du tänker köpa, och hur länge hade du tänkt att lagra det själv?
Jag tror att du kan vara ganska safe med att köpa de flesta vinerna från systembolagets hyllor. Det som jag skulle vara försiktig med är väl diverse raritetsvaror som kanske hade mått bra av att stå i tempererad vinkällare.

Om ett drickfönster på ett vin är 2-4 år, så kommer systembolaget antagligen att svara att det är 1-2 år. Just på grund av att de vet att deras viner inte har optimala lagringsförhållanden. Har inget bevis för detta, men har för mig att jag läste det här på forumet för nåt år sedan? Ni får gärna fylla på med mer information här om ni har någon koll.
 
Bingo! Alltid lika roligt när man ser att poletten trillar ner hos folk. Förstår fortfarande inte varför systembolaget inte kan ha olika artikelnummer för olika årgångar. Men äsch, det är inte meningen att skapa en diskussion om det här!

Har du något speciellt vin som du tänker köpa, och hur länge hade du tänkt att lagra det själv?
Jag tror att du kan vara ganska safe med att köpa de flesta vinerna från systembolagets hyllor. Det som jag skulle vara försiktig med är väl diverse raritetsvaror som kanske hade mått bra av att stå i tempererad vinkällare.

Om ett drickfönster på ett vin är 2-4 år, så kommer systembolaget antagligen att svara att det är 1-2 år. Just på grund av att de vet att deras viner inte har optimala lagringsförhållanden. Har inget bevis för detta, men har för mig att jag läste det här på forumet för nåt år sedan? Ni får gärna fylla på med mer information här om ni har någon koll.

Det jag tänker är, hoppas jag iaf, vin av mer raritetstyp för lagring. Det var mer en allmän fråga då jag ibland scannat runt lite på SB och sett precis den här typen av vin som jag undrar över. Två exempel skulle ju kunna vara dessa två champagner:
  • Gosset Celebris 2002 (säljstart 2014-11-03, vilket verkar stämma om jag googlar runt och söker lite här på forumet. Den verkar ha släppts just runt slutet 2014 vilket skulle innebära att den enda flaskan som verkar finnas kvar (ja om den nu gör det, SB verkar ju som sagt inte uppdatera sin sida klockrent ;)) isf stått på hyllan i, ja två år.
  • Pommery Cuvée Louise 2002 (säljstart 2014-02-01, skulle alltså innebära nästan tre på dammiga hyllor runtom i Svedala om det datumet stämmer :))
Finns såklart säkert hundratals exempel till. Men den där Gosset Celebris känns ju som ett ypperligt exempel på vad jag menar då det är en producent och årgång av mkt bra kvalitet samt en champagne som så vitt jag kan se inbringar höga poäng och omdömen.
 
Toppen