Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

jrick

Medlem
Utan att ha provat dem tror jag ändå att Arnould-champagnen är mer drickfärdig än FdP, detta baserat på husstil, druvblend och tidigare provningar av FdP och Arnoulds övriga portfölj.
EDIT: Kollade snabbt CT, de anger 2019 som start av drickfönster för FdP och 2016 för Arnould:n.
Drack den igår, blint mot Charles Heidsieck 2005, Roses de Jeanne (Cedric Bouchard) Les Ursules 2011 och Marie Courtin Efllorescence 2010. FdP var min favorit och 2 av 3 övriga provares också. Ingen tvekan om att den är god nu enligt mig.
 

Tomppa

Medlem
Hej på er!
Börjar väl med att skriva här istället för att öppna en ny tråd, är ju ändå tips jag är ute efter :)

Har haft i tankarna att köpa vinkyl och tänkte göra slag i saken, men man kan ju inte ha en tom vinkyl! Jag är ute efter Champagne, inte för att jag på något sätt är en finsmakare, men för att jag tycker att det är gott.
Inspirerad av denna tråd http://www.finewines.se/threads/champ-2008-i-lagre-prisregionen.4432, och av att det går att få tag på 2008 på SB, och att det är året jag och min sambo träffades, så ska det inhandlas några flaskor 2008.
Palmer & Co Vintage Brut förstås (men såg nu att Systembolaget har uppdaterat till 2009 års variant, blir att kila ner till SB så snart jag har skrivit klart!)
Pol Roger Brut Vintage 2008 ska också inhandlas, men någonstans här går gränsen för min budget

Så ett gäng (6st?) Palmer & Co och 3-4 Pol Roger, så tänker jag mig att Palmer & Co dricks mer i närtid, t.ex. när vi firar 10 år, och Pol Roger kanske håller 10-20 år till och kan drickas när vi firar t.ex. 25 år tillsammans.

Som sagt ingen finsmakare, men har nyligen druckit och gillar NV Laurent-Perrier, NV Taittinger, NV Pol Roger (Moet också, men det var ingen höjdare).
Drack faktiskt Pol Roger Brut Vintage 2008 igår och måste säga att jag inte var helt övertygad, den kändes för ung och behöver nog ligga ett tag till (vilket ju passar mig utmärkt!).

Några fler tips på Vintage 2008 som kostar max 550kr/flaska? Kan även tänka mig att importera, gärna max 500kr/flaska inkl frakt,, hellre under det.

Letar även efter en bra all-around-Champagne som man kan ha och öppna lite när man känner för det, i dagsläget så har jag Laurent-Perrier NV som min "huschampagne", tycker att den är god och för 275kr/flaska på Viking Line känns den ok. 399 på SB är dock lite saftigt.
Viking Line har ju bra priser annars, Taittinger NV fås för 255kr/flaska, Pol Roger NV för 307kr och Charles-Heidsieck Brut Reserve för 275kr. Åker dock inte Viking Line så ofta men skulle kunna ta en kryssning i sommar för att komma över några flaskor till bra pris. Annars så kanske Palmer & Co för 259kr på SB skulle kunna funka som en huschampagne?

Sorry att det blev mycket text, ser fram emot era synpunkter. Dags att dra ner till SB innan de säljer slut på alla Palmer & Co 2008!
I garderoben finns idag:
4x Charles Heidsieck Brut Reserve (Mis en cave 2009, disgorged 2016)
1x Laurent-Perrier NV (+2 halvflaskor)
1x Pol Roger NV (inköpt 2016)
1x Pol Roger Vintage Brut 2006
1x Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Brut NV (inköpt för några år sen)
1x Launois Pere et Fils Champagne Grand Cru BdB Brut NV
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hej på er!
Börjar väl med att skriva här istället för att öppna en ny tråd, är ju ändå tips jag är ute efter :)

Har haft i tankarna att köpa vinkyl och tänkte göra slag i saken, men man kan ju inte ha en tom vinkyl! Jag är ute efter Champagne, inte för att jag på något sätt är en finsmakare, men för att jag tycker att det är gott.
Inspirerad av denna tråd http://www.finewines.se/threads/champ-2008-i-lagre-prisregionen.4432, och av att det går att få tag på 2008 på SB, och att det är året jag och min sambo träffades, så ska det inhandlas några flaskor 2008.
Palmer & Co Vintage Brut förstås (men såg nu att Systembolaget har uppdaterat till 2009 års variant, blir att kila ner till SB så snart jag har skrivit klart!)
Pol Roger Brut Vintage 2008 ska också inhandlas, men någonstans här går gränsen för min budget

Så ett gäng (6st?) Palmer & Co och 3-4 Pol Roger, så tänker jag mig att Palmer & Co dricks mer i närtid, t.ex. när vi firar 10 år, och Pol Roger kanske håller 10-20 år till och kan drickas när vi firar t.ex. 25 år tillsammans.

Som sagt ingen finsmakare, men har nyligen druckit och gillar NV Laurent-Perrier, NV Taittinger, NV Pol Roger (Moet också, men det var ingen höjdare).
Drack faktiskt Pol Roger Brut Vintage 2008 igår och måste säga att jag inte var helt övertygad, den kändes för ung och behöver nog ligga ett tag till (vilket ju passar mig utmärkt!).

Några fler tips på Vintage 2008 som kostar max 550kr/flaska? Kan även tänka mig att importera, gärna max 500kr/flaska inkl frakt,, hellre under det.

Letar även efter en bra all-around-Champagne som man kan ha och öppna lite när man känner för det, i dagsläget så har jag Laurent-Perrier NV som min "huschampagne", tycker att den är god och för 275kr/flaska på Viking Line känns den ok. 399 på SB är dock lite saftigt.
Viking Line har ju bra priser annars, Taittinger NV fås för 255kr/flaska, Pol Roger NV för 307kr och Charles-Heidsieck Brut Reserve för 275kr. Åker dock inte Viking Line så ofta men skulle kunna ta en kryssning i sommar för att komma över några flaskor till bra pris. Annars så kanske Palmer & Co för 259kr på SB skulle kunna funka som en huschampagne?

Sorry att det blev mycket text, ser fram emot era synpunkter. Dags att dra ner till SB innan de säljer slut på alla Palmer & Co 2008!
I garderoben finns idag:
4x Charles Heidsieck Brut Reserve (Mis en cave 2009, disgorged 2016)
1x Laurent-Perrier NV (+2 halvflaskor)
1x Pol Roger NV (inköpt 2016)
1x Pol Roger Vintage Brut 2006
1x Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Brut NV (inköpt för några år sen)
1x Launois Pere et Fils Champagne Grand Cru BdB Brut NV
Clouet, Bonnaire, Damien Hugot, R.H Coutier alla 2008 & under 400SEK
 

Tomppa

Medlem
I stort sett allt som tas upp är blends/bdb och Brut. Varför inte utmana dig själv och testa nåt med en lite annan karaktär istället för att köpa ytterligare en Brut? Förslagsvis Drappier bdNoir 77236.
Tack för förslagen, jag har dock svårt för mörka druvor men kan väl i och för sig tänka mig att ompröva.
Välkommen! :)
Nä jag håller med, har provat Nicolas brut och den imponerade inte.
Köp ett sexpack av Damien Hugot 2008 BdB, har varit en snackis här på forumet.
Tack för välkomnandet :)
Kan absolut tänka mig några Damien Hugot 2008 BdB, hur tror du att lagringspotentialen är på dessa jämfört med Pol Roger 2008? Palmer 2008?
 

MartinE

Medlem
det är året jag och min sambo träffades
Om man till äventyrs behöver fler anledningar till att handla champagne från 2008 är det där onekligen en bra sådan! Perfekt svepskäl också, när sambon börjar muttra om köpstopp och att ni måste ha råd att åka på semester, att dra fram "men det är ju till våra framtida jubileum!" :D

Några fler tips på Vintage 2008 som kostar max 550kr/flaska?
Jag säger som jag brukar säga: Köp allt du kan se! Lägstanivån för champagne från 2008 är oerhört hög. Möjligen med undantag för Fåjatt då...

Du har fått en hel del konkreta tips redan. Vill du ha fler hittar du några här: http://champagne-bloggen.blogspot.se/search/label/2008

Letar även efter en bra all-around-Champagne som man kan ha och öppna lite när man känner för det, i dagsläget så har jag Laurent-Perrier NV som min "huschampagne", tycker att den är god och för 275kr/flaska på Viking Line känns den ok. 399 på SB är dock lite saftigt.
Viking Line har ju bra priser annars, Taittinger NV fås för 255kr/flaska, Pol Roger NV för 307kr och Charles-Heidsieck Brut Reserve för 275kr.
Om du vill komma billigt undan är ju den omtalade A. Viot & Fils Brut Tradition för 185 kr ett tips! Med undantag för Charles Heidsieck är den klart bättre än de övriga champagnerna du nämner!
 

grappa

Medlem
Hej på er!
Börjar väl med att skriva här istället för att öppna en ny tråd, är ju ändå tips jag är ute efter :)

Har haft i tankarna att köpa vinkyl och tänkte göra slag i saken, men man kan ju inte ha en tom vinkyl! Jag är ute efter Champagne, inte för att jag på något sätt är en finsmakare, men för att jag tycker att det är gott.
Inspirerad av denna tråd http://www.finewines.se/threads/champ-2008-i-lagre-prisregionen.4432, och av att det går att få tag på 2008 på SB, och att det är året jag och min sambo träffades, så ska det inhandlas några flaskor 2008.
Palmer & Co Vintage Brut förstås (men såg nu att Systembolaget har uppdaterat till 2009 års variant, blir att kila ner till SB så snart jag har skrivit klart!)
Pol Roger Brut Vintage 2008 ska också inhandlas, men någonstans här går gränsen för min budget

Så ett gäng (6st?) Palmer & Co och 3-4 Pol Roger, så tänker jag mig att Palmer & Co dricks mer i närtid, t.ex. när vi firar 10 år, och Pol Roger kanske håller 10-20 år till och kan drickas när vi firar t.ex. 25 år tillsammans.

Som sagt ingen finsmakare, men har nyligen druckit och gillar NV Laurent-Perrier, NV Taittinger, NV Pol Roger (Moet också, men det var ingen höjdare).
Drack faktiskt Pol Roger Brut Vintage 2008 igår och måste säga att jag inte var helt övertygad, den kändes för ung och behöver nog ligga ett tag till (vilket ju passar mig utmärkt!).

Några fler tips på Vintage 2008 som kostar max 550kr/flaska? Kan även tänka mig att importera, gärna max 500kr/flaska inkl frakt,, hellre under det.

Letar även efter en bra all-around-Champagne som man kan ha och öppna lite när man känner för det, i dagsläget så har jag Laurent-Perrier NV som min "huschampagne", tycker att den är god och för 275kr/flaska på Viking Line känns den ok. 399 på SB är dock lite saftigt.
Viking Line har ju bra priser annars, Taittinger NV fås för 255kr/flaska, Pol Roger NV för 307kr och Charles-Heidsieck Brut Reserve för 275kr. Åker dock inte Viking Line så ofta men skulle kunna ta en kryssning i sommar för att komma över några flaskor till bra pris. Annars så kanske Palmer & Co för 259kr på SB skulle kunna funka som en huschampagne?

Sorry att det blev mycket text, ser fram emot era synpunkter. Dags att dra ner till SB innan de säljer slut på alla Palmer & Co 2008!
I garderoben finns idag:
4x Charles Heidsieck Brut Reserve (Mis en cave 2009, disgorged 2016)
1x Laurent-Perrier NV (+2 halvflaskor)
1x Pol Roger NV (inköpt 2016)
1x Pol Roger Vintage Brut 2006
1x Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Brut NV (inköpt för några år sen)
1x Launois Pere et Fils Champagne Grand Cru BdB Brut NV

Henriot 2006 är en av mina bästa någonsin. Har inte sett till 2008 än men hoppas att den kommer. Borde landa runt din budgetgräns.
 

Tomppa

Medlem
Om man till äventyrs behöver fler anledningar till att handla champagne från 2008 är det där onekligen en bra sådan! Perfekt svepskäl också, när sambon börjar muttra om köpstopp och att ni måste ha råd att åka på semester, att dra fram "men det är ju till våra framtida jubileum!" :D

Jag säger som jag brukar säga: Köp allt du kan se! Lägstanivån för champagne från 2008 är oerhört hög. Möjligen med undantag för Fåjatt då...
Du har fått en hel del konkreta tips redan. Vill du ha fler hittar du några här: http://champagne-bloggen.blogspot.se/search/label/2008

Om du vill komma billigt undan är ju den omtalade A. Viot & Fils Brut Tradition för 185 kr ett tips! Med undantag för Charles Heidsieck är den klart bättre än de övriga champagnerna du nämner!
Tack för ditt utförliga svar!
Angående 2008, har sett att Bonnaire BdB Millesime 2008 Champagne Grand Cru har fått positiva omdömen här på forumet, passar nog på att beställa några såna hos premiersgrandscrus, ska ändå till Frankrike i sommar (€31,90). Plockar även några extra Palmer 2008 samt Pol Roger 2008 från SB innan de försvinner. Försöker bestämma mig för hur jag gör med Damien Hugot och R.H. Coutier 2008, kanske 2-3 av varje...

Angående A. Viot & Fils Brut Tradition, får väl helt enkelt ta och köpa en och testa (fast den finns ju inte i någon butik i Stockholms innerstad?! Edit: Och även slut hos leverantör...). Klart att det är ett bra pris men är den "bättre" än en Palmer & Co för 259? Eller de jag listade ovan på Viking Line? Låter ju som ett riktigt fynd i såna fall!
Tittar även på Bonnaire Blanc de Blancs Champagne Grand Cru för €25, men frågan är hur jag ska få med mig alla flaskorna... Eller om man ska satsa på Bonnaire Extra-Brut istället... Fast om nu A Viot är så bra, varför bry sig ;)
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Angående A. Viot & Fils Brut Tradition, får väl helt enkelt ta och köpa en och testa (fast den finns ju inte i någon butik i Stockholms innerstad?! Edit: Och även slut hos leverantör...). Klart att det är ett bra pris men är den "bättre" än en Palmer & Co för 259? Eller de jag listade ovan på Viking Line? Låter ju som ett riktigt fynd i såna fall!
Om du vill komma billigt undan är ju den omtalade A. Viot & Fils Brut Tradition för 185 kr ett tips! Med undantag för Charles Heidsieck är den klart bättre än de övriga champagnerna du nämner!
Du hittar för övrigt en hel del om den här på forumet om du söker på det! Och här har jag skrivit lite till: http://champagne-bloggen.blogspot.se/2017/06/aviot-fils-brut-tradition.html
 

gece

Man vänjer sig.
Hej på er!
Börjar väl med att skriva här istället för att öppna en ny tråd, är ju ändå tips jag är ute efter :)

Har haft i tankarna att köpa vinkyl och tänkte göra slag i saken, men man kan ju inte ha en tom vinkyl! Jag är ute efter Champagne, inte för att jag på något sätt är en finsmakare, men för att jag tycker att det är gott.
Inspirerad av denna tråd http://www.finewines.se/threads/champ-2008-i-lagre-prisregionen.4432, och av att det går att få tag på 2008 på SB, och att det är året jag och min sambo träffades, så ska det inhandlas några flaskor 2008.
Palmer & Co Vintage Brut förstås (men såg nu att Systembolaget har uppdaterat till 2009 års variant, blir att kila ner till SB så snart jag har skrivit klart!)
Pol Roger Brut Vintage 2008 ska också inhandlas, men någonstans här går gränsen för min budget

Så ett gäng (6st?) Palmer & Co och 3-4 Pol Roger, så tänker jag mig att Palmer & Co dricks mer i närtid, t.ex. när vi firar 10 år, och Pol Roger kanske håller 10-20 år till och kan drickas när vi firar t.ex. 25 år tillsammans.

Som sagt ingen finsmakare, men har nyligen druckit och gillar NV Laurent-Perrier, NV Taittinger, NV Pol Roger (Moet också, men det var ingen höjdare).
Drack faktiskt Pol Roger Brut Vintage 2008 igår och måste säga att jag inte var helt övertygad, den kändes för ung och behöver nog ligga ett tag till (vilket ju passar mig utmärkt!).

Några fler tips på Vintage 2008 som kostar max 550kr/flaska? Kan även tänka mig att importera, gärna max 500kr/flaska inkl frakt,, hellre under det.

Letar även efter en bra all-around-Champagne som man kan ha och öppna lite när man känner för det, i dagsläget så har jag Laurent-Perrier NV som min "huschampagne", tycker att den är god och för 275kr/flaska på Viking Line känns den ok. 399 på SB är dock lite saftigt.
Viking Line har ju bra priser annars, Taittinger NV fås för 255kr/flaska, Pol Roger NV för 307kr och Charles-Heidsieck Brut Reserve för 275kr. Åker dock inte Viking Line så ofta men skulle kunna ta en kryssning i sommar för att komma över några flaskor till bra pris. Annars så kanske Palmer & Co för 259kr på SB skulle kunna funka som en huschampagne?

Sorry att det blev mycket text, ser fram emot era synpunkter. Dags att dra ner till SB innan de säljer slut på alla Palmer & Co 2008!
I garderoben finns idag:
4x Charles Heidsieck Brut Reserve (Mis en cave 2009, disgorged 2016)
1x Laurent-Perrier NV (+2 halvflaskor)
1x Pol Roger NV (inköpt 2016)
1x Pol Roger Vintage Brut 2006
1x Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Brut NV (inköpt för några år sen)
1x Launois Pere et Fils Champagne Grand Cru BdB Brut NV
En spänn under din gräns finns 2008 Alfred Gratien Cuvée Paradis. Har inte provat men min vinklärvojans (och andra postare här ;) ) säger att det ska vara bra skit...
 

Gomseglet

Medlem
Vad har ni för erfarenheter av torr vardagsriesling? I vardag ingår att den är ganska billig. Jag vet inte hur många liter Wachenheimer jag hällt upp och ned, så jag skulle vilja variera mig. Finns det några (nu kommer det) fynd?
Import är okej.
 

grappa

Medlem
Vad har ni för erfarenheter av torr vardagsriesling? I vardag ingår att den är ganska billig. Jag vet inte hur många liter Wachenheimer jag hällt upp och ned, så jag skulle vilja variera mig. Finns det några (nu kommer det) fynd?
Import är okej.
Vad är billigt? Jag tycker Leitz har bra kvalitet genomgående och Magic Mountain ca 150 SEK är riktigt bra. Lite dyrare George Breuer Terra Montosa oerhört prisvärd för ca 200 SEK. Har även köpt på Philipssons i Danmark Weingut Wegeler, Mosel, för ca 80 DKr/st om man köper 12 st.
 
Några fler tips på Vintage 2008 som kostar max 550kr/flaska? Kan även tänka mig att importera, gärna max 500kr/flaska inkl frakt,, hellre under det.
Bra val, skulle säga att du träffar prisvärdes-sweetspoten när du köper årgångschampagne runt 550 kronor. De 2008-or jag funnit tillräckligt intressanta för att köpa och som ligger under 550 kronor är följande (Systembolaget och europeiska e-handlare, priser kan ha förändrats sedan inköpstillfälle):
  • 2008 Alfred Gratien Paradis (549 kr)
  • 2008 André Clouet (370 kr)
  • 2008 AR Lenoble (380 kr)
  • 2008 Blondel Vieux (373 kr)
  • 2008 Camille Saves (377 kr)
  • 2008 Claude Cazals Blanc de blancs (382 kr)
  • 2008 Collin-Guillaume (359 kr)
  • 2008 Damien Hugot (413 kr)
  • 2008 Deutz (499 kr)
  • 2008 Devaux Villeneuve (549 kr)
  • 2008 Drappier Grande Sendrée (389 kr)
  • 2008 Fresnet-Juillet Special Club (449 kr)
  • 2008 Gatinois (498 kr)
  • 2008 Henriot Rosé (430 kr)
  • 2008 José Michel Special Club (429 kr)
  • 2008 Lanson (455 kr)
  • 2008 Louis Roederer (549 kr)
  • 2008 Michel Genet (549 kr)
  • 2008 Moët & Chandon (455 kr)
  • 2008 Nicolas Maillart (360 kr)
  • 2008 O'de Mailly (499 kr)
  • 2008 Palmer (329 kr)
  • 2008 Pertois-Moriset Blanc de Blancs (429 kr)
  • 2008 Pierre Gimonnet Cuvée Fleuron (429 kr)
  • 2008 Pierre Gimonnet Special Club (549 kr)
  • 2008 Pol Roger (520 kr)
  • 2008 R&L Legras Saint Vincent (530 kr)
  • 2008 Saint Sauveur (319 kr)
  • 2008 Taittinger (420 kr)
  • 2008 Thienot (430 kr)
  • 2008 Veuve Cliquot (505 kr)
  • 2008 Veuve Cliquot Rosé (549 kr)
  • 2008 Vincent Jourdart (397 kr)
Det som är lurigt när man bygger upp en källare/vinkyl är att köpa så att man har viner som kontinuerligt är i dricksfönster, jag gjorde samma fel själv. Köp alltså inte bara 2008, som generellt har fyra-fem år till dricksfönster. Om jag bara skall välja ett vin av ovanstående så är det tveklöst 2008 Louis Roederer. Det kommer att bli en klassisk champagne, klart bättre än många prestiger från samma år.
 
Toppen