Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Snubblade mellan tre fantastiska sakéer i afton.
Kan inte bestämma mig över VILKEN att köpa till vår nästa bjudning:
-> sturdy! Leverear umami och umami-marriage, även om du dricker långsamt och sakén blir varm.
-> elegant! Levererar både umami och "added value" men enbart medan den är kall.
-> rik och levererande! För med sig umami och rikedom ur alla aspekter samt sötma. Med värme klibbar läpparna av sötman.

Vilken att välja ? ? ?

Vad tycker du?
 
Snubblade mellan tre fantastiska sakéer i afton.
Kan inte bestämma mig över VILKEN att köpa till vår nästa bjudning:
-> sturdy! Leverear umami och umami-marriage, även om du dricker långsamt och sakén blir varm.
-> elegant! Levererar både umami och "added value" men enbart medan den är kall.
-> rik och levererande! För med sig umami och rikedom ur alla aspekter samt sötma. Med värme klibbar läpparna av sötman.

Vilken att välja ? ? ?

Vad tycker du?
Elegant är aldrig fel! På samma tema: månadens vin för en stund sen var Clonakillas Hilltops Shiraz. Jag gillade mer än de flesta. Min filosofi är - out on a limb, let's climb all the way. Således: Clonakilla 2014 Shiraz Viognier. Frukten har Napa Valley skrivet all over it. Elegansen, syran, strukturen, texturen och känslan av uppdämd storhet är st Julien mer än ngt annat. Men, litet rökighet, litet köttighet och ett uns lakritsrot-the säger Norra Rhone. Hursomhelst - riktigt riktigt bra.
 

AdamST

Medlem
TM Kvalitetsviner har Pierre Frick i Sverige. Kontakta dem för privatimport. https://www.kvalitetsviner.se/
Pierre Frick kan man också handla hos Rosforth och Rosforth i CPH. Priserna är i DKK och utan moms. Listpriset multiplicerat med ca 1,62 så landar du ganska nära den faktiska kostnaden för köp på plats.

2014 Muscat ssa, 124:-
2014 Auxerroirs Carriére ssa, 120:-
2013 Blanc et Noir ssa, 100:-
2015 Pinot Gris Vorburg Macération ssa, 160:-
2014 Pinot Gris ssa, 120:-
2013 Pinot Gris Jarre ssa, 144:-
2012 Gewürztraminer ssa, 116:-
2009 Riesling Vorburg Grand Cru, 124:-
2007 Riesling Steinert Grand Cru, 124:-
2011 Pinot Noir Rot Murlé ssa, 140:-
2015 Le 3 Decembre, 136:-
2011 Riesling Vendange Tardive ssa, 192:-
2009 Sylvaner Bergweingarten Vin Moelleux, 120:-
Jag ville bara ta och tacka er båda, efter lite väntan har jag nu exakt samma vin som jag drack tidigare :) Det var som jag misstänkte 2014 Auxerroirs Carriére, och den är bara att rekommendera!
 

AdamST

Medlem
Hej mina kära forumvänner

Då jag nyss blivit med vinkällare vill jag naturligtvis ha saker att stoppa i den! :)

Jag skulle gärna vilja ha tips på lagringsbara röda viner från Bourgogne, Bordeaux och Piemonte. Sen skulle det vara kul med lagringsbara vita också, gärna från Frankrike (undantaget champagne) eller Tyskland. Systembolaget (inklusive privatimport) är att föredra, men andra källor funkar också

Tack på förhand! :)
 

Pontus

Medlem
Hej mina kära forumvänner

Då jag nyss blivit med vinkällare vill jag naturligtvis ha saker att stoppa i den! :)

Jag skulle gärna vilja ha tips på lagringsbara röda viner från Bourgogne, Bordeaux och Piemonte. Sen skulle det vara kul med lagringsbara vita också, gärna från Frankrike (undantaget champagne) eller Tyskland. Systembolaget (inklusive privatimport) är att föredra, men andra källor funkar också

Tack på förhand! :)
Vilken prisklass tänker du dig ungefär?
Som du nog känner till är 2015 en toppårgång för tyska vita. Det bör dyka upp ett gäng högkvalitativa under hösten i SB:s lanseringar.
 

AdamST

Medlem
Vilken prisklass tänker du dig ungefär?
Som du nog känner till är 2015 en toppårgång för tyska vita. Det bör dyka upp ett gäng högkvalitativa under hösten i SB:s lanseringar.
Det hade jag inte tänkt på, det ska jag notera :) Prisklass ät jag flexibel i, jag kan sträcka mig upp till 400-500 flaskan om vinet är värt det, men självklart är jag intresserad av billigare viner också
 

Fredrik L

Medlem
Hej mina kära forumvänner

Då jag nyss blivit med vinkällare vill jag naturligtvis ha saker att stoppa i den! :)

Jag skulle gärna vilja ha tips på lagringsbara röda viner från Bourgogne, Bordeaux och Piemonte. Sen skulle det vara kul med lagringsbara vita också, gärna från Frankrike (undantaget champagne) eller Tyskland. Systembolaget (inklusive privatimport) är att föredra, men andra källor funkar också

Tack på förhand! :)

Beställa Barolo 2013 från exempelvis xtrawine.com. Prisvärda flaskor från till exempel Fenocchio och Brezza m.fl.
 
Personligen föredrar jag ett lättare rödvin från nord italien.Finns ju både trevliga från veneto o piemonte.
Föredrar du vitt skulle jag gå på fylligare viner gärna chardonney.
Rose till vitello funkar också väldigt bra.
hoppas du hittar ett vin som passar din gom
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag har sprungit på följande uttryck när jag tittat på lite äldre viner. Är det någon riskfaktor med att köpa vinerna om vätskenivån är väldigt eller lite låg?

Franska: Etat : Niveau légèrement bas
Engelska via google translate: State: Slightly low level

Etat : Niveau très légèrement bas
Engelska via google translate: Very low level
 

Trydebull

Medlem
Jag har sprungit på följande uttryck när jag tittat på lite äldre viner. Är det någon riskfaktor med att köpa vinerna om vätskenivån är väldigt eller lite låg?

Franska: Etat : Niveau légèrement bas
Engelska via google translate: State: Slightly low level

Etat : Niveau très légèrement bas
Engelska via google translate: Very low level
Det är helt normalt att vätskenivåer ändras i takt med ålder. Det går därmed helt säkert att hitta välhållna viner med ms (mid shoulder) eller bs (bottom shoulder) - eller till och med lägre än så - men personligen handlar jag aldrig flaskor, oavsett ålder, som har lägre vätskenivå än ts - top shoulder (dvs du kan se att vätskan når upp till/över del del av flaskan där avsmalningen börjar. I princip hoppar jag också i de flesta fall över flaskor aom inte når upp till low neck, dvs där vätskan når upp i den översta delen av flaskan, eller bättre.

Det är väl en kombination av att värdera åldern, övrig information som finns tillgänglig om flaskan och hur mycket risk man är villig att ta i förhållande till en möjlig upplevelse av en gammal flaska.

En beskrivning som säger "very low level" hade jag aldrig beaktat över huvud taget.
 

Silex

Medlem
Jag har sprungit på följande uttryck när jag tittat på lite äldre viner. Är det någon riskfaktor med att köpa vinerna om vätskenivån är väldigt eller lite låg?

Franska: Etat : Niveau légèrement bas
Engelska via google translate: State: Slightly low level

Etat : Niveau très légèrement bas
Engelska via google translate: Very low level
Det finns en del beskrivningar med bilder på SBs auktionssida:
https://www.systembolaget.se/fakta-...ktioner/salja-pa-auktion/bedomningskriterier/
Vad gäller inköp av flaskor med lägre nivå håller jag helt med @Trydebull ovan. För äldre flaskor ber jag alltid att få se en bild av flaskan de faktiskt tänker skicka just för att kolla nivå och att korken inte verkar har flyttat sig för mycket (varken inåt eller utåt). För vita viner/champagne är även färgen en bra indikation och man kan be om bild tagen i bra ljus mot vit bakgrund för att se hur "brunt" det är. Sedan kan jag tillägga att saker som är viktigt för försäljning, såsom en fin etikett, ibland säljs för lägre pris i butik och på auktion. Om tanken är att dricka vinet spelar det ju mindre roll om etiketten är lite trasig.
 

Bastardo

Medlem
Vad passar till Vitello Tonnato? Jag var inne på Gris-Pinot, men finns det andra roliga alternativ?
Vilken delikatess! :) Låter urläckert som jag visste inte ens att maträtten fanns. Heter vitel tonnè på piemontes dialekt. Om jag besöker en italiensk restaurang i framtiden, ska jag fråga den. :) Du kan välja även Barbera d’Alba eller Châteauneuf-du-Pape Blanc, säger Deccanter. Arneis borde också funka:
https://www.ladolcevitacooking.com/vitel-tonne-recipe-piedmont-italy

P.S. Kommer inte att bli så kul äta skräpmat till sen lunch efter att ha läst om det här … ;)
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vilken delikatess! :) Låter urläckert som jag visste inte ens att maträtten fanns. Heter vitel tonnè på piemontes dialekt. Om jag besöker en italiensk restaurang i framtiden, ska jag fråga den. :) Du kan välja även Barbera d’Alba eller Châteauneuf-du-Pape Blanc, säger Deccanter. Arneis borde också funka:
https://www.ladolcevitacooking.com/vitel-tonne-recipe-piedmont-italy

P.S. Kommer inte att bli så kul äta skräpmat till sen lunch efter att ha läst om det här … ;)

Jag gick på förslaget från @thunberg och körde Gavi. Helt klart rätt vin till Vitello Tonnato, även om vinet i sig kanske inte var världens roligaste.
Gavi.jpg
 

Ekdahl

Medlem
Någon som har koll på Louis M Martini 2015 Sonoma Cabernet Sauvignon?
Jag har druckit 2014 Cab från Napa Valley som jag gillade.
Känns som att 129kr för 2015 från Sonoma är ett jättebra pris? 2014 Napa kostade 225kr.
Har jag missat något?
Har druckit någon tidigare årgång och det är ett riktigt bra köp för 129kr. Fruktdriven och generös men ändå viss struktur, ”nästan” lika bra som Napa-varianten. De jag hade köpte jag dessutom i Tyskland för 80-90kr, tokbra pris.
 
Toppen