Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Har druckit någon tidigare årgång och det är ett riktigt bra köp för 129kr. Fruktdriven och generös men ändå viss struktur, ”nästan” lika bra som Napa-varianten. De jag hade köpte jag dessutom i Tyskland för 80-90kr, tokbra pris.

Tack :) nu har lagt en beställning. Värt en chansning, alltid kul att testa samma producent på olika vingårdar också.
 

Zingo

Medlem
Söker tips på något bra och typiskt Pinot Noir i 150-200kr klassen. Har knappt druckit någon pinot noir förrutom LouisJadot. Ska helst finnas i bolis ordinarie sortiment. Drickar vanligtvis kraftfulla röda så det får gärna vara åt det kraftigare hållet om det nu finns, men primärt mer för att lära mig lite mer om PN.
 

Pontus

Medlem
Söker tips på något bra och typiskt Pinot Noir i 150-200kr klassen. Har knappt druckit någon pinot noir förrutom LouisJadot. Ska helst finnas i bolis ordinarie sortiment. Drickar vanligtvis kraftfulla röda så det får gärna vara åt det kraftigare hållet om det nu finns, men primärt mer för att lära mig lite mer om PN.
Kan rekommendera denna (du får dock beställa): https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/julia-bertram-7986201
 

Trydebull

Medlem

+ 1 på den!
Riktigt bra (för att vara Pinot :rolleyes:)

Då kan man ju också lägga till att hennes Spätburgunder Ahrweiler 2016 lär komma i något av småpartisläppen under januari och februari 2018. Tips till @Zingo om du är intresserad och hinner testa av lillebror ovan innan - gissar att de kommer att taxa in i ditt önskade intervall (150-200:-/flsaka + den sedvanliga FW-överkursen a ca 25% ==> ~220:).
 

Gomseglet

Medlem
Min sambo gillar Malbec. Jag har ingen aning. Malbec har hittills för mig varit alldeles för sötfruktig. Jag har försökt läsa på lite, men misstänker att goda kunskaper finns på forumet. Jag tycker mig till exempel utläsa att @Mattias Schyberg talar gott om Malbec här och var.
Har ni några tips till någon som vill mötas mellan min sambos förkärlek för fruktigt och passionerat och min för Barolo som inte tar några fångar?
Ursäkta om det redan finns en tråd om bra Malbec, hittade ingen direkt när jag sökte.
Kan vi begränsa oss till bolaget inklusive beställningar?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Min sambo gillar Malbec. Jag har ingen aning. Malbec har hittills för mig varit alldeles för sötfruktig. Jag har försökt läsa på lite, men misstänker att goda kunskaper finns på forumet. Jag tycker mig till exempel utläsa att @Mattias Schyberg talar gott om Malbec här och var.
Har ni några tips till någon som vill mötas mellan min sambos förkärlek för fruktigt och passionerat och min för Barolo som inte tar några fångar?
Ursäkta om det redan finns en tråd om bra Malbec, hittade ingen direkt när jag sökte.
Kan vi begränsa oss till bolaget inklusive beställningar?
Nu har jag inga supertips som jag vet finns för tillfället på bolis, men en producent jag brukar uppskatta mycket är Achaval Ferrer och givetvis även Catena. Det är sällan komplexiteten imponerar stort när det gäller malbec. Trapiche Terroir Series är även det något att hålla utkik efter. Har druckit malbec lite dåligt senaste tiden.
 

chambertin

Medlem
Min sambo gillar Malbec. Jag har ingen aning. Malbec har hittills för mig varit alldeles för sötfruktig. Jag har försökt läsa på lite, men misstänker att goda kunskaper finns på forumet. Jag tycker mig till exempel utläsa att @Mattias Schyberg talar gott om Malbec här och var.
Har ni några tips till någon som vill mötas mellan min sambos förkärlek för fruktigt och passionerat och min för Barolo som inte tar några fångar?
Ursäkta om det redan finns en tråd om bra Malbec, hittade ingen direkt när jag sökte.
Kan vi begränsa oss till bolaget inklusive beställningar?
Catena som @Mattias Schyberg tipsar om är väldigt bra (framför allt Catena Alta) och har en hel del drag av stadigare modern Bdx (kanske inte som tanninerna i Barolos fångvaktare men då är kanske din sambo inte med heller).
En annan riktigt bra firma som numera hittat in på SB med sitt bästa vin är 2013 Zorzal Eggo Tinto de Tiza. (90% Malbec, 10% CS ung.)
Namnet Eggo kommer från att dom jäser och lagrar vinet på stora äggformade cementfat.
Fanns förut hos Atomwine ihop med flera andra viner från Zorzal (Gran Terroir är också ganska bra och långt ifrån syltig) men dom verkar ha upphört med firman sen ett tag tillbaka. Däremot finns i stort sett hela sortimentet hos Philipsons i Dk.
 

Silex

Medlem
Min sambo gillar Malbec. Jag har ingen aning. Malbec har hittills för mig varit alldeles för sötfruktig. Jag har försökt läsa på lite, men misstänker att goda kunskaper finns på forumet. Jag tycker mig till exempel utläsa att @Mattias Schyberg talar gott om Malbec här och var.
Har ni några tips till någon som vill mötas mellan min sambos förkärlek för fruktigt och passionerat och min för Barolo som inte tar några fångar?
Ursäkta om det redan finns en tråd om bra Malbec, hittade ingen direkt när jag sökte.
Kan vi begränsa oss till bolaget inklusive beställningar?
Tycker förslaget på Un Jour är bra, och att generellt testa några Malbec (aka Cot) från Cahor. De är oftast mer robusta och mindre sötfruktiga än de sydamerikanska.
 
Toppen