Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Zmirc

Medlem
Beställning skickad!
Parker ger 96+
Vinous ger 97
Kompensation för missad Vajra.:rolleyes:
Jag funderar på om det inte kommer att dyka upp några Vajra till i butikerna. 480 flaskor från början. Fanns i de tre vinkällarbutikerna endast. Jag missade också att köpa och kollade aldrig webbsaldot från början. Men det brukar väl ligga runt 140 där. Borde finnas lite osålt i transit...
 

rs14

Medlem
Jag funderar på om det inte kommer att dyka upp några Vajra till i butikerna. 480 flaskor från början. Fanns i de tre vinkällarbutikerna endast. Jag missade också att köpa och kollade aldrig webbsaldot från början. Men det brukar väl ligga runt 140 där. Borde finnas lite osålt i transit...

Tror det låg runt 140 av den i webbsaldot när jag lade min beställning någon sekund efter tio i fredags. Ibland kan det löna sig att gå till den lokala systembolagsbutiken (Alltså på det gamla sättet när man var tvungen att vara på plats i butik för att kunna beställa) och be dem beställa direkt från importören som ofta kan ha ett litet lager av varan kvar. Jag lyckades själv få fatt i en låda PP Les Chetillons '08 på detta sätt nät den släpptes, och den tog slut väldigt snabbt i både butik och varudepå.

Ps. Föll också för grupptrycket :)
 

MagnusH70

Medlem
Jag funderar på om det inte kommer att dyka upp några Vajra till i butikerna. 480 flaskor från början. Fanns i de tre vinkällarbutikerna endast. Jag missade också att köpa och kollade aldrig webbsaldot från början. Men det brukar väl ligga runt 140 där. Borde finnas lite osålt i transit...
Fanns 7st i websaldo när jag skickade min beställning kl 13.02. Hoppas på utdelning....
 

Jonas Sand

Medlem
Hej.

Detta är mitt första inlägg efter att ha snokat runt ett tag anonymt. Hittills i min korta tid som vinintresserad har jag främst rört mig kring Champagne och Mosel men önskar nu vidga mina vyer något.

Jag söker tips på vin som man kan följa några år. Jag tänker något rött vin som är färdigt att dricka omgående men som förväntas förbättras/förändras på, säg, 3-8 år. Tanken är att dricka någon flaska av vinet var 6:e-12:e månad.

Jag tänker mig något hyfsat regionstypiskt. Gärna relativt fylligt, med tydliga tanniner och en del syra. Gärna någon kryddighet. Stall/multna löv osv är överkurs i nuläget.

I trakterna av sub 200 vore bra om möjligt. Sub 150 är ju eftersträvansvärt men svårare?

Côtes du rhône? Syrah från nya världen någonstans? Som ni säkert hör på mitt resonemang är jag ny på området men kastar mig i vattnet utan varesig simkunnighet eller flytväst.

Jag har tillgång till matkällare som håller 12-17 grader ungefär, med trög temperaturväxling.

Tacksam för tips!
 

john b

Medlem
Hej.

Detta är mitt första inlägg efter att ha snokat runt ett tag anonymt. Hittills i min korta tid som vinintresserad har jag främst rört mig kring Champagne och Mosel men önskar nu vidga mina vyer något.

Jag söker tips på vin som man kan följa några år. Jag tänker något rött vin som är färdigt att dricka omgående men som förväntas förbättras/förändras på, säg, 3-8 år. Tanken är att dricka någon flaska av vinet var 6:e-12:e månad.

Jag tänker mig något hyfsat regionstypiskt. Gärna relativt fylligt, med tydliga tanniner och en del syra. Gärna någon kryddighet. Stall/multna löv osv är överkurs i nuläget.

I trakterna av sub 200 vore bra om möjligt. Sub 150 är ju eftersträvansvärt men svårare?

Côtes du rhône? Syrah från nya världen någonstans? Som ni säkert hör på mitt resonemang är jag ny på området men kastar mig i vattnet utan varesig simkunnighet eller flytväst.

Jag har tillgång till matkällare som håller 12-17 grader ungefär, med trög temperaturväxling.

Tacksam för tips!

Här är några tips:

https://www.finewines.se/threads/br...-eller-regionstypiskt-roedvin-under-300.4950/

Många bra, men klarast lysande stjärna för mig här var William Murdoch syrah från NZ, den var riktigt riktigt bra
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej.

Detta är mitt första inlägg efter att ha snokat runt ett tag anonymt. Hittills i min korta tid som vinintresserad har jag främst rört mig kring Champagne och Mosel men önskar nu vidga mina vyer något.

Jag söker tips på vin som man kan följa några år. Jag tänker något rött vin som är färdigt att dricka omgående men som förväntas förbättras/förändras på, säg, 3-8 år. Tanken är att dricka någon flaska av vinet var 6:e-12:e månad.

Jag tänker mig något hyfsat regionstypiskt. Gärna relativt fylligt, med tydliga tanniner och en del syra. Gärna någon kryddighet. Stall/multna löv osv är överkurs i nuläget.

I trakterna av sub 200 vore bra om möjligt. Sub 150 är ju eftersträvansvärt men svårare?

Côtes du rhône? Syrah från nya världen någonstans? Som ni säkert hör på mitt resonemang är jag ny på området men kastar mig i vattnet utan varesig simkunnighet eller flytväst.

Jag har tillgång till matkällare som håller 12-17 grader ungefär, med trög temperaturväxling.

Tacksam för tips!
Välkommen till forumet! :)
 

Jonas Sand

Medlem
Tack för två bra alternativ. Någon som har något liknande från Italien/Spanien (bara för att ge mig själv alternativ)?
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Jag tycker mycket om nyavärldenviner med cab/shiraz-blandning. Vad har ni för spännande tips?
 
Hej, jag har haft ett vinintresse i några år men har ganska nyligen börjat köpa på mig lite mer.
Jag har kikat runt lite på sidan ett tag innan jag nu tog mod till mig att bli aktiv!

Har ni några tips på "must haves" som borde köpas in?
Max pris/ flaska i nuläget 250.-, tips på både nya och gamla världen är välkommet.

Tusen tack!
/ Wilhelm
 

Poussard

Medlem
Rent tekniskt så borde Libanon tillhöra gamla världen;)

Googla och det finns spaltmeter av intressanta diskussioner kring ämnet. Dock vet jag inte hur relevant det är. Frågan var ”Jag tycker mycket om nyavärldenviner med cab/shiraz-blandning. Vad har ni för spännande tips?” - frågan var inte ”Vad har ni för spännande tips på cab/shiraz från Nya Världen?”. Om du förstår skillnaden.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Googla och det finns spaltmeter av intressanta diskussioner kring ämnet. Dock vet jag inte hur relevant det är. Frågan var ”Jag tycker mycket om nyavärldenviner med cab/shiraz-blandning. Vad har ni för spännande tips?” - frågan var inte ”Vad har ni för spännande tips på cab/shiraz från Nya Världen?”. Om du förstår skillnaden.
Det är nog inte relevant alls men ett ganska trevligt diskussionsämne därav ;) i inlägget. Om du förstår skillnaden.
För övrigt är ditt tips ett utmärkt sådant men mig veterligen innehåller den inte shiraz/syrah utan bara CS, Carignan och Cinsault?
 
Toppen