Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Drack 2012 Col d'Orcia Brunello di Montalcino igår vilket gav mersmak.

Tips på Brunello 250- 500, helst på bolaget, men även winefinder eller andra pålitliga näthandlare

Edit:prisjustering
 
Last edited:

karl.1480

Medlem
Drack 2012 Col d'Orcia Brunello di Montalcino igår vilket gav mersmak.

Tips på Brunello 250- 500, helst på bolaget, men även winefinder eller andra pålitliga näthandlare

Edit:prisjustering
Bolis utbud av bra Brunello är glest, även i BS, men några finns det. Poggio Salvi, Lisini och Le Chiuse är bra producenter som definitivt är värda att prova. Annars har ju Stefan Töpler, BaroloBrunello, ett lysande sortiment. Han har t.ex. Costanti Conti, Baricci, Mocali, Fuligni och Le Potazzine som alla borde falla inom ditt prisintervall.
 
Inga mer specifika tips? Kryllade inte av grejer där heller direkt (Jovars men den heter ändå barolobrunello) även om ett det inte ska va nått problem att få ihop ett 6-pack.
2012, 2010, 2006,2004 ska va bra stämmer det? 12 mer tillgänglig?
 

Trydebull

Medlem
Inga mer specifika tips? Kryllade inte av grejer där heller direkt (Jovars men den heter ändå barolobrunello) även om ett det inte ska va nått problem att få ihop ett 6-pack.
2012, 2010, 2006,2004 ska va bra stämmer det? 12 mer tillgänglig?
Det är möjligt att mina tips hamnar från något lite, till något lite mer över din gräns men jag tror att du ibland kan hitta
Il Marroneto Brunello di Montalcino Madonna delle Grazie på SB. Jag har 10, 12 och 13 liggande och endast testat en 12:a. Den var verkligen grym men alldeles för ung. Har inga noter tillgängliga men jag skulle vilja placera den kring 95 med mer potential än så med källartålamod. Tror dock att du får kämpa för att hitta den för en 500-ing så jag kan absolut gå i god även för lillebror Il Marroneto Brunello di Montalcino som jag druckit i flera årgångar. Personligen tycker jag att de hyfsat väl följer Piemonte när det gäller årgångar.

Jag tycker att du kan lägga till 2008 och 2013 också som vettiga årgångar att köpa.
 

Zmirc

Medlem
Bolis utbud av bra Brunello är glest, även i BS, men några finns det. Poggio Salvi, Lisini och Le Chiuse är bra producenter som definitivt är värda att prova. Annars har ju Stefan Töpler, BaroloBrunello, ett lysande sortiment. Han har t.ex. Costanti Conti, Baricci, Mocali, Fuligni och Le Potazzine som alla borde falla inom ditt prisintervall.
Le Chiuse har just bytt till årgång 2013 på SB. 100 p från Kerin O'Keefe om man bryr sig om sådant... Och eftersom jag är så lättpåverkad la jag en beställning nyss. Kollikrav 2 styck.
 

Silex

Medlem
Drack 2012 Col d'Orcia Brunello di Montalcino igår vilket gav mersmak.

Tips på Brunello 250- 500, helst på bolaget, men även winefinder eller andra pålitliga näthandlare

Edit:prisjustering
Jag brukar tycka att San Felice Campogiovanni och Casanova di Neri gör bra viner över hela spannet från rosso till riserva. Just nu är det 2012 av standard BdM som finns på SB av båda och de är bra. De brukar nog ha lite kraftigare stil än Col d'Orcia, men också lite mer komplexitet och är större viner tycker jag (jag har dock inte provat -12 av Col d'Orcia).
 

LarsW

Medlem
Le Chiuse har just bytt till årgång 2013 på SB. 100 p från Kerin O'Keefe om man bryr sig om sådant... Och eftersom jag är så lättpåverkad la jag en beställning nyss. Kollikrav 2 styck.

Inom spannet. Om man sett super size me, I guess I have to :D

Också lättpåverkad. La beställning nu. :)

Importören kommer undra vad fan som hände

Ja särskilt efter att jag nyss gjorde ytterligare en beställning om två flaskor. :)

Samma här. Man är ju svag för höga poäng och italienska viner. Kul tips! Tackar.

Föll också för grupptrycket...

Såg detta igår när jag var lagom vinad efter maten. Inte ekonomiskt att läsa Finewines under sådan omständigheter.
Blev såklart en beställning från mig också, grupptryck är jobbiga saker...:oops:
 
Toppen