Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag tycker mycket om nyavärldenviner med cab/shiraz-blandning. Vad har ni för spännande tips?

Jag skulle nog botanisera i Syd Afrika?
Det finns riktigt trevliga röda druvblandningar i SA. Leeu Passant från senaste släppet är CS dominerad och Savage Red (Syrah-dominerad) som släpps på fredag fick ju fint betyg av @Omar Khayyam. Måste det absolut vara CS/Shiraz så finns ju exempelvis Rust en Vrede Estate eller The Chocolate Block
 

Poussard

Medlem
Det är nog inte relevant alls men ett ganska trevligt diskussionsämne därav ;) i inlägget. Om du förstår skillnaden.
För övrigt är ditt tips ett utmärkt sådant men mig veterligen innehåller den inte shiraz/syrah utan bara CS, Carignan och Cinsault?

Nej, jag vet. Den innehåller inte det. Hursomhelst, vad är definitionen på Gamla Världen är ju frågan? Antingen är det att det hänger ihop med Europa landmässigt och sen har man åkt ut med båtar och upptäckt Nya Världen. Eller så är det att gamla världen har odlat vin länge. Eller vin länge på samma sätt, dvs har tradition (och är styrda av en massa aoc:er och doc:er)?
 
Last edited:

MagnusH70

Medlem
Hej, jag har haft ett vinintresse i några år men har ganska nyligen börjat köpa på mig lite mer.
Jag har kikat runt lite på sidan ett tag innan jag nu tog mod till mig att bli aktiv!

Har ni några tips på "must haves" som borde köpas in?
Max pris/ flaska i nuläget 250.-, tips på både nya och gamla världen är välkommet.

Tusen tack!
/ Wilhelm

Välkommen!
Beror på vad du gillar naturligtvis, men om du är osäker tycker jag att du börjar köpa och prova så mycket som möjligt från olika delar av världen.
Om jag vetat vad jag tycker om nu skulle jag köpt Bourgogne i större mängd för 15 år sedan.
 

Johan_L

Medlem
Har fått en fråga om ett schyst portvin att ge bort i 30-årspresent. Själv är jag inte så hemma på portvin men tänker att forumet kan bidra med ett eller annat tips. Önskemålet är att det finns på bolaget, antingen i ordinarie eller små partier.
 

Poussard

Medlem
Har fått en fråga om ett schyst portvin att ge bort i 30-årspresent. Själv är jag inte så hemma på portvin men tänker att forumet kan bidra med ett eller annat tips. Önskemålet är att det finns på bolaget, antingen i ordinarie eller små partier.

Vore ju onekligen kul med en ’88.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Har fått en fråga om ett schyst portvin att ge bort i 30-årspresent. Själv är jag inte så hemma på portvin men tänker att forumet kan bidra med ett eller annat tips. Önskemålet är att det finns på bolaget, antingen i ordinarie eller små partier.
Kopke Colheita 1978 - släpps på systemet i morgon
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Nej, jag vet. Den innehåller inte det. Hursomhelst, vad är definitionen på Gamla Världen är ju frågan? Antingen är det att det hänger ihop med Europa landmässigt och sen har man åkt ut med båtar och upptäckt Nya Världen. Eller så är det att gamla världen har odlat vin länge. Eller vin länge på samma sätt, dvs har tradition (och är styrda av en massa aoc:er och doc:er)?
Ja frågan är hur man definierar Nya och Gamla världen. Min definition är nog att Nya världen är de områden som hämtat plantor från Gamla världen och börjat odla vin, låt säga, under de senaste ca 200 åren? Då blir Gamla världens utbredning ungefär som Romarriket i dess glansdagar? I detta område har det ju odlats vin sen vi bodde i grottor och gick i djurhudar. Men det finns kanske mer initierade kunskaper i detta på forumet? ping @vintomas , @Mattias Schyberg mfl...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja frågan är hur man definierar Nya och Gamla världen. Min definition är nog att Nya världen är de områden som hämtat plantor från Gamla världen och börjat odla vin, låt säga, under de senaste ca 200 åren? Då blir Gamla världens utbredning ungefär som Romarriket i dess glansdagar? I detta område har det ju odlats vin sen vi bodde i grottor och gick i djurhudar. Men det finns kanske mer initierade kunskaper i detta på forumet? ping @vintomas , @Mattias Schyberg mfl...
Inte helt lätt. Med din definition tillhör exempelvis Sydafrika gamla världen. Där har man gjort vin sedan 1600-talet, dessutom allmänt erkända viner med Vin de Constance. ;)

Tycker begreppet är förlegat för egen del, men den allmänna uppfattningen är nog att nya världen innebär vinområden utan inhemska druvor och med en relativt ung vinkultur. Det haltar för övrigt en del även i Australien med samma argument som för Sydafrika. :)
 

Ekdahl

Medlem
Inte helt lätt. Med din definition tillhör exempelvis Sydafrika gamla världen. Där har man gjort vin sedan 1600-talet, dessutom allmänt erkända viner med Vin de Constance. ;)

Tycker begreppet är förlegat för egen del, men den allmänna uppfattningen är nog att nya världen innebär vinområden utan inhemska druvor och med en relativt ung vinkultur. Det haltar för övrigt en del även i Australien med samma argument som för Sydafrika. :)
Hur man än vrider och vänder på frågan och definitionen så kan man konstatera att Sverige definitivt är nya världen.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Inte helt lätt. Med din definition tillhör exempelvis Sydafrika gamla världen. Där har man gjort vin sedan 1600-talet, dessutom allmänt erkända viner med Vin de Constance. ;)

Tycker begreppet är förlegat för egen del, men den allmänna uppfattningen är nog att nya världen innebär vinområden utan inhemska druvor och med en relativt ung vinkultur. Det haltar för övrigt en del även i Australien med samma argument som för Sydafrika. :)
Du har givetvis rätt i det:) Jag tror jag vidhåller min definition men ökar tidsspannet till 400 - 500 år:D
 
Vi behöver forumets hjälp och råd.

Jag och min sambo gifter oss i sommar och vill då ha något riktigt särskilt till oss själva i vinväg till middagen och champagne till brudskålen. Den stora frågan är, vad ska vi satsa på? Det ska vara rött. Vi har en förkärlek för amerikanska cabernet sauvignon viner. Det bästa/godaste vi druckit är sannolikt Inglenooks Rubicon. Nu finns denna inte på systembolaget, annars hade det varit en stark kandidat. Heitz är också en favorit.

Vi har druckit en del Bordeaux också men har ännu inte hittat samma favoriter. Vi har bland annat testat Leoville Barton och Clos de Marquis. Vi upplever dem något ”tamare” och mer åt multna löv hållet snarare än mörk frukt. De är säkert sofistikerade, har ni förslag tar vi gärna emot dem också.

Vi söker helst efter något i prisklass max 2000kr.

När det gäller champagne har vi svårare att beskriva vår stil. Vi har mest druckit systemets utbud av Brut. De godaste tycker vi nog ändå är Pol Roger och möjligvis Bollinger. Samma här, helst pris max 2000kr

Finns några bra förslag?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Finns några bra förslag?

Inte så lätt att svara på om ni är låsta till systembolaget. De flesta vinerna i prisklassen 1000-2000 kr därifrån bör nog ligga ett antal år för att man ska få valuta på investeringen. Om ni inte vill handla över nätet så skulle jag föreslå Bukowskis. Där går det att få tag på mogna viner. Nästa auktion är 14-16/5.
Krug CG är ett säkert kort som champagne. Se till att få 166:an, den är färdig att dricka nu.
 

LarsW

Medlem
Vi behöver forumets hjälp och råd.

Jag och min sambo gifter oss i sommar och vill då ha något riktigt särskilt till oss själva i vinväg till middagen och champagne till brudskålen. Den stora frågan är, vad ska vi satsa på? Det ska vara rött. Vi har en förkärlek för amerikanska cabernet sauvignon viner. Det bästa/godaste vi druckit är sannolikt Inglenooks Rubicon. Nu finns denna inte på systembolaget, annars hade det varit en stark kandidat. Heitz är också en favorit.

Vi har druckit en del Bordeaux också men har ännu inte hittat samma favoriter. Vi har bland annat testat Leoville Barton och Clos de Marquis. Vi upplever dem något ”tamare” och mer åt multna löv hållet snarare än mörk frukt. De är säkert sofistikerade, har ni förslag tar vi gärna emot dem också.

Vi söker helst efter något i prisklass max 2000kr.

När det gäller champagne har vi svårare att beskriva vår stil. Vi har mest druckit systemets utbud av Brut. De godaste tycker vi nog ändå är Pol Roger och möjligvis Bollinger. Samma här, helst pris max 2000kr

Finns några bra förslag?

Det finns nog andra som är bättre att svara på vilket rödvin ni ska ha.
Men som champagnefreak så är det svårt att inte ge tips om trevliga skumpor att skåla i.
Med en maxgräns på 2K så är ju nästan hela spektrat uppe.
Eftersom ni gillar Pol Roger så är en Winston Churchill 2004 ett alternativ. Hade nog valt den före Bollingers RD 2004 som ligger i samma (lite högre) prisklass.
Bollingers grand Anné 2007 funkar säkert också men... hade jag valt så hade jag skålat i Krug!

Vill ni ha äldre champagne så släpper de Gosset-Brabant cuvee Gabriel från 1996 och 2002 i websläppet om 5 dagar, båda för strax över tusenlappen, hade nog valt 96an av dem. Denna påminner i stilen om Bollinger.

Men återigen... Krug!

Edit: Kollade runt lite.
Cristal och Dom Perignon 2009 finns ju också om man vill vara flashig, har inte provat dessa själv men 2009 är ju en årgång som verkar mogna snabbt, här hade jag själv valt Cristal...
Cuvee William Deutz från 2006 är väldigt trevlig men enligt min mening lite för tidigt.
Taitingers Comtes de Champagen från 2006 har jag inte prövat men borde enligt erfarenhet vara väldigt fin nu (och 10+ år frammåt).
Heidsecks Blanc de Milléaires är ju något av en forumfavorit, har inte själv provat den men den får många lovord. Tyvärr har ni missat 1995an som hade vart ett seriöst alternativ, 2004an har ersatt denna nu.
...men nämnde jag att det finns också Krug?

Och väljer ni Krug så instämmer jag i posten ovan, se till att det blir edition 166, ni blir inte besvikna!
 
Last edited:
Stort tack för svaren! Vi har bestämt oss för att köra på Krug. Faktum är att de ni föreslog låg bäst till på vår egen lista, skönt att få verifierat att vi inte tänkt galet :)

Vi får se om någon ger sig på en rekommendation av rött. Systembolagets auktion ska vi hålla koll på definitivt.
 
Stort tack för svaren! Vi har bestämt oss för att köra på Krug. Faktum är att de ni föreslog låg bäst till på vår egen lista, skönt att få verifierat att vi inte tänkt galet :)

Vi får se om någon ger sig på en rekommendation av rött. Systembolagets auktion ska vi hålla koll på definitivt.

En riktigt lyxig och litet oväntad nya världen cabbe är VIK från Chile. Släpptes på små partier i november och verkar finnas kvar, för 900 spänn vilket är mycket för en chilensk cab men litet i den lyxigaste kategorin där detta vin platsar.

Annars är Favia Coombsville säkert helt galet gott, men med kraftigt påslag så blir det nästan 1700 kr. Deras cab franc - Cerro Sur - var bland det godaste jag druckit. Så bra att jag köpte några flaskor på senaste auktionen. Coombsville är deras cab sauvignon.

Om man vågar sig på en Le Macchiole utan ålder verkar både messorio (merlot tror jag), scrio (sjukt god Syrah)och Paleo Rosso (mumsig cab franc i helt icke-grön stil) finnas inne, i tre olika priskategorier.

På bolagets beställningssortiment i kategorin lyxig Bordeaux med ålder finns inte så mycket; hittar Trotanoy och Hosanna i olika årgångar. Jag har provat någon årgång med Christian M, jag tyckte båda var mycket goda (särskilt Hosanna) men kanske inte riktigt var värda de höga priserna. Undrar om man måste köpa många lådor av dessa för att få tilldelning på Petrus?

Annars har du ju KK wine i Köpenhamn med leverans till Sverige, där hittar du många riktigt lyxiga amerikanska cabbar. Men inte alltid så billigt.

Eller Vinopia i Sverige, via privatimport på bolaget. Ovid, Favia, Continuum är nog deras topp-trio. Togni är mycket bra men behöver mer tid.
 
Vi behöver forumets hjälp och råd.

Jag och min sambo gifter oss i sommar och vill då ha något riktigt särskilt till oss själva i vinväg till middagen och champagne till brudskålen. Den stora frågan är, vad ska vi satsa på? Det ska vara rött. Vi har en förkärlek för amerikanska cabernet sauvignon viner. Det bästa/godaste vi druckit är sannolikt Inglenooks Rubicon. Nu finns denna inte på systembolaget, annars hade det varit en stark kandidat. Heitz är också en favorit.

Vi har druckit en del Bordeaux också men har ännu inte hittat samma favoriter. Vi har bland annat testat Leoville Barton och Clos de Marquis. Vi upplever dem något ”tamare” och mer åt multna löv hållet snarare än mörk frukt. De är säkert sofistikerade, har ni förslag tar vi gärna emot dem också.

Vi söker helst efter något i prisklass max 2000kr.

När det gäller champagne har vi svårare att beskriva vår stil. Vi har mest druckit systemets utbud av Brut. De godaste tycker vi nog ändå är Pol Roger och möjligvis Bollinger. Samma här, helst pris max 2000kr

Finns några bra förslag?
PS finns ju många riktigt bra grejer för under 800 kr också. Corison gör finfina cabbar i någon sorts mellanstil, så som jag också uppfattar Rubicon - dvs inte Shafer-tung, men heller inte riktigt Togni-stram. Det är ju bara en kvart med cykel mellan dessa två vingårdar (inglenook och corison), båda dalgångsfrukt i varsin ände av Rutherford om jag minns rätt. Och billigare än Trotanoy och Hosanna har du ju Napanook från Dominus (också Moueix, fast i Napa) i samma prisklass som Corisons instegscab - 792 kr. Ännu något ”billigare” är Clonakilla Shiraz Viognier för 670 kr, tycker den var riktigt läcker och lyxig, även om det inte direkt är en amerikansk cabbe. Behöver ju inte kosta 2 papp för att vara lyxigt och fint att dricka. Även om den budgetrestriktionen underlättar, får man väl ändå tillstå...
 

LarsW

Medlem
Jag fick en leverans av Franska Vinkompaniet för inte så länge sen och kom på att de har några trevliga och mogna Châteauneuf du pape's i sortimentet. Télégraphe har de 2000, 2005, 2007 och 2009 av och hittade en Beaucastel från 2006 också. har själv druckit Télégraphen från 2005 och den var väldigt god. Inte gratis men ligger runt halva er budget.
 
Jag fick en leverans av Franska Vinkompaniet för inte så länge sen och kom på att de har några trevliga och mogna Châteauneuf du pape's i sortimentet. Télégraphe har de 2000, 2005, 2007 och 2009 av och hittade en Beaucastel från 2006 också. har själv druckit Télégraphen från 2005 och den var väldigt god. Inte gratis men ligger runt halva er budget.
+1 på telegrafen med litet ålder
 
Toppen