Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Jos

Medlem
@Jos !, fortfarande sugen på vit burgunder? Pinard de picard har i veckan släppt Boisson-Vadots 2014 till försäljning, skynda fynda. Mini-Coche enligt de som dricker flådigare än en annan.
Oooohhh...., trevligt! Tack för tips!

"...Ein wahres Fest im Mund, das ist Chardonnay mit Weltklasseformat."
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det självklara vore förstås att ALLA flaskor som köpts in först gjordes tillgängliga via webbsaldo för att sedan om något blev kvar skickas ut till butik?
Detta system finns redan och kallas för "webblansering". :) Och, ja, man får nog säga att om webbsaldot för PP Les Chétillons 08 sålde slut så snabbt, och flaskorna i butiken rök första dagen, så borde det helt klart varit en webblansering istället. Det verkar som att Systembolaget ofta har svårt att bedöma när intresset är särskilt stort för en viss årgång. Snarast verkar logiken vara "om 07:an och 09:an lanserades så här, kör vi 08:an på samma sätt". (OK, Krug 2002 lyckades de uppfatta, för 00 var väl en vanlig lansering?) Så nu kommer väl PP-10:an att läggas på webblansering och då inte sälja slut där...

Den andra frågan: om Stockholm gynnats relativt de övriga fysiska butikerna, måste det väl i så i så fall vara första gången i SB-historien? Brukar alltid finnas ett restsaldo i Göteborg och/eller Malmö på de intressanta viner jag kollar upp. Senaste gången jag körde internleverans från Malmö var några veckor sedan, då hade de aktuella flaskorna på PK-huset sålt slut första dagen (medan jag var på jobbet) och de fanns fortfarande kvar i Gbg och Malmö efter en vecka. Hade självklart hellre plundrat Gbg:s saldo, men det fanns fler flaskor kvar i Malmö denna gång. ;)
 

Pontus

Medlem
Den andra frågan: om Stockholm gynnats relativt de övriga fysiska butikerna, måste det väl i så i så fall vara första gången i SB-historien? Brukar alltid finnas ett restsaldo i Göteborg och/eller Malmö på de intressanta viner jag kollar upp.
Det tar ganska ofta slut i GBG först är min erfarenhet.
 

kayaker

Cyklist
Den andra frågan: om Stockholm gynnats relativt de övriga fysiska butikerna, måste det väl i så i så fall vara första gången i SB-historien?
Det händer förstås att flaskorna i Stockholm tar slut före de i Malmö eller Göteborg men då brukar de vara hyfsat jämnt fördelade från början. Det normala är dock att butiken i PK-huset får en oproportionerligt stor andel.
Den aktuella fördelningen av Les Chétillons 2008 kräver att skämskuddarna plockas fram.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det tar ganska ofta slut i GBG först är min erfarenhet.
Definitivt inte min, som sagt. För min del har jag observerat fenomenet mest tydligt för bourgogner, men mitt senaste exempel var en Grosses Gewächs 2015. Har för mig att detta diskuterats förut på forumet, och att alla Stockholmsbaserade medlemmar hade samma intryck som jag.
Det händer förstås att flaskorna i Stockholm tar slut före de i Malmö eller Göteborg men då brukar de vara hyfsat jämnt fördelade från början. Det normala är dock att butiken i PK-huset får en oproportionerligt stor andel.
Som sagt, det inte bara händer, utan mitt intryck är att det är det allra vanligaste.
Vad menar du med "jämn fördelning"? Lika många flaskor oavsett folkmängd och efterfrågan???
Min minnesbild från forntiden, före webblanseringarna (men så nyligen att man kunde se antal flaskor på nätet), är att proportionerna ibland var 1:1:1! Sedan brukade det ofta vara 2:1:1, men det innebar ändå att det så gott som alltid sålde slut först i Stockholm.
Baserat på vad jag hört från importörer och internetförsäljare, är att efterfrågan på "fine wine" inte bara större i Stockholm p.g.a. större folkmängd, utan också större per capita. (Någon importör har också påstått att det i de högre prisklasserna finns större efterfrågan i Malmö än Göteborg, men det har jag inte lika starkt stöd för.)
Sedan är det ju inte direkt så att alla som bor i Stockholmsområdet har tid att stå och köa kl 10 en vardag, alternativt har tid att släppa allt och rusa iväg så snart man upptäcker att webbsaldot tog slut! Så det går ju inte direkt att påstå att släpp på PK-huset som tar slut på några minuter eller timmar gynnar alla vinintresserade 08or... Själv har jag ingen som helst nytta av flaskor på PK-huset dag 1 om de inte finns kvar till sådär 18-tiden...

Men, vi verkar vara överens om att allt som kan förväntas sälja slut på mindre än en vecka (tiden då flaskor i butik "släppts fria") borde gå helt på webblansering. Bara sådant som borde överleva första veckan borde släppas i butik samtidigt som webbsaldot släpps fritt.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Amen!

-Och nu hoppas jag det är fler forummedlemmar som mailar kundtjänst och påpekar detta... Jag tror faktiskt att det gör skillnad...
-Vi fick ju tillbaka det större sortimentet till Kalmar efter att vi mailbombat Magdalena Gerger om saken så varför inte... (Vi vill i alla fall tro at det berodde på att vi skickade massa mail)
 

kayaker

Cyklist
Definitivt inte min, som sagt. För min del har jag observerat fenomenet mest tydligt för bourgogner, men mitt senaste exempel var en Grosses Gewächs 2015. Har för mig att detta diskuterats förut på forumet, och att alla Stockholmsbaserade medlemmar hade samma intryck som jag.

Som sagt, det inte bara händer, utan mitt intryck är att det är det allra vanligaste.
Vad menar du med "jämn fördelning"? Lika många flaskor oavsett folkmängd och efterfrågan???
Min minnesbild från forntiden, före webblanseringarna (men så nyligen att man kunde se antal flaskor på nätet), är att proportionerna ibland var 1:1:1! Sedan brukade det ofta vara 2:1:1, men det innebar ändå att det så gott som alltid sålde slut först i Stockholm.
Baserat på vad jag hört från importörer och internetförsäljare, är att efterfrågan på "fine wine" inte bara större i Stockholm p.g.a. större folkmängd, utan också större per capita. (Någon importör har också påstått att det i de högre prisklasserna finns större efterfrågan i Malmö än Göteborg, men det har jag inte lika starkt stöd för.)
Sedan är det ju inte direkt så att alla som bor i Stockholmsområdet har tid att stå och köa kl 10 en vardag, alternativt har tid att släppa allt och rusa iväg så snart man upptäcker att webbsaldot tog slut! Så det går ju inte direkt att påstå att släpp på PK-huset som tar slut på några minuter eller timmar gynnar alla vinintresserade 08or... Själv har jag ingen som helst nytta av flaskor på PK-huset dag 1 om de inte finns kvar till sådär 18-tiden...

Men, vi verkar vara överens om att allt som kan förväntas sälja slut på mindre än en vecka (tiden då flaskor i butik "släppts fria") borde gå helt på webblansering. Bara sådant som borde överleva första veckan borde släppas i butik samtidigt som webbsaldot släpps fritt.
Min erfarenhet är att fördelningen mellan Stockholm, Göteborg och Malmö i normalfallet är 3(4):1:1, men jag har sett massor av exempel på att vinkällarbutiken i Stockholm fått åtminstone 8-10 gånger så många flaskor som Malmö och Göteborg, ofta av förväntat populära viner som nämnda Les Chétillons, men även t.e.x. Clos des Papes 2007 om man ska ta ett äldre exempel. När jag bodde i Mölndal och handlade i Nordstan så gjorde jag ibland egen privatimport innan lanseringen för att komma runt fördelningsproblemet. Alternativet hade varit att köa i åtminstone 2h innan butiken öppnade.
En sak som många i ffa. Stockholm missar är att efterfrågan i Göteborg och Malmö påverkas kraftigt av vad GP resp. Sydsvenskan skriver om vinerna och de omdömena påverkar åtgången i respektive vinkällarbutik ganska mycket.
Denna efterfrågeskillnad är något som jag noterat många gånger när jag köat i Nordstan och det är något som ni som inte har egen erfarenhet av att handla i andra vinkällarbutiker än den i Stockholm ofta missar att ta med i beräkningen.
 
Måste ju ändå påpeka att vi i ett relativt litet land med ganska liten vinkultur trots allt får dessa pp , raveneau mfl. Med det sagt så finns det ju utrymme för förbättring, men givet begränsad tillgång och stor efterfrågan kommer det aldrig att bli "rättvist"
 

Dovberg

Medlem
Fick precis ett mess där det står att min beställning finns i butik (6 flaskor PP -08).

Hade nästan räknat med att det skulle gå åt helvete, men antar att jag hade tur den här gången.
 
En sak som många i ffa. Stockholm missar är att efterfrågan i Göteborg och Malmö påverkas kraftigt av vad GP resp. Sydsvenskan skriver om vinerna och de omdömena påverkar åtgången i respektive vinkällarbutik ganska mycket.
Det var så tidigare men numera skriver GP inte om småparti- och webbsläpp. Hela systemet med monopolsläpp känns konstigt men antar att vi skall väl vara glada så länge prissättningen inte är utifrån utbud/efterfrågan. Sen kanske Systembolaget skall ha något krav på minsta antal flaskor som släpps. 24 flaskor Raveneau kommer bara innebära sura miner hos de flesta kunderna.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Det var så tidigare men numera skriver GP inte om småparti- och webbsläpp. Hela systemet med monopolsläpp känns konstigt men antar att vi skall väl vara glada så länge prissättningen inte är utifrån utbud/efterfrågan. Sen kanske Systembolaget skall ha något krav på minsta antal flaskor som släpps. 24 flaskor Raveneau kommer bara innebära sura miner hos de flesta kunderna.
Snarare tvärtom. Dom borde inte bry sig om mängd. Det enda som är värre än att inte få köpa en Raveneau i lotteriet är att inte ens få möjligheten att köpa en Raveneau...
 
Toppen