Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Silenos

Medlem
Om du ska lagra längre än bara en kort tid, välj rött, om du inte är förberedd på besvikelser. För några år sen fick jag hälla ut sex flaskor Chassagne 1er 07 ifrån Marc Morey, förvisso köpt till bra pris, men rätt pris i det fallet är ju faktiskt mindre än noll.

Årgångar hade hjälpt mycket, men såvida det inte är en elva, så ser Lafarge-volnayen ok prissatt ut.
 

kayaker

Cyklist
Tittar lite efter Bourgogne i 700 SEK klassen. Listan i Gbg ser ut som bifogad. Någon som har koll på kvaliten på någon av dessa?
En av varje är ett attraktivt alternativ men tyvärr inte så realistiskt. :)
Domaine Rapet brukar göra ett av de bästa vinerna från Corton-Charlemagne varje år.
 

grappa

Medlem
Om du ska lagra längre än bara en kort tid, välj rött, om du inte är förberedd på besvikelser. För några år sen fick jag hälla ut sex flaskor Chassagne 1er 07 ifrån Marc Morey, förvisso köpt till bra pris, men rätt pris i det fallet är ju faktiskt mindre än noll.

Årgångar hade hjälpt mycket, men såvida det inte är en elva, så ser Lafarge-volnayen ok prissatt ut.
Tyvärr är båda 11or.
 

chambertin

Medlem
Om du ska lagra längre än bara en kort tid, välj rött, om du inte är förberedd på besvikelser. För några år sen fick jag hälla ut sex flaskor Chassagne 1er 07 ifrån Marc Morey, förvisso köpt till bra pris, men rätt pris i det fallet är ju faktiskt mindre än noll.

Årgångar hade hjälpt mycket, men såvida det inte är en elva, så ser Lafarge-volnayen ok prissatt ut.
Trist att höra. Har visserligen haft premox på enstaka Morey-viner jag också men inget som stuckit ut jfrt med andra vita Bgn på 2000-talet.
Om du hade detta för några år sedan och det var -07, gick du inte tillbaka till leverantören eller Morey själv ? Jag menar 6fl C-M 1:er Crû är ju i alla fall en del pengar eller ?
 

Silenos

Medlem
Om du hade detta för några år sedan och det var -07, gick du inte tillbaka till leverantören eller Morey själv ? Jag menar 6fl C-M 1:er Crû är ju i alla fall en del pengar eller ?

Nej, men det borde jag kanske gjort ja. De såldes för runt tvåhundringen, om jag minns rätt, så jag resonerade nog som att prissättningen var "riskjusterad" redan. Men det är klart, 6-7 år gammal Chassagne som är odrickbar, det är illa. Handlare och odlare bör få höra om det när det händer.
 

Swedish

Medlem
Om du ska lagra längre än bara en kort tid, välj rött, om du inte är förberedd på besvikelser. För några år sen fick jag hälla ut sex flaskor Chassagne 1er 07 ifrån Marc Morey, förvisso köpt till bra pris, men rätt pris i det fallet är ju faktiskt mindre än noll.

Årgångar hade hjälpt mycket, men såvida det inte är en elva, så ser Lafarge-volnayen ok prissatt ut.

Var det den "flaskposten" sålde för typ 219 kr? Märkligt i så fall, har fått i mig 4-5 stycken, alla mycket bra...
 

Silenos

Medlem
@Swedish , just den. Mycket märkligt, under inga omständigheter kunde de flaskor jag öppnade beskrivas som "mycket bra". Och att det slumpmässiga utfallet skulle vara så att jag fick alla nitar, medans du fick vinnarna, den är ju försvinnande liten.
 

ae

Medlem
@Swedish , just den. Mycket märkligt, under inga omständigheter kunde de flaskor jag öppnade beskrivas som "mycket bra". Och att det slumpmässiga utfallet skulle vara så att jag fick alla nitar, medans du fick vinnarna, den är ju försvinnande liten.

Jag köpte 2-3 stycken av den och även om det var viss variation gällande kvaliteten så hade ingen några premox-drag. Kan det hänt något med dina viner under transporten?
 

Silex

Medlem
@Swedish , just den. Mycket märkligt, under inga omständigheter kunde de flaskor jag öppnade beskrivas som "mycket bra". Och att det slumpmässiga utfallet skulle vara så att jag fick alla nitar, medans du fick vinnarna, den är ju försvinnande liten.
Jag köpte också ett antal av just det vinet, köpt från separata beställningar tidsmässigt, och tyckte det var bra vin för perngarna. Inga problem med pre-mox eller andra defekter i mna flaskor.
 

Silenos

Medlem
Kan det hänt något med dina viner under transporten?
Ja det är väl den enda årerstående förklaringen, nu när fler sagt att deras flaskor varit sunda. Jag har förvisso aldrig varit med om transportskador någon annan gång, och jag importerar nästan allt jag dricker, knepigt. Jaja... Marc Morey kanske bör strykas ifrån min svarta lista då.

@grappa , andra röda som, lite beroende av årgång, ser ok prissatta ut är jesusbarnet och maréchal. Någon av dem hade jag nog valt om bolaget var enda alternativet.
 
Last edited:

grappa

Medlem
Stort tack för bra råd alla som hjälpt till. (@Silenos hade faktiskt Jesusbarnet på min kortlista.) Det blev istället en
20161210_165512[1].jpg

Resonerade att en liten relativt okänd negotiant är en chansning men blir det bra så är det mer värde för pengarna än ett större etablerat hus.
 

chambertin

Medlem
Nej, men det borde jag kanske gjort ja. De såldes för runt tvåhundringen, om jag minns rätt, så jag resonerade nog som att prissättningen var "riskjusterad" redan. Men det är klart, 6-7 år gammal Chassagne som är odrickbar, det är illa. Handlare och odlare bör få höra om det när det händer.
Det låter väldigt billigt men jag kanske kommet ihåg fel. Köpte en del Morey -00 och -99 och har för mig att jag betalade runt 18-25€ för dom.
Skriv till domänen tycker jag. 6 flaskor i vasken är ju riktigt illa.
 

Toby

Medlem
Tittar lite efter Bourgogne i 700 SEK klassen. Listan i Gbg ser ut som bifogad. Någon som har koll på kvaliten på någon av dessa?
En av varje är ett attraktivt alternativ men tyvärr inte så realistiskt. :)

Har druckit Les Epenots från 2012, väldigt bra! skulle kunna ligga ett par år än, väldigt ung nu.
 

MagnusH70

Medlem
Stort tack för bra råd alla som hjälpt till. (@Silenos hade faktiskt Jesusbarnet på min kortlista.) Det blev istället en
Visa bifogad bild 8824
Resonerade att en liten relativt okänd negotiant är en chansning men blir det bra så är det mer värde för pengarna än ett större etablerat hus.
Bra val!
Jag har lagt många Lucien LeMoine i källaren, druckit ett par, fantastiska!
Behöver ligga ganska länge.
 

Elvis

Medlem
Jag behöver fylla på källaren med lite drickviner, främst rödvin. Min fru vill ha en hylla i vinrummet där hon kan plocka utan att behöva fundera på vad vinerna kostar. Dessutom kommer svärföräldrarna hit i jul och bor hos oss några nätter och de klunkar gärna i sig vin varje kväll utan att tänka så mycket på vad det smakar. Samtidigt vill jag bjuda på något som är bättre än vad de dricker hemma så en prisnivå kring 150 kr/flaska känns lagom. Och så behöver det finnas på Systembolaget. Förslag?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag behöver fylla på källaren med lite drickviner, främst rödvin. Min fru vill ha en hylla i vinrummet där hon kan plocka utan att behöva fundera på vad vinerna kostar. Dessutom kommer svärföräldrarna hit i jul och bor hos oss några nätter och de klunkar gärna i sig vin varje kväll utan att tänka så mycket på vad det smakar. Samtidigt vill jag bjuda på något som är bättre än vad de dricker hemma så en prisnivå kring 150 kr/flaska känns lagom. Och så behöver det finnas på Systembolaget. Förslag?
2012 Polkura Syrah från Chile. Ett utmärkt och fylligt vin som dels är hyfsat lättdrucket och generöst men som samtidigt har tillräckligt med struktur och finess för att göra en vinnörd glad. Billigt och gott som tusan. Påminner om en bra malbec från Argentina ungefär med tydliga fat och en hel del fruktrondör.
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/polkura-syrah-9531401
 

Steef

Medlem
Argentinare på cab.sauv. och en skvätt malbec från sval höjd i Mendoza. Gott, såväl solitärt som med käk, med en alldeles lagom nya-världen-fruktighet (=inte för mycket alltså!) och ändå med en klart hyfsad struktur. Enkelt utan att vara simpelt. Allt detta för 109 kr - https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/domaine-bousquet-234201

Vajras Barbera d'Alba Superiore... funkar nästan jämt. Har mest druckit det ungt, men det sägs att om någon flaska skulle råka glömmas bort ett par år, så skadar det absolut inte. Den potentialen kostar dig dock en 50-lapp extra; 199 spänn - https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/barbera-dalba-2307101

Har bara druckit en gång för ett par månader sen, utan stora förväntningar, men för att vara en av bolagets billigaste Barolos (kanske den billigaste) så levererar Ricossa 2012 oväntat bra för 169 kr - https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/ricossa-7636701

Och så har vi ju Wynns Coonawara Estate Cabernet, en gammal trotjänare som dock ligger i BS. Så svärföräldrarna får nog klara sig utan just detta i jul. Även här funkar de unga, men ska klarar flera årtionden på flaska utan minsta problem. Har själv ett par flaskor av vardera -08 (bättre), -10 (sämre) och -12 i skåpet. Aktuell årgång är nu 2013 och går för 165 kr - https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/wynns-7037601

Till stor förtjusning såg jag, under uppletande av länk, att även -07 av samma vin börjat säljas, bara tidigare i denna vecka. Fick bli ett par beställda flaskor av den, dessutom pang på budgeten för 150 riksdaler - https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/wynns-coonawarra-estate-7040401
 
Toppen