Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Elvis

Medlem
Tack! Jag ser även att det släpps 144 flaskor FX Pichler Grüner Veltliner Smaragd 2015 i vanliga släppet den 3 februari.
 

JonasN

Medlem
Håller på att lägga en beställning på wein-diehl, hade varit intressant att få lite input.
Dom har ju extremt utbud och jag vet inte vad jag ska köpa, har inte druckit så mycket Bordeaux, dom två (fina) jag har druckit gillade jag men kommer inte ihåg vad det var för något.
Skulle vilja fylla på källaren med något smaskigt därifrån som samtidigt inte är alltför dyrt.

Dessa ligger bäst till hands som det ser ut nu.
Någon som har provat nån och har synpunkt?
2005 Giscours. Margaux 68,00 €
2010 Giscours. Margaux 58,50 €
2010 Latour Martillac Rouge. Pessac-Léognan 35,00 €
2010 Haut Batailley. Pauillac 42,00 €
 

Silenos

Medlem
@JonasN , Latour-Martillac;en satt som en sportkeps för ett par år sedan. Sval, fin, grafitig frukt, och god struktur. Den är kanske lite vresigare precis nu, men sånt går ju över. De där tre kvarvarande flaskorna har jag haft siktet inställt på lång tid nu (så egentligen borde jag kanske avråda ;) Men har jag inte fått tummen ur än så blir det nog aldrig av ändå.). Slottet är också intressant på det sättet att de 2006 gav M. Rolland foten och gick tillbaka mot en mer återhållsam vinmakning. Ett post-modernt slott mao.!
 

Mmm

Medlem
Hänger mest på danska vinforums auktion och på Vinbanken.dk. Saker som känns intressanta...

- Finns en flaska Coche-Dury Meursault 2012 för 1800 DKK. En hiskelig summa men om man någon gång skall prova det så är det nog nu som gäller.

- En udda fågel är en hel låda La Clusiere 1994 som ligger på Vinbanken för 295 DKK per flaska. Ni känner kanske historien, slottet finns inte längre och ingår nu i Pavie. Årgång 2001 fick 100 Parkerpoäng. 1994 är en riktigt bra årgång i St Emillion. Den enda smaknotering som jag kan hitta är Parkers som totalsågar vinet med 70 poäng. Men det är en enda smaknotering strax efter buteljering, sen är det tystnad. Antagligen är det inget vidare, men med den marken och årgången....

- Ett på pappret annat helt hopplöst vin är Ducru Beaucalliou 1969 som det finns en drös av för runt 700 DKK. Har druckit två Bordeauxer från 1969 och båda var odrickbara... Men här finns det några få smaknoteringar i modern tid och de är översvallande. En flaska kanske?

- Ett vin jag har köpt och provat är Lynch Bages 1979. Det var sublimt! Finns kvar att köpa för runt 500 DKK.

- Vill man chansa hej vilt så kan jag rekommendera Beychevelle 1957, köpte en flaska som var betydligt mer än drickbar. Utvecklades i timmar efter öppnandet. Finns ett gäng på Vinbanken för typ 300 DKK
 

Winerer

Medlem
Hallå!
Skulle vilja ha tipps på ett (läs flera) röda viner som är lite lättare! Har druckit mycket pinot noir det senaste men skulle gärna testa något nytt härligt rödvin som fungerar bra för sig självt!
Kom gärna med förslag om ni har några, helst från Systembolaget då jag får nöja mig med det för tillfället. Prisklass upp till 500-600.
 

Sebban

Medlem
Hallå!
Skulle vilja ha tipps på ett (läs flera) röda viner som är lite lättare! Har druckit mycket pinot noir det senaste men skulle gärna testa något nytt härligt rödvin som fungerar bra för sig självt!
Kom gärna med förslag om ni har några, helst från Systembolaget då jag får nöja mig med det för tillfället. Prisklass upp till 500-600.

Sitter och sippar på en Penfolds bin 28, den tycker jag är fruktig och ganska lätt? Testat den?
 

Gomseglet

Medlem
Jaha ja. Min sambo säger att hon gillar vin med aromer av blod. Stundtals syns sådant i smakanteckningar som kött och så vidare. Jag misstänker också att det är järn som ger känslan av blodighet.
Då jag själv nästan enbart dricker Moselriesling och Nebbiolo är jag inte så bekant med det här. Nebbiolo med järn anser hon vara för syrligt. Tanniner går dock bra om de rensar gommen snarare än är så där härligt hatiska som jag gillar det.
Vad ska jag köpa i blodbranschen? Jag är inte vansinnigt bemedlad, så säg 400 kronor som övre gräns. Gärna SB, gärna import.
 

MagnusH70

Medlem
Jaha ja. Min sambo säger att hon gillar vin med aromer av blod. Stundtals syns sådant i smakanteckningar som kött och så vidare. Jag misstänker också att det är järn som ger känslan av blodighet.
Då jag själv nästan enbart dricker Moselriesling och Nebbiolo är jag inte så bekant med det här. Nebbiolo med järn anser hon vara för syrligt. Tanniner går dock bra om de rensar gommen snarare än är så där härligt hatiska som jag gillar det.
Vad ska jag köpa i blodbranschen? Jag är inte vansinnigt bemedlad, så säg 400 kronor som övre gräns. Gärna SB, gärna import.

Syrah från Rhone eller Australien tycker jag ger en känsla av blod, eller chark.
 

Magikern

Medlem
Jaha ja. Min sambo säger att hon gillar vin med aromer av blod. Stundtals syns sådant i smakanteckningar som kött och så vidare. Jag misstänker också att det är järn som ger känslan av blodighet.
Då jag själv nästan enbart dricker Moselriesling och Nebbiolo är jag inte så bekant med det här. Nebbiolo med järn anser hon vara för syrligt. Tanniner går dock bra om de rensar gommen snarare än är så där härligt hatiska som jag gillar det.
Vad ska jag köpa i blodbranschen? Jag är inte vansinnigt bemedlad, så säg 400 kronor som övre gräns. Gärna SB, gärna import.

Rioja har ofta toner av järn vilket ju är kopplat till blod.
 

Gradin

Medlem
En vän vill ha tips på Bourgogne max 300 kr. Någon som har koll på bra Bourgogne Rouge eller kommun?
BS funkar bra.

Nr 74399 Olivier leflaive Village 2011 283:-
Denna har jag tyckt levererat väldigt bra för pengen, inget att ha för några år sedan men nu har den öppnat upp sig mer och levererar bra!
 
Toppen