Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
José Michel Special Club 2008
A.R. Lenoble Blanc de Blanc 2008
Moët & Chandon Grand Vintage 2008
Veuve Clicquot Vintage 2008

Är det någon som vet hur dessa viner förhåller sig? Jag tänkte köpa några från PdB men vet inte hur jag ska fördela mina pengar. Två var av varje så att jag får åtta flaskor tänker jag.. Eller fyra flaskor var av två olika? Någon som vet om dessa är bättre eller sämre än varandra?
 

MartinE

Medlem
José Michel Special Club 2008
A.R. Lenoble Blanc de Blanc 2008
Moët & Chandon Grand Vintage 2008
Veuve Clicquot Vintage 2008

Är det någon som vet hur dessa viner förhåller sig? Jag tänkte köpa några från PdB men vet inte hur jag ska fördela mina pengar. Två var av varje så att jag får åtta flaskor tänker jag.. Eller fyra flaskor var av två olika? Någon som vet om dessa är bättre eller sämre än varandra?
Jag har druckit samtliga och alla är väldigt bra - men fortfarande unga. Just nu skulle jag ranka A.R. Lenoble och José Michel något högre än de båda andra, men de är hyfsat likvärdiga! Du hittar provningsnoter på alla utom Veuve Cliquot på min blogg.

Är du nyfiken på alla tycker jag du ska köpa alla fyra! Men köp framförallt Veuve Clicquot Rosé 2008 om du inte redan gjort det - den är klart bättre än de övriga!
 

Pontus

Medlem
Någon som kan ge tips på var man lämpligen inhandlar Suduiraut och annan Sauternes? Framför allt 2009, 2010, 2014 och 2015 är intressanta. Och ja, jag har kollat SB:s utbud :)
 

rs14

Medlem
"Men köp framförallt Veuve Clicquot Rosé 2008 om du inte redan gjort det - den är klart bättre än de övriga!"

Funderar på att beställa några flaskor. Är priset på SB bra (604 kr) eller ska man rikta sig åt något annat håll?
 

Pontus

Medlem
"Men köp framförallt Veuve Clicquot Rosé 2008 om du inte redan gjort det - den är klart bättre än de övriga!"

Funderar på att beställa några flaskor. Är priset på SB bra (604 kr) eller ska man rikta sig åt något annat håll?
Jag kollade översiktligt för några veckor sen och kom fram till att det inte var någon större idé för mig att handla mina tre flaskor nån annanstans. Ekvationen kan se annorlunda ut om du "ändå handlar lite annat" eller väldigt många flaskor.
 

MartinE

Medlem
"Men köp framförallt Veuve Clicquot Rosé 2008 om du inte redan gjort det - den är klart bättre än de övriga!"

Funderar på att beställa några flaskor. Är priset på SB bra (604 kr) eller ska man rikta sig åt något annat håll?
Jag tycker att priset på SB fortfarande är helt OK (den kostade 549 kr när den släpptes) jämfört med vad många andra ställen tar. Samtidigt är det är inga problem att hitta den för runt 50 euro om du googlar lite! Sedan tillkommer så klart frakt som, precis som @Pontus skriver, påverkar ekvationen.
 

tobbe81

Medlem
Tänkte köpa lite albarino till vårens balkonghäng i mellanklassläget 130-220kr en liten djungel i sb bs sortiment. Någon här på finewines som är expert på Rías Baixas området och kan ge mig tre olika tips. ?
 
Tänkte köpa lite albarino till vårens balkonghäng i mellanklassläget 130-220kr en liten djungel i sb bs sortiment. Någon här på finewines som är expert på Rías Baixas området och kan ge mig tre olika tips. ?

SB hade 2015 - Albariño de Fefiñanes 1583 i ett småpartisläpp för ett litet tag sedan. Jag gillade denna, men har dessvärre inga provnoteringar att delge.
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/1583-9954001
 

Poussard

Medlem
Tänkte köpa lite albarino till vårens balkonghäng i mellanklassläget 130-220kr en liten djungel i sb bs sortiment. Någon här på finewines som är expert på Rías Baixas området och kan ge mig tre olika tips. ?

Cies var bra. Alvarinho Contacto också om du kan tänka dig en portugis.
 

Segol

Medlem
Tänkte köpa lite albarino till vårens balkonghäng i mellanklassläget 130-220kr en liten djungel i sb bs sortiment. Någon här på finewines som är expert på Rías Baixas området och kan ge mig tre olika tips. ?
Expert är jag inte men jag gillar albariño.
Jag har köpt en del Pazo Barrantes och Pazo Señorans och båda är bra. Jag föredrar Señorans, den finns inte på bolaget vad jag kan se men det finns ju andra ställen att handla ifrån.
Barrantes, https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/pazo-barrantes-7114301
Señorans, https://www.decantalo.com/en/pazo-senorans.html
 

Mattis

Medlem
Hej! Vill minnas att det var många som inte fick PP Chetillons 2008 när den släpptes på bolaget. Ett litet tips, nästa torsdag så släpps den på vinmonopolet. Tema är Champagne och Riesling, nackdelen är att man måste köa på någon av vinmonopolets flaggskepp. Närmaste är nog Oslo för de flesta....
 

Attachments

  • Lanseringsliste_Spesialbutikk_Champagne_Tyskland_Mars_2017(1).xlsx
    36,1 KB · Visningar: 263

Trydebull

Medlem
Hej! Vill minnas att det var många som inte fick PP Chetillons 2008 när den släpptes på bolaget. Ett litet tips, nästa torsdag så släpps den på vinmonopolet. Tema är Champagne och Riesling, nackdelen är att man måste köa på någon av vinmonopolets flaggskepp. Närmaste är nog Oslo för de flesta....

Lite långt för min del men jag är iofs nöjd med de jag har. Man kan konstatera att vi fick dem till ett mkt bra pris på SB i Sverige
 

Zingo

Medlem
Vet inte om detta hamnar rätt men... Jag ska till Köpenhamn (för första gången..) i ett jobbärende ett par dagar. Har en eftermiddag till övers som jag tänkte försöka leta upp nån vinbutik, gillar Rhone-viner och Bordeauxblends (franska/sydafrikanska är de jag druckit mest). Vitt är det till 95% Riesling.
Är bara en glad amatör som brukar hålla mig i 100-200 kr spannet så behöver inte vara någon "märkvärdig" butik.
Nån som sitter inne på nåt butikstips?
 
Toppen