Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

MarkusJ

Medlem
Oj, längesedan jag hade fokus på södra Rhône men gillade skarpt Grand Veneurs tre C9dP-cuvéer. Senaste alstren jag drack var dock -07, -09, och -10 med -07 som favorit bland alla tre cuvéerna. Efter hand har jag mer och mer fastnad för vanlig" Tradition som jag tycker har mer naturlig balans och är bra matviner medans "supercuvéerna" kanske inte alltid utvecklas och blir bättre och bättre med åren.

Som du säkert redan läst dig till så är VV ett kraftpaket med en stor andel Mourvèdre och ett vin som verkar behöva mycket tid för att komma runt (senast jag drack -10 runt 2020 så var det knutet i flera timmar och slatten i botten av karaffen var som bäst dagen efter).
Personligen gillar jag hög andel Mourvèdre i C9dP då den inte sticker iväg i alkohol på samma sätt som Grenache och i sina bästa stunder så kan Mouvèdre anta Bdx-liknande drag även om det här blir svårt att skönja pga av kraften och koncentrationen. Tanninerna biter också ifrån på ett sätt som Grenache inte brukar göra.

Så köp några stycken och lägg undan +7-8 år till.
Leta upp några Les Origines också vilken är min favorit från Grand Veneur.
Tack för svar! Får fundera och kolla runt lite mer :)
 

Tobias92

Medlem
Hej,
Jag behöver tips till min ganska ny påbörjade samling vilka viner ska jag köpa idag och dricka om 10-15år från Toscana, Piemonte, Napa, Ribera del duero? Prisklass 400-1000kr.

Några jag redan lagt på hyllan är
Pesquera Millenium Gran Reserva
Barolo Borgogno Classico
Arzuaga Gran Reserva
Aalto
Black Stallion Cabernet Sauvignon
 

Oscarsvin

Medlem
Hej,
Jag behöver tips till min ganska ny påbörjade samling vilka viner ska jag köpa idag och dricka om 10-15år från Toscana, Piemonte, Napa, Ribera del duero? Prisklass 400-1000kr.

Några jag redan lagt på hyllan är
Pesquera Millenium Gran Reserva
Barolo Borgogno Classico
Arzuaga Gran Reserva
Aalto
Black Stallion Cabernet Sauvignon

Jag tycker att du ska satsa på lite Brunello nu när 2016 är aktuellt. Banfi, Casanova di Neri, Il Marroneto, Ciacci Piccolomini och Il Poggione är ett gäng mer eller mindre klassiker som jag är extra förtjust i. :)
 

Magikern

Medlem
Hej,
Jag behöver tips till min ganska ny påbörjade samling vilka viner ska jag köpa idag och dricka om 10-15år från Toscana, Piemonte, Napa, Ribera del duero? Prisklass 400-1000kr.

Några jag redan lagt på hyllan är
Pesquera Millenium Gran Reserva
Barolo Borgogno Classico
Arzuaga Gran Reserva
Aalto
Black Stallion Cabernet Sauvignon

Prioritera Toscana och Piemonte. :)

Vajra bricco Viole (Barolo) från bra årgång

Oreno, Petrolo Galatrona, Siepi, Dofana, Lupicaia, Brancaia Il Blu (Supertuscan) från bra årgång
 

The Wall

Medlem
Hej,
Jag behöver tips till min ganska ny påbörjade samling vilka viner ska jag köpa idag och dricka om 10-15år från Toscana, Piemonte, Napa, Ribera del duero? Prisklass 400-1000kr.

Några jag redan lagt på hyllan är
Pesquera Millenium Gran Reserva
Barolo Borgogno Classico
Arzuaga Gran Reserva
Aalto
Black Stallion Cabernet Sauvignon

Inga önskemål om vita viner?
 

Mexikanaren

Medlem
Jag tycker att du ska satsa på lite Brunello nu när 2016 är aktuellt. Banfi, Casanova di Neri, Il Marroneto, Ciacci Piccolomini och Il Poggione är ett gäng mer eller mindre klassiker som jag är extra förtjust i. :)
Plus att om man känner sig okej med att gå 99:- över budget så finns även Piccolominis 2015 brunello riserva på BS.
Både 2015 och 2016 är ju bra år för brunello i mina ögon
 

Mexikanaren

Medlem
Kan även rekommendera I Sodi San Niccolò från Castellare di Castellina.
Billigaste jag sett dem gå för är 66euro/flaska hos Superiore om jag inte missminner mig.

Väldigt trevlig Toscanare!
 

Tobias92

Medlem
Prioritera Toscana och Piemonte. :)

Vajra bricco Viole (Barolo) från bra årgång

Oreno, Petrolo Galatrona, Siepi, Dofana, Lupicaia, Brancaia Il Blu (Supertuscan) från bra årgång
Såg att Vajra 2017 fanns på SB vad anser du om den årgången, när det gäller Barolo har jag oftast försökt leta efter 2016..
 

Mexikanaren

Medlem
Såg att Vajra 2017 fanns på SB vad anser du om den årgången, när det gäller Barolo har jag oftast försökt leta efter 2016..
Leta efter 2016 barolos på Bolaget nu kan nog vara lite svårt! Med tanke på att halva Sverige var helt galna i allt som det stod 2016 barbaresco/barolo på.
 
Såg att Vajra 2017 fanns på SB vad anser du om den årgången, när det gäller Barolo har jag oftast försökt leta efter 2016..

Antonio Galloni har gett 91 poäng till både 2016 / 2017. Om jag läser texten "The 2017 Barolo Albe is exquisite" så verkar han föredra 2017 av de två. Drick 2022-2032.

Har inte köpt Albe på ett tag då jag upplevde att de hade en ordentlig dip efter årgång 2008 men kanske dags att prova igen.

2017, som är en ganska varm årgång kräver lite mer efterforskning när det gäller att plocka ut vilka viner man ska köpa. Bra vinmakare med tillgång till lite svalare lägen har fortsatt gjort viner som ger en ordentligt upplevelse.
 
Last edited:

Michael_M0!

Medlem
Hej,
Jag behöver tips till min ganska ny påbörjade samling vilka viner ska jag köpa idag och dricka om 10-15år från Toscana, Piemonte, Napa, Ribera del duero? Prisklass 400-1000kr.

Kan också rekommendera att köpa lite Vino Nobile också från Montepulciano. Bra viner. De kommer snart få nya klassificieringar och priserna lär gå upp.
 
Last edited:

MacX

Medlem
Hej,
Jag behöver tips till min ganska ny påbörjade samling vilka viner ska jag köpa idag och dricka om 10-15år från Toscana, Piemonte, Napa, Ribera del duero? Prisklass 400-1000kr.

Några jag redan lagt på hyllan är
Pesquera Millenium Gran Reserva
Barolo Borgogno Classico
Arzuaga Gran Reserva
Aalto
Black Stallion Cabernet Sauvignon

Vill man gå på Toscana och Piemonte spåret (som är bland mina egna favoriter) så hittar man mycket spännande som inte finns på SB på den italienska webhandlaren Xtrawine. Handlar själv ganska mycket därifrån både prisvärt och ett väldigt bra utbud.

Kan i önskat prisspann bland annat rekommendera:
Duemani Altrovino 2018
Sapaio Sapaio 2017
Tenuta Argentiera Bolgheri Rosso Superiore 2018
Le Chiuse Brunello di Montalcino 2016

Dessa viner är stora viner med en fantastisk framtid på 10-20 års sikt, även om de funkar att dricka tidigare. Men det finns mycket annat att välja mellan. Lycka till!
 

Tobias92

Medlem
Vill man gå på Toscana och Piemonte spåret (som är bland mina egna favoriter) så hittar man mycket spännande som inte finns på SB på den italienska webhandlaren Xtrawine. Handlar själv ganska mycket därifrån både prisvärt och ett väldigt bra utbud.

Kan i önskat prisspann bland annat rekommendera:
Duemani Altrovino 2018
Sapaio Sapaio 2017
Tenuta Argentiera Bolgheri Rosso Superiore 2018
Le Chiuse Brunello di Montalcino 2016

Dessa viner är stora viner med en fantastisk framtid på 10-20 års sikt, även om de funkar att dricka tidigare. Men det finns mycket annat att välja mellan. Lycka till!
Tack för alla tips ska genast djupdyka och blir en beställning på brunellon redan ikväll! Funderar på om det skulle finnas intresse för en tråd där man kan gå ihop och beställa när man köper från utlandet om man vill dela på ett par lådor tex och bor i samma stad..
 
Tack för alla tips ska genast djupdyka och blir en beställning på brunellon redan ikväll! Funderar på om det skulle finnas intresse för en tråd där man kan gå ihop och beställa när man köper från utlandet om man vill dela på ett par lådor tex och bor i samma stad..
Finns om du går in på gemensamma inköp,skiv vilket vin eller från vilken sida o vilken stad så brukar alltid några på forumet nappa :)
 
Toppen