Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Martin F

Medlem
Ok, bara tänkte att eftersom det ska ligga i 20 år så kan det va bra att ha ett hum innan. Men det verkar du ju ha.
Bättre hum kan jag nog absolut få :D Inte omöjligt att jag parallellt klickar hem lite färdiglagrat också. Sen inbillar jag mig att viner som är mogna nu ofta är gjorda i kanske lite annan stil, alkohol och klimat än de som släpps som unga nu?
 

Poussard

Medlem
Bättre hum kan jag nog absolut få :D Inte omöjligt att jag parallellt klickar hem lite färdiglagrat också. Sen inbillar jag mig att viner som är mogna nu ofta är gjorda i kanske lite annan stil, alkohol och klimat än de som släpps som unga nu?
Väldigt intressant, känns som en separat tråd dock.
 

Michael_M0!

Medlem
Bättre hum kan jag nog absolut få :D Inte omöjligt att jag parallellt klickar hem lite färdiglagrat också. Sen inbillar jag mig att viner som är mogna nu ofta är gjorda i kanske lite annan stil, alkohol och klimat än de som släpps som unga nu?

Eller gå på lite 10or eller 11or eller liknande. De kan du öppna nu och lägga undan likaså.
 

The Wall

Medlem
Ja!
Jag kan tänka mig förslag på båda men halvtorr ligger nog något snäpp upp i habegärstrappan.
Torrare förslag; jag kommer spontant att tänka på Domaine Langlois-Château Vielles Vignes Saumur för 230 kr som brukar vara trevlig. Inte så många mognadstoner just nu, men det går ju alltid att vänta fram. Annars finns ju vinerna från Nicolas Joly om man är lagd åt det biodynamiska hållet.
 
:(

Den där tyckte jag va riktigt bra. Har försökt få tag på den sen dess men inte lyckats. Någon som vet om den går att få tag på lätt? Kommer ihåg att jag kollade med Lidby för 2 år sen men att de inte kunde hjälpa mig (va de som sålde förut)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
:(

Den där tyckte jag va riktigt bra. Har försökt få tag på den sen dess men inte lyckats. Någon som vet om den går att få tag på lätt? Kommer ihåg att jag kollade med Lidby för 2 år sen men att de inte kunde hjälpa mig (va de som sålde förut)
Frågat Slottet?

De säljer 2019 direkt. Kanske de har några 2016 i källaren.
 

Elvis

Medlem
Jag dricker sällan viner från Sydamerika men skulle vilja prova några intressanta viner därifrån. Både rött och vitt är intressant men det får gärna finnas på Systembolaget/BS. Tips?
 

The Wall

Medlem
Jag dricker sällan viner från Sydamerika men skulle vilja prova några intressanta viner därifrån. Både rött och vitt är intressant men det får gärna finnas på Systembolaget/BS. Tips?
Några spontana tankar:
Catena Zapata Malbec brukar vara pålitlig.
Ventisquero har jag bara provat PN av än så länge och tyckte den var finfin. Deras chardonnay finns hemma för öppning vid tillfälle, men det finns andra forummedlemmar som testat och gillat.
Coyam, månadens pava maj 2020 fick väl också ganska goda omdömen här på FW.
 

Sebran

Medlem
Jag dricker sällan viner från Sydamerika men skulle vilja prova några intressanta viner därifrån. Både rött och vitt är intressant men det får gärna finnas på Systembolaget/BS. Tips?

Amelia Chardonnay Viña Concha y Toro 2018 var på tapeten här nyligen när den släpptes. Har fått bra omdömen och 2018 var tydligen ett kanonår i Chile.
 
Last edited:
Toppen