Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Johan L

Medlem
Någon som vet hur systembolaget transporterar vinerna vid beställning från beställningssortimentet i värmen? Är det någon form av kyld transport eller borde man helt undvika beställningar under sommarmånaderna om man vill undvika värmeskadade viner?

Systembolaget står inte för transporter av artiklar i beställningssortimentet, det gör leverantörerna. Fråga aktuell leverantör hur de gör.
 

Daniel A

Administratör
Den där verkar rolig - har du testat?

Yes! Druckit den tre gånger. Och jag tror det varit olika årgångsblandningar varje gång, men kan inte minnas att det jag noterade någon större skillnad.

Trodde inte att jag hade skrivit några noter på den, men det hade jag visst 2019:
N.V. Honorio Rubio, Añadas Edición Limitada
En årgångslös vit Rioja. Det har legat 10 år på fat och flaska, och är en blandning av ett gäng årgångar (oklart vilka). Det är gjort i den där underbara oxiderade stilen som alldeles för få producenter ägnar sig åt. Det är honung och vax och nötter och lite vanilj och colafudge och torkade frukter och allt det där som ska vara där. Har alla komponenter på plats "redan". Varför kan inte fler producenter släppa redan lagrade viner? 92p.
 

Kaptenen

Medlem
Är det möjligen någon som vet om Taylor's vintage port 2016 som säljs på Systembolaget för 964 kr är samma vin som i internationella sammanhang verkar benämnas som Taylors Fladgate vintage port 2016? Jag är medveten om att Fladgate är en del av firman men undrar om det är samma vin.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag tänkte köpa Cristal - 13, har forumet tips på bättre/alternativ än Bolaget eller kostar de alltid +2000 oavsett kanal?
 

chambertin

Medlem
Är det möjligen någon som vet om Taylor's vintage port 2016 som säljs på Systembolaget för 964 kr är samma vin som i internationella sammanhang verkar benämnas som Taylors Fladgate vintage port 2016? Jag är medveten om att Fladgate är en del av firman men undrar om det är samma vin.
Jag tror att båda är samma vin men brukar benämnas Taylor Fladgate i t.ex USA men bara Taylor's i Europa.
De övriga VP som huset har är ju single Quintas.
 

Martin F

Medlem
Min Bourdeauxhörna i källaren ekar pinsamt tyst. Vad jag förstår anses '18, '19 och '20 vara tre bra år i rad och det känns nu som att jag borde passa på och fylla på med vin tanke att dricka om 20~ år. Vad skulle ni tipsa om för köpstrategi?
 

Magikern

Medlem
Min Bourdeauxhörna i källaren ekar pinsamt tyst. Vad jag förstår anses '18, '19 och '20 vara tre bra år i rad och det känns nu som att jag borde passa på och fylla på med vin tanke att dricka om 20~ år. Vad skulle ni tipsa om för köpstrategi?

Köp prestigeviner av den enkla anledningen att de kommer att vara olösliga i framtiden. Alla legendariska varumärken som kostar under 4 papp flaskan vara intressant om man inte spränger sin budget. Jag kan dock ha fel när det gäller den ständiga prisökningen i bdx. Världen kanske går mot dåliga tider och då betalar folk inte för vin. :rolleyes:
 

LeChat

Medlem
Min Bourdeauxhörna i källaren ekar pinsamt tyst. Vad jag förstår anses '18, '19 och '20 vara tre bra år i rad och det känns nu som att jag borde passa på och fylla på med vin tanke att dricka om 20~ år. Vad skulle ni tipsa om för köpstrategi?
Tycker absolut att du ska köpa bordeaux! Eftersom det låter som att du vill köpa för att dricka så kan det vara klokt att först fundera över vad som känns bekvämt att dricka prismässigt. Man vill ju kunna korka upp ganska obehindrat. Det finns mycket gott som lämpar sig att drickas efter sådär en 10-20 år, men vilken prisnivå tycker du känns vettig? Typ < 500, 500- 1000, > 1000…
 

Martin F

Medlem
Tycker absolut att du ska köpa bordeaux! Eftersom det låter som att du vill köpa för att dricka så kan det vara klokt att först fundera över vad som känns bekvämt att dricka prismässigt. Man vill ju kunna korka upp ganska obehindrat. Det finns mycket gott som lämpar sig att drickas efter sådär en 10-20 år, men vilken prisnivå tycker du känns vettig? Typ < 500, 500- 1000, > 1000…
Tänker väl någonstans 500-1000.
 

LeChat

Medlem
Tänker väl någonstans 500-1000.
Innan jag och ett par kompisar gjorde en primörbeställning av bordeaux 2019 gjorde jag en sammanställning av lite intressanta producenter som Philipson Wine hade till försäljning. Utifrån denna lista valde vi några av slotten och 4-6 flaskor av varje.

Château D'Aiguilhe 205:-
Poujeaux 255:-

St. Estephe:
Lilian Ladouys 190:-
Phelan Segur 405:-
Lafon Rochet 415:-

St. Julien:
Lagrange 460:-
Léoville Poyferré. 780:-
Leoville Barton 815:-

Pauillac:
Grand Puy Lacoste 690:-

Margaux:
Malescot St. Exupéry 500:-
Brane Cantenac 615:-

Pessac:
Domaine de Chevalier 605:-
Haut Bailly 995:-
Smith Haut Lafitte 1019:-

St. Emilion:
Canon 1065:-


Många av dessa producenter håller jämn kvalitet och är bra köp oavsett årgångar.
Andra som jag kommer att tänka på är t.ex. Cantemerle, Duhart, Batailley.
Vilka slott man köper handlar mest om vilka man hittar hos aktuell handlare samt vilka som säljs till attraktiva priser.
 

Vingubben

Medlem
Innan jag och ett par kompisar gjorde en primörbeställning av bordeaux 2019 gjorde jag en sammanställning av lite intressanta producenter som Philipson Wine hade till försäljning. Utifrån denna lista valde vi några av slotten och 4-6 flaskor av varje.

Château D'Aiguilhe 205:-
Poujeaux 255:-

St. Estephe:
Lilian Ladouys 190:-
Phelan Segur 405:-
Lafon Rochet 415:-

St. Julien:
Lagrange 460:-
Léoville Poyferré. 780:-
Leoville Barton 815:-

Pauillac:
Grand Puy Lacoste 690:-

Margaux:
Malescot St. Exupéry 500:-
Brane Cantenac 615:-

Pessac:
Domaine de Chevalier 605:-
Haut Bailly 995:-
Smith Haut Lafitte 1019:-

St. Emilion:
Canon 1065:-


Många av dessa producenter håller jämn kvalitet och är bra köp oavsett årgångar.
Andra som jag kommer att tänka på är t.ex. Cantemerle, Duhart, Batailley.
Vilka slott man köper handlar mest om vilka man hittar hos aktuell handlare samt vilka som säljs till attraktiva priser.
Bra sammanfattning. Glöm dock inte Pontet Canet.
 

Martin F

Medlem
Innan jag och ett par kompisar gjorde en primörbeställning av bordeaux 2019 gjorde jag en sammanställning av lite intressanta producenter som Philipson Wine hade till försäljning. Utifrån denna lista valde vi några av slotten och 4-6 flaskor av varje.

Château D'Aiguilhe 205:-
Poujeaux 255:-

St. Estephe:
Lilian Ladouys 190:-
Phelan Segur 405:-
Lafon Rochet 415:-

St. Julien:
Lagrange 460:-
Léoville Poyferré. 780:-
Leoville Barton 815:-

Pauillac:
Grand Puy Lacoste 690:-

Margaux:
Malescot St. Exupéry 500:-
Brane Cantenac 615:-

Pessac:
Domaine de Chevalier 605:-
Haut Bailly 995:-
Smith Haut Lafitte 1019:-

St. Emilion:
Canon 1065:-


Många av dessa producenter håller jämn kvalitet och är bra köp oavsett årgångar.
Andra som jag kommer att tänka på är t.ex. Cantemerle, Duhart, Batailley.
Vilka slott man köper handlar mest om vilka man hittar hos aktuell handlare samt vilka som säljs till attraktiva priser.
Tack, noterar dem!
 

Martin F

Medlem
Det går ju att köpa lagrad Bdx också, just saying. Om du vill veta om du gillar det.
Jag har prövat en del som jag gillat och en del som jag ogillat. Ännu inte sett en tydlig röd tråd annat än att ung bourdeaux är rätt trist.

Jag gillar att köpa på bred front och upptäcka och lära allteftersom. Är inte någon som går all in och köper lådvis. Det känns lite som en självklar del av en vinkällare att ha en hög bourdeaux av varierande sort från bra årgångar som puttrar i långkok.
 

Poussard

Medlem
Jag har prövat en del som jag gillat och en del som jag ogillat. Ännu inte sett en tydlig röd tråd annat än att ung bourdeaux är rätt trist.

Jag gillar att köpa på bred front och upptäcka och lära allteftersom. Är inte någon som går all in och köper lådvis. Det känns lite som en självklar del av en vinkällare att ha en hög bourdeaux av varierande sort från bra årgångar som puttrar i långkok.
Ok, bara tänkte att eftersom det ska ligga i 20 år så kan det va bra att ha ett hum innan. Men det verkar du ju ha.
 
Toppen