Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Mexikanaren

Medlem
Lyckades stå emot att skaffa mer än en Pipparello från Paolo Bea när hans viner släpptes tidigare i år. Dvs största delen sangiovese och en del sagrantino i flaskan.

Funderar dock mer och mer på att plocka på mig en flaska av antingen Paolo Bea's Pagliaro eller Cerrete. Båda dessa ska enligt vad jag förstått vara 100% sagrantino.
Tänkte att försöka att lägga undan flaskan i 5+ år för att sedan prova för att lära mig något nytt inom vinvärlden som jag är osäker på om jag kommer vilja göra om, men oavsett vad så är erfarenheter alltid positiva.

Så ja, vilken av Paolo Bea's 2st olika 100% sagrantino-viner bör jag inhandla och lägga undan tycker ni?
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/paolo-bea-9131801/ Pagliaro 2012 999:-/flaska
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/paolo-bea-9344201/ Cerrete 2010 1299:-/flaska
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Lyckades stå emot att skaffa mer än en Pipparello från Paolo Bea när hans viner släpptes tidigare i år. Dvs största delen sangiovese och en del sagrantino i flaskan.

Funderar dock mer och mer på att plocka på mig en flaska av antingen Paolo Bea's Pagliaro eller Cerrete. Båda dessa ska enligt vad jag förstått vara 100% sagrantino.
Tänkte att försöka att lägga undan flaskan i 5+ år för att sedan prova för att lära mig något nytt inom vinvärlden som jag är osäker på om jag kommer vilja göra om, men oavsett vad så är erfarenheter alltid positiva.

Så ja, vilken av Paolo Bea's 2st olika 100% sagrantino-viner bör jag inhandla och lägga undan tycker ni?
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/paolo-bea-9131801/ Pagliaro 2012 999:-/flaska
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/paolo-bea-9344201/ Cerrete 2010 1299:-/flaska
Satsa på 2010.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Någon speciell anledning du tänker på förutom att 2010 generellt är ansett som det bättre året i Italien?
Mest gick jag på att det är generellt ett bättre år. Men sen känns ju priset lite högre så = bättre läge/kvalitet från producenten.
Sist, att få köpa lite äldre på SB känns ju roligt också. :)
 

Oscaro

Medlem
Lyckades stå emot att skaffa mer än en Pipparello från Paolo Bea när hans viner släpptes tidigare i år. Dvs största delen sangiovese och en del sagrantino i flaskan.

Funderar dock mer och mer på att plocka på mig en flaska av antingen Paolo Bea's Pagliaro eller Cerrete. Båda dessa ska enligt vad jag förstått vara 100% sagrantino.
Tänkte att försöka att lägga undan flaskan i 5+ år för att sedan prova för att lära mig något nytt inom vinvärlden som jag är osäker på om jag kommer vilja göra om, men oavsett vad så är erfarenheter alltid positiva.

Så ja, vilken av Paolo Bea's 2st olika 100% sagrantino-viner bör jag inhandla och lägga undan tycker ni?
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/paolo-bea-9131801/ Pagliaro 2012 999:-/flaska
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/paolo-bea-9344201/ Cerrete 2010 1299:-/flaska
Drack Cerrete 2010 med @Jos och @Thirsty för någon månad sedan, tog inga noter men minns det som alldeles för ungt och väldigt säreget vin. Tror inte någon av oss var riktigt imponerade men den blir sannolikt bättre med ålder. Med det sagt är det ett kul vin att pröva med väldigt speciell smak och doft. Har någon flaska till av den och några pipparello 2012 som jag tänkte låta ligga minst 5 år till.
 

Mexikanaren

Medlem
Drack Cerrete 2010 med @Jos och @Thirsty för någon månad sedan, tog inga noter men minns det som alldeles för ungt och väldigt säreget vin. Tror inte någon av oss var riktigt imponerade men den blir sannolikt bättre med ålder. Med det sagt är det ett kul vin att pröva med väldigt speciell smak och doft. Har någon flaska till av den och några pipparello 2012 som jag tänkte låta ligga minst 5 år till.
Den stora frågan då blir väl egentligen; tyckte du det var värt cirka 1300 riksdaler?

Eller om vi vänder på frågan; vad hade du spontant varit villig att betala för flaskan efter att ha smakat om du hade fått en sån flaska ställd framför dig på bordet?
 

Oscaro

Medlem
Den stora frågan då blir väl egentligen; tyckte du det var värt cirka 1300 riksdaler?

Eller om vi vänder på frågan; vad hade du spontant varit villig att betala för flaskan efter att ha smakat om du hade fått en sån flaska ställd framför dig på bordet?
Nej tycker nog inte den var värd 1300 just då i varje fall, men möjligt den utvecklas positivt rätt snabbt. Kändes extremt ung och vresig så vore intressant att pröva i framtiden när den lugnat ned sig. Hade nog tyckt att en femhundring billigare skulle gett bättre qpr
 

Sonderlese

Medlem
Jag går och funderar på om jag skall passa på och köpa ett par flaskor Jacquesson Cuvée 736 Degorgement Tardif (2008 bas) à 80€ / 75 cl eller använda pengarna på nåt roligare. Har någon erfarenhet eller synpunkter av ovanstående champagne?
Tack på förhand!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag går och funderar på om jag skall passa på och köpa ett par flaskor Jacquesson Cuvée 736 Degorgement Tardif (2008 bas) à 80€ / 75 cl eller använda pengarna på nåt roligare. Har någon erfarenhet eller synpunkter av ovanstående champagne?
Tack på förhand!
Jacquesson för 0 € är prisvärt. Dyrare än så och jag avstår...
 

Magikern

Medlem
Jacquesson för 0 € är prisvärt. Dyrare än så och jag avstår...

Denna åsikt stämmer också när det gäller 90 procent av all röd Bourgogne, Bandol (och kanske även Rioja) gissar jag eller? Folk som gillar Jacquessons stil behöver inte oroa sig men har man inte provat producenten tidigare kanske man bör vara mer försiktig. Jag har provat några och tyckt att de varit ok men inte mer skall tilläggas.
 

chambertin

Medlem
Nej tycker nog inte den var värd 1300 just då i varje fall, men möjligt den utvecklas positivt rätt snabbt. Kändes extremt ung och vresig så vore intressant att pröva i framtiden när den lugnat ned sig. Hade nog tyckt att en femhundring billigare skulle gett bättre qpr

Lyckades stå emot att skaffa mer än en Pipparello från Paolo Bea när hans viner släpptes tidigare i år. Dvs största delen sangiovese och en del sagrantino i flaskan.

Funderar dock mer och mer på att plocka på mig en flaska av antingen Paolo Bea's Pagliaro eller Cerrete. Båda dessa ska enligt vad jag förstått vara 100% sagrantino.
Tänkte att försöka att lägga undan flaskan i 5+ år för att sedan prova för att lära mig något nytt inom vinvärlden som jag är osäker på om jag kommer vilja göra om, men oavsett vad så är erfarenheter alltid positiva.

Så ja, vilken av Paolo Bea's 2st olika 100% sagrantino-viner bör jag inhandla och lägga undan tycker ni?
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/paolo-bea-9131801/ Pagliaro 2012 999:-/flaska
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/paolo-bea-9344201/ Cerrete 2010 1299:-/flaska
Kan inte för mitt liv komma på ngt vin som behöver så mycket tålamod som traditionell Sagrantino.
En extremt tjockskalig och tanninrik druva som får viner från Tannat att framstå som en Beaujolais Nouveau från Dubeouf.
Med det sagt så vill jag bara vänligt varna för att dessa viner ofta kräver både en väldigt tålmodig ägare och även en stor kärlek till tanniner. Finns dock lite mer moderna varianter där tanninerna inte är lika framträdande som de var förr.
Från Wikipedia:
"The grape has one of the highest tannic levels of any variety in the world.[4] Its wines contain more tannin than those made from Aglianico or Tannat, and twice the level of Cabernet Sauvignon or Nebbiolo wines.[5] It creates wines that are inky purple with an almost-black center. The bouquet is one of dark, brooding red fruits with hints of plum, cinnamon, and earth"
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Denna åsikt stämmer också när det gäller 90 procent av all röd Bourgogne, Bandol (och kanske även Rioja) gissar jag eller? Folk som gillar Jacquessons stil behöver inte oroa sig men har man inte provat producenten tidigare kanske man bör vara mer försiktig. Jag har provat några och tyckt att de varit ok men inte mer skall tilläggas.
Korrekt analys.:)
 

v_skogh

Medlem
Vit Rioja? Drack Tondonia i helgen och den är tyvärr inte svinlätt att få tag på. Något som drar åt samma håll?
Har en varukorg väntande på GourmetHunters så något i deras sortiment? Bolaget eller andra inköpskanaler är även intressant.
 

HJF

Medlem
Någon som vet hur systembolaget transporterar vinerna vid beställning från beställningssortimentet i värmen? Är det någon form av kyld transport eller borde man helt undvika beställningar under sommarmånaderna om man vill undvika värmeskadade viner?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Någon som vet hur systembolaget transporterar vinerna vid beställning från beställningssortimentet i värmen? Är det någon form av kyld transport eller borde man helt undvika beställningar under sommarmånaderna om man vill undvika värmeskadade viner?
Garanterat via postnords små elbilar, i de små blå boxarna! :D
 
Toppen