Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

@Magikern @buteljen - absolut och jag är inte heller en stor fan av överdrivna tanniner vare sig från druvmaterial eller ekplankor. Min guilty pleasure från Kampanien är ju Montevetrano av Sylvia Imperato och av @Fredrik L väl beskrivna ek-langaren Ricardo Cottarella... mix av Cabernet Sauvignon, Aglianico, Merlot. Och Elena Fuccis Titolo är ju full av härlig mjölkchokladtoner a la modern pomerol och har svårt att ligga still i källaren för min del även i unga år. Men någonstans även i dessa viner så hittar jag något vilt och obändigt och rustikt över Aglianico.

Och som sagt, det var ju en fin guide som Fredrik gav oss så är ju bara att pröva sig fram och se vad man gillar själv :)
 

Fredrik L

Medlem
Vore kul med lite specifika viner och årgångar som du tycker är de bästa Aglianicovinerna som du druckit (av de som borde finnas att få tag på idag). Tanninmonster som behöver lagras 10 år till är kanske ingenting för mig.
Det är inte helt lätt med aglianico tycker jag. De behöver ju lagras ett tag för att lugna ned sig. Samtidigt finns ingen lång tradition av att göra kvalitetsviner förutom hos Mastro och Feudi. Konsekvensen är att man aldrig riktigt vet hur andra producenters viner blir med ålder. En del 20 år gamla Taurasi är riktigt bra, medan andra mest smakar buljong, och borde ha tagits lite tidigare. Jag tycker nog att man med de traditionella producenterna ska börja dricka dem tio år efter skörd, men de bra åren verka de kunna hålla i åtminstone upp till 20 år. Mastroberardinos legendariska Riservor från 1968 anses ju vidare fortfarande hålla fint, men de är lite för dyra för att jag ska ha smakat.

Testa att få tag på någon flaska Salvatore Molettieri exempelvis några av dessa:
https://www.sangishop.com/module/iqitsearch/searchiqit?s=Molettieri+

De har nu så pass många år på nacken att de bör vara ok att dricka.

Sedan testar du en gammal flaska Guastaferro 2004 härifrån (med risk för att den kan var lite åldrad. Fick iofs hög poäng hos Vinous för något år sedan): https://www.h-h-shop.com/Italienische-Weine/Taurasi-Primum-2004-Guastaferro::1248291.html

Eller en av de senare årgångarna (2011 är bra!) härifrån: https://www.vinocentral.de/regionen/italien/kampanien/

Vidare bör Cantine Lonardos Vigne d’Alto 2009 vara drickfärdig utan problem (rätt modern stil för att vara Taurasi):
https://www.selezioni.wine/it/campania/536-taurasi-docg-vigne-d-alto-2009-contrade-di-taurasi.html

På samma ställe köper du en flaska Luigi Tecce, även om det är ett monster:
https://www.selezioni.wine/it/4_luigi-tecce

Hör säljs ju även 10-15 år gamla årgångar av Tecces Poliphemo, men de kostar ju en slant. Dock är den bästa Taurasi som jag har druckit den flaska av hans första årgång (2003) som han öppnade när vi var där sist.

Donnachiaras moderna viner är drickbara vid släpp, och brukar gå att hitta genom en enkel googling. Inte heller så dyra. Även Antico Castellos viner är lite billigare och något mindre tuffa.

När pandemin är över kanske jag ska ställa till med en aglianicoprovning för forumet, om folk som vill vara med är beredda att splitta vinkostnaderna.
 
Last edited:

Fredrik L

Medlem
Läste just en artikel i Decanter (feb 21) som diskuterar Aglianico/Kampanien och dess utveckling och det verkar hända en del:
Decanter brukar regelbundet lyfta fram aglianicoviner. Kul tycker jag. Av producenterna i citatet har jag dock bara druckit vin från Stefania Barbot. Fruktigt, och med tanniner som inte är de allra allra hårdaste, men med knivskarp syra om jag minns rätt. Helt klart hög kvalitet, och lite av en nydanande stil kanske.
 

Magikern

Medlem
Det är inte helt lätt med aglianico tycker jag. De behöver ju lagras ett tag för att lugna ned sig. Samtidigt finns ingen lång tradition av att göra kvalitetsviner förutom hos Mastro och Feudi. Konsekvensen är att man aldrig riktigt vet hur andra producenters viner blir med ålder. En del 20 år gamla Taurasi är riktigt bra, medan andra mest smakar buljong, och borde ha tagits lite tidigare. Jag tycker nog att man med de traditionella producenterna ska börja dricka dem tio år efter skörd, men de bra åren verka de kunna hålla i åtminstone upp till 20 år. Mastroberardinos legendariska Riservor från 1968 anses ju vidare fortfarande hålla fint, men de är lite för dyra för att jag ska ha smakat.

Testa att få tag på någon flaska Salvatore Molettieri exempelvis några av dessa:
https://www.sangishop.com/module/iqitsearch/searchiqit?s=Molettieri+

De har nu så pass många år på nacken att de bör vara ok att dricka.

Sedan testar du en gammal flaska Guastaferro 2004 härifrån (med risk för att den kan var lite åldrad. Fick iofs hög poäng hos Vinous för något år sedan): https://www.h-h-shop.com/Italienische-Weine/Taurasi-Primum-2004-Guastaferro::1248291.html

Eller en av de senare årgångarna (2011 är bra!) härifrån: https://www.vinocentral.de/regionen/italien/kampanien/

Vidare bör Cantine Lonardos Vigne d’Alto 2009 vara drickfärdig utan problem (rätt modern stil för att vara Taurasi):
https://www.selezioni.wine/it/campania/536-taurasi-docg-vigne-d-alto-2009-contrade-di-taurasi.html

På samma ställe köper du en flaska Luigi Tecce, även om det är ett monster:
https://www.selezioni.wine/it/4_luigi-tecce

Hör säljs ju även 10-15 år gamla årgångar av Tecces Poliphemo, men de kostar ju en slant. Dock är den bästa Taurasi som jag har druckit den flaska av hans första årgång (2003) som han öppnade när vi var där sist.

Donnachiaras moderna viner är drickbara vid släpp, och brukar gå att hitta genom en enkel googling. Inte heller så dyra. Även Antico Castellos viner är lite billigare och något mindre tuffa.

När pandemin är över kanske jag ska ställa till med en aglianicoprovning för forumet, om folk som vill vara med är beredda att splitta vinkostnaderna.

Den provningen anmäler jag mig till redan nu. :)

Hur funkar det att beställa från Selezioni? Jag är skeptisk när det gäller att beställa från Italien.
 

Fredrik L

Medlem
Den provningen anmäler jag mig till redan nu. :)

Hur funkar det att beställa från Selezioni? Jag är skeptisk när det gäller att beställa från Italien.
Det fungera bra. Enda problemet är att frakten brukar vara rätt dyr.

Större italienska firmor som xtrawine.com är helt klockren. Billig frakt och betalar även in den svenska alkoholskatten. Där finns dock inte så många av de producenter jag har skrivit om.
 

Bastardo

Medlem
Det fungera bra. Enda problemet är att frakten brukar vara rätt dyr.

Större italienska firmor som xtrawine.com är helt klockren. Billig frakt och betalar även in den svenska alkoholskatten. Där finns dock inte så många av de producenter jag har skrivit om.
Jag beställde några dagar sen första gången från xtrawine.com och väntar försändelsen anlända till veckan. Hade inte vetat om att de numera betalar själva punktskatten till Sverige. Har du kännedom om hur länge har det varit på det viset?
Tycker att de har en oerhört bra sajt där man kan filtrera en massa olika saker och läsa väldigt mycket info om vinerna. Jag kan ägna mig åt tiotals timmar för att söka eventuella viner att beställa i framtiden.
De har lite roligt koncept som ser ut att nästan varje vin är på väg att ta slut eller att de bara säljs med rabatt en oerhört kort tid, för att sen dyka upp igen.
Naturligtvis har de bästa pris för just italienska viner och i vissa fall kan man spara rejält med pengar genom att beställa därifrån, men allting är inte billigare, så man får vara lite på sin vakt. Det är billigast att köpa jämna ’lådor’, så köp alltid 12, 24 etc. flaskor. Frakten är billigare per flaska på det sättet. :)
 

Mexikanaren

Medlem
Jag beställde några dagar sen första gången från xtrawine.com och väntar försändelsen anlända till veckan. Hade inte vetat om att de numera betalar själva punktskatten till Sverige. Har du kännedom om hur länge har det varit på det viset?
Tycker att de har en oerhört bra sajt där man kan filtrera en massa olika saker och läsa väldigt mycket info om vinerna. Jag kan ägna mig åt tiotals timmar för att söka eventuella viner att beställa i framtiden.
De har lite roligt koncept som ser ut att nästan varje vin är på väg att ta slut eller att de bara säljs med rabatt en oerhört kort tid, för att sen dyka upp igen.
Naturligtvis har de bästa pris för just italienska viner och i vissa fall kan man spara rejält med pengar genom att beställa därifrån, men allting är inte billigare, så man får vara lite på sin vakt. Det är billigast att köpa jämna ’lådor’, så köp alltid 12, 24 etc. flaskor. Frakten är billigare per flaska på det sättet. :)

Som ett extra plus I kanten är även att lådorna du får från xtrawine är riktigt jäkla bra.
Tjock frigolit som isolerar riktigt bra.
 

Fredrik L

Medlem
Jag beställde några dagar sen första gången från xtrawine.com och väntar försändelsen anlända till veckan. Hade inte vetat om att de numera betalar själva punktskatten till Sverige. Har du kännedom om hur länge har det varit på det viset?
Tycker att de har en oerhört bra sajt där man kan filtrera en massa olika saker och läsa väldigt mycket info om vinerna. Jag kan ägna mig åt tiotals timmar för att söka eventuella viner att beställa i framtiden.
De har lite roligt koncept som ser ut att nästan varje vin är på väg att ta slut eller att de bara säljs med rabatt en oerhört kort tid, för att sen dyka upp igen.
Naturligtvis har de bästa pris för just italienska viner och i vissa fall kan man spara rejält med pengar genom att beställa därifrån, men allting är inte billigare, så man får vara lite på sin vakt. Det är billigast att köpa jämna ’lådor’, så köp alltid 12, 24 etc. flaskor. Frakten är billigare per flaska på det sättet. :)
Tror att de har skött skatteinbetalningen det senaste året ungefär.
 

Bastardo

Medlem
Tror att de har skött skatteinbetalningen det senaste året ungefär.
Toppen! Jag har inte sett att det skulle ha nämnts här på forumet, men jag är inte så ofta här, så jag kan ha fel.
Förhoppningsvis märker näthandlarna att det lönar sig att betala punktskatten själva, för jag vågar inte köpa av en affär som inte gör det. :) Det kan komma alla möjliga otrevliga saker i vägen, som man kan inte hantera på korrekt sätt. Några tior hit och dit bryr jag mig inte så mycket om, så länge jag kan känna mig säkert med beställningen.
Det enda negativa med sajten är att de har så himla mycket viner, att det är nästan omöjligt att hålla ajour med allting som finns. Även om jag koncentrerar mig mest på viner inom humäna prisklasserna. Det går att filtrera oerhört mycket och det hjälper en att välja viner som man kan vara nöjd med. :)
 

Sonderlese

Medlem
Toppen! Jag har inte sett att det skulle ha nämnts här på forumet, men jag är inte så ofta här, så jag kan ha fel.
Förhoppningsvis märker näthandlarna att det lönar sig att betala punktskatten själva, för jag vågar inte köpa av en affär som inte gör det. :) Det kan komma alla möjliga otrevliga saker i vägen, som man kan inte hantera på korrekt sätt. Några tior hit och dit bryr jag mig inte så mycket om, så länge jag kan känna mig säkert med beställningen.
Det enda negativa med sajten är att de har så himla mycket viner, att det är nästan omöjligt att hålla ajour med allting som finns. Även om jag koncentrerar mig mest på viner inom humäna prisklasserna. Det går att filtrera oerhört mycket och det hjälper en att välja viner som man kan vara nöjd med. :)
xtrawine.com lägger på ett par euro per flaska för just svenska kunder; det ser man när man klickar på ett vin. Så visst betalar de in punktskatten... åt en, men man bekostar den själv.
 

Magikern

Medlem
Jag beställde några dagar sen första gången från xtrawine.com och väntar försändelsen anlända till veckan. Hade inte vetat om att de numera betalar själva punktskatten till Sverige. Har du kännedom om hur länge har det varit på det viset?
Tycker att de har en oerhört bra sajt där man kan filtrera en massa olika saker och läsa väldigt mycket info om vinerna. Jag kan ägna mig åt tiotals timmar för att söka eventuella viner att beställa i framtiden.
De har lite roligt koncept som ser ut att nästan varje vin är på väg att ta slut eller att de bara säljs med rabatt en oerhört kort tid, för att sen dyka upp igen.
Naturligtvis har de bästa pris för just italienska viner och i vissa fall kan man spara rejält med pengar genom att beställa därifrån, men allting är inte billigare, så man får vara lite på sin vakt. Det är billigast att köpa jämna ’lådor’, så köp alltid 12, 24 etc. flaskor. Frakten är billigare per flaska på det sättet. :)

Berätta gärna mer när vinerna anländer. Jag är lite försiktig med att beställa från denna typen av sidor i dessa coronatider men är du helnöjd lär jag säkert beställa.
 

Fredrik L

Medlem
Berätta gärna mer när vinerna anländer. Jag är lite försiktig med att beställa från denna typen av sidor i dessa coronatider men är du helnöjd lär jag säkert beställa.
Jag har handlat från xtrawine många gånger, utan några som helst problem. Känns som en stor och seriös spelare när det gäller onlinehandel.
 

Jonas Sand

Medlem
Samma här.
Extra plus till de lådor som används av xtrawine. Mycket stabil cellplastlåda. Jag dividerade med mig själv om jag borde behållit en låda strax innan den hamnade på återvinningscentralen.
 

OdeVin

Njutare
Berätta gärna mer när vinerna anländer. Jag är lite försiktig med att beställa från denna typen av sidor i dessa coronatider men är du helnöjd lär jag säkert beställa.
Beställde därifrån i onsdags förra veckan och kom med UPS hem till dörren igår i frigolitbox. Hur smidigt som helst!
 

Nyllet

Medlem
Drack 2014 Guigal Saint Joseph i höstas med gott resultat, trots att årgången inte ska vara någon höjdare och har sedan dess funderat på om jag kanske borde investera i några flaskor. Ser nu att 2017 finns i BS. Är det någon som har testat årgången och har ett utlåtande?
 

Bastardo

Medlem
Berätta gärna mer när vinerna anländer. Jag är lite försiktig med att beställa från denna typen av sidor i dessa coronatider men är du helnöjd lär jag säkert beställa.
Jag fick vinerna hem på tisdagförmiddag, mycket tidigare än vad jag hade väntat mig. Hade ”fullsittning” just då på lilla rummet, men jag ropade till killen: jag kommer alldeles strax! ;) (True story.)
Jag köpte sex flaskor sammanlagt, två av varje. Hälften säljer jag till min vinvän. Här är vinerna som jag köpte:
Fattoria del Cerro Nobile di Montepulciano 2018, € 11.90
Salcheto Nobile di Montepulciano 2017, € 13.03
San Felice Il Grigio Chianti Classico Riserva 2018, € 12.09
Priserna kan variera mellan gångerna och ibland tar något vin slut. Jag är supernöjd och de har snabb leverans också. Nästa gång kommer vi att beställa lite mer viner, för det är billigare att beställa i jämna tal som 12, 24 etc. flaskor. Då blir frakten lite billigare.
Kan försöka lägga ut en bild också, om jag kommer ihåg hur man gjorde det. ;)
P.S. Frakt och punktskatt blir cirka 43 riksdaler om man köper viner i jämna tal om 12, 24, 36 osv.
Har smakat alla vinerna och bäst är utan tvekan Il Grigio Riserva.
 

Bastardo

Medlem
Jag har handlat från xtrawine många gånger, utan några som helst problem. Känns som en stor och seriös spelare när det gäller onlinehandel.
Kan du förtydliga lite om de olika betalningsalternativen? Jag har inte riktigt förstått hur det funkar. :) Man alltså beställer först, och betalar sen, alla fall om man använder Bank Transfer. Försökte betala med Mastercard, men det godtogs inte! Kanske det tar lite tid att de ser att kontot är öppet för köp? Sen finns det PayPal också, men jag vet inte om pengarna dras direkt i så fall.
 

Boletus

Medlem
Kan du förtydliga lite om de olika betalningsalternativen? Jag har inte riktigt förstått hur det funkar. :) Man alltså beställer först, och betalar sen, alla fall om man använder Bank Transfer. Försökte betala med Mastercard, men det godtogs inte! Kanske det tar lite tid att de ser att kontot är öppet för köp? Sen finns det PayPal också, men jag vet inte om pengarna dras direkt i så fall.
Jag har betalat med MasterCard och Paypal - det senare bara en gång och då för att MasterCard inte fungerade. Tror det har med svag kod att göra. När jag betalade med PayPal gjorde jag det med mitt kopplade kort så det var så att säga samma lika. Drogs direkt.
 

Bastardo

Medlem
Jag har betalat med MasterCard och Paypal - det senare bara en gång och då för att MasterCard inte fungerade. Tror det har med svag kod att göra. När jag betalade med PayPal gjorde jag det med mitt kopplade kort så det var så att säga samma lika. Drogs direkt.
Ursäkta en okunnig, men vad menar du med en svag kod? :)
 

Fredrik L

Medlem
Kan du förtydliga lite om de olika betalningsalternativen? Jag har inte riktigt förstått hur det funkar. :) Man alltså beställer först, och betalar sen, alla fall om man använder Bank Transfer. Försökte betala med Mastercard, men det godtogs inte! Kanske det tar lite tid att de ser att kontot är öppet för köp? Sen finns det PayPal också, men jag vet inte om pengarna dras direkt i så fall.
Jag har alltid betalat med mitt kreditkort, eftersom jag har bäst valutakurs där. Vet inte hur något annat alternativ fungerar.
 
Toppen