Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

The Wall

Medlem
Ja det är ju en enhörningskombo..
Jag tror jag vidga vyerna gällande regioner helt enkelt och Ch d’Aiguilhe lägger jag till på shortlist. Det är inte så att vinet måste skrika CF men jag har märkt att många Bdx-er jag uppskattat har haft druvan som en komponent...
(Men egentligen är jag nog mest ute efter den lite skitiga bdx-blend-stilen med mycket tobak/ceder/blyerts och välintegrerade gröna toner ;) ).
Sydafrika? Men då riskerar å andra sidan lagringshorisonten att bli den dubbla, vilket inte nödvändigtvis är en nackdel om man tycker om att ha lång framförhållning.
 

buteljen

Medlem
Nu har jag ju egentligen köpstopp (vilket jag borde ha en längre tid..) men man kan ju sondera terrängen lite.
Jag är synnerligen svag för (mogen) Bordeaux och särskilt såna med en ordentlig skvätt Cab Franc i blenden.

Den enkla vägen vore ju att vinna på triss, köpa några lådor Cheval Blanc och hoppas på att leva tills man blir 100+ med intakta smaklökar men finns det nån som har mer jordnära tips på passande flaskor som kan vara drickvänliga inom sisådär max 10 år och inte kostar som en fullservice av bilen per styck?
Cuvee Ortolan är en ny venture i Bordeaux med 100% Cab Franc som kanske kan vara kul om ett antal år? Osäker på var den ligger i kvalitetsstegen dock. Första årgången 2018 :).
The Anthologie Cuvee Ortolan bottling of Chateau Marjosse is part of the sub-brand "Anthologie", a new venture by Pierre Lurton aimed at producing exciting single-vineyard expressions of estate's magnificent terroir. In 2017, Lurton and his newly hired winemaker Jean-Marc Domme created their very first micro-vinifications of small-batch wines from carefully selected parcels of the property. 2018 was the first commercial vintage of these wines. The Cuvee Ortolan offers an elegant and fine expression of Cabernet Franc or Bouchet. This is a single-varietal wine made with Cabernet Franc, harvested from 25-year-old vines planted in clay-siliceous soils on limestone rock. The wine is aged for a period of 12 months in 50% demimuid barrels and 50% in concrete vats.
 

chambertin

Medlem
Stallig Pinot Noir under 300? Land kvittar. Under 200 är såklart också välkommet men det kanske är lite svårare. Tack
Länge sedan jag stötte på en stallig Pinot måste jag säga.
Senast var nog Domaine Voiret i Beaune och hans 1:er Crû:er Grèves, Les Cras och Clos des Avaux från -83 och -87 (-87 från Clos des Avaux fanns på fat så sent som 2001 när jag knackade på). Att det var brettiga viner där var inte så konstig med tanke på hur källarna såg ut. All mark såldes senare vad jag vet men vinerna var väldigt udda och i sina bästa stunder magiskt bra. I Grèves hade han en plätt med rankor som var runt 130 år gamla. Såg inga sockersäckar i hörnet i hans källare...
 

m3lk3r

Medlem
Länge sedan jag stötte på en stallig Pinot måste jag säga.
Senast var nog Domaine Voiret i Beaune och hans 1:er Crû:er Grèves, Les Cras och Clos des Avaux från -83 och -87 (-87 från Clos des Avaux fanns på fat så sent som 2001 när jag knackade på). Att det var brettiga viner där var inte så konstig med tanke på hur källarna såg ut. All mark såldes senare vad jag vet men vinerna var väldigt udda och i sina bästa stunder magiskt bra. I Grèves hade han en plätt med rankor som var runt 130 år gamla. Såg inga sockersäckar i hörnet i hans källare...
Helt annan prisbild där kan man säga. Jag har druckit ett flertal spätburgunder under 300 kr, till och med 200 som varit brettiga. Martin Wassmer Spätburgunder till exempel. Någon Mercurey under 300 har jag stött på som doftar hästfilt osv.
 

chambertin

Medlem
Helt annan prisbild där kan man säga. Jag har druckit ett flertal spätburgunder under 300 kr, till och med 200 som varit brettiga. Martin Wassmer Spätburgunder till exempel. Någon Mercurey under 300 har jag stött på som doftar hästfilt osv.
Det var väldigt länge sedan jag var där och köpte ngt (80- och 90-tal) så referensen hade inget med prisbilden att göra utan bara med att vinerna var brettiga. Har inte botaniserat så mkt i Tyskland men när du nämner Tyskland så kan jag faktikst minnas en del äldre Assmanuhauser-Pinot som också hade en hel del brett.
Låter spännande med Wassmer. Är det bra grejer ? Var köper man ?
 

m3lk3r

Medlem
Det var väldigt länge sedan jag var där och köpte ngt (80- och 90-tal) så referensen hade inget med prisbilden att göra utan bara med att vinerna var brettiga. Har inte botaniserat så mkt i Tyskland men när du nämner Tyskland så kan jag faktikst minnas en del äldre Assmanuhauser-Pinot som också hade en hel del brett.
Låter spännande med Wassmer. Är det bra grejer ? Var köper man ?
Har missat mycket gammalt kul vin inser jag. Är rätt ny på detta, kommer från ölvärlden av brettiga geuze m.m.

Har för mig att det nämnda vinet fanns på winefinder för något år sedan men drack det själv på Barrique i Göteborg på rekommendation. Prisvärt, inte fantastiskt på något sätt =)
 

Magikern

Medlem
Länge sedan jag stötte på en stallig Pinot måste jag säga.
Senast var nog Domaine Voiret i Beaune och hans 1:er Crû:er Grèves, Les Cras och Clos des Avaux från -83 och -87 (-87 från Clos des Avaux fanns på fat så sent som 2001 när jag knackade på). Att det var brettiga viner där var inte så konstig med tanke på hur källarna såg ut. All mark såldes senare vad jag vet men vinerna var väldigt udda och i sina bästa stunder magiskt bra. I Grèves hade han en plätt med rankor som var runt 130 år gamla. Såg inga sockersäckar i hörnet i hans källare...

Pyramid Valley Earth Smoke är ett bra exempel på en stallig Pinot. Kiwivin är inte kända för sitt brett men undantag finns.
 

chambertin

Medlem
Har missat mycket gammalt kul vin inser jag. Är rätt ny på detta, kommer från ölvärlden av brettiga geuze m.m.
Du har å andra sidan "missat" en uppsjö av chaptaliserade 70- och 80-tals Bourgogner på samma gång så du behöver inte vara så besviken. Gillar du brett i rött vin i allmänhet så är ju Pégau och Ch Musar bra kusar att satsa på liksom Matsroberardinos Taurasi Radici (drack en förra veckan med lätt stallighet som bidrar positivt till komplexiteten i mitt tycke).

Finns en tråd här om brettighet. https://www.finewines.se/threads/allt-du-behoever-veta-om-brett.2914/
 

m3lk3r

Medlem
Du har å andra sidan "missat" en uppsjö av chaptaliserade 70- och 80-tals Bourgogner på samma gång så du behöver inte vara så besviken. Gillar du brett i rött vin i allmänhet så är ju Pégau och Ch Musar bra kusar att satsa på liksom Matsroberardinos Taurasi Radici (drack en förra veckan med lätt stallighet som bidrar positivt till komplexiteten i mitt tycke).

Finns en tråd här om brettighet. https://www.finewines.se/threads/allt-du-behoever-veta-om-brett.2914/
Tack för tips! Musar är den enda jag testat. Ska dyka ner i tråden. Stallighet i lagom nivåer är himla gott.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Är sugen på att prova ett bra Chianti Classico, någon som kan rekommendera något bra i prisklassen 100 - 300 riksdaler?

Gärna genom SB, bs funkar fint.

Hit me up! :)
 

The Wall

Medlem
Är sugen på att prova ett bra Chianti Classico, någon som kan rekommendera något bra i prisklassen 100 - 300 riksdaler?

Gärna genom SB, bs funkar fint.

Hit me up! :)
Poliziano Viti Nuove (visserligen inte CC, men väldigt bra) och även Poliziano Vino Nobile om det finns några kvar.
Fontodi
Marchese Antinori, även om den på senare tid har blivit lite eldig, spretig och 100 kr dyrare än förut. Kanske för att de lade till "Tenuta Tignanello" före Marchese Antinori för några år sedan. Blir dock bra om du har tålamod i 10-15 år.
Ovan nämnda Fonterutoli blir nog bäst om sådär 10 år. Annars kan du gå på deras Castello Fonterutoli, men den passerar 300-gränsen med 29 enheter. Lite mera umph än standard-Chiantin.
Isole e Olena brukar vi gilla här hemma, upplever den som lite slankare och inte lika mycket ek som i Fonterutoli.
Querciabella
Castello di Ama
Monsanto
Felsina.
De var några som jag kom på lite snabbt.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Poliziano Viti Nuove (visserligen inte CC, men väldigt bra) och även Poliziano Vino Nobile om det finns några kvar.
Fontodi
Marchese Antinori, även om den på senare tid har blivit lite eldig, spretig och 100 kr dyrare än förut. Kanske för att de lade till "Tenuta Tignanello" före Marchese Antinori för några år sedan. Blir dock bra om du har tålamod i 10-15 år.
Ovan nämnda Fonterutoli blir nog bäst om sådär 10 år. Annars kan du gå på deras Castello Fonterutoli, men den passerar 300-gränsen med 29 enheter. Lite mera umph än standard-Chiantin.
Isole e Olena brukar vi gilla här hemma, upplever den som lite slankare och inte lika mycket ek som i Fonterutoli.
Querciabella
Castello di Ama
Monsanto
Felsina.
De var några som jag kom på lite snabbt.
Fonterutoli för 159 riksdaler får väl ändå anses okej. Kanske t o m prisv**d.

Stort tack för era tips! Om jag skulle börja med en Chianti som ändå är relativt drickmogen, vilken bör jag välja då?
 

The Wall

Medlem
Stort tack för era tips! Om jag skulle börja med en Chianti som ändå är relativt drickmogen, vilken bör jag välja då?
Om det inte är brådis skulle jag nog beställa Quercia al Poggio eller Losi från BS. Tror det finns 2010 - 2012 att välja på.
Annars skulle jag be den lokala hökaren slå en signal till butik 2501 (Luleå, Storgatan) och be dem skicka över de 3 flaskor Poliziano Vino Nobile di Montepulciano som finns på hyllan. Visserligen inte Chianti Classico, men nästan samma druvblandning (på senare år verkar Poliziano märkligt nog skicka i en lite skvätt merlot i sin Vino Nobile).
 

Fredrik L

Medlem
Igår drack jag en enklare Sancerre, plockad rakt ur det ordinarie sortimentet (länk), till en fisksoppa. Det satt hur fint som helst, och påminde om fattigare (inte nödvändigtvis sämre) tider då jag nästan uteslutande drack viner från Loiredalen. Men det fick mig också bli sugen på ett annat distrikt jag inte inmundigat på flera år: Muscadet.

Så till frågan då: någon som har koll på bolagets Muscadet-sortiment och kan rekommendera något därifrån?
Lite sen på bollen, men fick detta vin rekommenderat av en vinvän med stor erfarenhet av Franska viner i alla prisklasser:

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/domaine-de-la-bournaire-579901/

Inget stort vin, men trevligt till ostron!
 

Fredrik L

Medlem
Du har å andra sidan "missat" en uppsjö av chaptaliserade 70- och 80-tals Bourgogner på samma gång så du behöver inte vara så besviken. Gillar du brett i rött vin i allmänhet så är ju Pégau och Ch Musar bra kusar att satsa på liksom Matsroberardinos Taurasi Radici (drack en förra veckan med lätt stallighet som bidrar positivt till komplexiteten i mitt tycke).

Finns en tråd här om brettighet. https://www.finewines.se/threads/allt-du-behoever-veta-om-brett.2914/
En fundering angående Mastroberardinon, var det brett i den, eller var det kanske druvans allmänna djuriskhet som kom fram? Aglianico har ofta en köttig, rökig, djurdoftande och allmänt störig profil (som jag gillar). Kanske beror det på att källarna där ner i södern ofta är skitiga, eller så är det något med druvan.
 

Fredrik L

Medlem
Är sugen på att prova ett bra Chianti Classico, någon som kan rekommendera något bra i prisklassen 100 - 300 riksdaler?

Gärna genom SB, bs funkar fint.

Hit me up! :)
Finns mycket bra hos Fanwine. Slår ett extra slag för Fattoria di Lamole (har bland annat en 2008 Riserva till salu), men de har andra bra producenter som Bucciarelli, Monte Bernardi och Caparsa:

https://fanwine.se/producer/fattoria-di-lamole/

Annars gillar jag exempelvis även följande producenter som brukar gå att beställa här och var: Fontodi, Monteraponi, Montevertine, Riecine, Brancaia. Tänk dock på att Sangiovese av bättre klass är utpräglat matvin - kan bli väl tufft att dricka utan något till tycker jag.
 
Toppen