Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ledsen med 7000 för en Margaux är inget kompispris.
Så avböj,och är drömmen att lägga stora pengar på en flaska vin skulle jag både kolla upp producent och årgång.
Sb är tyvärr en sorglig historia vad gäller bordeaux både till pris och utbud.
Titta runt här så får du flera tips på bra,säkra utländska sidor.
Det går att kolla Bukowskis också. Det brukar inte bli samma dum-pris på Bordeaux som på Champagne. Utropspriset på Margaux 2010 är 7000 kr, 2008 är 4000 kr och 1982 6000 kr just nu. Då är 7000 för 2007 extremt dyrt, tom 08 borde vara avsevärt bättre.
 

Vingubben

Medlem
Hej forumet!
Har hittat er och börjat snokat runt här mer & mer. Hoppas komma in i eran härliga värme. Nu till dilemmat jag har fått..

Jag har fått frågan om att köpa en hel låda Margaux 2007 (här tryter ekonomin tyvärr) av en vän som ska sälja lite vin han har.. Nu går mina tankar i att köpa en eller två flaskor då han kan tänka sig att sälja delar av innehållet till styckepris.. Det är fortfarande fantastiska summor pengar. Men jag vill så gärna någon gång i mitt liv prova något vin från det allra största husen i Bordeaux. Jag har fått priset 7000:- för en flaska och jag är i valet och kvalet. Ska jag lägga denna enorma summan på en flaska och få prova en stor dröm? Eller gör sig 7000:- bättre i att beställa lite olika Bordeaux från SB och få mer nöje för slanten? Tänker 8-9 flaskor med fortfarande fina lägen och strålande viner.
Hur hade ni resonerat? Hjälp en herre som är ute på vift i ett träsk han inte är riktigt trygg i.
Välkommen till forumet. I juni förra året klubbades en Margaux 2007 för 3500 kr på Bukowskis, så där har du ett riktpris. I min värld är även det dyrt för ett vin från en så svag årgång. Du får så otroligt mycket vin för 7000, typ sju flaskor Brane-Cantenac 2018, som du poppar en flaska vart tredje år fram till 2040.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hej forumet!
Har hittat er och börjat snokat runt här mer & mer. Hoppas komma in i eran härliga värme. Nu till dilemmat jag har fått..

Jag har fått frågan om att köpa en hel låda Margaux 2007 (här tryter ekonomin tyvärr) av en vän som ska sälja lite vin han har.. Nu går mina tankar i att köpa en eller två flaskor då han kan tänka sig att sälja delar av innehållet till styckepris.. Det är fortfarande fantastiska summor pengar. Men jag vill så gärna någon gång i mitt liv prova något vin från det allra största husen i Bordeaux. Jag har fått priset 7000:- för en flaska och jag är i valet och kvalet. Ska jag lägga denna enorma summan på en flaska och få prova en stor dröm? Eller gör sig 7000:- bättre i att beställa lite olika Bordeaux från SB och få mer nöje för slanten? Tänker 8-9 flaskor med fortfarande fina lägen och strålande viner.
Hur hade ni resonerat? Hjälp en herre som är ute på vift i ett träsk han inte är riktigt trygg i.
När jag handlar vin och champagne så brukar min riktlinje, av vad jag "skall" betala för en flaska, falla tillbaka på winesearcher.com där jag får ett hum om vilket pris den flaskan ligger på. Ibland får man tyvärr fram massa auktions och In Bond priser, men brukar scrolla ner till en seriös handlare runtom Europa (kom ihåg att Europa är ett korrektare marknadspris än vissa svenska priser) där priserna är inkl moms.
Då har jag ett riktpris att gå efter. För den Margaux din kompis vill sälja, eller möjligt lura dig att betala överpris för ;), kan jag hitta på Millesimes för 4515 inkl skatt.
Möjligtvis att han själv inte kikar efter ett riktpris då äldre årgångar är svårare att få tag i, förutom om du vinner ett bud på Bukowskis.
Och när den släppts tvivlar jag på att han betalade 7000 kr för sin flaska när han lyckligtvis lyckades köpa den.
För 7000 kr kan du hitta seriös bourgogne, eller andra first growths som fler nämner här i tråden :D
 
Hej forumet!
Ska jag lägga denna enorma summan på en flaska och få prova en stor dröm? Eller gör sig 7000:- bättre i att beställa lite olika Bordeaux från SB och få mer nöje för slanten? Tänker 8-9 flaskor med fortfarande fina lägen och strålande viner.
Hur hade ni resonerat? Hjälp en herre som är ute på vift i ett träsk han inte är riktigt trygg i.

Välkommen till forumet som oftast brukar hjälpa till att övertyga folk om att de ska spendera litet mer på vin snarare än litet mindre ;) Jag instämmer dock i de kloka råden ovan. Du kan få så oerhört bra viner för 500-1500 kr flaskan. När du känner dig bekväm med vad du gillar (Bordeaux/Napa/Toscana/Norra Rhône/Bourgogne/piemonte; unga fruktiga viner eller äldre vin med mer mognadstoner; viner med hög eller låg syra/bra grepp från tanniner eller ej etc) kan du i stället gå ihop med några vinkompisar som du hittar här, bland munskänkarna, eller genom att övertyga ännu inte ont anande civilister bland din nuvarande vänskapskrets, och så delar ni på ett par inköp från t ex Bukowskis så blir risken inte lika stor att du spenderat 7000 kronor på en flaska som dracks för tidigt eller för sent eller som inte hade lagrats korrekt eller som bara inte föll dig i smaken...
 
Vilken otrolig respons från er alla! Sjukt välkomnande, supertrevligt. Jag kommer, som er flesta har avrekommenderat ifrån, inte köpa flaskan , framförallt inte till priset. Varför jag vill lägga dessa pengar på Bdx är för att det är outforskad mark för mig. Jag har dåliga preferensen på hur en riktigt bra Bordeaux ska smaka.
Någon frågade tidigare vad jag gillar och det roliga svaret är ALLT. Alltså taget med lite nypa salt. Men jag har druckit några fantastiska viner från kända hus i Champange, fina bourgogner, äldre Barolos, och det är sällan jag har druckit någonting som inte fallit mig i smaken. Är nästan för bred för min vinkällares bästa. Den kan upplevas spretig.

Men just Bordeaux har jag inte testat mina vingar i och därför ville jag lägga en del av årets vinbudget på antingen en av dem större för att få uppleva. Eller fler flaskor för att utforska. Och när jag i detta svar dividerar med mig själv hör jag ju att det är fler flaskor jag ska lägga krutet på..
Men jag upplever det så oerhört svårt att få tag på?!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Men just Bordeaux har jag inte testat mina vingar i och därför ville jag lägga en del av årets vinbudget på antingen en av dem större för att få uppleva. Eller fler flaskor för att utforska. Och när jag i detta svar dividerar med mig själv hör jag ju att det är fler flaskor jag ska lägga krutet på..
Men jag upplever det så oerhört svårt att få tag på?!
Av någon anledning är Bordeaux svårt att hitta till rimliga priser på Systembolaget. Nästan allt annat ligger oftast runt marknadspris, ibland under, men inte Bordeaux. Bukowskis är inte omöjligt om man vill ha de bättre slotten, även om priserna har stigit de senaste åren. På Catawiki kan man göra fynd om man är ute efter udda slott och årgångar, men fraktpriserna är ofta avskräckande.
Säkra leverantörer med bra utbud och priser är:
Diehl https://www.bordeaux-grand-cru-classe.de/ (världens mest avancerade hemsida;))
Axel Buess: https://www.exquisiteweine.de/weine/bordeaux.html
Aux Fines: https://www.aux-fins-gourmets.de/
 

Sebran

Medlem
Vilken otrolig respons från er alla! Sjukt välkomnande, supertrevligt. Jag kommer, som er flesta har avrekommenderat ifrån, inte köpa flaskan , framförallt inte till priset. Varför jag vill lägga dessa pengar på Bdx är för att det är outforskad mark för mig. Jag har dåliga preferensen på hur en riktigt bra Bordeaux ska smaka.
Någon frågade tidigare vad jag gillar och det roliga svaret är ALLT. Alltså taget med lite nypa salt. Men jag har druckit några fantastiska viner från kända hus i Champange, fina bourgogner, äldre Barolos, och det är sällan jag har druckit någonting som inte fallit mig i smaken. Är nästan för bred för min vinkällares bästa. Den kan upplevas spretig.

Men just Bordeaux har jag inte testat mina vingar i och därför ville jag lägga en del av årets vinbudget på antingen en av dem större för att få uppleva. Eller fler flaskor för att utforska. Och när jag i detta svar dividerar med mig själv hör jag ju att det är fler flaskor jag ska lägga krutet på..
Men jag upplever det så oerhört svårt att få tag på?!

En tanke kan ju vara att du inledningsvis testar dina vingar med lite mer rimligt prissatta Bordeauxflaskor innan du dyker rakt ner i den djupa änden av poolen, bara så att du får en ungefär uppfattning om hur de smakar. Själv är jag glad att jag har närmat mig Bordeaux med försiktighet och inte investerat tungt innan jag visste vad jag gav mig in på. Efter 2-3 års vinintresse har jag nämligen fastställt att Bordeaux helt enkelt inte är min grej, i alla fall inte just nu. Min smak kanske ändrar sig om 5 år, men jag har fortfarande aldrig fått en wow-känsla från ett Bordeauxvin. Då lägger jag hellre halva pengen på en syrah från Rhone som jag vet att jag älskar.

Med det sagt - har sett att det finns en del 2009or och 2010or på systemet i mellansegmentet som kanske kan vara kul att prova. Den här drack jag i somras och tyckte den var helt OK, om än inte prisvärd: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chateau-plince-7576301/?
 

buteljen

Medlem
Vilken otrolig respons från er alla! Sjukt välkomnande, supertrevligt. Jag kommer, som er flesta har avrekommenderat ifrån, inte köpa flaskan , framförallt inte till priset. Varför jag vill lägga dessa pengar på Bdx är för att det är outforskad mark för mig. Jag har dåliga preferensen på hur en riktigt bra Bordeaux ska smaka.
Någon frågade tidigare vad jag gillar och det roliga svaret är ALLT. Alltså taget med lite nypa salt. Men jag har druckit några fantastiska viner från kända hus i Champange, fina bourgogner, äldre Barolos, och det är sällan jag har druckit någonting som inte fallit mig i smaken. Är nästan för bred för min vinkällares bästa. Den kan upplevas spretig.

Men just Bordeaux har jag inte testat mina vingar i och därför ville jag lägga en del av årets vinbudget på antingen en av dem större för att få uppleva. Eller fler flaskor för att utforska. Och när jag i detta svar dividerar med mig själv hör jag ju att det är fler flaskor jag ska lägga krutet på..
Men jag upplever det så oerhört svårt att få tag på?!
Jag tycker tvärt emot vad många rekommenderar. Om det är som du skriver i ditt första inlägg - att din dröm är att prova något vin från de allra största husen i Bordeaux - så skulle jag göra precis det istället för att köpa en massa annat billigare vin först. Jag skulle ha köpt en flaska på någon site ute i Europa som rekommenderas ovan. Alternativt besöka PM och vänner eller Grand Hotel i Lund och beställa in något från deras mycket bra prissatta Bordeauxkällare :). (Vissa viner är billigare på deras vinlistor än de bästa priser man kan få tag på ute i Europa)
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Efter 2-3 års vinintresse har jag nämligen fastställt att Bordeaux helt enkelt inte är min grej, i alla fall inte just nu. Min smak kanske ändrar sig om 5 år, men jag har fortfarande aldrig fått en wow-känsla från ett Bordeauxvin.

Vilka är de bästa bdx viner som du provat? Tänker då på utvecklade viner framför allt.

Angående prissättning har det funnits några guldkorn de sista åren. Vårt ärade monopol hade DDC 09 för en femhundring och Montrose 06 för 750. Haut-Brion och la Mission (båda 06:eek:r) fanns för under 3 papp men det var för ett tag sedan som sagt.
 

Sebran

Medlem
Vilka är de bästa bdx viner som du provat? Tänker då på utvecklade viner framför allt.

Förmodligen Duhart-Milon 2000 följt av Pontet-Canet 2003. Det finns säkert mycket luft uppåt och jag utesluter inte att det finns Bordeauxer som hade imponerat på mig, men om det krävs att flaskan kostar 1000kr+ och lagras i 20 år så orkar jag liksom inte fördjupa mig mer i det.
 

Magikern

Medlem
Förmodligen Duhart-Milon 2000 följt av Pontet-Canet 2003. Det finns säkert mycket luft uppåt och jag utesluter inte att det finns Bordeauxer som hade imponerat på mig, men om det krävs att flaskan kostar 1000kr+ och lagras i 20 år så orkar jag liksom inte fördjupa mig mer i det.

Pontet canet 03 är utmärkt idag om flaskan är perfekt och vinet varit i karaff 3-4 timmar. I denna prisklassen kanske jag föredrar viner från Grave och högra stranden dock.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har fått frågan om att köpa en hel låda Margaux 2007 (här tryter ekonomin tyvärr) av en vän som ska sälja lite vin han har.. Nu går mina tankar i att köpa en eller två flaskor då han kan tänka sig att sälja delar av innehållet till styckepris.. Det är fortfarande fantastiska summor pengar. Men jag vill så gärna någon gång i mitt liv prova något vin från det allra största husen i Bordeaux. Jag har fått priset 7000:- för en flaska och jag är i valet och kvalet. Ska jag lägga denna enorma summan på en flaska och få prova en stor dröm? Eller gör sig 7000:- bättre i att beställa lite olika Bordeaux från SB och få mer nöje för slanten? Tänker 8-9 flaskor med fortfarande fina lägen och strålande viner.
Hur hade ni resonerat? Hjälp en herre som är ute på vift i ett träsk han inte är riktigt trygg i.
Du har redan fått svar av flera andra som jag helt håller med om. Söksajten Wine-Searcher anger genomsnittspriset för Château Margaux 2007 i Europa till € 449 ex moms. Så ca 5400 kr med en europeisk medelmoms runt 20%. Detta är huvudsak priser från vinhandlare som har vinet liggande, och äldre/mogna årgångar från sådana handlare är sällan några fynd. Har du lite tålamod ska du normalt kunna hitta vinerna billigare på auktion. Baserat på Wine-Searcher ligger ett kompispris definitivt inte över 4000 kr, och 7000 kr är rent ut sagt ett rövarpris för den årgången! Din kompis har endera ingen koll eller försöker lura dig!

Jag man uttrycka det rakt på sak är 2007 en medioker men lättdrucken/tidigmognande årgång i Bordeaux. Inget att undvika (till skillnad mot röd Bordeaux 2011 och 2013, som jag helt kan leva utan), men egentligen inget att jaga oavsett pris.

Prissättningen av årgång 2007 har lite speciell bakgrund. Den så kallade primör-handeln med Bordeaux sker våren-sommaren efter skörd, innan vinerna buteljerades, så 2007 prissattes våren 2008, precis innan finanskrisen slog till i realekonomin i Europa. 2007 följde på den utmärkta årgången 2005 och den rätt bra (men inledningsvis överskattade) 2006. Så enkelt uttryckt såldes årgången för dyrt i primörhandeln. Slotten kompenserade handlarna för detta genom att inledningsvis sälja den betydligt bättre årgången 2008 väldigt billigt. Så det kan ha funnit privatpersoner som köpte Bordeaux-2007 i primörhandel eller direkt vid lansering till ett för högt pris. (Tvärtom gällde 2008orna.) Trots detta kan man konstatera att Systembolagets pris för Château Margaux 2007 vid lanseringen hösten 2010 var 2950 kr. Så en idé om att få ut 7000 kr för en 2007:a kan inte basera sig på "jag vill få tillbaka vad jag betalade och lite lagom prisuppgång", utan snarare på tron att alla kända Bordeauxer alltid går upp mycket. Det är helt enkelt inte sant. Prisutvecklingen är väldigt konjunkturberoende och varierar en hel del mellan årgångar.
 

Mexikanaren

Medlem
Undrar om någon på forumet provat Ciacci Piccolomini d’Aragona IGT alternativt Piccolominis Rosso di Montalcino?

  • Ciacci Piccolomini d’Aragona IGT 60% sangiovese, 20% cabernet sauvignon, 20% merlot 125kr
  • Ciacci Piccolomi Rosso di Montalcino 100% sangiovese 199kr
Båda ligger i BS på systemet och tänkte att det hade varit intressant att prova någon av dessa som "husvin" alternativt "pizzavin". Dock har båda kollikrav på 6 flaskor vilket gör att jag bara tänkte fråga här först om folk har några erfarenheter från Piccolominis lite 'enklare' viner

https://www.tryffelsvinetsvinklubb....so-di-montalcino-nr-76706-ciacci-piccolomini/
https://www.tryffelsvinetsvinklubb....017-ciacci-piccolomini-daragona-igt-nr-81563/
 
Last edited:
Inga viner som jag tycker behöver någon direkt luftning om du tänker på deras igp och rosso.

Brunellon kan behöva lite luft om man dricker dom unga.
Personligen är drickfönster perfekt 8-12 år för deras brunello o pianrosso
 

The Wall

Medlem
Håller piccolomini som mitt standard hus både vad gäller rosso,brunello o deras pianrosso.

Aldrig blivit besviken.
Föredrar personligen deras rosso framför d'argona.
Håller med, men det kan iof till stor del bero på att mina smaklökar inte är helt kompatibla med ung merlot från Italien.
 
Toppen