Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Typ all torr sherry!:D
I övrigt tror jag det enda vin på halva jag köper nästan regelbundet är Mont-Redon CndP, bra vin i sin prisklass och ett där de inte lägger på oskäligt mycket för att man vill ha annan size än halvmagnum (köper denna på magnum också av samma anledning).

Ja ser msn till utbud är det ju sherry o port man ska lägga pengarna på om man prompt ska halv flaskorna.
 

chambertin

Medlem
Vad är forumets favoriter på halvflaska (37,5 cl)?
Bortsett från krug då ;)
VP och LBV (senast Taylor's 2011 och Churchill's LBV -15), Sherry blir det ofta på 37,5cl och en del Sauternes (inte mkt vettigt på SB just nu, Coutet -17 kanske), Mullineux Straw Wine är fantastiskt bra också liksom Klein Constantia men då är det ju 50cl i flaskan.

Övriga viner känns meningslöst på 1/2-flaska tycker jag då det finns så många bra sätt att ha en öppnad flaska några dagar eller längre (Coravin, Argongas, Champagneförslutare) utan att den förfars.
 

Daniel A

Administratör
Igår drack jag en enklare Sancerre, plockad rakt ur det ordinarie sortimentet (länk), till en fisksoppa. Det satt hur fint som helst, och påminde om fattigare (inte nödvändigtvis sämre) tider då jag nästan uteslutande drack viner från Loiredalen. Men det fick mig också bli sugen på ett annat distrikt jag inte inmundigat på flera år: Muscadet.

Så till frågan då: någon som har koll på bolagets Muscadet-sortiment och kan rekommendera något därifrån?
 

Håkan

Medlem
Igår drack jag en enklare Sancerre, plockad rakt ur det ordinarie sortimentet (länk), till en fisksoppa. Det satt hur fint som helst, och påminde om fattigare (inte nödvändigtvis sämre) tider då jag nästan uteslutande drack viner från Loiredalen. Men det fick mig också bli sugen på ett annat distrikt jag inte inmundigat på flera år: Muscadet.

Så till frågan då: någon som har koll på bolagets Muscadet-sortiment och kan rekommendera något därifrån?
Luneau Papin, fast de fanns ju inte på bolaget förutom i en blandlåda (Wine Trade), Atomwine har dem. F-n vad sugen jag blev på Muscadet. Dricker alldeles för lite sånt.
 

Oscaro

Medlem
Igår drack jag en enklare Sancerre, plockad rakt ur det ordinarie sortimentet (länk), till en fisksoppa. Det satt hur fint som helst, och påminde om fattigare (inte nödvändigtvis sämre) tider då jag nästan uteslutande drack viner från Loiredalen. Men det fick mig också bli sugen på ett annat distrikt jag inte inmundigat på flera år: Muscadet.

Så till frågan då: någon som har koll på bolagets Muscadet-sortiment och kan rekommendera något därifrån?
Finns inte heller på bolaget men tycker Domaine de la Pepiere Muscadet Clos des Briords är fantastiskt bra, har köpt ett par lådor om året och blir aldrig besviken.
 

The Wall

Medlem
Igår drack jag en enklare Sancerre, plockad rakt ur det ordinarie sortimentet (länk), till en fisksoppa. Det satt hur fint som helst, och påminde om fattigare (inte nödvändigtvis sämre) tider då jag nästan uteslutande drack viner från Loiredalen. Men det fick mig också bli sugen på ett annat distrikt jag inte inmundigat på flera år: Muscadet.

Så till frågan då: någon som har koll på bolagets Muscadet-sortiment och kan rekommendera något därifrån?
För rätt många år sedan testade vi det här till såväl skaldjur (har för mig att det var en komposition av pilgrimsmusslor och räkor) samt till fisksoppa och det var klart godkänt. Lite i enklaste laget kanske, men ändå godkänt.
 

Daniel A

Administratör
Luneau Papin, fast de fanns ju inte på bolaget förutom i en blandlåda (Wine Trade), Atomwine har dem. F-n vad sugen jag blev på Muscadet. Dricker alldeles för lite sånt.
Finns inte heller på bolaget men tycker Domaine de la Pepiere Muscadet Clos des Briords är fantastiskt bra, har köpt ett par lådor om året och blir aldrig besviken.
För rätt många år sedan testade vi det här till såväl skaldjur (har för mig att det var en komposition av pilgrimsmusslor och räkor) samt till fisksoppa och det var klart godkänt. Lite i enklaste laget kanske, men ändå godkänt.
Tack för alla tips!

Blir nog lite Luneau Papin från Atomwine. Ska kolla upp era andra tips också!
 

matage

Medlem
Nu har jag ju egentligen köpstopp (vilket jag borde ha en längre tid..) men man kan ju sondera terrängen lite.
Jag är synnerligen svag för (mogen) Bordeaux och särskilt såna med en ordentlig skvätt Cab Franc i blenden.

Den enkla vägen vore ju att vinna på triss, köpa några lådor Cheval Blanc och hoppas på att leva tills man blir 100+ med intakta smaklökar men finns det nån som har mer jordnära tips på passande flaskor som kan vara drickvänliga inom sisådär max 10 år och inte kostar som en fullservice av bilen per styck?
 

chambertin

Medlem
Nu har jag ju egentligen köpstopp (vilket jag borde ha en längre tid..) men man kan ju sondera terrängen lite.
Jag är synnerligen svag för (mogen) Bordeaux och särskilt såna med en ordentlig skvätt Cab Franc i blenden.

Den enkla vägen vore ju att vinna på triss, köpa några lådor Cheval Blanc och hoppas på att leva tills man blir 100+ med intakta smaklökar men finns det nån som har mer jordnära tips på passande flaskor som kan vara drickvänliga inom sisådär max 10 år och inte kostar som en fullservice av bilen per styck?
Det är här som vi brukar tipsa med:
  • Sälj bilen
  • Köp Paleo Rosso

Skall återkomma med utlåtande om Raats MR de Compostella -17 också från RSA (Bdx-blend men domineras av CF) som jag har liggande men som inte provats ännu. Raats gör även en högprofilerad ren CF i form av Eden High Density CF men tydligen väldigt små volymer. Finns dock hos Taste fo Africa i Luxemburg ser jag nu. Raats andra CF (Family CF) har jag provat för länge sedan och var ganska imponerad. Inget av det jag läst om dessa viner från Raats tyder på att dom blivit sämre sedan dess. Både "Family" och MR de Compostella finns på bolis ser jag.

Sorry har inte så bra koll på andra Bdx:er med mkt CF men här var några tips från Decanter.
https://www.decanter.com/wine-reviews-tastings/top-bordeaux-cabernet-franc-287559/

Annars är ju Clos Rougeard från Loire inte kattskit direkt och väldigt mkt Bdx-DNA snarare än Loire.
Tyvärr trist prislapp numera men en bit ifrån Cheval Blanc dock.
 

Jesper L

Medlem
Nu har jag ju egentligen köpstopp (vilket jag borde ha en längre tid..) men man kan ju sondera terrängen lite.
Jag är synnerligen svag för (mogen) Bordeaux och särskilt såna med en ordentlig skvätt Cab Franc i blenden.

Den enkla vägen vore ju att vinna på triss, köpa några lådor Cheval Blanc och hoppas på att leva tills man blir 100+ med intakta smaklökar men finns det nån som har mer jordnära tips på passande flaskor som kan vara drickvänliga inom sisådär max 10 år och inte kostar som en fullservice av bilen per styck?
https://www.comptoirdesmillesimes.com/bordeaux har ju ganska mycket äldre Bordeaux. Du kanske hittar något där?
 

The Wall

Medlem
Nu har jag ju egentligen köpstopp (vilket jag borde ha en längre tid..) men man kan ju sondera terrängen lite.
Jag är synnerligen svag för (mogen) Bordeaux och särskilt såna med en ordentlig skvätt Cab Franc i blenden.

Den enkla vägen vore ju att vinna på triss, köpa några lådor Cheval Blanc och hoppas på att leva tills man blir 100+ med intakta smaklökar men finns det nån som har mer jordnära tips på passande flaskor som kan vara drickvänliga inom sisådär max 10 år och inte kostar som en fullservice av bilen per styck?

- Sälj den ena Ferrarin eller Lamborghinin
- Köp några lådor Dedicato a Walter eller Paleo (visserligen inte Bx, men å andra sidan 100% cab franc som kompensation)
- Vänta
- Njut
 

Boletus

Medlem
Tror önskekombinationen blir svår att uppnå:
1) Ej svindyrt
2) Bordeaux
3) "Moget" men drickbart i närtid
4) Tydlig Cab Franc-profil

Det finns gott om habila oklassade bdx med 15-30% Cab Franc som tickar i de första tre rutorna (Chateau d’Aiguilhe kom jag på på rak arm - mycket gott och prisvärt) men i de fallen handlar det mer om att uppnå resultat större än beståndsdelarna genom skickligt vinmakeri än om att denna förbisedda men ack så underbara druva ska få ta plats. Jag tror du får välja mellan att lämna Bordeaux, pantsätta bostaden eller överge Cab Franc. Som andra redan nämnt så är Paleo kanske så nära du kommer, utom just ursprungsregionen - och ett makalöst bra vin i alla årgångar jag druckit det.
 

matage

Medlem
Det är här som vi brukar tipsa med:
  • Sälj bilen
  • Köp Paleo Rosso

Skall återkomma med utlåtande om Raats MR de Compostella -17 också från RSA (Bdx-blend men domineras av CF) som jag har liggande men som inte provats ännu. Raats gör även en högprofilerad ren CF i form av Eden High Density CF men tydligen väldigt små volymer. Finns dock hos Taste fo Africa i Luxemburg ser jag nu. Raats andra CF (Family CF) har jag provat för länge sedan och var ganska imponerad. Inget av det jag läst om dessa viner från Raats tyder på att dom blivit sämre sedan dess. Både "Family" och MR de Compostella finns på bolis ser jag.

Sorry har inte så bra koll på andra Bdx:er med mkt CF men här var några tips från Decanter.
https://www.decanter.com/wine-reviews-tastings/top-bordeaux-cabernet-franc-287559/

Annars är ju Clos Rougeard från Loire inte kattskit direkt och väldigt mkt Bdx-DNA snarare än Loire.
Tyvärr trist prislapp numera men en bit ifrån Cheval Blanc dock.
Tusen tack!
Paleo Rosso hade jag ju helt förträngt och nåt från Raats måste nog testas. Sen blev jag väldigt nyfiken på Le Dôme från Decanter-länken... nu var det bara trissvinsten som ska in eller bilen som ska bort ;)
 

matage

Medlem
Tror önskekombinationen blir svår att uppnå:
1) Ej svindyrt
2) Bordeaux
3) "Moget" men drickbart i närtid
4) Tydlig Cab Franc-profil

Det finns gott om habila oklassade bdx med 15-30% Cab Franc som tickar i de första tre rutorna (Chateau d’Aiguilhe kom jag på på rak arm - mycket gott och prisvärt) men i de fallen handlar det mer om att uppnå resultat större än beståndsdelarna genom skickligt vinmakeri än om att denna förbisedda men ack så underbara druva ska få ta plats. Jag tror du får välja mellan att lämna Bordeaux, pantsätta bostaden eller överge Cab Franc. Som andra redan nämnt så är Paleo kanske så nära du kommer, utom just ursprungsregionen - och ett makalöst bra vin i alla årgångar jag druckit det.

Ja det är ju en enhörningskombo..
Jag tror jag vidga vyerna gällande regioner helt enkelt och Ch d’Aiguilhe lägger jag till på shortlist. Det är inte så att vinet måste skrika CF men jag har märkt att många Bdx-er jag uppskattat har haft druvan som en komponent...
(Men egentligen är jag nog mest ute efter den lite skitiga bdx-blend-stilen med mycket tobak/ceder/blyerts och välintegrerade gröna toner ;) ).
 
Toppen