Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

buteljen

Medlem
Är väldigt sugen på att prova lite Meursault. Vad ska jag köpa?
Har aldrig provat stilen därav frågan!
Den här skall vara "ett skolboksexempel på både byns karaktär och årgångens lite rikare egenskaper" enligt Michel Jamais. Har dock inte druckit den själv. https://finewineservice.se/produkt/2015-domaine-guy-bocard-meursault-limozin/
"Framställning: Efter den manuella skörden jäses vinet med naturlig jäst på ståltankar för att sedan få lagras 12 månader på 50% nya fat och 50% äldre Bourgogne fat 228 liter.
Vingården Limozin ligger precis angränsande till båda 1er Cru vingårdarna Genevrières och Charmes.
"
edit: ser ut som frakten går på 250 kr ... men man får väl köpa lite fler flaskor för att fördela kostnaden :p
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Är väldigt sugen på att prova lite Meursault. Vad ska jag köpa?
Har aldrig provat stilen därav frågan!
Som introduktion; Bouchard Aîné & Fils Meursault Clos du Cromin, 2018, 400 kr är rätt bra om du vill börja på en nivå som inte ruinerar dig och som går att få tag på i butik. Olivier Leflaive eller Louis Jadot Genevrières 2018 kan bli nästa anhalt innan det helt urartar.
 

Thirsty

Smygnykterist
Den här skall vara "ett skolboksexempel på både byns karaktär och årgångens lite rikare egenskaper" enligt Michel Jamais. Har dock inte druckit den själv. https://finewineservice.se/produkt/2015-domaine-guy-bocard-meursault-limozin/
"Framställning: Efter den manuella skörden jäses vinet med naturlig jäst på ståltankar för att sedan få lagras 12 månader på 50% nya fat och 50% äldre Bourgogne fat 228 liter.
Vingården Limozin ligger precis angränsande till båda 1er Cru vingårdarna Genevrières och Charmes.
"
edit: ser ut som frakten går på 250 kr ... men man får väl köpa lite fler flaskor för att fördela kostnaden :p
Inte mitt område men provat den och tycker, utifrån min enkla smak, att den var trevlig. Skulle då även testa deras VV för en hundring mindre som motpart. Upplevde de ganska olika. :)
 

MarkusJ

Medlem
Den här skall vara "ett skolboksexempel på både byns karaktär och årgångens lite rikare egenskaper" enligt Michel Jamais. Har dock inte druckit den själv. https://finewineservice.se/produkt/2015-domaine-guy-bocard-meursault-limozin/
"Framställning: Efter den manuella skörden jäses vinet med naturlig jäst på ståltankar för att sedan få lagras 12 månader på 50% nya fat och 50% äldre Bourgogne fat 228 liter.
Vingården Limozin ligger precis angränsande till båda 1er Cru vingårdarna Genevrières och Charmes.
"
edit: ser ut som frakten går på 250 kr ... men man får väl köpa lite fler flaskor för att fördela kostnaden :p
Blev själv sugen att prova! Har du (eller någon annan för den delen :)) något mer kul tips från samma butik? Tänker typ 300-1000 kr, gärna franskt eller amerikanskt, men annat funkar också :)

Frakt inom Stockholm city verkar för övrigt vara gratis, även för singelflaska!
 

buteljen

Medlem
Blev själv sugen att prova! Har du (eller någon annan för den delen :)) något mer kul tips från samma butik? Tänker typ 300-1000 kr, gärna franskt eller amerikanskt, men annat funkar också :)

Frakt inom Stockholm city verkar för övrigt vara gratis, även för singelflaska!
Har "snott" alla nedanstående poäng från M Jamais egen tjänst www.vinlegender.se . Mycket bra site tycker jag som gillar vad Michel skriver. Han fyller på med nytt content varje vecka. Gå med vetja, den branschen behöver lite stöd i dessa coronatider :) (1 års medlemskap för endast 200 kr (normalpris 280 kr). Gäller t.o.m. februari 2021.)
https://finewineservice.se/produkt/2018-benoit-roseau-saint-joseph/ 90p
https://finewineservice.se/produkt/2016-cayuse-god-only-knows/ 97 p
https://finewineservice.se/produkt/m-v-frerejean-freres-blanc-de-blancs/ 93p
https://finewineservice.se/produkt/2018-burzi-langhe-nebbiolo/ 90p
https://finewineservice.se/produkt/2017-domaine-burgaud-cote-rotie/ 92p
Finns fler viner därifrån recenserade (tror det är hans polare som har bolaget).
Har inte druckit något själv men blir lite sugen nu :D. Ser att där finns Williams Selyem som jag aldrig har provat!

Aha det är som vanligt enbart lantisarna som behöver betala frakt ...:(;)
 
Last edited:

MarkusJ

Medlem
Har "snott" alla nedanstående poäng från M Jamais egen tjänst www.vinlegender.se . Mycket bra site tycker jag som gillar vad Michel skriver. Han fyller på med nytt content varje vecka. Gå med vetja, den branschen behöver lite stöd i dessa coronatider :) (1 års medlemskap för endast 200 kr (normalpris 280 kr). Gäller t.o.m. februari 2021.)
https://finewineservice.se/produkt/2018-benoit-roseau-saint-joseph/ 90p
https://finewineservice.se/produkt/2016-cayuse-god-only-knows/ 97 p
https://finewineservice.se/produkt/m-v-frerejean-freres-blanc-de-blancs/ 93p
https://finewineservice.se/produkt/2018-burzi-langhe-nebbiolo/ 90p
https://finewineservice.se/produkt/2017-domaine-burgaud-cote-rotie/ 92p
Finns fler viner därifrån recenserade (tror det är hans polare som har bolaget).
Har inte druckit något själv men blir lite sugen nu :D. Ser att där finns Williams Selyem som jag aldrig har provat!

Aha det är som vanligt enbart lantisarna som behöver betala frakt ...:(;)
Tack! Det var erbjudande på medlemskap februari ut, 200kr istället för 280 - jag var lättsåld :)
 
Aha, där ser man :). Tycker dock man kan stödja Vinlegender med 200 pix ändå ;)
självfallet :) och jag är också ett Michel-Jamais-fan - förutom hans fantastiska känsla för att para mat och vin gillar jag hans kombo med lyxigt ekade nordamerikaner och klassisk bourgogne :cigarr:

Väldigt trevligt att småprata med honom på denna trevliga provning där det var betydligt fler flaskor än människor (FHMs rekommendation för vinprovningar)

a propos Guy Bocard 2015 så var det som någon sa ganska stor skillnad i på Limozin (mycket mer kraft och solmogen, smörig, frukt) och VV. kul experiment om man vill se vad olika ändå ganska närliggande jordmån kan göra samma år från samma vinmakare.
 

buteljen

Medlem
självfallet :) och jag är också ett Michel-Jamais-fan - förutom hans fantastiska känsla för att para mat och vin gillar jag hans kombo med lyxigt ekade nordamerikaner och klassisk bourgogne :cigarr:

Väldigt trevligt att småprata med honom på denna trevliga provning där det var betydligt fler flaskor än människor (FHMs rekommendation för vinprovningar)

a propos Guy Bocard 2015 så var det som någon sa ganska stor skillnad i på Limozin (mycket mer kraft och solmogen, smörig, frukt) och VV. kul experiment om man vill se vad olika ändå ganska närliggande jordmån kan göra samma år från samma vinmakare.
Har varit på åtskilliga Master Classes med honom på RA. Alltid massor med bra viner att prova!
Ja jag såg att det även fanns en 1er cru Meursault, Limozin och en VV + en Bourgogne Blanc från samma producent. Hade säkert varit en kul provning.
 

Vinocognito

Medlem
Min mor hade fått vinrekommendationer (reklam) per mail och bad mig således att ordna fram tre flaskor enzo bartoli Barolo bussia 16 a 299kr/st. Jag sa givetvis nej och hänvisade till shady marknadsföring osv, men tog på mig att arena fram tre bra flaskor Barolo för samma peng.

Vad ska jag köpa till henne för en kostnad av 900kr?
En enkel Barolo för låga 199kr är Giacosa Fratelli 2016. Finns i väldigt många butiker. Producenten kommer från Neive/Barbaresco. Wine Advocate ger 93p. Ingen stor Barolo, men bättre än de flesta Nebbiolo di'Lange och i paritet med många dyrare firmors instegsBarolo.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
En enkel Barolo för låga 199kr är Giacosa Fratelli 2016. Finns i väldigt många butiker. Producenten kommer från Neive/Barbaresco. Wine Advocate ger 93p. Ingen stor Barolo, men bättre än de flesta Nebbiolo di'Lange och i paritet med många dyrare firmors instegsBarolo.
Fontanafredda 2016 för 200 pistoler är också helt ok
 
Hej forumet!
Har hittat er och börjat snokat runt här mer & mer. Hoppas komma in i eran härliga värme. Nu till dilemmat jag har fått..

Jag har fått frågan om att köpa en hel låda Margaux 2007 (här tryter ekonomin tyvärr) av en vän som ska sälja lite vin han har.. Nu går mina tankar i att köpa en eller två flaskor då han kan tänka sig att sälja delar av innehållet till styckepris.. Det är fortfarande fantastiska summor pengar. Men jag vill så gärna någon gång i mitt liv prova något vin från det allra största husen i Bordeaux. Jag har fått priset 7000:- för en flaska och jag är i valet och kvalet. Ska jag lägga denna enorma summan på en flaska och få prova en stor dröm? Eller gör sig 7000:- bättre i att beställa lite olika Bordeaux från SB och få mer nöje för slanten? Tänker 8-9 flaskor med fortfarande fina lägen och strålande viner.
Hur hade ni resonerat? Hjälp en herre som är ute på vift i ett träsk han inte är riktigt trygg i.
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Hej forumet!
Har hittat er och börjat snokat runt här mer & mer. Hoppas komma in i eran härliga värme. Nu till dilemmat jag har fått..

Jag har fått frågan om att köpa en hel låda Margaux 2007 (här tryter ekonomin tyvärr) av en vän som ska sälja lite vin han har.. Nu går mina tankar i att köpa en eller två flaskor då han kan tänka sig att sälja delar av innehållet till styckepris.. Det är fortfarande fantastiska summor pengar. Men jag vill så gärna någon gång i mitt liv prova något vin från det allra största husen i Bordeaux. Jag har fått priset 7000:- för en flaska och jag är i valet och kvalet. Ska jag lägga denna enorma summan på en flaska och få prova en stor dröm? Eller gör sig 7000:- bättre i att beställa lite olika Bordeaux från SB och få mer nöje för slanten? Tänker 8-9 flaskor med fortfarande fina lägen och strålande viner.
Hur hade ni resonerat? Hjälp en herre som är ute på vift i ett träsk han inte är riktigt trygg i.
2007 är väl ingen toppenårgång och jag ser ibland andra årgångar till bättre pris, så jag skulle nog avböjt om jag var du.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hej forumet!
Har hittat er och börjat snokat runt här mer & mer. Hoppas komma in i eran härliga värme. Nu till dilemmat jag har fått..

Jag har fått frågan om att köpa en hel låda Margaux 2007 (här tryter ekonomin tyvärr) av en vän som ska sälja lite vin han har.. Nu går mina tankar i att köpa en eller två flaskor då han kan tänka sig att sälja delar av innehållet till styckepris.. Det är fortfarande fantastiska summor pengar. Men jag vill så gärna någon gång i mitt liv prova något vin från det allra största husen i Bordeaux. Jag har fått priset 7000:- för en flaska och jag är i valet och kvalet. Ska jag lägga denna enorma summan på en flaska och få prova en stor dröm? Eller gör sig 7000:- bättre i att beställa lite olika Bordeaux från SB och få mer nöje för slanten? Tänker 8-9 flaskor med fortfarande fina lägen och strålande viner.
Hur hade ni resonerat? Hjälp en herre som är ute på vift i ett träsk han inte är riktigt trygg i.
7000SEK för Ch Margaux 2007 det skall du inte köpa!
 
Hej forumet!
Har hittat er och börjat snokat runt här mer & mer. Hoppas komma in i eran härliga värme. Nu till dilemmat jag har fått..

Jag har fått frågan om att köpa en hel låda Margaux 2007 (här tryter ekonomin tyvärr) av en vän som ska sälja lite vin han har.. Nu går mina tankar i att köpa en eller två flaskor då han kan tänka sig att sälja delar av innehållet till styckepris.. Det är fortfarande fantastiska summor pengar. Men jag vill så gärna någon gång i mitt liv prova något vin från det allra största husen i Bordeaux. Jag har fått priset 7000:- för en flaska och jag är i valet och kvalet. Ska jag lägga denna enorma summan på en flaska och få prova en stor dröm? Eller gör sig 7000:- bättre i att beställa lite olika Bordeaux från SB och få mer nöje för slanten? Tänker 8-9 flaskor med fortfarande fina lägen och strålande viner.
Hur hade ni resonerat? Hjälp en herre som är ute på vift i ett träsk han inte är riktigt trygg i.


Ledsen med 7000 för en Margaux är inget kompispris.
Så avböj,och är drömmen att lägga stora pengar på en flaska vin skulle jag både kolla upp producent och årgång.
Sb är tyvärr en sorglig historia vad gäller bordeaux både till pris och utbud.
Titta runt här så får du flera tips på bra,säkra utländska sidor.
 

jrick

Medlem
2007 är väl ingen toppenårgång och jag ser ibland andra årgångar till bättre pris, så jag skulle nog avböjt om jag var du.
Håller med, utan att ha en suck om hur Chateau Margaux är i någon årgång. 2007 fick 93 poäng av Vinous, låter som dåligt betalt för 7000 kr. Då kan du till exempel dricka 2001 på Ekstedt för 8000 och äta som en kung till för att göra det ännu mer minnesvärt.
 
Hej forumet!
Men jag vill så gärna någon gång i mitt liv prova något vin från det allra största husen i Bordeaux. Jag har fått priset 7000:- för en flaska och jag är i valet och kvalet. Ska jag lägga denna enorma summan på en flaska och få prova en stor dröm? Eller gör sig 7000:- bättre i att beställa lite olika Bordeaux från SB och få mer nöje för slanten? Tänker 8-9 flaskor med fortfarande fina lägen och strålande viner.
Hur hade ni resonerat? Hjälp en herre som är ute på vift i ett träsk han inte är riktigt trygg i.

Det är två frågor i en. Villl du lägga 7-8 för en flaska och få maximalt ut eller vill du ha en större spridning.

Den stora frågan är, vad gillar du och vad har du druckit förut. Är du en bdx-fantast så vilka lägen gillar du, vilken typ av vin. Undertecknad är ingen bdx-fantast (men som varande det, ändå fått dricka viner som känns rätt så ouppnåeliga ) så ta det för vad det är men de bästa bdx jag druckit är Latour för rött och Haut Brion för vitt. Båda allt för dyra för vad jag gillar. Har på senare tid druckit en del lägre prissatta Saint-Émilions från 2015 som jag har uppskattat mycket och är mer i min smak än lite äldre häst/läder/torrt damm som många andra går igång på.

Så, vad jag försöker säga, vad gillar du?
 
Last edited:

buteljen

Medlem
2007 är en fantastisk årgång att dricka just nu för First Growths. Drack 2007 Mouton precis före jul och det var en av mina bästa vinupplevelser. Provade även 2000 Mouton förra året och för att få samma drickupplevelse måste du vänta minst 10 år till typ.
Några citat från Jane Ansons "off-vintage" webinar:
“If you want to drink classified wines and want to drink it today I would recommend the 2007. Every single one that I have tried this year (2020) have been a pleasure. I think they are brilliant. I would drink them now and over the next decade. You would never think 2007 is an off vintage except for the fact that it is only 13 y old and for a First Growth that is very young and yet it is drinking so well”.
Jag betalade drygt 5000 för 2007 Mouton på restaurang (PM och vänner), så jag tror 7000 för en Margaux av en kompis är rätt saftigt.
På Cellartracker är Community Average Value: 4 204,25 kr och Auction (Wine Market Journal): 3 500,33 kr för en 07 Margaux
 
Last edited:
Toppen