Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

jrick

Medlem
Så var det nytt år, och nyårslöftet var att fortsätta dricka mer vin, men gärna utforska mer än att köra i samma gamla spår. Ett område som jag uppskattar mycket, men dricker alldeles för lite av, är Toscana.
Så är det någon som sitter på vintips gällande schysst Chianti?
Caparsa, Bucciarelli, Selvapiana, Castello di Monsanto, Monteraponi, Le Boncie, Montebernardi, Fontodi.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag är sugen på att öka inköpen av Brunello 2015. Är det någon som har några tips? Har ni hittat några höjdare? Behöver inte vara på SB.
 

LarsW

Medlem
Jag är sugen på att öka inköpen av Brunello 2015. Är det någon som har några tips? Har ni hittat några höjdare? Behöver inte vara på SB.
BdM Casanova di Neri 2015.
Riktigt jäkla bra redan nu, en av de 2015 som dricker bäst tidigt.
Med det sagt... kommer bli magisk med 5-10 år till på rygg!
Nu snart i fast sortiment till bra pris Internationellt sett.:)

Sen såklart Piccolomini!

Det är de två jag är mest impad av än så länge. Altesino är ju också trevlig men efter att Philipsons höjde priset med 50% så lockar den mindre, kostar nu lika mycket dom Casanovan och få vet jag vilken jag föredrar
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Webbsläppet den 11.e Feb verkar Raveneau komma tillbaka för de som missade förra gången. Troligen en till allokering av samma flaskor.
 

Jos

Medlem
Frågan är om det är värt det? 2016 är tydligen tanninmonster. Jag är nog för gammal för att köpa den årgången.
Ja oavsett hur gammal man är så känns det som en rätt bra deal oftast att köpa färdiglagrat... Gentemot köpa "blint" (några som man senare ångrar dessutom dsv svinn), lagra 10-15 år etc.
 

Boletus

Medlem
Frågan är om det är värt det? 2016 är tydligen tanninmonster. Jag är nog för gammal för att köpa den årgången.
Det är en rimlig fråga, när jag prövat Chianti 2015 mot 2016 har 2015 varit strålande och 2016 "tebaks in i källaren, ses om ett årtionde". Jag kan inte helt hålla fingrarna borta från 16 men gick hårdare på 15.
 
Toppen