Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
På Sb håller jag churchills LBV som bäst under 200 kr.
Har dessutom fin utveckling på flaska då den är ofiltrerad.

Hur hänger det ihop, att den utvecklas bättre på flaska för att den är ofiltrerad?

LBV filtreras ofta, vilket gör att den ska drickas ganska omgående.
Churchill som låter sin vara ofiltrerad gör att deras LBV fungerar precis som en vanlig vintage, dock från vad Churchill räknar som sämre år.
Finns säkert någon port expert på forumet men vad jag vet görs ingen LBV ett år man gör vintage.
Håller med om att Churchills LBV är bra bland de som finns i butik. (Quinta do Novals LBV är också ofiltrerad och bra; Warre har en "extralagrad" LBV som säljs med äldre årgång som tyvärr inte går att hitta på SB.) Ofiltrerad late bottled vintage (LBV) är mer lik vintage port, och brukar anses ha mer att vinna på ytterligare lagring. Men det blir mycket fällning så dekantering behövs. Nu behöver inte filtrerad LBV vara så mycket sämre om man ska dricka dem direkt, men jag tycker alltid de ofiltrerade är lite bättre.

LBV produceras även i "declared vintages", klassiska vintage port-årgångar. T.ex. gjordes Churchills LBV i årgång 2011. Vintage Port är ett såpass litet fenomen att det finns gott om bra druvor över i dessa årgångar. Det som inte produceras i "declared vintages" är så kallade "Quinta ports" från de stora husen, som är "andraviner" till deras klassiska vintage ports. Exempel är Taylor Quinta do Vargellas, Graham Quinta dos Malvedos och Fonseca Guimaraens. Dessa är kvalitets- och prismässigt på nivån ovanför LBV men under klassisk Vintage Port. Det är en tradition att dessa säljs med lite extra ålder, och åtminstone i Sverige ofta i halvflaskor. Så de går ofta att köpa någorlunda färdigmogna.

Hursomhelst, det är därför en bra idé att lagra upp några extra flaskor (ofiltrerad) LBV från klassiska årgångar. 2011, 2016 och 2017 är de senaste. 2015 var nästan en "declared vintage". 2012, 2013 och 2014 var lite svagare. Eftersom LBV brukar ligga på fat 4-6 år dyker de upp några år efter årgången har släppts som vintage port, så man vet vad den går för.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det har jag också haft för mig, men Fèvre använder 6 år gamla ekfat.
Jaha där ser man, då har jag alltså haft fel för första gången...(idag).:p

Än märkligare att jag kände krut/svaveltoner i Fevre om det är ekat.:oops: Nu är i och för sig min erfarenhet av Fevre minst sagt ringa.
 

The Wall

Medlem
Jaha där ser man, då har jag alltså haft fel för första gången...(idag).:p

Än märkligare att jag kände krut/svaveltoner i Fevre om det är ekat.:oops: Nu är i och för sig min erfarenhet av Fevre minst sagt ringa.
Jag har ett svagt minne av att jag för flera (15?) år sedan fick uppfattningen, oklart varför, att Fèvre bara körde med ståltank och har därför hävdat att så är fallet tills jag för några (fler än 1 färre än 4) råkade läsa på hemsidan att Fèvre ersatt "en viss andel nya ekfat till endast gamla ekfat" [ungefär] för att komma bort från ekfatskaraktären. Själv har jag inte hittat några tydliga ekfatstoner i Fèvres viner (pga placebo-okunskap?) och alltid tyckt att hans viner representerar oekade viner på bästa sätt, inom rimliga ekonomiska ramar. Det var sjukt irriterande att jag trott att det var enkom ståltank i flera år, men det var bara att tugga i sig eken och gå vidare. Dock, vinerna är ju så pass lyckade att jag har svårt att bojkotta dem bara för att jag haft fel i flera år.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har ett svagt minne av att jag för flera (15?) år sedan fick uppfattningen, oklart varför, att Fèvre bara körde med ståltank och har därför hävdat att så är fallet tills jag för några (fler än 1 färre än 4) råkade läsa på hemsidan att Fèvre ersatt "en viss andel nya ekfat till endast gamla ekfat" [ungefär] för att komma bort från ekfatskaraktären. Själv har jag inte hittat några tydliga ekfatstoner i Fèvres viner (pga placebo-okunskap?) och alltid tyckt att hans viner representerar oekade viner på bästa sätt, inom rimliga ekonomiska ramar. Det var sjukt irriterande att jag trott att det var enkom ståltank i flera år, men det var bara att tugga i sig eken och gå vidare. Dock, vinerna är ju så pass lyckade att jag har svårt att bojkotta dem bara för att jag haft fel i flera år.
Förr, typ 90-talet, var Fèvre viner "hårdekade" med chablismått mätt. Det var på den tiden när det fanns en tydligare åsiktsskillnad mellan producenter om chablis alls skulle ekas eller inte. När Henriot tog över som ägare dämpades ekinslaget genom att det inte längre användes så mycket ny ek.
 

zippan

Medlem

Attachments

  • Screenshot_20201212-213308_Systembolaget.jpg
    Screenshot_20201212-213308_Systembolaget.jpg
    8,1 KB · Visningar: 155
Last edited:

Adamanko

Medlem
Vilken av dessa flaskor köper jag som finns listade på SB och tillgänglig?

Om ingen här, vadå? Champagne med liiite ålder.
Urvalet är 1996-2006 under 1000 kr.


Edit.
Blev något knas med min print.
Här är söklänken på SB
https://www.systembolaget.se/sok/?categoryLevel1=Vin&categoryLevel2=Mousserande vin&country=Frankrike&originLevel1=Champagne&vintage=1996;1998;2000;2002;2004;2006;2005&priceTo=1000
Palmer Bdb 2005 är fantastisk. Och magnum! Och rakt i drickfönstret!
 

Ejdern

Medlem
Vilken av dessa flaskor köper jag som finns listade på SB och tillgänglig?

Om ingen här, vadå? Champagne med liiite ålder.
Urvalet är 1996-2006 under 1000 kr.


Edit.
Blev något knas med min print.
Här är söklänken på SB
https://www.systembolaget.se/sok/?categoryLevel1=Vin&categoryLevel2=Mousserande vin&country=Frankrike&originLevel1=Champagne&vintage=1996;1998;2000;2002;2004;2006;2005&priceTo=1000

Denna är tillgänglig att dricka nu :D
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/cuvee-presidence-8784301/
 

Boletus

Medlem
Har någon egna erfarenheter av Chacras Pinot noirer? Verkar vara bra pang för peng sett till ratings men undrar om de faller en traditionalist på läppen.

Jag dricker inte jättemycket Pinot Noir överlag.

Men jag har druckit ett par årgångar av deras "Barda - Pinot Noir". Deras 2016 är kanske den bästa PN jag
någonsin har druckit. Den skiljer sig från mycket annan PN som jag prövat tidigare. Väldigt floral doft och smak, som fullständigt hoppar ur glaset, påminner lite om bra Nebbiolo. Det är gamla, gamla PN-rankor, med sitt egna uttryck i Patagonien.

Tycker definitivt att det är värt att pröva. Kolla också på priserna, det är otroligt mkt vin för pengarna. Köp!

Edit: Om du förstår spanska någorlunda, så finns ett bra reportage om vinmakaren och vingården här:

Stort tack, mycket givande feedback!

Jag är inte heller någon större konsument av PN. Dricker mest bordeaux men föredrar vällagrad sådan, och tycker att en del stram och rökig bourgogne är intressant, men är ganska vilse i Bourgogne. Och jag inser att jag behöver en större andel viner i källaren som inte kräver att man fyller jämnt medan köpdatum och drickdatum. Jag klickade hem en låda Chacra Cincuenta y Cinco 2019 på primör från Philipson nu, ska bli roligt att pröva!

Kul! Återkom gärna om du prövar någon av flaskorna :)

Efter många månaders väntan återkommer jag med lite halvdana noter. Jag fick hem lådan i slutet på oktober men corona och en vit månad gjorde att den första flaskan fick vänta tills julafton där den parades med julankan späckad med portvinsdränkta plommon och äpplen, med hasselbackspotatis och kålbuffé (brysselkål, grönkål, rödkål. Inga seriösa noter då kvällen inte riktigt tillät det.

Två timmar i karaff. Intrycket är ett mycket elegant vin med tydliga syror men ganska snälla tanniner och en sorts jordig bärighet. Inte så mycket av den rökighet som andra hittat i vinet och jag hoppades på, men hela vinet andas balans. Betydligt mer burgundiskt än jag förväntat mig, ekfaten fanns där och var fint integrerade. Funkade lite sämre till ankan än jag trott men det var kanske lite för mycket sötma i tillbehören. Lite svårt att placera rätt i mina referensramar - det är ett riktigt bra vin, inget snack, men det var inte någon överväldigande upplevelse. Helt klart inte på topp än, kommer inte att öppna nästa flaska förrän nästa höst tror jag. Men det fanns ingen gigantisk underliggande potential, så jag skulle gissa att det är på topp om cirka tre år. Jag tror inte jag är en tillräckligt van konsument av PN för att sätta vinet i någon större kontext - ser fram emot att servera det till vänner med mer erfarenhet av druvan.
 

ArvidJ

Medlem
Hej allihopa! Har blivit sugen på att komplettera min källare med lite Riesling, men vet inte riktigt vart jag ska börja. Mest druckit (men gillat) enklare modeller som ex Breuer Sauvage och Leitz Magic Mountain, men tar gärna emot tips på lite bättre flaskor/producenter som går att dricka nu men vinner på 2-5 år på rygg. Prisklass 2-500kr kanske?
 

The Wall

Medlem
Hej allihopa! Har blivit sugen på att komplettera min källare med lite Riesling, men vet inte riktigt vart jag ska börja. Mest druckit (men gillat) enklare modeller som ex Breuer Sauvage och Leitz Magic Mountain, men tar gärna emot tips på lite bättre flaskor/producenter som går att dricka nu men vinner på 2-5 år på rygg. Prisklass 2-500kr kanske?
Schäfer-Fröhlich brukar vara bra som en början om man gillar Nahe.
Breuer Riesling Sauvage är inte alls dum, vinner på lagring. Terra Montosa är ett lite högre prissatt alternativ från Breuer, också klart trevligt om man fastnat i Rheingau.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hej allihopa! Har blivit sugen på att komplettera min källare med lite Riesling, men vet inte riktigt vart jag ska börja. Mest druckit (men gillat) enklare modeller som ex Breuer Sauvage och Leitz Magic Mountain, men tar gärna emot tips på lite bättre flaskor/producenter som går att dricka nu men vinner på 2-5 år på rygg. Prisklass 2-500kr kanske?
Keller keller keller. Och nu när 2019 kommer så är det bara att bunkra upp.
 

Dejzan

Medlem
Hej allihopa! Har blivit sugen på att komplettera min källare med lite Riesling, men vet inte riktigt vart jag ska börja. Mest druckit (men gillat) enklare modeller som ex Breuer Sauvage och Leitz Magic Mountain, men tar gärna emot tips på lite bättre flaskor/producenter som går att dricka nu men vinner på 2-5 år på rygg. Prisklass 2-500kr kanske?

Här kommer några av mina favoriter
Mosel:
Heymann-Löwenstein är en favorit som jag köpt från och till sen 2005
Torsten Melsheimer i Riel gör bra torr, sött och mousserande riesling
Clemens Busch har jag bara koll på de halvtorra vinerna som är bra
Pfalz:
Burklin Wolf, von Winning och Rebholz gör alla fina och lagringsdugliga viner i din prisklass.
Franken:
Hans wirsching gör mycket prisvärd riesling (och Silvaner) som kan vara värd att kolla upp. Även Rudolf Fürst gör fantastiskt bra Riesling från Centgrafenberg liksom kanske ännu bättre Spätburgunder.
Du får nog söka dig utanför systembolaget för att en del av de här vinerna tyvärr...
 

Dejzan

Medlem
Här kommer några av mina favoriter
Mosel:
Heymann-Löwenstein är en favorit som jag köpt från och till sen 2005
Torsten Melsheimer i Riel gör bra torr, sött och mousserande riesling
Clemens Busch har jag bara koll på de halvtorra vinerna som är bra
Pfalz:
Burklin Wolf, von Winning och Rebholz gör alla fina och lagringsdugliga viner i din prisklass.
Franken:
Hans wirsching gör mycket prisvärd riesling (och Silvaner) som kan vara värd att kolla upp. Även Rudolf Fürst gör fantastiskt bra Riesling från Centgrafenberg liksom kanske ännu bättre Spätburgunder.
Du får nog söka dig utanför systembolaget för att en del av de här vinerna tyvärr...
Winfinder har Burklin Wolf i blandade årgångar (ned till 2014) inom din budget.
 

The Wall

Medlem
Hej allihopa! Har blivit sugen på att komplettera min källare med lite Riesling, men vet inte riktigt vart jag ska börja. Mest druckit (men gillat) enklare modeller som ex Breuer Sauvage och Leitz Magic Mountain, men tar gärna emot tips på lite bättre flaskor/producenter som går att dricka nu men vinner på 2-5 år på rygg. Prisklass 2-500kr kanske?
Glöm inte heller bort österrikarna om du vill ha lite mer umph; tex Domäne Wachau och Schloss Gobelsburg, F.X. Pichler och Pichler-Krutzler för att nämna några bra producenter.
 

v_skogh

Medlem
Under 2021 tänkta jag fylla på med lite viner från Cote-Rotie i källaren. Inga enorma kvantiteter men kanske 20-30 flaskor, alltså inte hela lådor. Förslag på viner att leta efter och gärna inköpsställen också. HAde tänkt att shoppa på Gute men de skickar väl inte till Sverige längre? Hela 201X verkar rätt safe att köpa?
Prisklass 500-1000 kr/flaskan.
 
Toppen