Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Martin F

Medlem
Är det inte bättre att köpa ett nytt vinlagringsskåp? :rolleyes:
Ska jag vara ärlig ser jag till viss del fram emot att det blir helt fullt. Ska bli kul att lägga krut på vad jag vill dricka idag snarare än om x antal år och kanske bli av med en del fomo. Sen har jag ok möjligheter för någon slags mellanlagring då min lägenhet har något så ovanligt som ett källarförråd inuti bostaden. Det är inte toksvalt men håller jämn temperatur och värmeböljor märks inte av. Lär börja fundera på ett nytt skåp när jag har för många lösa flaskor där nere bland allt annat... :D
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Jag var nyligen på Combo vinbar vid Odenplan och drack ett glas 2016 Walter Hansel Cahill Lane Chard. Mycket ekad och amerikansk i stilen
. ...men den ÄR väl just amerikansk. Och det har jag en del allaredan..., men tack
 

Sebran

Medlem
Oj sorry missade att du skrev "bourgogner", sorry. Då tror jag det finns andra här på forumet som är betydligt mer kvalificerade att svara på frågan än jag :)
 
Ser intressant ut om än i det dyrare slaget. Får övrigt en av de fulare etiketter jag sett :D
5 november släpps Michel Gros som jag tycker är bra, och alldeles lagom att dricka vid tio år oftast. Ganska klassisk producent i Vosne-Romanée med en fin monopole (Clos des Réas) som är den jag provat och har i källaren i olika årgångar (the curse of the vertical!). Vet inte hur deras Chambolle-Musigny är men borde vara bra och 2018 borde varar lagom att lagra i tio år.

Domaine de l'Arlot har - i alla fall i de årgångar jag provat under Olivier Leriche - haft mer av hela klasar och behöver minst tio år för att frukten och syran ska äta sig igenom stjälkarna. Geraldine Godot som nu är technical director kommer ju från Alex Gambal, som är en negociant man ofta ser i USA och som jag tycker kanske har mer av sötma och ek och "mjuk" stil, så vore intressant att se om de ändrat sig efter ett par decennier med Smet och Leriche.
 

Martin F

Medlem
5 november släpps Michel Gros som jag tycker är bra, och alldeles lagom att dricka vid tio år oftast. Ganska klassisk producent i Vosne-Romanée med en fin monopole (Clos des Réas) som är den jag provat och har i källaren i olika årgångar (the curse of the vertical!). Vet inte hur deras Chambolle-Musigny är men borde vara bra och 2018 borde varar lagom att lagra i tio år.

Domaine de l'Arlot har - i alla fall i de årgångar jag provat under Olivier Leriche - haft mer av hela klasar och behöver minst tio år för att frukten och syran ska äta sig igenom stjälkarna. Geraldine Godot som nu är technical director kommer ju från Alex Gambal, som är en negociant man ofta ser i USA och som jag tycker kanske har mer av sötma och ek och "mjuk" stil, så vore intressant att se om de ändrat sig efter ett par decennier med Smet och Leriche.
Tack för tipsen. Någon av dem blir det nog. Får se vad man hinner nypa.
 
Jag ska rigga vinprovning och söker tips på bra chardonnay från nya världen. Men utan att det blir klafsigt, bra balans och mineralitet går ju att hitta även utanför Bourgogne. Behöver vara på SB, men BS går bra, prisklass upp till 300 kr.
Calera? Neudorf? Sandhi? Graywacke?
 

Pnilsson76

Medlem
Jag ska rigga vinprovning och söker tips på bra chardonnay från nya världen. Men utan att det blir klafsigt, bra balans och mineralitet går ju att hitta även utanför Bourgogne. Behöver vara på SB, men BS går bra, prisklass upp till 300 kr.
Calera? Neudorf? Sandhi? Graywacke?
Gillar Crystallums The Agnes , ny årgång nyligen. Vet dock inte saldo på SB ( har även funnits på Winefinder )
 

The Wall

Medlem
Jag ska rigga vinprovning och söker tips på bra chardonnay från nya världen. Men utan att det blir klafsigt, bra balans och mineralitet går ju att hitta även utanför Bourgogne. Behöver vara på SB, men BS går bra, prisklass upp till 300 kr.
Calera? Neudorf? Sandhi? Graywacke?
Failla brukar var rätt bra, amerikansk med lite extra allt utan att det svämmar över tycker jag. För lite mer burgundisk stil skulle jag nog kika på Neudorf eller Felton Road om du kan tänka dig att gå upp lite i pris.
 

zippan

Medlem
Fyller år om drygt en månad. Tänkte köpa en eller flera kanske(?) flaskor Champange för att dricka, så något som kan poppas direkt.
Systembolget eller andra källor. Max 2000 spänn. Sneglar på Krug, så klart.

Är det en låda så kan jag stretcha budgeten för att ge mig själv en present. Åtminstone till det dubbla.

Andra förslag?!
 
Last edited:

lukastollig

Pudelfantast
Fyller år om drygt en månad. Tänkte köpa en eller flera kanske(?) flaskor Champange för att dricka, så något som kan poppas direkt.
Systembolget eller andra källor. Max 2000 spänn. Sneglar på Krug, så klart.

Är det en låda så kan jag stretcha budgeten för att ge mig själv en present. Åtminstone till det dubbla.

Andra förslag?!
Köp en låda a 3 magnum 2012 Pol Roger. Du kommer inte ångra dig. I mitt tycke bästa årgången därifrån sedan 2002.
 
Toppen