Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Satt och pratade champagne med några vänner (som man allt för oftast gör) och började då diskutera BdN, alltså ”vita” viner på blå druvor. Frågan kom då om det finns någon appellation som gör stilla BdN-viner?
Djävlar vilka slamkrypare man skulle kunna dra fram på en BYO; vit cab från Argentina tex o_O
litet sen ute och finns inte på bolaget men Schäfer-Fröhlich gör en Blanc de noir stilla.
 

grondahl

Medlem
Den lilla vingrupp som vi har på jobbet ska köra Chablis-tema i olika nivåer (Petit Chablis, Chablis, Premier cru, Grand cru). Jag ska införskaffa en premier cru och har redan köpt en från ett av de senaste småpartisläppen (Domaine Lois Michel & Fils Montée de Tonnerre 2019).
Känner dock att det vore bra med något från standardsortimentet. Någon som har tips på bra stiltypisk chablis premier cru i standardsortimentet?
 

The Wall

Medlem
Den lilla vingrupp som vi har på jobbet ska köra Chablis-tema i olika nivåer (Petit Chablis, Chablis, Premier cru, Grand cru). Jag ska införskaffa en premier cru och har redan köpt en från ett av de senaste småpartisläppen (Domaine Lois Michel & Fils Montée de Tonnerre 2019).
Känner dock att det vore bra med något från standardsortimentet. Någon som har tips på bra stiltypisk chablis premier cru i standardsortimentet?
Brocard har ju en Montée de Tonnerre, visserligen 2018, men kan ju vara kul att jämföra. Brocard har även en Beauroy 2019.
Något annat från Brocard som kan vara lite kul är hans Vielles Vignes Sainte Claire som inte ligger särskilt långt efter 1er cru, faktiskt på samma nivå emellanåt tycker jag. Kanske inte direkt stiltypisk (lite mer rökig än vanlig Chablis), men kul att jämföra.
Kooperativet Chablisienne har en 1er cru-blandning kallad Grande Cuvée, årgång 2017. Personligen ingen direkt favorit, men kan eventuellt vara kul att ha med om man är nyfiken på hur kooperativets 1er cru-blandning står sig mot andra producenter (inte så bra är iof svaret). Kooperativets Petit Chablis är däremot helt ok.
 

Skrutt

Medlem
Går man från Brocard till Brouchard kan man hitta den här nyheten i fasta sortimentet från 1sept: https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/bouchard-aine-fils-255601
Jag är i stort sett rudis på meursault (lite misstänksam mot vad jag föreställer mig kan gå mot en överdrivet nötig smak och smörade popcornarom) men intresserad av välgjorda chardonnayer och chenin blancer, och här verkar både pris och årgång bra. Så är det någon som vet något om produkten ifråga?

Och så måste väl denna septembernyhet också testas: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/mercurey-premier-cru-282201
 

The Wall

Medlem
Går man från Brocard till Brouchard kan man hitta den här nyheten i fasta sortimentet från 1sept: https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/bouchard-aine-fils-255601
Jag är i stort sett rudis på meursault (lite misstänksam mot vad jag föreställer mig kan gå mot en överdrivet nötig smak och smörade popcornarom) men intresserad av välgjorda chardonnayer och chenin blancer, och här verkar både pris och årgång bra. Så är det någon som vet något om produkten ifråga?

Och så måste väl denna septembernyhet också testas: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/mercurey-premier-cru-282201
Den där Meursaulten är ju väldigt lockande, tack för det tipset.
Mercureyn höll på att hamna i glasen i onsdagens pinot-glas-rally, men det blev Ch de Melin istället. Skulle gått på Mercurey istället helt klart.
 

Elvis

Medlem
Jag behöver fylla på mitt förråd av röda ”drickviner”, alltså som jag med gott samvete kan korka upp med frun en vardagskväll. Prisklass runt 150-250 kr.

Vi gillar Cabernet Sauvignon, Merlot, Sangiovese, Nebbiolo och Pinot Noir i första hand och dricker nästan bara gamla världen-viner.

Vad tycker ni att jag ska köpa?
 

Boletus

Medlem
Jag behöver fylla på mitt förråd av röda ”drickviner”, alltså som jag med gott samvete kan korka upp med frun en vardagskväll. Prisklass runt 150-250 kr.

Vi gillar Cabernet Sauvignon, Merlot, Sangiovese, Nebbiolo och Pinot Noir i första hand och dricker nästan bara gamla världen-viner.

Vad tycker ni att jag ska köpa?

Här hemma är det liknande upplägg. Har köpt enklare Bordeaux via negociant som passar bra in i din beskrivning, men då har de köpts för att fylla ut en primörlast. Efter att ha druckit mycket Beaujolais under sommaren är nu "husvinerna" främst italienska. Flera av Fanwines italienska producenter har basviner som ligger runt det lägre prissegmentet. De är ofta utmärkta att dricka som de är, billiga nog att hamna i matlagningen utan att man behöver få ångest, och ganska traditionella i stilen. Caparsas Rosso tycker jag mycket om och i oktober kommer nästa pall. Då kan du passa på att ta hem ett par CCR också - 2015 är fantastisk och går att dricka nu, 2016 kommer nog bli ännu bättre men behöver garanterat vila längre.
 

buteljen

Medlem
Jag behöver fylla på mitt förråd av röda ”drickviner”, alltså som jag med gott samvete kan korka upp med frun en vardagskväll. Prisklass runt 150-250 kr.

Vi gillar Cabernet Sauvignon, Merlot, Sangiovese, Nebbiolo och Pinot Noir i första hand och dricker nästan bara gamla världen-viner.

Vad tycker ni att jag ska köpa?
Det här är ju inte gamla världen men Wynn's Cab Sav från Coonawara är en mycket bra cab sav för 229 kr. Köpte precis en låda för att ha när icke-så-vinintresserade vänner är på besök :) (Finns även 2017 för samma pris)
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/wynns-black-label-7230501
 
Jag behöver fylla på mitt förråd av röda ”drickviner”, alltså som jag med gott samvete kan korka upp med frun en vardagskväll. Prisklass runt 150-250 kr.

Vi gillar Cabernet Sauvignon, Merlot, Sangiovese, Nebbiolo och Pinot Noir i första hand och dricker nästan bara gamla världen-viner.

Vad tycker ni att jag ska köpa?
Utan tvivel Gattinara Travaglini. Klassik nebbiolo, norr om Langhe. Som en klassisk Barolo i stil för 200:-
 

Dejzan

Medlem
Jag behöver fylla på mitt förråd av röda ”drickviner”, alltså som jag med gott samvete kan korka upp med frun en vardagskväll. Prisklass runt 150-250 kr.

Vi gillar Cabernet Sauvignon, Merlot, Sangiovese, Nebbiolo och Pinot Noir i första hand och dricker nästan bara gamla världen-viner.

Vad tycker ni att jag ska köpa?
Le Volte, ornellaias 3e vin(?) är en blend på cab, Merlot och Sangiovese och brukar vara välgjort och snyggt. Runt 180:- tror jag.
 

v_skogh

Medlem
Jag behöver fylla på mitt förråd av röda ”drickviner”, alltså som jag med gott samvete kan korka upp med frun en vardagskväll. Prisklass runt 150-250 kr.

Vi gillar Cabernet Sauvignon, Merlot, Sangiovese, Nebbiolo och Pinot Noir i första hand och dricker nästan bara gamla världen-viner.

Vad tycker ni att jag ska köpa?
Pinot är svårt likaså Merlot, hojta om du hittar något.
Själv brukar jag köpa Langeh Nebbiolo av "kändare" vinmakare. Brukar sällan bli besviken. Senast igår fick jag hem ett par flaskor från Tredibberri som ska bli kul att prova, ska enligt ryktet vara väldigt tillgängliga som unga. 2018 köpte jag.
 

Per Stade

Lege artis
@Hans Artberg rekommenderade Substance Cabernet Sauvignon när jag ställde samma fråga till honom för ett par år sedan.
Ej att förväxla med Jaques Selosse!
upload_2020-9-20_14-21-28.jpeg

Hemsk etikett men förvånansvärt trevligt vin enligt min ringa uppfattning.
 

Krabban

Medlem
Tänkte beställa Clos Mogador via vivino (några hundra billigare än monopolet) - tips på andra fynd?

Är svag för rioja, madeira, oloroso, rivesaltes, sval shiraz och riesling! Vi ska gärna ligga under 250kr (mer för madeira, rivesaltes och oloroso då det överlever öppnat).
 

Michael_M0!

Medlem
Jag behöver fylla på mitt förråd av röda ”drickviner”, alltså som jag med gott samvete kan korka upp med frun en vardagskväll. Prisklass runt 150-250 kr.

Vi gillar Cabernet Sauvignon, Merlot, Sangiovese, Nebbiolo och Pinot Noir i första hand och dricker nästan bara gamla världen-viner.

Vad tycker ni att jag ska köpa?

Fonterutoli (32229).
Kan bara instämma med Dejzan om Le Volte, det är ett snyggt vin.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Är svag för rioja, madeira, oloroso, rivesaltes, sval shiraz och riesling! Vi ska gärna ligga under 250kr (mer för madeira, rivesaltes och oloroso då det överlever öppnat).
Skaffa en coravin? Går hur bra som helst att ta ett glas och låta vinet ligga i upp till ett år. :)
 
Toppen