Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Per Stade

Lege artis
Tänkte köpa några champagne och lägga på hyllan ett tag. Just nu snöat in mig på Bollinger Special Cuvee Brut som jag kan köpa några av utan att belåna mig.
Är det ett ok val eller finns det någon annan i liknande prisklass som utvecklas väl av lagring? Är i början av min ”lagra-champagne-karriär”.
Jag hade lagt till 129 kr och köpt Roederer Vintage Brut, eller Pol Roger Vintage för dem pengarna. Klart bra(om inte bättre) lagringsduglighet.
Spontant tänker jag att titta bortom Systembolaget. Till exempel köpte jag Bonnaire 2012 (vilken av många anses mycket lagringsduglig) för typ 32 euro på premiergrandcru.com rätt så nyligen.

Det är väl lite en smakfråga. Alla förslagen är bra så varför inte köpa några (eller en låda) av varje?
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Är i begrepp att köpa några standardskumpa på magnum till ett kalas. Har liten erfarenhet av just magnumflaskor. Vad ska jag sikta in mig på? Var det inte något om Pierre Peters på magnum som diskuterades tidigare? Vad kan rekommenderas?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Är i begrepp att köpa några standardskumpa på magnum till ett kalas. Har liten erfarenhet av just magnumflaskor. Vad ska jag sikta in mig på? Var det inte något om Pierre Peters på magnum som diskuterades tidigare? Vad kan rekommenderas?
PP på magnum är ett omärkt årgångsvin (Esprit?). Senast jag frågade importören i våras var det 2014. Hittar även en Saint Gall 2009 på magnum som kanske kan vara ett alternativ om du vill ha mognare BdB. Inget vin jag har koll på dock.

Vill du undvika ung BdB är @Johan Blom s tips klockrent. Heidsieck är ett annat tips som går att få betydligt billigare utomlands. Samma gäller Bollinger.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Det blev en beställning av Roederer brut. Då flaskorna kommer lagras i ca 10 dagar känns det som jag vill undvika för unga Bdb. Roederer är även trotjänare hemmavid i halvmagnum så det känns tryggt! Tack för all hjälp (blev såklart sugen på att klicka hem en Saint Gall för att se hur den är men håller mig. Överdrivet stolt över den återhållsamheten.)
 

Per Stade

Lege artis
Philipson Wine har ett erbjudande på 2016 Le Difese Tenuta San Guido för 165:-.
Gäller bara idag.
Som vanligt gäller det 12 flaskor.
Samtidigt finns samma vin årgång 2017 på bolaget för 189:-.
Då är det möjligt att beställa 1 eller flera flaskor.
Vad rekommenderar ni?
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Satt och pratade champagne med några vänner (som man allt för oftast gör) och började då diskutera BdN, alltså ”vita” viner på blå druvor. Frågan kom då om det finns någon appellation som gör stilla BdN-viner?
Djävlar vilka slamkrypare man skulle kunna dra fram på en BYO; vit cab från Argentina tex o_O
 

Poussard

Medlem
Satt och pratade champagne med några vänner (som man allt för oftast gör) och började då diskutera BdN, alltså ”vita” viner på blå druvor. Frågan kom då om det finns någon appellation som gör stilla BdN-viner?
Djävlar vilka slamkrypare man skulle kunna dra fram på en BYO; vit cab från Argentina tex o_O
Julia Bertram (Tyskland) har en BdN. Har även stött på det från Alsace. Har faktiskt druckit en vit Cab från Makedonien eller om det var nåt annat land. Ungefär lika minnesvärt som när jag blindade folk på en Mexikansk Nebbiolo, alltså kul men inte mer än så.
 

Jos

Medlem

buteljen

Medlem
Satt och pratade champagne med några vänner (som man allt för oftast gör) och började då diskutera BdN, alltså ”vita” viner på blå druvor. Frågan kom då om det finns någon appellation som gör stilla BdN-viner?
Djävlar vilka slamkrypare man skulle kunna dra fram på en BYO; vit cab från Argentina tex o_O
Drack den här för typ fem år sedan i USA
D472FE4D-F9D4-44E9-81DF-2527CD59856F.jpeg
 
Toppen