Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Swedish

Medlem
Vi besökte den lilla trevliga staden Pesaro i Marche vid Italiens östkust 2018. Precis utanför Pesaro ligger vingården Mancini. Här odlas det Pinot Noir på en klon ditsläpad av Napoleon administrationen i början på 1800-talet. Och visst gör dom en vit PN.
Skrev så här på bloggen

2017 Impero, Blanc de Pinot Noir
Det här alltså ett vitt vin gjort på den blå druvan Pinot Noir. Vi som älskar champagne vet ju att där görs "vit" champagne på blå druvor bl a på Pinot Noir. Mancini har i över 40 år laborerat med att få fram ett stilla vitt vin på Pinot Noir. 1998 släppte dom den första årgången.
Här avstjälkas inte druvorna utan hela klasar pressas ytterst försiktigt allt för att minimera skalkontakten.. Vinet får jäsa på ekfat och mogna i cirka 12 månader på franska 228-liters ekfat (20% nya, 40% två ggr använda och 20% 3 ggr använda.
Färgen är halmgul med några gyllengula stråk.
I doften känner vi röda äpplen, citrus, en hel del örter och kryddor, lite gula stenfrukter och unset blommor.
Smaken känns kraftig med en bra syra. Friskt och matigt på något sätt. De röda äpplena från doften återkommer tillsammans med en hel del röda citrusfrukter. Inslaget av örter och kryddor är påtagligt. De gula stenfrukterna från doften känns nu som persika och nektariner. Ett annorlunda vitt vin. Spännande som bara den. Så klart fick en flaska följa med hem för lite noggrannare undersökning,
Betyg 4-
 

Sebran

Medlem
Nu finns återigen Prüm Graacher Himmelreich Spätlese 2010 i lager, nr 75532. Jag fyllde precis på källaren med 2 flaskor.
Kan varmt rekommenderas för att förgylla de sista sommardagarna alt. lagra i källaren i ytterligare ett decennium.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ska köpa en Roederer rosé vintage på magnum. Vinunic har både 2010 och 2011. Vilken ska jag välja?
Jag brukar gilla Roederer Rosé men jag var inte imponerad av 2011 på halvmagnum när den var aktuell årgång på SB. Jag tyckte att den visade upp de problem som många 2011:eek:r har: slank, hård syra och med lite gröna toner. De enda 11:eek:r jag gillat har varit en del blanc de blanc:er.
Så för mig: solklart 2010!
 

Emvima

Medlem
Jag brukar gilla Roederer Rosé men jag var inte imponerad av 2011 på halvmagnum när den var aktuell årgång på SB. Jag tyckte att den visade upp de problem som många 2011:eek:r har: slank, hård syra och med lite gröna toner. De enda 11:eek:r jag gillat har varit en del blanc de blanc:er.
Så för mig: solklart 2010!
Tack för alla svar angående Roederer rosé. Jag har nu beställt en 2010a.
 

john b

Medlem
Nu finns återigen Prüm Graacher Himmelreich Spätlese 2010 i lager, nr 75532. Jag fyllde precis på källaren med 2 flaskor.
Kan varmt rekommenderas för att förgylla de sista sommardagarna alt. lagra i källaren i ytterligare ett decennium.
Tackar.
Fick inte tag i så många jag ville under släppet så fint att kunna köpa några till.
 

Wintermute

Medlem
Hmmm, för mig står de som tillgängliga ännu. Även efter min beställning. Och de har inte skickat det hemska "glöm din dröm"‐smset hittills.
Screenshot_20200817-214731_Messages.jpg

Det är alltid lika jobbigt. Lite som att bli dumpad per sms. Jag tycker att de åtminstone skulle kunna hälsa på en och säga det direkt till en. Och kanske hävda att vi fortfarande kan vara vänner, även om ingen riktigt vill det. Men det låter ju trevligare så.
 

john b

Medlem
Visa bifogad bild 20612
Det är alltid lika jobbigt. Lite som att bli dumpad per sms. Jag tycker att de åtminstone skulle kunna hälsa på en och säga det direkt till en. Och kanske hävda att vi fortfarande kan vara vänner, även om ingen riktigt vill det. Men det låter ju trevligare så.
Ah, då får jag väl mitt sms under kontorstid. Avskyr de smsen. Första tanken är ju alltid, så snabb leverans?

Edit: medan jag skrev detta kom meddelandet...:(
 
Toppen