Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

JonasBo

Medlem
Jag behöver fylla på mitt förråd av röda ”drickviner”, alltså som jag med gott samvete kan korka upp med frun en vardagskväll. Prisklass runt 150-250 kr.
Vi gillar Cabernet Sauvignon, Merlot, Sangiovese, Nebbiolo och Pinot Noir i första hand och dricker nästan bara gamla världen-viner.
Vad tycker ni att jag ska köpa?

Jag köpte en låda Joseph Drouhin Santenay 2015 för ett år sedan; tänkte dricka en per år för att se ur det utvecklas. Ligger på ca 250 kr.
Men ska du ha habila vardagsviner; varför inte Barbera eller Dolcetto från t ex Pira, Renato Corino, Carlo Revello?! Snart kommer också ett gäng viner från Enzo Boglietti.
Vill du köpa lite billigare kolla in Il Quardifoglio store - känns som jag tjatar/spammar men så jäkla bra priser :D
 

Nyllet

Medlem
Jag behöver fylla på mitt förråd av röda ”drickviner”, alltså som jag med gott samvete kan korka upp med frun en vardagskväll. Prisklass runt 150-250 kr.

Vi gillar Cabernet Sauvignon, Merlot, Sangiovese, Nebbiolo och Pinot Noir i första hand och dricker nästan bara gamla världen-viner.

Vad tycker ni att jag ska köpa?

Nu efterfrågande du ju inte Cab Franc men tycker att Domaine Grosbois Cuisine de ma Mère (71529) är bra i den kategorin. 129 spänn, beställs i kolli om 6 st.
 

Elvis

Medlem
Nu efterfrågande du ju inte Cab Franc men tycker att Domaine Grosbois Cuisine de ma Mère (71529) är bra i den kategorin. 129 spänn, beställs i kolli om 6 st.

Beställt! :)

@Elvis - du kan ju även testa månadens pava för 229 kr (det är iofs Grenach, som inte fanns med i specen :D). Ligger runt 90 p på CT.

Grenache är inte någon favoritdruva så jag avstår men tack ändå!
 

Keen

slan
En polare fyller år nästa vecka (fredag), och jag tänkte köpa en flaska Vin Jaune i present. Det är dock ett område jag är totalt okunnig om, och systembolaget verkar ha ett skralt utbud. Därför vänder jag mig till experterna här frågar om råd.

Budget, helst under 1 000 kr. Antingen från webshop utomlands, eller om nån vet nåt bra importör i Sverige som kan lösa.
 

Poussard

Medlem
En polare fyller år nästa vecka (fredag), och jag tänkte köpa en flaska Vin Jaune i present. Det är dock ett område jag är totalt okunnig om, och systembolaget verkar ha ett skralt utbud. Därför vänder jag mig till experterna här frågar om råd.

Budget, helst under 1 000 kr. Antingen från webshop utomlands, eller om nån vet nåt bra importör i Sverige som kan lösa.
Du ska köpa från en webshop utomlands eller privatimport från importör och det måste komma fram nästa vecka? Du är ute i sista sekund verkligen. Med det sagt, kolla Dryckesbutiken (Marnes Blanches) eller Wine Trade (Chateau D'Arlay) och se om de kan hinna med det.
 

Daniel A

Administratör
En polare fyller år nästa vecka (fredag), och jag tänkte köpa en flaska Vin Jaune i present. Det är dock ett område jag är totalt okunnig om, och systembolaget verkar ha ett skralt utbud. Därför vänder jag mig till experterna här frågar om råd.

Budget, helst under 1 000 kr. Antingen från webshop utomlands, eller om nån vet nåt bra importör i Sverige som kan lösa.

Lobensberg brukar vara snabba? Inte druckit producenten, men 2009 är en härligt tillgänglig årgång för vin jaune:
https://www.gute-weine.de/produkt/vin-jaune-jahrgang-2009-41132h/

På Gourmet Hunters hittar du lite fetare grejer, bör hinna fram men inte helt säker. Tissots Chateau-Chalon (egen appellation, motsvarar väl grand cru typ) är alltid svinbra: https://www.gourmethunters.com/en_US/Tissot+Château+Chalon+2012+62+cl
 

Keen

slan
Du ska köpa från en webshop utomlands eller privatimport från importör och det måste komma fram nästa vecka? Du är ute i sista sekund verkligen. Med det sagt, kolla Dryckesbutiken (Marnes Blanches) eller Wine Trade (Chateau D'Arlay) och se om de kan hinna med det.

Det är ju hela 8 dagar. Ish. ;) PI gissar jag är uteslutet, men vissa importörer kör ju med dolda artiklar i beställningssortimentet och då kan det funka. Tack för tipsen!

Lobensberg brukar vara snabba? Inte druckit producenten, men 2009 är en härligt tillgänglig årgång för vin jaune:
https://www.gute-weine.de/produkt/vin-jaune-jahrgang-2009-41132h/

På Gourmet Hunters hittar du lite fetare grejer, bör hinna fram men inte helt säker. Tissots Chateau-Chalon (egen appellation, motsvarar väl grand cru typ) är alltid svinbra: https://www.gourmethunters.com/en_US/Tissot+Château+Chalon+2012+62+cl

Tack! Jag var ju inne på Gourmet Hunters och letade, men missade visst den där. Det blir nog perfekt, plus att jag kanske kan klicka hem några Antoine Jobard som jag sneglat på tidigare... Lobensberg lät intressant också.
 

Martin F

Medlem
Fyller de sista platserna i vinlagringsskåpet och har tänkt köpa ett par röda bourgogne till från côte de nuits med tanken att dricka vid en ålder på 10-15 år. Passerar helst inte tusenlappen (per flaska) alltför mycket. Tips? Helst bolis.
 
Toppen