Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

FredrikC

Medlem
Fyller år om drygt en månad. Tänkte köpa en eller flera kanske(?) flaskor Champange för att dricka, så något som kan poppas direkt.
Systembolget eller andra källor. Max 2000 spänn. Sneglar på Krug, så klart.

Är det en låda så kan jag stretcha budgeten för att ge mig själv en present. Åtminstone till det dubbla.

Andra förslag?!
Svaret nedan är ett riktigt bra tips. Jag skulle faktiskt hoppa krug då 168eme är ganska sluten just nu. En Dompa 08 är mycket mer öppen just nu.
Köp en låda a 3 magnum 2012 Pol Roger. Du kommer inte ångra dig. I mitt tycke bästa årgången därifrån sedan 2002.
2012 är riktigt bra men 08an kommer ruggigt bra så man får se till att ha båda på lager ;D
Magnum torde vara bättre!!:)
faktiskt ganska stor skillnad redan för ett knappt år sedan då jag provade de båda mot varandra. Dock var båda riktigt goda.
 

LarsW

Medlem
Frågar för en muggle. :D

Ska rekommendera ett portvin.
Får inte kosta mer än 200 kr för en helflaska.
Känner mig väldigt snobbig nu :oops: men dricker port så sällan så när jag gör det rör jag mig i helt andra pris-/kvalitetsklasser. Har således dålig koll på vad som är bra.

Har tittat på betyg på CT men tycker bättre om rekommendationer härifrån.
 
Frågar för en muggle. :D

Ska rekommendera ett portvin.
Får inte kosta mer än 200 kr för en helflaska.
Känner mig väldigt snobbig nu :oops: men dricker port så sällan så när jag gör det rör jag mig i helt andra pris-/kvalitetsklasser. Har således dålig koll på vad som är bra.

Har tittat på betyg på CT men tycker bättre om rekommendationer härifrån.


På Sb håller jag churchills LBV som bäst under 200 kr.
Har dessutom fin utveckling på flaska då den är ofiltrerad.
 
Hur hänger det ihop, att den utvecklas bättre på flaska för att den är ofiltrerad?

LBV filtreras ofta, vilket gör att den ska drickas ganska omgående.
Churchill som låter sin vara ofiltrerad gör att deras LBV fungerar precis som en vanlig vintage, dock från vad Churchill räknar som sämre år.
Finns säkert någon port expert på forumet men vad jag vet görs ingen LBV ett år man gör vintage.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
LBV filtreras ofta, vilket gör att den ska drickas ganska omgående.
Churchill som låter sin vara ofiltrerad gör att deras LBV fungerar precis som en vanlig vintage, dock från vad Churchill räknar som sämre år.
Finns säkert någon port expert på forumet men vad jag vet görs ingen LBV ett år man gör vintage.
Kan inget om LBV vs Vintage, om de görs samma år eller inte men Churchills LBV är värd pengarna så @LarsW har en att rekommendera. Brukar dricka en själv under julledigheten.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Är på jakt efter en härlig Madeira att dricka under ledigheten i december. Kommer vara jag, bara jag och endast jag som dricker denna flaska då vi inte kommer ha så mycket besök och inga av de som dyker upp har förstått storheten med dessa viner. Vad på ska jag köpa?!? Vill ha en som går att smutta på under några veckor. Nivån på sötma spelar mindre roll. Det ska vara till de där stunderna på kvällen då alla sover och man vill sitta i stillheten och bara njuta och läsa ikapp på detta forum. Ja, ni fattar. Ni har alla varit där och vet vilken sweet spot jag menar.
 

jrick

Medlem
LBV filtreras ofta, vilket gör att den ska drickas ganska omgående.
Churchill som låter sin vara ofiltrerad gör att deras LBV fungerar precis som en vanlig vintage, dock från vad Churchill räknar som sämre år.
Finns säkert någon port expert på forumet men vad jag vet görs ingen LBV ett år man gör vintage.
Är det något med portvin som gör att det förhåller sig så att filtrerat inte lagras lika bra? Jag har aldrig hört eller läst detta i vinsammanhang förut.
 
Är på jakt efter en härlig Madeira att dricka under ledigheten i december. Kommer vara jag, bara jag och endast jag som dricker denna flaska då vi inte kommer ha så mycket besök och inga av de som dyker upp har förstått storheten med dessa viner. Vad på ska jag köpa?!? Vill ha en som går att smutta på under några veckor. Nivån på sötma spelar mindre roll. Det ska vara till de där stunderna på kvällen då alla sover och man vill sitta i stillheten och bara njuta och läsa ikapp på detta forum. Ja, ni fattar. Ni har alla varit där och vet vilken sweet spot jag menar.

Gick i samma tankar och öppnade dessa två i höstmörkret, ungefär samma prisklass. Verdelhon som ju är halvtorr stil hade lite mer syrlighet och fin beska, Boal från H&H inte förvånande mer söt och fyllig och knäckig. Båda tio-åriga och inte så dyra så kanske inte de mest magiska madeirorna men du får tycker jag mycket för pengen. Återkommer med rapport längre fram om hur de utvecklar sig.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/broadbent-verdelho-794602/
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/h-h-madeira-9205701/
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Gick i samma tankar och öppnade dessa två i höstmörkret, ungefär samma prisklass. Verdelhon som ju är halvtorr stil hade lite mer syrlighet och fin beska, Boal från H&H inte förvånande mer söt och fyllig och knäckig. Båda tio-åriga och inte så dyra så kanske inte de mest magiska madeirorna men du får tycker jag mycket för pengen. Återkommer med rapport längre fram om hur de utvecklar sig.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/broadbent-verdelho-794602/
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/h-h-madeira-9205701/
Tack! Provar de två. En fanns på hyllan och en fick beställas!
 

chambertin

Medlem
Är det något med portvin som gör att det förhåller sig så att filtrerat inte lagras lika bra? Jag har aldrig hört eller läst detta i vinsammanhang förut.
Egentligen inte (jfrt med annat vin då dvs)
Filtrerar du "hårt" (dvs så att det inte uppstår ngn fällning) så tar du med stor sannolikhet bort en del av karaktären i vinet (oavsett vintyp). Finns många olika val en vinmakare kan göra vg filter före buteljering.
All filtrering är inte av ondo men alltför finmaskigt filter kommer inte bara påverka utseendet utan även doft och smak.
 

jrick

Medlem
Egentligen inte (jfrt med annat vin då dvs)
Filtrerar du "hårt" (dvs så att det inte uppstår ngn fällning) så tar du med stor sannolikhet bort en del av karaktären i vinet (oavsett vintyp). Finns många olika val en vinmakare kan göra vg filter före buteljering.
All filtrering är inte av ondo men alltför finmaskigt filter kommer inte bara påverka utseendet utan även doft och smak.
Håller med om att det påverkar, det är ett av många val i vinproduktionen, men är inte medveten om en relation mellan lagringsduglighet och filtrering. Det har jag aldrig hört förut.
 

Poussard

Medlem
Håller med om att det påverkar, det är ett av många val i vinproduktionen, men är inte medveten om en relation mellan lagringsduglighet och filtrering. Det har jag aldrig hört förut.
Har aldrig hört om den korrelationen heller. Däremot är det så att Vintage Port ligger kortare tid på tank/fat än LBV vilket gör att LBV är klar att drickas tidigare, det finns dock ingenting i det som säger att LBV inte också skulle vinna på extra lagring.
 

jrick

Medlem
Har aldrig hört om den korrelationen heller. Däremot är det så att Vintage Port ligger kortare tid på tank/fat än LBV vilket gör att LBV är klar att drickas tidigare, det finns dock ingenting i det som säger att LBV inte också skulle vinna på extra lagring.
”Late bottled” är självförklarande i det avseendet (extra tid på fat) ;)
 

Jonas Sand

Medlem
Hej. någon som har förslag på goda, försiktigt fatade, Chardonnay i prisklass 200-250 ungefär? Gärna Chablis men annat funkar också. Drickklara med utvecklingspotential vore såklart optimalt...
 

Per Stade

Lege artis
3700BBA4-845B-4621-82F8-055F76BCE4C4.jpeg
Hej. någon som har förslag på goda, försiktigt fatade, Chardonnay i prisklass 200-250 ungefär? Gärna Chablis men annat funkar också. Drickklara med utvecklingspotential vore såklart optimalt...


Laurent Tribut 2018 hos Atomwine
 
Toppen