Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Under 2021 tänkta jag fylla på med lite viner från Cote-Rotie i källaren. Inga enorma kvantiteter men kanske 20-30 flaskor, alltså inte hela lådor. Förslag på viner att leta efter och gärna inköpsställen också. HAde tänkt att shoppa på Gute men de skickar väl inte till Sverige längre? Hela 201X verkar rätt safe att köpa?
Prisklass 500-1000 kr/flaskan.
Vet inte om Philipsons har lite rhone till bra priser (ibland). Lite äldre årgångar också, men vet inte om det är Cote Rotie.
 

v_skogh

Medlem
Vet inte om Philipsons har lite rhone till bra priser (ibland). Lite äldre årgångar också, men vet inte om det är Cote Rotie.
Philipssons släpper ganska ofta bra erbjudanden på Guigal men kanske har de annat också. Ska kolla. Tack. Nackdelen med philipsson är oftast krav om 12 flaskor. Vill ha lite mer spread än två‐tre viner;)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Philipssons släpper ganska ofta bra erbjudanden på Guigal men kanske har de annat också. Ska kolla. Tack. Nackdelen med philipsson är oftast krav om 12 flaskor. Vill ha lite mer spread än två‐tre viner;)
Japp det är svårt att hitta /per flaska. Men såg några Guigal för en ok slant som gick att köpa separat.
 

john b

Medlem
Det finns en flaska äldre champagne i Systembolagets sortiment https://www.systembolaget.se/produkt/vin/desbordes-amiaud-7740301/ som jag är intresserad av att prova bara för att testa om jag gillar äldre champagne.
Frågan är dock om det är en bra idé? Är det en ok champagne?
Är det något jag bör tänka på när jag öppnar den i så fall?
Alltid värt att prova! Viss risk för att den är övermogen. Har druckit deras 88 och om jag minns rätt mycket burkchampinjoner i den. Men mogen lär den vara till schysst pris.
Om den inte är i din smak pga för lite syra eller annat så döm inte ut alla mogna/äldre champagner för det. Både flaskvariation, producentkvalite och druvhantering spelar viss roll.

Men det är klart, efter 10 champagner från 99 och äldre och du inte älskade någon då kan du nog slå fast att denna vi typ nog inte är för dig.
 

Silex

Medlem
Det finns en flaska äldre champagne i Systembolagets sortiment https://www.systembolaget.se/produkt/vin/desbordes-amiaud-7740301/ som jag är intresserad av att prova bara för att testa om jag gillar äldre champagne.
Frågan är dock om det är en bra idé? Är det en ok champagne?
Är det något jag bör tänka på när jag öppnar den i så fall?
Den var ok men inte jättebra när jag provade. Jag tror faktiskt att champagnen från Guy Michel från samma år (finns också på SB) är en bättre champagne.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Ah, den var tyvärr slut hos leverantör ser det ut som. Tack för input i alla fall, jag kommer inte ha så höga förväntningar på Desbords amiaud då.
 

Martin F

Medlem
Det finns en flaska äldre champagne i Systembolagets sortiment https://www.systembolaget.se/produkt/vin/desbordes-amiaud-7740301/ som jag är intresserad av att prova bara för att testa om jag gillar äldre champagne.
Frågan är dock om det är en bra idé? Är det en ok champagne?
Är det något jag bör tänka på när jag öppnar den i så fall?
Tyvärr en rätt medioker upplevelse. Lägger du på en 50-lapp får du Guy Michel 1996 som var ruggigt god när jag drack den till nyår.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/guy-michel-7651701/
 

Poussard

Medlem
Tack, det låter bra!
Guy Michel 2006 hade bra pris ser jag också. Är det värt att köpa och kanske spara ett par år?
Den är bra men kan bli bättre, ja. De flesta av den importörens gamla viner är nydeggade, är mitt intryck, så man kan bli lurad. Mognaden på Champagne är ju, i mitt tycke, lite komplext då det både är årgång och degdatum att ta hänsyn till.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Den är bra men kan bli bättre, ja. De flesta av den importörens gamla viner är nydeggade, är mitt intryck, så man kan bli lurad. Mognaden på Champagne är ju, i mitt tycke, lite komplext då det både är årgång och degdatum att ta hänsyn till.
Ja, jag har läst lite grann om det. Det är mycket att
lära sig och ta in så här i början. :)
 

chambertin

Medlem
Under 2021 tänkta jag fylla på med lite viner från Cote-Rotie i källaren. Inga enorma kvantiteter men kanske 20-30 flaskor, alltså inte hela lådor. Förslag på viner att leta efter och gärna inköpsställen också. HAde tänkt att shoppa på Gute men de skickar väl inte till Sverige längre? Hela 201X verkar rätt safe att köpa?

Prisklass 500-1000 kr/flaskan.

Ja årgångarana från 2015-19 verkar bjuda på idel glädje i norra Rhône.

Förr var jag helt såld på Guigal men numera lutar jag mer åt att strököpa deras Brune & Blonde vg CR då LaLaLa är liite dyr (men ofta vansinnigt bra om man orkar vänta ut mognaden) och Ch d'Ampuis har jag tyvärr inte haft ngn bra upplevelse av längre tillbaks.

Generellt så tycker jag Guigal har lite för mkt ek som slår igenom i unga år med undantag för Brune & Blonde som alltid verkar hitta rätt och dessutom utvecklas fint 8-10-12 år beroende på årgång.

Sen undrar ju vän av Syrah så klart varför man måste begränsa sig till Côte-Rôtie i norra Rhône då ju appellationerna runtomkring kan prestera fantastiskt bra. Jag menar varför välja bort St.Joseph, Cornas och Crozes-Hermitage eller för den delen bra Syrah från utanför Rhône om det nu är bra Syrah man är ute efter. T.ex:

  • J-L Colombo (Cornas)
  • Vincent Paris (Cornas)
  • Coursodon (St.Joseph)
  • Alain Graillot (Crozes Hermitage)
  • Bruyeres (C-H)
  • Combier (C-H)
  • Coursodon (St.Joseph)
  • Gonon (St.Joseph)
  • By Farr Syrah
  • Reyneke
  • Mullineux

För att återgå till ämnet då (dvs Côte-Rôtie) så skulle jag rekommendera några flaskor av Jaboulet's C-R "les Jumelles" -16 som instegsvin. Troligen lite knutet nu men skulle tro att det öppnar upp igen inom några år. Andra producenter kanske lite högre upp på rankingen är t.ex:
  • Rene Rostaing
  • Yves Cuilleron
  • Francois Villard
  • Stephane Ogier
  • Jamet
  • Delas
  • Georges Vernay
  • Duclaux
Priserna drar tyvärr iväg ganska snabbt upp mot 100€ och däröver men många har cuvéer som börjar runt 50-60€.
 
Jag har senaste åren snöat in mycket på Italien, framförallt Piemonte som tagit över källaren.
Är sugen på att börja grotta ner mig i Bourgogne, men vet inte riktigt var jag skall börja.

Har ni några tips på vad jag bör köpa för att lära känna Bourgogne?
Tänkte börja med rött och gärna flaskor med budget runt 5-700kr.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag har senaste åren snöat in mycket på Italien, framförallt Piemonte som tagit över källaren.
Är sugen på att börja grotta ner mig i Bourgogne, men vet inte riktigt var jag skall börja.

Har ni några tips på vad jag bör köpa för att lära känna Bourgogne?
Tänkte börja med rött och gärna flaskor med budget runt 5-700kr.
Noll koll men kolla den här tråden som även har länkar till gamla trådar.
 

Håkan

Medlem
Jag har senaste åren snöat in mycket på Italien, framförallt Piemonte som tagit över källaren.
Är sugen på att börja grotta ner mig i Bourgogne, men vet inte riktigt var jag skall börja.

Har ni några tips på vad jag bör köpa för att lära känna Bourgogne?
Tänkte börja med rött och gärna flaskor med budget runt 5-700kr.
Skrev precis i annan tråd om Chambolle Musigny les Cras 2018 från Guyon. Ligger i ditt prisläge och brukar vara ett bra vin för pengarna. Observera dock att det är ett kommunvin och inte premier cru, kommer från den inte klassade delen av vingården. Tror inte Guyon skrev ut varifrån druvorna kom ifrån förr utan har börjat med det tämligen nyligen.
Jadot brukar ha några olika Beaune premier cru runt 400, de brukar också vara bra för pengarna, tex Beaune Clos Couchereaux 2015 i BS och den har jag själv köpt. Hans bästa är Beaune Clos des Ursules och 2018 finns för 629 kr, skall vara bra.
Jag är generellt försiktig med Bourgogne 2018 då de lätt blir lite för mycket av det goda, jag gillade inte Chevillon Nuits St Georges VV 2018 tex och tror faktiskt inte den någonsin kommer i ballans. Verkar som om just Nuits St Georges 2018 kan bli lite väl bombastiska för min smak.
 
Tack Crist(al)lan 77, kikar i den tråden och ser ifall jag får lite inspiration.

Skrev precis i annan tråd om Chambolle Musigny les Cras 2018 från Guyon. Ligger i ditt prisläge och brukar vara ett bra vin för pengarna. Observera dock att det är ett kommunvin och inte premier cru, kommer från den inte klassade delen av vingården. Tror inte Guyon skrev ut varifrån druvorna kom ifrån förr utan har börjat med det tämligen nyligen.
Jadot brukar ha några olika Beaune premier cru runt 400, de brukar också vara bra för pengarna, tex Beaune Clos Couchereaux 2015 i BS och den har jag själv köpt. Hans bästa är Beaune Clos des Ursules och 2018 finns för 629 kr, skall vara bra.
Jag är generellt försiktig med Bourgogne 2018 då de lätt blir lite för mycket av det goda, jag gillade inte Chevillon Nuits St Georges VV 2018 tex och tror faktiskt inte den någonsin kommer i ballans. Verkar som om just Nuits St Georges 2018 kan bli lite väl bombastiska för min smak.

Sökte mig runt lite på forumet och satt precis och läste din post i den andra tråden innan jag såg ditt svar här!
La till Chambolle Musigny Les Cras 2018 som påminnelse inför 1/2. Beställde även Gevrey-Chambertin 2018 från Louis Jadot på halvflaska. Skall försöka välja ut någon som inte är från 2018 också.

Tack så mycket för bra svar!
 

HerrDruva

Medlem
Så var det nytt år, och nyårslöftet var att fortsätta dricka mer vin, men gärna utforska mer än att köra i samma gamla spår. Ett område som jag uppskattar mycket, men dricker alldeles för lite av, är Toscana.
Så är det någon som sitter på vintips gällande schysst Chianti?
 

Poussard

Medlem
Så var det nytt år, och nyårslöftet var att fortsätta dricka mer vin, men gärna utforska mer än att köra i samma gamla spår. Ett område som jag uppskattar mycket, men dricker alldeles för lite av, är Toscana.
Så är det någon som sitter på vintips gällande schysst Chianti?
Finns mycket på fanwine.se
 
Toppen