Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Trådskapare
Z

ZQT

Medlem
Någon som har druckit ngn kul Pelaverga i närtid? Som går att få tag på dvs
 

Per Stade

Lege artis
Fick ett mail om att Roederer Rosé 2014 fanns att köpa. Rusade ner till Lindex (den välsorterade bolagsbutiken i stan har samma entré och i vi säger att vi ska till Lindex när vi ska handla på bolaget), som skulle ha 4 flaskor på hyllan.
Fanns bara 2013.
Men Elvis, som i och för sig alltid tycker att all Roederer rosé är fantastisk, har ju skrivit att 2013 är lika bra som 2008.
Någon som har någon rekommendation,
Ska jag köpa alla 2013 jag hittar eller beställa 2014?
 

Jesper L

Medlem
Fick ett mail om att Roederer Rosé 2014 fanns att köpa. Rusade ner till Lindex (den välsorterade bolagsbutiken i stan har samma entré och i vi säger att vi ska till Lindex när vi ska handla på bolaget), som skulle ha 4 flaskor på hyllan.
Fanns bara 2013.
Men Elvis, som i och för sig alltid tycker att all Roederer rosé är fantastisk, har ju skrivit att 2013 är lika bra som 2008.
Någon som har någon rekommendation,
Ska jag köpa alla 2013 jag hittar eller beställa 2014?
2013 är ett givet köp.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Fick ett mail om att Roederer Rosé 2014 fanns att köpa. Rusade ner till Lindex (den välsorterade bolagsbutiken i stan har samma entré och i vi säger att vi ska till Lindex när vi ska handla på bolaget), som skulle ha 4 flaskor på hyllan.
Fanns bara 2013.
Men Elvis, som i och för sig alltid tycker att all Roederer rosé är fantastisk, har ju skrivit att 2013 är lika bra som 2008.
Någon som har någon rekommendation,
Ska jag köpa alla 2013 jag hittar eller beställa 2014?
2013 är en modern 1996!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Fick ett mail om att Roederer Rosé 2014 fanns att köpa. Rusade ner till Lindex (den välsorterade bolagsbutiken i stan har samma entré och i vi säger att vi ska till Lindex när vi ska handla på bolaget), som skulle ha 4 flaskor på hyllan.
Fanns bara 2013.
Men Elvis, som i och för sig alltid tycker att all Roederer rosé är fantastisk, har ju skrivit att 2013 är lika bra som 2008.
Någon som har någon rekommendation,
Ska jag köpa alla 2013 jag hittar eller beställa 2014?
Fick den blint och den blev WOTN förra året.

https://www.finewines.se/threads/ch...-som-vanligt-skumpa.3673/page-200#post-147923

@Elvis har rätt. Roederer Rosé har grymt hög lägsta nivå.

Inget fel på 12 eller 14 heller... Drack även en 02a nyligen som var hur pigg som helst så Roederer tål lagring bra (ej malo).

2013 är en modern 1996!
Jag är verkligen imponerad av 2013 generellt! Tilltalar mig mer än 2012 i dagsläget.

Själv får jag mer charmig 95-känsla från 13 och mer 96-känsla från 12 med tuffa syror. Med reservation för begränsad erfarenhet eftersom 95 & 96 släpptes precis i början på min karriär som professionell alkoholist.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Fick den blint och den blev WOTN förra året.

https://www.finewines.se/threads/ch...-som-vanligt-skumpa.3673/page-200#post-147923

@Elvis har rätt. Roederer Rosé har grymt hög lägsta nivå.

Inget fel på 12 eller 14 heller... Drack även en 02a nyligen som var hur pigg som helst så Roederer tål lagring bra (ej malo).


Jag är verkligen imponerad av 2013 generellt! Tilltalar mig mer än 2012 i dagsläget.

Själv får jag mer charmig 95-känsla från 13 och mer 96-känsla från 12 med tuffa syror. Med reservation för begränsad erfarenhet eftersom 95 & 96 släpptes precis i början på min karriär som professionell alkoholist.
Tuffa syror i 2012??!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tuffa syror i 2012??!
Ja! eller möjligtvis ja?

Tuff, framträdande, markerad eller vad man vill kalla det.

Nu är det bara Roederer Rosé som jag druckit från båda åren och bara en handfull champagner totalt från varje år, så det är möjligt att erfarenheten brister.
 

Regner

Medlem
Tack för tips från er som bidrog till min fråga tidigare. Körde en provning igår med tipsen härifrån och vinnare blev enhälligt Bonnaire (3 som provade). Det kommer med andra ord bli den vi kör på bröllopet.

Utöver att den va tydlig vinnare så va det lite blandat bland vilka folk tyckte om. För mig blev Palmer tvåa och de andra tyckte jag i jämförelse inte va alls lika bra.
 

Attachments

  • 2C2E73F4-B18E-479D-8299-C850ACBA7507.jpeg
    2C2E73F4-B18E-479D-8299-C850ACBA7507.jpeg
    64 KB · Visningar: 216

m3lk3r

Medlem
Av de tre hade jag nog gått för Bonnaire (surprise...).
Tradition är en blend 40/30/30 CH/PN/PM.
Ett vin jag ofta rekommenderar när icke-fanatiker ber om tips på skumpa.
En dosage på 8g/liter mjukar upp det och gör att det går att dricka tidigt.
Inte komplicerat men funkar bra som mingelskumpa.



Helt enig!
Palmer finns på magnum för 704 kr.

Kan du tänkta dig beställa från utlandet?
Ska finnas en rabbatkod på forumet nånstans med fri frakt från Plus de Bulles.
Där hittar man sånt kul som Pol Roger, Pouillon, Dehours och mycket mer på magnum inom din budget.
Ska beställa på plus de bulles åt min syrras bröllop och även till mig själv såklart så jag får tacka för tipset jag med. För varje tiotal flaskor gick frakten upp så tänkte leta upp den där koden men hittar ingen för fraktfritt. Vet du var den kan finnas?
 
Tänkte köpa några champagne och lägga på hyllan ett tag. Just nu snöat in mig på Bollinger Special Cuvee Brut som jag kan köpa några av utan att belåna mig.
Är det ett ok val eller finns det någon annan i liknande prisklass som utvecklas väl av lagring? Är i början av min ”lagra-champagne-karriär”.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Tänkte köpa några champagne och lägga på hyllan ett tag. Just nu snöat in mig på Bollinger Special Cuvee Brut som jag kan köpa några av utan att belåna mig.
Är det ett ok val eller finns det någon annan i liknande prisklass som utvecklas väl av lagring? Är i början av min ”lagra-champagne-karriär”.
Jag hade lagt till 129 kr och köpt Roederer Vintage Brut, eller Pol Roger Vintage för dem pengarna. Klart bra(om inte bättre) lagringsduglighet.
 

Jonas Sand

Medlem
Tänkte köpa några champagne och lägga på hyllan ett tag. Just nu snöat in mig på Bollinger Special Cuvee Brut som jag kan köpa några av utan att belåna mig.
Är det ett ok val eller finns det någon annan i liknande prisklass som utvecklas väl av lagring? Är i början av min ”lagra-champagne-karriär”.
Spontant tänker jag att titta bortom Systembolaget. Till exempel köpte jag Bonnaire 2012 (vilken av många anses mycket lagringsduglig) för typ 32 euro på premiergrandcru.com rätt så nyligen.
 
Toppen