Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hur ställer du den mot andra årgångar då de var nysläppta?
Som sagt jag tror att denna flaska var defekt på något sätt. Saknade bubblor, syra och fräschör för att var -12.

Ingen expert eftersom jag inte haft nöjet att vara med på när de är nysläppta. Men jag har druckit 04, 05, 07 och 08 från LGA och 06 från Bollinger, och de levererade alla en bättre upplevelse. Speciellt 08 från första släppet direkt. (Druckit 3).
 

Champagne99

Medlem
Plus de Bulles är heta på rabattkoderna nu. Detta är exakt samma erbjudande som jag fick hem för några veckor sedan men dessa koder gäller ända fram till 31 mars 2021. Lägger upp nu, annars glömmer jag garanterat i höst när de andra går ut.

20200702_125307.jpg
 

Bastardo

Medlem
Beställde dem på Superiore.de, bra pris där! Köpte 3st Bolgheri Rosso och 3 st Prod. Barbaresco 2016 för ca180 euro inkl skatt och frakt
Upptäckte sajten i går och är lite nyfiken hur frakten funkar. Levererar de vid dörren eller ska man hämta paketet nånstans? :)
Ser ut att de har en del godsaker som lockar. Bland annat Il Grigio Chianti Classico Gran Selezione 2015.
 

sunqan

Vinös
Upptäckte sajten i går och är lite nyfiken hur frakten funkar. Levererar de vid dörren eller ska man hämta paketet nånstans? :)
Ser ut att de har en del godsaker som lockar. Bland annat Il Grigio Chianti Classico Gran Selezione 2015.
Vad hag kan se skickar de med den del av dhl som levereras av postnord i sverige, och det ska vara hemleverans.
Vad det sen blir i verkligheten vet man aldrig... postnord kan ju dessutom få för sig att inte leverera, trots att alla svenska skatter är betalda.
 

Robbes

Medlem
Upptäckte sajten i går och är lite nyfiken hur frakten funkar. Levererar de vid dörren eller ska man hämta paketet nånstans? :)
Ser ut att de har en del godsaker som lockar. Bland annat Il Grigio Chianti Classico Gran Selezione 2015.
Jag beställde med leverans till vårt sommarhus i Skåne och då levererades det fram till dörren, rätt snabb frakt, 3-4dgr, från order till lev!
 

Bastardo

Medlem
Jag beställde med leverans till vårt sommarhus i Skåne och då levererades det fram till dörren, rätt snabb frakt, 3-4dgr, från order till lev!
Ok. När jag försöker registrera, så går det inte igenom när de frågar ilsket rött om telefonnummer! Det räcker tydligen inte med mobilnumret? Vet inte hur ska jag kunna tackla det här problemet. Måste väl mejla de och fråga.
 

Bastardo

Medlem
Vad hag kan se skickar de med den del av dhl som levereras av postnord i sverige, och det ska vara hemleverans.
Vad det sen blir i verkligheten vet man aldrig... postnord kan ju dessutom få för sig att inte leverera, trots att alla svenska skatter är betalda.
Det står så här på deras sajt:
Our prices are inclusive of the German value added tax (VAT) and, if applicable, plus shipping costs. If you change the invoicing country within the EU, the value added tax (VAT) currently levied there applies. Therefore the gross prices can change after input of your invoice address. Any compulsory excise duties (VerbrSt) (only applicable to DK, FI and SE) are shown separately in the shopping basket and lead to an increase in the total purchase price. We will pay the value added tax (VAT) and any excise duty (VerbrSt) to the relevant authorities in your country on your behalf.

Har jag förstått rätt, om jag tolkar texten att de betalar svensk alkoholskatt till Sverige?
Är du snäll, sunqan, och förtydligar lite hur det är?
 

Bastardo

Medlem
Fick ett förtydligande av Superior.de:
”We are registered as distance traders in your country and have the official authorisation of the authorities to supply alcoholic products to final consumers in Sweden.
All excise duties and VAT already paid by you are shown on your invoice and will be forwarded by us to the tax office in your country.”
Så det verkar vara helt lagligt att beställa därifrån. Synd att de inte verkar informera om det så tydligt, som jag skulle önska. :)
Blir spännande att se vad slutsumman blir! Skulle det bli för högt, så backar jag ur.
 

Thirsty

Smygnykterist
Ok. När jag försöker registrera, så går det inte igenom när de frågar ilsket rött om telefonnummer! Det räcker tydligen inte med mobilnumret? Vet inte hur ska jag kunna tackla det här problemet. Måste väl mejla de och fråga.
Funkar det inte att skriva in mobil nr där telefonnummer efterfrågas? :confused:
Tror inte jag känner någon som fortfarande har hemtelefon..
 
Det står så här på deras sajt:
Our prices are inclusive of the German value added tax (VAT) and, if applicable, plus shipping costs. If you change the invoicing country within the EU, the value added tax (VAT) currently levied there applies. Therefore the gross prices can change after input of your invoice address. Any compulsory excise duties (VerbrSt) (only applicable to DK, FI and SE) are shown separately in the shopping basket and lead to an increase in the total purchase price. We will pay the value added tax (VAT) and any excise duty (VerbrSt) to the relevant authorities in your country on your behalf.

Har jag förstått rätt, om jag tolkar texten att de betalar svensk alkoholskatt till Sverige?
Är du snäll, sunqan, och förtydligar lite hur det är?

När man skapar ett konto (mitt har mobilnummer enligt +46(mobilnummer minus första 0)) och lägger in sin svenska address an man se alla extra kostnader i varukorgen :) Sen kom paketet till mitt DHL-center i stan där jag hämtade upp det :) Funker väldigt bra för mig!
 

Attachments

  • Screen Shot 2020-08-17 at 13.17.28.png
    Screen Shot 2020-08-17 at 13.17.28.png
    58,4 KB · Visningar: 102

Bastardo

Medlem
Funkar det inte att skriva in mobil nr där telefonnummer efterfrågas? :confused:
Tror inte jag känner någon som fortfarande har hemtelefon..
Jag fick till det sen. Måste ha varit någon tillfällig vajsing på sajten. Den uppdaterar inte så snabbt när jag loggade in sen för att se vad vår beställning skulle kosta.
På väldigt många viner är det ingen större förtjänst att beställa därifrån. Man tjänar kanske mest om man köper lite dyrare viner?
De verkar ta lite med råge beträffande vinskatt! Det kanske inte är så våldsamt med pengar, men ändå.
Jag undrar om det är någon skillnad mot xtrawine.com? Vilket ställe tycker ni är bäst av de två att handla i? Det sistnämda har alla fall högre fraktpris.
På plussidan ligger så klart hemleverans. Men då måste man vara hemma nästan halva dagen för att pricka in leveranstiden. Så var det för mig alla fall tidigare. Fick ringa de att komma igen när jag inte hade varit hemma. Alltså det här var en annan firma då.
 

Bastardo

Medlem
När man skapar ett konto (mitt har mobilnummer enligt +46(mobilnummer minus första 0)) och lägger in sin svenska address an man se alla extra kostnader i varukorgen :) Sen kom paketet till mitt DHL-center i stan där jag hämtade upp det :) Funker väldigt bra för mig!
Kan de inte leverera hem varorna eller hämtade du vinerna därifrån frivilligt?

Sen har jag märkt en mycket ful sak hos de: de har höjt priset på vartenda vin som jag har sökt och lagt till varukorgen! I många fall har de höjt priset nästan en euro per flaska!
Är det alla nätaffärer som gör likadant? Det är ett mycket fult sätt att agera, tycker jag. Kan inte deras datorer se att detta har skett från samma ställe hela tiden? Fy fan. Jag är osäker på om jag ska beställa därifrån över huvud taget! :(
P.S. Fick just mejl:
It depends on VAT of invoicing country.
The net prices are always the same.
https://www.superiore.de/en/prices-discounts-excise-duties/
 
Last edited:
Kan de inte leverera hem varorna eller hämtade du vinerna därifrån frivilligt?

Sen har jag märkt en mycket ful sak hos de: de har höjt priset på vartenda vin som jag har sökt och lagt till varukorgen! I många fall har de höjt priset nästan en euro per flaska!
Är det alla nätaffärer som gör likadant? Det är ett mycket fult sätt att agera, tycker jag. Kan inte deras datorer se att detta har skett från samma ställe hela tiden? Fy fan. Jag är osäker på om jag ska beställa

Jag har ca 500 meter till DHLs central i min stad så väljer att hämta där istället för att hålla kolla hela dagen :)

Jag (som är inloggad och har Sverige som land) har samma priser på sidan och varukorgen och sen läggs "Excise duties (SE)" på extra i summeringen (drygt 2€ flaskan). Priserna må inte vara otroliga men för mig va det mer utbudet som gjorde att jag beställde då de hade en del som inte gick att få tag på här hemma :)
 

Bastardo

Medlem
Jag har ca 500 meter till DHLs central i min stad så väljer att hämta där istället för att hålla kolla hela dagen :)

Jag (som är inloggad och har Sverige som land) har samma priser på sidan och varukorgen och sen läggs "Excise duties (SE)" på extra i summeringen (drygt 2€ flaskan). Priserna må inte vara otroliga men för mig va det mer utbudet som gjorde att jag beställde då de hade en del som inte gick att få tag på här hemma :)
När jag var inloggad och sparade en lista av viner jag var intresserad av, så ändrades priserna direkt så att VAT var inräknat. Just den skillnaden i mitt fall motsvarar ungefär en euro per flaska, man jag hade valt ’ganska billiga’ viner; alltså runt tio euro och lite uppåt.
Nu hinner jag gå igenom allting i lugn och ro innan jag gör själva beställningen. Måste säga alla fall, att jag har aldrig sett snabbare service någonstans oavsett instans, som just superior.de. Helt otroligt! :)
Jag har börjat förstå nu, att det är inte grejen att göra en hacka gemon att köpa viner från nätet, utan att du kan välja i lugn och ro bland viner som inte finns just någon annanstans. Sen skadar det inte om man lär veta vilka vinområden är inte lönt att ens söka, då vi har nästan bättre priser på dem. Man ska inte heller köpa sådana viner som är bara lite billigare än på annat håll. Det är lite av en rolig hobby att försöka slå ”systemet” … ;) I dubbel mening.
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Fick ett förtydligande av Superior.de:
”We are registered as distance traders in your country and have the official authorisation of the authorities to supply alcoholic products to final consumers in Sweden.
All excise duties and VAT already paid by you are shown on your invoice and will be forwarded by us to the tax office in your country.”
Så det verkar vara helt lagligt att beställa därifrån. Synd att de inte verkar informera om det så tydligt, som jag skulle önska. :)
Blir spännande att se vad slutsumman blir! Skulle det bli för högt, så backar jag ur.
Den infon fanns på hemsidan... men man fick leta lite. Det enda märkliga är att vi i dk, se och fi inte kan betala med paypal
 
Toppen