Stora vad ska jag köpa-tråden

Diskussion i 'Vin' startad av JakobZ, 8 maj 2015.

1. Borjes_bubblor

Borjes_bubblor Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor

Vi får se vilken årgång som kommer hem, tack för tipset!

buteljen gillar detta.
  2. Daniel A

Daniel A Medlem

Kungen av oxidation. :cigarr: Nu ska vi inte överdriva här. Jag har (till mitt stora förtret) inte kommit i kontakt med så många viner i oxiderad stil från Roussillon och kringliggande syddistrikt. Så jag har inget att komma med här - kommer dock korka upp en flaska ur 3-packet Vignette tämligen omgående.

Det jag hoppas på är ju något som påminner om Tondonias rosé, absolut (som dock inte har något flortäcke). "Fruktbrist" är ju fördel med sous voile-viner, men det måste ju finnas något som ersätter frukten. Återkommer med noter! Är inte heller helt sugen på att ha rosévin som borde ligga till 2025...

Edit: för övrigt skoj att koncentrationen av Clos Cibonne rosé verkar vara stark i västra Skåne. :D

petterkalle och Poussard gillar detta.
  3. Poussard

Poussard Medlem

Skrev 2025+ eftersom VT 2008 dricker bra nu, om ni inte förstod kopplingen. Ser hursomhelst fram emot dina noter när de kommer!

petterkalle och Daniel A gillar detta.
  4. buteljen

buteljen Medlem

Den här tasting noten låter ju spännande och kanske avslöjar lite om vad flortäcket kan ge för effekter där nere

Last edited: 11 maj 2020
    petterkalle, Elvis, john b och 4 andra gillar detta.
  5. zippan

zippan Medlem

Jag drack den godaste Pinot noir'en jag druckit nyligen. Ojai Santa Barbara 2017.
    Har någon något mer tips som liknar denne för upp till 300 spänn på Systembolaget?

Har Calera PN 2017 och Buena vista Carneros PN 2017 i förrådet, som jag inte druckit. Vilka jag själv tror jag gillar efter att ha läst om dessa båda här på forumet.

Omar Khayyam och Michael_M0! gillar detta.
  6. jrick

jrick Medlem

edit: kom med gamla nyheter

7. Jona A

Jona A Medlem

Någon som testat Clos Cibonne Nr 90357?
    Förlåt om det är fel tråd för frågan.

8. The Wall

The Wall Medlem

Au Bon Climat brukar påminna en del om Ojai tycker jag. Samma distrikt, så de kanske är lite väl lika varandra. Dessutom är Ojais Adam Tolmach medgrundare till Au Bon Climat.

9. Funcadelic

Funcadelic Medlem

Kan ni rekommendera någon chianti för runt 200 kr, gärna som finns på SB (även BS)? Jag tyckte mycket om Poggio a'Frati 2010 men köpte tyvärr bara en flaska.

10. The Wall

The Wall Medlem

Tycker att Poggerino (179 kr) är trevlig. Gillar även Fontodi, men den ligger lite högre i pris (256 kr). Monsanto brukar också vara pålitlig, men den ligger väl på 238 kr om jag inte minns fel.

Såg nu att vinet som du länkade till var 2010:a så du får helt enkelt köpa på dig några av mina förslag och vänta i några år.

Mattias Schyberg och Funcadelic gillar detta.
  11. Poussard

Poussard Medlem

I årgång 2017 ja. Sök i forumet så kommer du hitta diskussioner kring den.

Jona A och Daniel A gillar detta.
  12. Oscaro

Oscaro Medlem

Tycker Selvapiana är riktigt bra, finns både Vigneto Bucerchiale Riserva (72245 288kr) och Chianti Ruffina (72944 149kr)

Funcadelic och The Wall gillar detta.
  13. The Wall

The Wall Medlem

Ja, den är inte dum. Jag hade snöat in på Chianti Classico och tänkte per automatik bort Chianti Rufina.

Oscaro gillar detta.
  14. zippan

zippan Medlem

Tack för tips. Har druckit den men var inte imponerad. Kanske får testa igen.

15. The Wall

The Wall Medlem

De Loach från Russian River, 219 kr kanske skulle funka. Håller med dig om Au Bon Climat; helt ok, men inget man blir överdrivet imponerad av. Fast det gäller å andra sidan rätt många amerikanska pinot:er, ffa i lite lägre prisklass.

zippan gillar detta.
  16. m3lk3r

m3lk3r Medlem

Letar ofta efter stalliga viner men vet aldrig vad jag ska kolla efter. Funky, brettigt, jästigt, hästfilt, hästbajs? Har stött på spätburgunder som varit åt detta hållet men alla tyska pinot noir jag köpt efter detta har saknat dessa smaker. Letar ofta runt eller under 200-lappen, kanske för låg budget.
    Något kul tips mottages tacksamt. Gillar mest nebbiolo i övrigt men det mesta annat annat går också hem.

17. The Wall

The Wall Medlem

Copertino brukar väl vara pålitlig när man vill ge exempel på brett. Visserligen inte det kostsammaste vinet, men det brukar fylla in funktion.

18. m3lk3r

m3lk3r Medlem

Tack! Med det priset är det svårt att bli besviken hur som helst

19. Oscaro

Oscaro Medlem

Chinon tycker jag är stalligt, gillar Olga Raffault som går att få runt 200-lappen

matage, Gladekocken och m3lk3r gillar detta.
  20. Poussard

Poussard Medlem

Börja med importör och testa vidare därifrån. Vin & Natur, WineTrade, WineWaves, En halv pall, Allegresse via fanwine etc.

m3lk3r gillar detta.

Dela sidan