Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Daniel A

Administratör
@buteljen @petterkalle @Trydebull Som jag förstår har Vignette legat under flor i bara gamla fat och Caroline inget flor och nyare fat. Det som får mig att inte köpa Vignette rakt av är att det finns några kommentarer om att det tappat frukten men inte fått nåt istället, så om det är nåt likt en VT så kanske man bör vänta tills 2025+ på den (2016). Och vet inte om jag vill lägga 1000 kr på rosé som måste ligga så länge just nu. Men jag kan va helt ute och cykla här.
Jag har inte testat men jag är nyfiken. Drack ett par som framställts så här sist jag var i Roussillon. Klart intressanta och självklart kan de bli bättre med nåt år på rygg? Men jag tror frågan ska ställas till kungen av oxidation. Ping!@Daniel A ;)

Kungen av oxidation. :cigarr: Nu ska vi inte överdriva här. Jag har (till mitt stora förtret) inte kommit i kontakt med så många viner i oxiderad stil från Roussillon och kringliggande syddistrikt. Så jag har inget att komma med här - kommer dock korka upp en flaska ur 3-packet Vignette tämligen omgående.

Det jag hoppas på är ju något som påminner om Tondonias rosé, absolut (som dock inte har något flortäcke). "Fruktbrist" är ju fördel med sous voile-viner, men det måste ju finnas något som ersätter frukten. Återkommer med noter! Är inte heller helt sugen på att ha rosévin som borde ligga till 2025...

Edit: för övrigt skoj att koncentrationen av Clos Cibonne rosé verkar vara stark i västra Skåne. :D
 

Poussard

Medlem
Det jag hoppas på är ju något som påminner om Tondonias rosé, absolut (som dock inte har något flortäcke). "Fruktbrist" är ju fördel med sous voile-viner, men det måste ju finnas något som ersätter frukten. Återkommer med noter! Är inte heller helt sugen på att ha rosévin som borde ligga till 2025...
Skrev 2025+ eftersom VT 2008 dricker bra nu, om ni inte förstod kopplingen. Ser hursomhelst fram emot dina noter när de kommer!
 

buteljen

Medlem
Det jag hoppas på är ju något som påminner om Tondonias rosé, absolut (som dock inte har något flortäcke). "Fruktbrist" är ju fördel med sous voile-viner, men det måste ju finnas något som ersätter frukten. Återkommer med noter! Är inte heller helt sugen på att ha rosévin som borde ligga till 2025...

Edit: för övrigt skoj att koncentrationen av Clos Cibonne rosé verkar vara stark i västra Skåne. :D
Den här tasting noten låter ju spännande och kanske avslöjar lite om vad flortäcket kan ge för effekter där nere
Clos Cibonne’s Vignettes ... delivers a powerful, glycerin-rich minerality marked by saline undertones and impressive length. With air, it’s mineral depth continues to flesh out. The fruit seems something of an understudy to the terroir… which is to us is a verygood thing.

This is a rosé for the cellar and one that actually benefits from decanting; it’s a rosé for the philosopher, for the wine geek, for the dinner table. This is a rosé that challenges preconceived notions yet is friendly, gregarious and pretty.

Clos Cibonne’s Vignettes rosé comes from the obscure local Tibouren grape. So the story goes, this grape has been championed by Clos Cibonne’s owners, the Roux family, since1797. The wine is aged in hundred-year-old 5,000 liter foudres under a thin veil of flor that they call a “fleurette.” While the fleurette gives the wine a certain salty characteristic, the oxidative affect is in no way the slap in the face that one encounters in wines from the Jura or Sherry.What it does do is lend the wine and intriguing layer of complexity that is incredibly unique.

The “Vignettes” bottling (not to be confused with the cheaper, and to us much less interesting, young-vine bottling) is sourced from the estate’s oldest vines, around 60 years old, planted on schiste soils. As alluded to above, these old vines contribute a striking mineral density to the wine.

This is a robust wine; a quality that reflects both its sunny origins and the serious, unusual vinification that it undergoes. While the warmth of the Mediterranean is clearly present, there’s a fresh spine of acidity coursing through the wine. One has to assume that the vineyards being only 800 meters from the coast is at least partially responsible for this verve.
 
Last edited:

zippan

Medlem
Jag drack den godaste Pinot noir'en jag druckit nyligen. Ojai Santa Barbara 2017.
Har någon något mer tips som liknar denne för upp till 300 spänn på Systembolaget?

Har Calera PN 2017 och Buena vista Carneros PN 2017 i förrådet, som jag inte druckit. Vilka jag själv tror jag gillar efter att ha läst om dessa båda här på forumet.
 

The Wall

Medlem
Jag drack den godaste Pinot noir'en jag druckit nyligen. Ojai Santa Barbara 2017.
Har någon något mer tips som liknar denne för upp till 300 spänn på Systembolaget?

Har Calera PN 2017 och Buena vista Carneros PN 2017 i förrådet, som jag inte druckit. Vilka jag själv tror jag gillar efter att ha läst om dessa båda här på forumet.
Au Bon Climat brukar påminna en del om Ojai tycker jag. Samma distrikt, så de kanske är lite väl lika varandra. Dessutom är Ojais Adam Tolmach medgrundare till Au Bon Climat.
 

The Wall

Medlem
Kan ni rekommendera någon chianti för runt 200 kr, gärna som finns på SB (även BS)? Jag tyckte mycket om Poggio a'Frati 2010 men köpte tyvärr bara en flaska.
Tycker att Poggerino (179 kr) är trevlig. Gillar även Fontodi, men den ligger lite högre i pris (256 kr). Monsanto brukar också vara pålitlig, men den ligger väl på 238 kr om jag inte minns fel.

Såg nu att vinet som du länkade till var 2010:a så du får helt enkelt köpa på dig några av mina förslag och vänta i några år.
 

zippan

Medlem
Au Bon Climat brukar påminna en del om Ojai tycker jag. Samma distrikt, så de kanske är lite väl lika varandra. Dessutom är Ojais Adam Tolmach medgrundare till Au Bon Climat.
Tack för tips. Har druckit den men var inte imponerad. Kanske får testa igen.
 

The Wall

Medlem
Tack för tips. Har druckit den men var inte imponerad. Kanske får testa igen.
De Loach från Russian River, 219 kr kanske skulle funka. Håller med dig om Au Bon Climat; helt ok, men inget man blir överdrivet imponerad av. Fast det gäller å andra sidan rätt många amerikanska pinot:er, ffa i lite lägre prisklass.
 

m3lk3r

Medlem
Letar ofta efter stalliga viner men vet aldrig vad jag ska kolla efter. Funky, brettigt, jästigt, hästfilt, hästbajs? Har stött på spätburgunder som varit åt detta hållet men alla tyska pinot noir jag köpt efter detta har saknat dessa smaker. Letar ofta runt eller under 200-lappen, kanske för låg budget.
Något kul tips mottages tacksamt. Gillar mest nebbiolo i övrigt men det mesta annat annat går också hem.
 

The Wall

Medlem
Letar ofta efter stalliga viner men vet aldrig vad jag ska kolla efter. Funky, brettigt, jästigt, hästfilt, hästbajs? Har stött på spätburgunder som varit åt detta hållet men alla tyska pinot noir jag köpt efter detta har saknat dessa smaker. Letar ofta runt eller under 200-lappen, kanske för låg budget.
Något kul tips mottages tacksamt. Gillar mest nebbiolo i övrigt men det mesta annat annat går också hem.
Copertino brukar väl vara pålitlig när man vill ge exempel på brett. Visserligen inte det kostsammaste vinet, men det brukar fylla in funktion.
 

Oscaro

Medlem
Letar ofta efter stalliga viner men vet aldrig vad jag ska kolla efter. Funky, brettigt, jästigt, hästfilt, hästbajs? Har stött på spätburgunder som varit åt detta hållet men alla tyska pinot noir jag köpt efter detta har saknat dessa smaker. Letar ofta runt eller under 200-lappen, kanske för låg budget.
Något kul tips mottages tacksamt. Gillar mest nebbiolo i övrigt men det mesta annat annat går också hem.
Chinon tycker jag är stalligt, gillar Olga Raffault som går att få runt 200-lappen
 

Poussard

Medlem
Letar ofta efter stalliga viner men vet aldrig vad jag ska kolla efter. Funky, brettigt, jästigt, hästfilt, hästbajs? Har stött på spätburgunder som varit åt detta hållet men alla tyska pinot noir jag köpt efter detta har saknat dessa smaker. Letar ofta runt eller under 200-lappen, kanske för låg budget.
Något kul tips mottages tacksamt. Gillar mest nebbiolo i övrigt men det mesta annat annat går också hem.
Börja med importör och testa vidare därifrån. Vin & Natur, WineTrade, WineWaves, En halv pall, Allegresse via fanwine etc.
 
Toppen