Stora vad ska jag köpa-tråden

Diskussion i 'Vin' startad av JakobZ, 8 maj 2015.

1. Johan L

Johan L Medlem

Stoneleigh Latitude Chardonnay, Franschhoek Cellar Reserve Chardonnay eller Bonterra Chardonnay för lägre prisklassen.

Fritz Russian River Chardonnay eller Savigny les Beaune Blanc Domaine du Château de Meursault för den högre prisklassen.

Omar Khayyam, Sonderlese, danryd och 1 annan gillar detta.
  2. v_skogh

v_skogh Medlem

Catena Alta Chardonnay tycker jag nog platsar.
    199 spänn är den iaf väl värd.

danryd och Omar Khayyam gillar detta.
  3. Elvis

Elvis Medlem

Förra året fick jag tips om Clos Cibonne Cuvée Prestige Caroline Tibouren, ett underbart rosévin, i den här tråden. Årgång 2017 fanns då på Systembolaget (BS tror jag) och jag köpte på mig en hel del under sommaren. Nu har jag bara två flaskor kvar. Är det någon som vet om det kommer att släppas igen? Är det någon som kommer ihåg vilken importör som tog in det?

4. Tristan

Tristan Medlem

Robert Rask vinhandel :)

Elvis gillar detta.
  5. Elvis

Elvis Medlem

Tack! Jag har mailat honom.

6. Nyllet

Nyllet Medlem

Om jag minns rätt så ska nästa årgång släppas 22 maj.

Gladekocken och Elvis gillar detta.
  7. Johan L

Johan L Medlem

Släppen är ju tillfälligt flyttade till nya dagar. Det som skulle ha släppts 22 maj är nu flyttat till 2:a, 9:e och 10:e juni.

Nyllet och Elvis gillar detta.
  8. Elvis

Elvis Medlem

Fick ett långt och trevligt svar från Robert Rask. Clos Cibonne Cuvée Prestige Caroline 2018 släpps den 2 juni i ett antal butiker i Stockholmsområdet (dock inte PK-huset).

För den som inte vill vänta tills dess finns ”systervinet” Cuvée des Vignettes 2017 på magnum i beställningssortimentet för 699 kr. Cuvée des Vignettes är gjort på samma druvmaterial som Cuvée Caroline, dvs 60 år gamla tibouren-stockar. Skillnaden sedan är att Caroline är jäst och lagrat i tio månader på 300 liters barriquer, medan Vignettes är jäst och lagrat i ett år sous voile på 100 år gamla 5000 liters foudres. De toppar inte upp faten, vilket gör att det bildas ett florlager, som för en del viner i Jura, och för sherry.

Gradin, Jona A, MagnusH70 och 4 andra gillar detta.
  9. Daniel A

Daniel A Medlem

Alltså. Det var länge sedan jag i så rask fart gått från att läsa ett inlägg på Finewines till att ha beställt en flaska. Knappt att jag hann läsa längre än "sous voile" faktiskt...

Tack för tips!

MartinE, Gomseglet, David Nilsson och 5 andra gillar detta.
  10. Swedish

Swedish Medlem

Finns också som tre-pack fast årgång 2016

Daniel A gillar detta.
  11. Daniel A

Daniel A Medlem

Fuck. Beställt.

Thirsty gillar detta.
  12. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Underbart rosévin eller även underbart vin?

Caroline 2017 har ni här.

Daniel A gillar detta.
  13. Elvis

Elvis Medlem

Det är faktiskt ett underbart vin. Jag åt på Djuret häromdagen och då ingick vinet i deras dyrare vinpaket, till och med.

Daniel A och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  14. föredrar ni dem unga eller några enstaka år på hyllan?

15. Elvis

Elvis Medlem

16. Borjes_bubblor

Borjes_bubblor Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor

Någon som kan rekommendera ett bra Cabernet Sauvignon? Det får gärna finnas i beställningssortimentet på SB, max 300kr.
    :cigarr::D

17. Poussard

Poussard Medlem

Paul Sauer som kommer snart i TS (92941) lär vara bra. Nu är det visserligen en blend och över budget men ändå.

Dela sidan