Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Vinocognito

Medlem
Tips på nebbiolo att dricka "på frukten", relativt ungt innan eventuell tunnel. Producent, årgång?
Vi har just nu en hyllad årgång 2016 som på plats i Piemonte så smått börjar ta slut i Barbaresco, men som precis har lanserats i Barolo. Relativt få av vinerna från Barolo har hunnit leta sig upp till våra butiker, men de är på gång. Årgången 2016 är för röda viner tokhyllad i de flesta distrikt i Italien!
Jag skulle vilja slå ett slag för det lilla nordliga distriktet Gattinara och firman Travaglini som jag besökte första gången i slutet av 90-talet. Har därefter lite då och då besökt firman vilket alltid varit mycket trevligt, och gott!
Rekommenderar deras "standard Gattinara" årgång 2016 som jag redan har hunnit med att konsumera några flaskor av.
Kan definitivt lagras, men har en "klunkabilitet" redan nu som jag uppskattar!
Pris 199:-!
 

Boletus

Medlem
Har någon egna erfarenheter av Chacras Pinot noirer? Verkar vara bra pang för peng sett till ratings men undrar om de faller en traditionalist på läppen.
 
Har någon egna erfarenheter av Chacras Pinot noirer? Verkar vara bra pang för peng sett till ratings men undrar om de faller en traditionalist på läppen.
Är det en av dem winefinder pushar? Drack nån tidigare årgång och tyckte det va bra för pengen, men inte så bra att jag köpte på mig ett lager
 

Michael_M0!

Medlem
Har någon egna erfarenheter av Chacras Pinot noirer? Verkar vara bra pang för peng sett till ratings men undrar om de faller en traditionalist på läppen.

Jag dricker inte jättemycket Pinot Noir överlag.

Men jag har druckit ett par årgångar av deras "Barda - Pinot Noir". Deras 2016 är kanske den bästa PN jag
någonsin har druckit. Den skiljer sig från mycket annan PN som jag prövat tidigare. Väldigt floral doft och smak, som fullständigt hoppar ur glaset, påminner lite om bra Nebbiolo. Det är gamla, gamla PN-rankor, med sitt egna uttryck i Patagonien.

Tycker definitivt att det är värt att pröva. Kolla också på priserna, det är otroligt mkt vin för pengarna. Köp!

Edit: Om du förstår spanska någorlunda, så finns ett bra reportage om vinmakaren och vingården här:
 

Boletus

Medlem
Jag dricker inte jättemycket Pinot Noir överlag.

Men jag har druckit ett par årgångar av deras "Barda - Pinot Noir". Deras 2016 är kanske den bästa PN jag
någonsin har druckit. Den skiljer sig från mycket annan PN som jag prövat tidigare. Väldigt floral doft och smak, som fullständigt hoppar ur glaset, påminner lite om bra Nebbiolo. Det är gamla, gamla PN-rankor, med sitt egna uttryck i Patagonien.

Tycker definitivt att det är värt att pröva. Kolla också på priserna, det är otroligt mkt vin för pengarna. Köp!

Edit: Om du förstår spanska någorlunda, så finns ett bra reportage om vinmakaren och vingården här:

Stort tack, mycket givande feedback!

Jag är inte heller någon större konsument av PN. Dricker mest bordeaux men föredrar vällagrad sådan, och tycker att en del stram och rökig bourgogne är intressant, men är ganska vilse i Bourgogne. Och jag inser att jag behöver en större andel viner i källaren som inte kräver att man fyller jämnt medan köpdatum och drickdatum. Jag klickade hem en låda Chacra Cincuenta y Cinco 2019 på primör från Philipson nu, ska bli roligt att pröva!
 

Michael_M0!

Medlem
Stort tack, mycket givande feedback!

Jag är inte heller någon större konsument av PN. Dricker mest bordeaux men föredrar vällagrad sådan, och tycker att en del stram och rökig bourgogne är intressant, men är ganska vilse i Bourgogne. Och jag inser att jag behöver en större andel viner i källaren som inte kräver att man fyller jämnt medan köpdatum och drickdatum. Jag klickade hem en låda Chacra Cincuenta y Cinco 2019 på primör från Philipson nu, ska bli roligt att pröva!

Kul! Återkom gärna om du prövar någon av flaskorna :)
 

v_skogh

Medlem
Hoppas på PN-snacket, är på jakt efter en bra "bruks-pinot".
Gärna 200 spänn och bolaget. Vad ska jag prova? Christmann Spätburgunder är en bra kandidat enligt mig (ingen våldsam erfarenhet av just PN). Dock faller den på tillgänglighet samt fel sida 200 om än med 10 spänn.
Så vilka är era go-to Pinot för denna peng? Är det ens möjligt?
Viktigt är snarare ett välbalanserat vin än vissa nyanser, är med andra ord öppen för hela världen.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hoppas på PN-snacket, är på jakt efter en bra "bruks-pinot".
Gärna 200 spänn och bolaget. Vad ska jag prova? Christmann Spätburgunder är en bra kandidat enligt mig (ingen våldsam erfarenhet av just PN). Dock faller den på tillgänglighet samt fel sida 200 om än med 10 spänn.
Så vilka är era go-to Pinot för denna peng? Är det ens möjligt?
Viktigt är snarare ett välbalanserat vin än vissa nyanser, är med andra ord öppen för hela världen.
Family Becker släpper sin pinot här i månaden om du kan få tag i. 159 pix och är ett fynd. Tysk pinot :)
 

lukastollig

Pudelfantast
Hoppas på PN-snacket, är på jakt efter en bra "bruks-pinot".
Gärna 200 spänn och bolaget. Vad ska jag prova? Christmann Spätburgunder är en bra kandidat enligt mig (ingen våldsam erfarenhet av just PN). Dock faller den på tillgänglighet samt fel sida 200 om än med 10 spänn.
Så vilka är era go-to Pinot för denna peng? Är det ens möjligt?
Viktigt är snarare ett välbalanserat vin än vissa nyanser, är med andra ord öppen för hela världen.

Inte på bolaget men Enderle & Moll instegs pinot med det föga innovativa namnet Pinot Noir är en god kandidat.
 
Toppen