Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Dejzan

Medlem
Om man ska köpa lite Napa och Sonoma viner kring 300-700 klassen för långlagring. Vad bör man satsa på? Både rött och vitt. Gärna tunga röda.
Kolla upp Zinfandel från Carlisle, tunga men absolut inte obalanserade, finns vingårdsbetecknade i beställningssortimentet runt 500:-
Jag hade med en på en Byob i vintras som var mycket uppskattad och definitivt lagringsduglig.
Jag klistrar in noter från @Daniel A och @buteljen:

2015 Carlisle Zinfandel Pagani Ranch Sonoma Valley (1 röst)
Stekt chorizo, talg, salt, örter, anis, lakrits, och tung frukt. Smakar söta bär med kryddor (har skrivit fisksås?!). Väldigt balanserat och avrundat, men absolut med uppskruvade reglage. 90p.
Först Amarone, och nu zinfandel?!

Här började jag nog tyvärr tappa lite fokus. Efter de tidigare två otroligt strukturerade vinerna kändes denna väldigt sötfruktig och mjuk.
När jag provar den idag så får jag ett annat intryck.

Medium blåröd färg. Intensiv kryddig doft med mörkröda bär. Julkryddor, plommon, körsbär, lite gröna toner, blåa bär, rostade toner, choklad. Komplex doft. I munnen är det mjukt och lent, slinker lätt ner strupen, men tanniner finns som stärker upp. Väldigt fin syra som bär upp den söta frukten. Inte så lång finish men den bär med sig frukten och känns frisk. Jättebra Zinfandel (tur det fanns en slatt kvar). 91 p
 

Lacosta

Medlem
Vore toppen nu vid dessa tider och få tips på Bästa Barolon och Barbaresco på SB, skall vara tillgängliga redan nu ser fram emot att laga massa gott och avnjuta dessa redan nu i påsk. Någon som kan tipsa ? :)
 

jrick

Medlem
Vore toppen nu vid dessa tider och få tips på Bästa Barolon och Barbaresco på SB, skall vara tillgängliga redan nu ser fram emot att laga massa gott och avnjuta dessa redan nu i påsk. Någon som kan tipsa ? :)
Tillgängliga på vilken butik?
 

Pnilsson76

Medlem
Vore toppen nu vid dessa tider och få tips på Bästa Barolon och Barbaresco på SB, skall vara tillgängliga redan nu ser fram emot att laga massa gott och avnjuta dessa redan nu i påsk. Någon som kan tipsa ? :)
Hej, Släpptes ju en del lite äldre årgångar nyligen av bla Fontanafredda, Ceretto men finns endast på vissa SB. Annars är ju generellt -15 ganska tillgänglig redan nu enl mig med en rejäl luftning. Drack Paolo Scavino 2015 i helgen och var väldigt trevlig.
 

Oscaro

Medlem
Söker lite tips på bourgogne, har inte utforskat området tillräckligt. Jag tycker generellt sett om svalare pinoter med fokus på struktur och finess hellre än kraft, uppskattar blommiga toner. Primärt tänker jag village-nivå då och <400 (vet att det är en tuff beställning).
Några pinoter jag gillar är:
Weingut Friedrich Becker Steinwingert
Domaine Chevillon Nuits-Saint Georges 1er Cru
Domaine Rossignol Trapet Gevrey-Chambertin Vieilles Vignes
 

chambertin

Medlem
Söker lite tips på bourgogne, har inte utforskat området tillräckligt. Jag tycker generellt sett om svalare pinoter med fokus på struktur och finess hellre än kraft, uppskattar blommiga toner. Primärt tänker jag village-nivå då och <400 (vet att det är en tuff beställning).
Några pinoter jag gillar är:
Weingut Friedrich Becker Steinwingert
Domaine Chevillon Nuits-Saint Georges 1er Cru
Domaine Rossignol Trapet Gevrey-Chambertin Vieilles Vignes
Dom flesta av pinoterna från Hemel-en-Aarde och Elgin i SA är av den typen du beskriver (Newton-Johnson, Crystallum, Creation, Hamilton-Russel, Restless River, Storm, Kershaw, Paul Cluver m.fl)
Finns några enstaka kvar av 2017 Newton-Johnson Walker Bay PN (Kanske inte så fantastisk struktur men klart elegant)
Och N-J Family Vineyards -18 har precis kommit på BS.
En av dom bästa PN från SA: Storm Vrede -17

Pinoterna från Central Otago/NZ brukar också vara av det elegantare slaget även om Felton Roads två Block-viner uppvisar ganska mycket kraft och vinner på lagring.

By Farr från Australien är ett annat alternativ med kanske mer Burgundisk touch än ngn annan producent utanför Bgn.

Från Tyskland kan jag varmt rekommedera Schlossgut Diels Caroline som är vädligt bra (finns hos Lobenberg).
 

Oscaro

Medlem
Dom flesta av pinoterna från Hemel-en-Aarde och Elgin i SA är av den typen du beskriver (Newton-Johnson, Crystallum, Creation, Hamilton-Russel, Restless River, Storm, Kershaw, Paul Cluver m.fl)
Finns några enstaka kvar av 2017 Newton-Johnson Walker Bay PN (Kanske inte så fantastisk struktur men klart elegant)
Och N-J Family Vineyards -18 har precis kommit på BS.
En av dom bästa PN från SA: Storm Vrede -17

Pinoterna från Central Otago/NZ brukar också vara av det elegantare slaget även om Felton Roads två Block-viner uppvisar ganska mycket kraft och vinner på lagring.

By Farr från Australien är ett annat alternativ med kanske mer Burgundisk touch än ngn annan producent utanför Bgn.

Från Tyskland kan jag varmt rekommedera Schlossgut Diels Caroline som är vädligt bra (finns hos Lobenberg).
Tack, har prövat en del av de där, men är egentligen inte ute efter varmfruktiga pinoter, utan främst kallfruktiga från Bourgogne eller Tyskland.
By Farr gillade jag dock väldigt mycket, så ska försöka nosa rätt på några flaskor.
Ska testa att beställa några flaskor av Schlossgut också.
 

Magikern

Medlem
Tack, har prövat en del av de där, men är egentligen inte ute efter varmfruktiga pinoter, utan främst kallfruktiga från Bourgogne eller Tyskland.
By Farr gillade jag dock väldigt mycket, så ska försöka nosa rätt på några flaskor.
Ska testa att beställa några flaskor av Schlossgut också.

Prova Pyramid Valley Earth Smoke tror det finns flaskor kvar på vårt monopol. Mycket brett och bourgogne över vinet.
 

Oscaro

Medlem
Prova Pyramid Valley Earth Smoke tror det finns flaskor kvar på vårt monopol. Mycket brett och bourgogne över vinet.
Tack för tips, men igen så letar jag inte efter något från nya världen. Sökte egentligen tips på regioner i bgn som passar min smak, dessutom helst runt eller under 400kr och inte 630.
 
  • Like
Reactions: ZQT

Magikern

Medlem
Tack för tips, men igen så letar jag inte efter något från nya världen. Sökte egentligen tips på regioner i bgn som passar min smak, dessutom helst runt eller under 400kr och inte 630.

Ibland smakar nya världen pinot precis som Bourgogne. Kolla in Flaskpostens viner om du gillar Bourgogne det mesta över 300 sträcket är bra.
 

LarsW

Medlem
Söker lite tips på bourgogne, har inte utforskat området tillräckligt. Jag tycker generellt sett om svalare pinoter med fokus på struktur och finess hellre än kraft, uppskattar blommiga toner. Primärt tänker jag village-nivå då och <400 (vet att det är en tuff beställning).
Några pinoter jag gillar är:
Weingut Friedrich Becker Steinwingert
Domaine Chevillon Nuits-Saint Georges 1er Cru
Domaine Rossignol Trapet Gevrey-Chambertin Vieilles Vignes
Bourgogne hör inte till de vanligare vinerna i min källare men i den prisklassen du nämner brukar jag gilla Santenay. :)

Camille Giroud har jag druckit 15 och 16 och gillat skarpt redan i ung ålder.
Prieur-Brunet har jag smakat från 2010 tror jag det var, också mycket trevlig i sin prisklass.
Jadot har jag inte provat men producenten är ju stabil och du får några år extra ålder så torde vara drickklar.
 

Oscaro

Medlem
Ibland smakar nya världen pinot precis som Bourgogne. Kolla in Flaskpostens viner om du gillar Bourgogne det mesta över 300 sträcket är bra.
Tycker absolut att nya världen pinot kan vara fantastiskt, men tycker sällan det smakar som bourgogne, och just nu är jag ute efter just bourgogne. Ska kika in flaskposten!
 
  • Like
Reactions: ZQT

Silenos

Medlem
Tycker absolut att nya världen pinot kan vara fantastiskt, men tycker sällan det smakar som bourgogne, och just nu är jag ute efter just bourgogne. Ska kika in flaskposten!


Det är klart du ska sikta in dig på bourgogne! Din budget är inte så begränsande som man kan tro. Det kommer sällan stå Vosné eller Chambolle på flaskorna, men det kan man leva med. I princip hela Cote de Beaune ligger öppet, med undantag för Corton samt några få Volnay och Pommard-lägen. Gevrey (för att det är stort), Morey (för att det saknar lite identitet) och Nuits (för att vinerna är lite vresiga) är också kommuner där man kan hitta bra, rimligt prissatta saker. Men när det kommer till producentstatus så måste man vara beredd att gå ner i glam-faktor, vilket inte är något problem nu för tiden, det finns väldigt många bra firmor. För många för att börja rabbla upp dem här. Hur som helst…några konkreta tips:

Jean Vaudoisey

Deras Mitans 2017 är strålande, i en lite polerad stil. Samma handlare har andra habila producenter till salu, som Pavelot (lite dyra kanske) m.fl. Frakten tror jag var 90 ddk för ett 6-pack.

Byns andra Vaudoisey

Här kan du läsa vad jag tyckte om aktuell årgång. C-stoppad försäljning för tillfället ser jag nu, men det ska väl släppa nån gång.

Mycket Volnay har det blivit på sista tiden...

Kalas-climat, millenniets bästa årgång (som nu börjar öppna sig fin-fint), och någon annan har skött lagrandet för en; jo jag tackar! Strax över 40€. Jag själv köpte ett 12-pack efter test.

Fånig flaskform, men det är det värt

Ett av CdBs mest berömda lägen för 44€. Rejäl, djup och mäkta god. Handlaren har massvis av rimligt prissatta prylar (och en del ohemult överprisat, nota bene), så var inte rädd för att slänga med lite blandat. J.J. Confuron vet jag gillas av brädan t.ex., Berthaut-Gerbet är ett annat namn som jag själv gillar mycket (särskilt deras Gevrey:er).
 
Toppen