Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

DoktorF

Medlem
Halloj!

Jag är relativt ny med vinsamlande pga har tidigare varit student men håller nu på att fylla på med lite viner att ha hemma för lagring. Är mest intresserad av viner från 2017 då jag och min sambo blev ihop det året. Förvisso kort förhållande men eftersom jag köper vinerna så är det också jag som får dricka upp dom om vi mot förmodan skulle göra slut. Någon som har några förslag på saker att köpa? Har sneglat lite på bourdeaux från det året, men det verkar som ett ganska dåligt år från vad jag kan läsa. Någon som har några förslag? Om det är bra viner är pristaket på ungefär 1500-2000 då jag ändå inte har plats för att köpa så många flaskor. Gillar bourgogne, norra rhone, sicilien, piemonte, brunello, riesling men dricker egentligen vad som helst som har kvalité. Alla förslag välkomnas med öppna armar!
 

Boletus

Medlem
Halloj!

Jag är relativt ny med vinsamlande pga har tidigare varit student men håller nu på att fylla på med lite viner att ha hemma för lagring. Är mest intresserad av viner från 2017 då jag och min sambo blev ihop det året. Förvisso kort förhållande men eftersom jag köper vinerna så är det också jag som får dricka upp dom om vi mot förmodan skulle göra slut. Någon som har några förslag på saker att köpa? Har sneglat lite på bourdeaux från det året, men det verkar som ett ganska dåligt år från vad jag kan läsa. Någon som har några förslag? Om det är bra viner är pristaket på ungefär 1500-2000 då jag ändå inte har plats för att köpa så många flaskor. Gillar bourgogne, norra rhone, sicilien, piemonte, brunello, riesling men dricker egentligen vad som helst som har kvalité. Alla förslag välkomnas med öppna armar!
Bdx 2017 är väldigt upp och ned, finns pärlor att gräva fram, men de kommer inte ha i närheten av samma längd som 2016. Pessac-Léognan ser hyfsat ut i ratings och är generellt bra valuta för pengen. Kommer ganska mycket nu i vår men tycker de är för dyra sett till förväntningarna jämfört med 2016.
 

Silenos

Medlem
köpa och lagra 2017

2017 är en ytterst sympatisk årgång för röd Bourgogne. Fin fruktmognad (det finns undantagsfall med för hög %) utan att vara tung. Att den av diverse tyckare anses mindre ”seriös” än de två föregångarna, och lättare än de monster som 2018 verkar ha lett till (16,5%-pang, hjälp!), ser jag bara som en fördel. Den kommer inte behöva en halv mansålder för att utvecklas. Dock så behöver man inte stressa med att handla. Årgången kommer att reas ut vad det lider (omringad av trofé-år, stor skörd och handlare som snart kommer sätta kassaflöde över allt annat). Undantaget rockstjärnevinerna förstås, men så är det ju alltid.

Kvalitén på året ifrån andra regioner har jag själv ingen förstahandserfarenhet av ännu. Men helt säkert är att det finns ännu mindre anledning att känna stress om du vill köpa bordeaux; vilket säkert kan vara en rimlig idé (stora år därifrån är ju helt oköpbara om man tänkt dricka dem själv). Låt négocianterna lagra flaskorna åt dig istället. Och köp först när de, med lätt panik, måste lätta på lagret om en sisådär 4-5 år.
 

Ekdahl

Medlem
2017 är en ytterst sympatisk årgång för röd Bourgogne. Fin fruktmognad (det finns undantagsfall med för hög %) utan att vara tung. Att den av diverse tyckare anses mindre ”seriös” än de två föregångarna, och lättare än de monster som 2018 verkar ha lett till (16,5%-pang, hjälp!), ser jag bara som en fördel. Den kommer inte behöva en halv mansålder för att utvecklas. Dock så behöver man inte stressa med att handla. Årgången kommer att reas ut vad det lider (omringad av trofé-år, stor skörd och handlare som snart kommer sätta kassaflöde över allt annat). Undantaget rockstjärnevinerna förstås, men så är det ju alltid.

Kvalitén på året ifrån andra regioner har jag själv ingen förstahandserfarenhet av ännu. Men helt säkert är att det finns ännu mindre anledning att känna stress om du vill köpa bordeaux; vilket säkert kan vara en rimlig idé (stora år därifrån är ju helt oköpbara om man tänkt dricka dem själv). Låt négocianterna lagra flaskorna åt dig istället. Och köp först när de, med lätt panik, måste lätta på lagret om en sisådär 4-5 år.
Deflation i ett nötskal. Förväntan om lägre priser i framtiden och därmed avvakta inköp. Dock inget negativt för oss vinnördar då vi (speciellt svenskar med dålig växelkurs) drabbats av hög vininflation i många år, speciellt senast 5 åren. o_O:):rolleyes:
 

MartinE

Medlem
Var på en provning med Ernst Loosen, och han hävdade att hans farbror (tror jag det var) tyckte att allt hitom mitten av 70-talet var för ungt. Hans historier om en av deras provningar var också legendarisk!
Det påminner mig om när jag var på en d'Yquem-provning med Nils Stormby (legendarisk d'Yquem-samlare) för ett antal år sedan. Jag undrade om favoritårgångar av vinet ifråga och han svarade blixtsnabbt: "Den yngsta jag druckit med välbehag är 1967"!
 

Sonderlese

Medlem

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det påminner mig om när jag var på en d'Yquem-provning med Nils Stormby (legendarisk d'Yquem-samlare) för ett antal år sedan. Jag undrade om favoritårgångar av vinet ifråga och han svarade blixtsnabbt: "Den yngsta jag druckit med välbehag är 1967"!

Dessutom favoritvinet till kokt hälleflundra:
(11:35)

Till Kobebiff rekommenderas Petrus 82. Något esoteriska vintips.:rolleyes:
 
Last edited:

JonasBo

Medlem
Inte druckit nån Barolo än, så det börjar bli dags nu. Vilka Barolo på SB för max 300 föreslår forumet?
Renato Ratti Barolo Marcenasco Nr 95235 299:-
Mauro Veglio Barolo Nr 92950 299:-
Luigi Pira Barolo di Serralunga Nr 95642 312:-
Azelia Barolo Nr 92871 319:-

Araldica Barolo (70401), tror det var en av de första Barolo jag drack. 179 Kr!
Kanske är supergott men personligen föredrar jag vin producerat av personer som också odlar druvorna.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Halloj!

Jag är relativt ny med vinsamlande pga har tidigare varit student men håller nu på att fylla på med lite viner att ha hemma för lagring. Är mest intresserad av viner från 2017 då jag och min sambo blev ihop det året. Förvisso kort förhållande men eftersom jag köper vinerna så är det också jag som får dricka upp dom om vi mot förmodan skulle göra slut. Någon som har några förslag på saker att köpa? Har sneglat lite på bourdeaux från det året, men det verkar som ett ganska dåligt år från vad jag kan läsa. Någon som har några förslag? Om det är bra viner är pristaket på ungefär 1500-2000 då jag ändå inte har plats för att köpa så många flaskor. Gillar bourgogne, norra rhone, sicilien, piemonte, brunello, riesling men dricker egentligen vad som helst som har kvalité. Alla förslag välkomnas med öppna armar!
Det är en riktigt bra årgång för vit bourgogne - bättre än för de röda (där jag föredrar 2015 och 2018 framför 2016 och 2017)! Dessutom är det en Vintage Port-årgång. Det senare betyder att det också är en årgång där man så småningom (främst 2021-23) bör hålla utkik efter Late Bottled Vintage (de som kör ofiltrerat, bl.a. Churchill) för vardagsdrickande.
 

DoktorF

Medlem
Bdx 2017 är väldigt upp och ned, finns pärlor att gräva fram, men de kommer inte ha i närheten av samma längd som 2016. Pessac-Léognan ser hyfsat ut i ratings och är generellt bra valuta för pengen. Kommer ganska mycket nu i vår men tycker de är för dyra sett till förväntningarna jämfört med 2016.

2017 är en ytterst sympatisk årgång för röd Bourgogne. Fin fruktmognad (det finns undantagsfall med för hög %) utan att vara tung. Att den av diverse tyckare anses mindre ”seriös” än de två föregångarna, och lättare än de monster som 2018 verkar ha lett till (16,5%-pang, hjälp!), ser jag bara som en fördel. Den kommer inte behöva en halv mansålder för att utvecklas. Dock så behöver man inte stressa med att handla. Årgången kommer att reas ut vad det lider (omringad av trofé-år, stor skörd och handlare som snart kommer sätta kassaflöde över allt annat). Undantaget rockstjärnevinerna förstås, men så är det ju alltid.

Kvalitén på året ifrån andra regioner har jag själv ingen förstahandserfarenhet av ännu. Men helt säkert är att det finns ännu mindre anledning att känna stress om du vill köpa bordeaux; vilket säkert kan vara en rimlig idé (stora år därifrån är ju helt oköpbara om man tänkt dricka dem själv). Låt négocianterna lagra flaskorna åt dig istället. Och köp först när de, med lätt panik, måste lätta på lagret om en sisådär 4-5 år.

Det är en riktigt bra årgång för vit bourgogne - bättre än för de röda (där jag föredrar 2015 och 2018 framför 2016 och 2017)! Dessutom är det en Vintage Port-årgång. Det senare betyder att det också är en årgång där man så småningom (främst 2021-23) bör hålla utkik efter Late Bottled Vintage (de som kör ofiltrerat, bl.a. Churchill) för vardagsdrickande.

Superstort tack för bra svar! Det var inte så dumt att bli medlem här alls
 

LarsW

Medlem
Halloj!

Jag är relativt ny med vinsamlande pga har tidigare varit student men håller nu på att fylla på med lite viner att ha hemma för lagring. Är mest intresserad av viner från 2017 då jag och min sambo blev ihop det året. Förvisso kort förhållande men eftersom jag köper vinerna så är det också jag som får dricka upp dom om vi mot förmodan skulle göra slut. Någon som har några förslag på saker att köpa? Har sneglat lite på bourdeaux från det året, men det verkar som ett ganska dåligt år från vad jag kan läsa. Någon som har några förslag? Om det är bra viner är pristaket på ungefär 1500-2000 då jag ändå inte har plats för att köpa så många flaskor. Gillar bourgogne, norra rhone, sicilien, piemonte, brunello, riesling men dricker egentligen vad som helst som har kvalité. Alla förslag välkomnas med öppna armar!
Du skriver att du gillar Norra Rhône, där lär 2017 vara superb, enda orsaken att jag inte bunkrar är att jag gjort detta för 2015/16 och har fyllt den kvoten.
Södra Rhône är också mycket bra 2017 även om den kommer lite i skymundan av 2016, men borde vara en mycket stabil investering för framtiden. Har faktiskt köpt några nummer här även om kvoten fylldes med 2015/16 här också...
I dessa tider ett perfekt tillfälle att stötta lite mindre aktörer. Franska Vinkompaniet är bra på roliga rhônare, kan rekommendera Beaucastel light, Cayron och Charvin utan att blinka. Inte omöjligt att de får in Telegraphé och Beaucastel CndP 2017 igen (tror de haft dem tidigare). De har också en del roliga Bourgogne från 2017
 
Last edited:

zippan

Medlem
Min far fyller år, tänkte stå för rödvin till middagen om ett par veckor. Oklar meny. Jag vet att det blir oxkött av någon typ.
Vill ha något jäkligt gott och drickfärdigt. Två flaskor eller en magnum kanske. Max 1000 kr på Systembolaget.

Alla tips, oavsett region eller druvor mottages tacksamt.
Vad köper jag?
 

Vingubben

Medlem
Min far fyller år, tänkte stå för rödvin till middagen om ett par veckor. Oklar meny. Jag vet att det blir oxkött av någon typ.
Vill ha något jäkligt gott och drickfärdigt. Två flaskor eller en magnum kanske. Max 1000 kr på Systembolaget.

Alla tips, oavsett region eller druvor mottages tacksamt.
Vad köper jag?
Plocka ett par flaskor Muga på fredag så kommer alla runt bordet bli glada.
 
Toppen