Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

chambertin

Medlem
Tack för uttömmande svar! Ska kika närmare på respektive producenterna och hemsidorna.
Såg idag att Atomwine hade ett erbjudande med en mixlåda (12-fl) tysk Riesling för 1413 DKK.
1 fl. Heymann-Löwenstein, Riesling GG Uhlen "Rothlay" 2016
1 fl. von Winning, Riesling "Deidesheim" 2018
1 fl. Kühling-Gillot, Riesling Auslese "Rothenberg" 2017 (Ø)
1 fl. Hirsch, Riesling "Zöbing" 2016
2 fl. Diel, Riesling Kabinett Fass 12 2018
2 fl. Seehof, Riesling -S- 2018
1 fl. Seehof, Auslese Fass 8 "Westhofen" 2015
1 fl. Katharina Wechsler, Riesling "Benn" 2015
1 fl. BattenfeldSpanier, Riesling Trocken 2018 (Ø)
1 fl. Leo Alzinger, Riesling Federspiel "Dürnstein" 2018
 

Keen

slan
Riesling är generellt en mycket lagringsduglig druva och Doktorn själv säger att hans GGs bör ligga minst 2-3 år innan de öppnas, men de mår säkert bra även av ännu flera års lagring också. Jag drack en 2013 Ürziger Würzgarten GG i somras som har många år kvar.

Sedan gäller också att ju sötare vin desto mer lagringsdugligt, eftersom sockret också funkar som konserveringsmedel.


Var på en provning med Ernst Loosen, och han hävdade att hans farbror (tror jag det var) tyckte att allt hitom mitten av 70-talet var för ungt. Hans historier om en av deras provningar var också legendarisk!
 

Keen

slan
Eller, så enkelt var det inte... Den verkar vara slutsåld...

Jag tycker att Borgognos Barbera också är bra. Det är fortfarande en Barbera, men absolut bra.


Tack! Dricker Borgognos 2016 nu, därav frågan :D 2018 på bolaget, hur står sig mot 2016 som ju var en monsterårgång i Piemonte!
 

Trydebull

Medlem
Tack! Dricker Borgognos 2016 nu, därav frågan :D 2018 på bolaget, hur står sig mot 2016 som ju var en monsterårgång i Piemonte!
Jag tror att du är uppe på den översta percentilen av Barbera med det du har i glaset! 16 är nog dessutom hyfsat högt upp bland de bra åren.

Inte druckit 18 men brukar köpa någon flaska som pizzavin för sommarkvällarna (tycker att Barbera gör sig utmärkt till ”lätta italienska blandsmaker” - samt chark) - brukar dock låta dem ligga två- fyra år.

Både Sandri’s och Borgogno’s Barbera brukar rendera i ett ”shit vilket gott vin!!!” - framförallt från de normalt icke vinintresserade.
 

Keen

slan
Jag tror att du är uppe på den översta percentilen av Barbera med det du har i glaset! 16 är nog dessutom hyfsat högt upp bland de bra åren.

Inte druckit 18 men brukar köpa någon flaska som pizzavin för sommarkvällarna (tycker att Barbera gör sig utmärkt till ”lätta italienska blandsmaker” - samt chark) - brukar dock låta dem ligga två- fyra år.

Både Sandri’s och Borgogno’s Barbera brukar rendera i ett ”shit vilket gott vin!!!” - framförallt från de normalt icke vinintresserade.

Den är ju väldigt god! Verkar som att 2018 också är bra, så får testa den.

Från snabb googling.
Sommeliers rejoice, 2018 will be a great vintage for the wines of Piedmont, according to a report from vintners association Vignaioli Piemontesi. The report claims the 2018 harvest has been 'miraculous', especially when compared to the previous vintage, which was deemed to be the worst of the last 50 years.

G.D. Vajras 2016 verkar finnas, så får handla en av varje imorgon, helt enkelt, och testa i helgen.

Elio Sandris grejer är satans goda! Får kolla med Gabriel på Bristly om det ligger några flaskor kvar och skräpar.
 

Keen

slan
Vietti. Scarrone VV är ju den bästa men alla är bra. Kan du tänka dig att sträcka dig utanför appellationens gräns så är Iuli Rossore värt att kolla in.

Tack! Scarrone lite väl dyrt för en everyday-drinker, men får köpa en flaska och stoppa undan. Samt testa en Tre Vigne som drickvin.
Iuli ska jag definitivt testa. Även Umberta lät intressant, druckit den?
 

karl.1480

Medlem
Tack! Scarrone lite väl dyrt för en everyday-drinker, men får köpa en flaska och stoppa undan. Samt testa en Tre Vigne som drickvin.
Iuli ska jag definitivt testa. Även Umberta lät intressant, druckit den?
Låter bra. Jag har inte testat Umberta än men den ligger i pipeline!
 

Trydebull

Medlem
Vietti. Scarrone VV är ju den bästa men alla är bra. Kan du tänka dig att sträcka dig utanför appellationens gräns så är Iuli Rossore värt att kolla in.

+1 på Vietti's Scarrone! Ser att det finns några flaskor kvar så nu åkte jag på några jag också!

Tack! Scarrone lite väl dyrt för en everyday-drinker, men får köpa en flaska och stoppa undan. Samt testa en Tre Vigne som drickvin.

Håller med om priset! Det ju fortfarande en Svensson-bulkdruva vi pratar om så det känns lite märkligt när man helt plötsligt betalar tre-fyra gånger mer än man brukar göra - men de få gånger jag druckit Vietti's Scarrone (lite osäker men tror att jag har druckit 05 och 08) så har det givit tydlig mersmak! Beställde också några Tre Vigne 15... Återstår väl att se vad som verkligen dimper ner.
 

Sebran

Medlem
Jag kan även rekommendera Cascina delle Rose Barbera Donna Elena. Jag har dock endast druckit 2016 årgång som var magnifik, så kan inte uttala mig till 100% om 2014 som finns på bolaget nu.
 

Sebran

Medlem
Inte druckit nån Barolo än, så det börjar bli dags nu. Vilka Barolo på SB för max 300 föreslår forumet?

2016 GD Vajra Barolo Albe är säkert mycket trevlig, även om den nog kommer bli betydligt mer njutbar om några år.

Annars gillade jag även 2015 Luigi Baudana Barolo Serralunga om du kan tänka dig att lägga på 30kr till.
 
Toppen